Gå til innhold

Lavkarbo når man er normal/undervektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på grensa mellom normal og undervektig.

Har tenkt å spise lavkarbo fordi jeg tror det er bra for kroppen min. Sliter bl.a. med PCOS og det er mye diabetes i familien min.

Hva kan skje med kroppen min hvis jeg spiser rundt 50 g karbo per dag? Jeg går vel ikke ned i vekt?

Har noen av dere vært normal/undervektig og spist lavkarbo? Hva skjedde med kroppen din?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal være forsiktig med det. du bør snakke med en kostholds ekspert / fast legen din før du startet med lav carbo. sjangsen for at du går nedi vekt den første tiden er til stede. noen spiser sjokolade for å prøve å unngå å gå ned i vekt, men er ikke alltid det hjelper.

Skrevet

Fotballfrue.no lever lavkarbo nå. Tror det er viktig at du får i deg tilstrekkelig fett. Det er en grunn til at de kaller dietten Low Carb High Fat, LCHF, og det er at det er viktig å få i seg dette fettet. Selv synes jeg at de har noen underlige valg av fett, og det bryter jo med gammel skolelærdom om at mettet fett ikke er bra etc. Ellers lever de på mye kunstig søtning, og hvorvidt det er så bra kan jo også diskuteres.

Skrevet

Nå er det jo så mnage forskjellige former lavkarbo. Selv er jeg fan av fedon lignende lavkarbo. Det går på fullkorn, sunnt fett og proteiner. Der kan du spise en del karbohydrater, men de skal være fra fullkorn, frukt og grønnt. Mest mulig sunnt fett. Og jeg tror det viktigste er att du spiser nok mat. Du må bare ikke ligge i kaloriunderskudd. Selv tror jeg sånn mild lavkarbo er sunnt for alle.

Mens de typene med ekstrem lavkarbo, masse mettet fett, vet jeg ikke om er sunnt for noen.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har diabetes kan det nok være en fordel å være bevisst på hva slags karbohydrater du får i deg. MEN siden du har flere sykdommer bør du ikke begynne på en kostholdsomlegging sånn helt uten videre. Snakk med lege eller en ernæringsfysiolog om det, så får du faglig kvalifisert hjelp. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HAR ikke diabetes, men det er en del i familien som har, så jeg er vel disponert for det, og derfor bør jeg passe meg. Er også veldig sukkeravhengig. PCOS er ikke en sykdom, men et slags syndrom. Som kan bli bedre av lavkarbo-kosthold ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er vektregulerende og kan fint brukes til vektøkning for undervektige.

Jeg vil anbefale deg å lese Bedre uten Brød av Wolfgang Luzt, den har et eget kapittel om vektøkning for undervektige. Han anbefaler å ligge på 72 karbohydrater om dagen og godt med fett.

I og med at du har diabetes i familien så ta en prat med legen din for blodprøver før du starter og nye etter noen måneder.

Mer informasjon finner du på www.lavkarbo.no.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HAR ikke diabetes, men det er en del i familien som har, så jeg er vel disponert for det, og derfor bør jeg passe meg. Er også veldig sukkeravhengig. PCOS er ikke en sykdom, men et slags syndrom. Som kan bli bedre av lavkarbo-kosthold ;)

Ah, det stemmer. Kan godt hende lavkarbo er riktig for deg, men jeg ville uansett ikke startet en kostholdsomlegging uten å ha snakket med noen som kan vurdere det ut fra hele din sykdomshistorie og generelle helse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om lavkarbo kan hjelpe deg mye, både med diabetes og PCOS. Bare husk å LES først, før du setter igang. Bøkene til Hexeberg og Lutz, samt gjerne også Fedon sine bøker er fine og informative, og les gjerne også på lavkarbo.no. Der er det mange som har personlig erfaring med lavkarbo i kombinasjon med disse sykdommene også.

Forøvrig er ikke lavkarbo vektregulerende, noe som vil si at du ikke vil rase ned i vekt om du er normalvektig eller undervektig, men om du er undervektig vil du legge på seg. Det brukes også av undervektige som vil opp i normalvekt på en sunn og kontrollert måte! Normalvektige finner ofte at man ikke nødvendigvis går opp eller ned i vekt på lavkarbo-kosthold, men at fettprosenten går ned og muskelmassen opp pga. protein-fett-sammensetningen i kostholdet.

Skrevet

http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article446222.ece

Som artikkelen sier er det ikke gunstig med et ekstremt lavkarbokosthold med mye fett når man er normalvektig/undervektig.

Selv om du har PCOS så er det ikke nødvendig å ha et lavkarbokosthold, så lenge du har et sunt og fornuftig kosthold. Vet mange med PCOS har positiv erfaring med lavkarbo når de trenger å gå ned i vekt, fordi ingenting annet fungerer, men det betyr ikke det samme som at du behøver å gå på lavkarbo når du er normalvektig/undervektig. Vil tro du ikke har mange av symptomene på PCOS da overvekt gjerne utløser disse?

Prøv heller å finne et kosthold som fungerer for deg, du behøver ikke nødvendigvis spise mye karbohydrater, men noe, gjennom sunne matvarer, kan kanskje være lurt? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men den artikkelen der er jo bare sprøyt. Kunne lagt ut tusen linker til kilder som tilbakeviser det der.

Og virkelig? Klikk.no?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...