Gjøa Skrevet 25. april 2011 #61 Skrevet 25. april 2011 Hvor langt bak mener dere man kan gå? Mulig det et nevnt lenger opp da:) Synes dere det er for langt bak å gå til besteforeldre? Vet ikke hvordan bunad jeg skal skaffe meg, men om jeg går bak til besteforeldre, så har jeg tilknyttning til; Oslo, Gjøvik, Gudbrandsdalen, Rogaland, Hedmark, Nordland.. Med mindre du skal ha Svalbardbunad finnes det ingen fastsatte regler for dette. Her har du jo masse å velge mellom også. Mange ulike bunader i alle disse områdene (bortsett fra Gjøvik da, men mange derfra velger Vestoppland).
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #62 Skrevet 25. april 2011 Jeg har mine røtter i Finnmark, og må innrømme at jeg synes det er en fryktelig kjedelig bunad vi har der. Jeg orker ikke bruke penger på en sånn en. Dessuten er det ingen tradisjon for å bruke bunader i det hele tatt i min familie. Hvis jeg likevel skal bestemme meg for en dag å kjøpe en bunad så blir det neppe den fra Finnmark. Hva kan jeg velge da? Fra der jeg bor nå (har bodd her i mange år og ser dette som mitt hjem)? Fra stedet samboeren min (framtidig ektemann) er fra? Eller fra stedet der foreldrene hans er fra? Hvor langt kan man trekke dette med tilhørighet? I min slekt har vi bodd i Finnmark "alltid", så der har jeg ingen alternativer.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #63 Skrevet 25. april 2011 Hvor langt kan man trekke dette med tilhørighet? I min slekt har vi bodd i Finnmark "alltid", så der har jeg ingen alternativer. Jeg mener at det kan man trekke så langt man bare vil, helt til det passer deg best. Jeg skrev tidligere om min venninne fra Thailand som bærer norsk bunad. Hun er gift med en norsk mann og sammen har de et norsk barn. Hun har bodd i Norge i litt over ti år og føler seg halvt norsk, til tross for at hun er født og oppvokst i Thailand. At hun bærer bunad for å vise at hun føler seg litt norsk, synes jeg bare er kjempefint og et symbol på at hun har latt seg integrere. Hvis du føler en tilhørighet til der mannen din kommer fra, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne bære bunad derfra!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #64 Skrevet 25. april 2011 Det som er litt rart er at jeg har en rogalandsbunad. Da jeg ble konfirmert følte jeg en sterkere tilknytning til Rogaland enn Hordaland der mine foreldre bor. Dersom jeg skulle vurdert dette på nytt i dag hadde nok valget muligens heller falt på sunnhordalandsbunad/kystdrakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå