Gå til innhold

Trene seg opp før man drar på treningssenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og det her er eneste stedet jeg kan poste anonymt. Jeg er bare skinn og bein, og eier ikke muskler. Da er det ganske pinlig å trene i et styrkerom med mange andre tilstede. Derfor skulle jeg gjerne trent meg opp alene, som dessverre innebærer en viss risiko for å trene feil.

Men finnes det noen enkle øvelser som er ganske safe, hvor man ikke trenger apparater eller som er enkelt å få til hjemme eller andre steder enn på et treningssenter?

Jeg føler at jeg må opp et nivå eller to for å ikke drite meg fullstendig ut når jeg løfter mine 5 kg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over det. Det finnes mennesker i alle former og fasonger på et treningssenter, og alle der driver med sitt. De fleste legger nok ikke engang merke til at du er der omtrent.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med denne? Vet om flere som sier den er veldig bra, har ikke prøvd den selv da.

Skrevet

Alle "driter" seg ut, det hører med når man er ny i/med noe :)

Så jeg er enig med AB'en ovenfor.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer for at du biter deg i leppa og kaster deg over treningssenteret. Når jeg ser folk som virkelig er ute av form, enten de er radmagre og mangler alt som heter muskler, eller ekstremt overvektige, så blir jeg heller imponert over at de faktisk har viljestyrke nok til å ta et tak og gjøre noe med det. Tenker aldri over at "nei han her løftet lite. haha."

Ville forøvrig begynt med maskiner til å begynne med, var jeg deg. Lettere å komme i gang med etter min mening. Sikkert mange som er uenige dog..

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror folk flest har mer enn nok med seg selv å tenke på når de trener. Jeg selv tenkte sånn da jeg startet å trene styrke for mange år siden. Var tynn, spinkel og svak. Redd for hva de andre "store" gutta tenkte når de så en svak gutt som meg som prøvde å løfte vekter.

Etter en stund skjønte jeg at det eneste folk er opptatte av, er dem selv. De er der for å trene. For å bli sprekere, sterkere osv.

Som andre nevner her, det finnes folk i alle fasonger og kroppstyper. Tror ikke du skal bekymre deg for noe som helst. Det viktigste er at du viser lyst og motivasjon til å trene. Ikke minst er det viktig å sette seg noen mål. Lykke til. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Begynn med frivekter, ikke maskiner. Anbefaler deg å trene gjennom hele kroppen tre ganger i uka. Få øvelser, med like mange repetisjoner hver gang.

Sjekk ut https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

Mulig det bare er meg, men hadde noen presentert dette for meg i det jeg satt i gang med trening så hadde jeg begynt å gråte. Hva er RYP? Fyren vet nok trolig ikke hva hans "maks RM" er heller, ikke før han har satt foten innom et treningssenter.

Jeg mener ikke å forhåndsdomme noen eller noe, men jeg antar at dette er en kar som vil ta det fra begynnelsen av, begynne i det enkel og små og ikke hoppe rett på et stålstrengt program med kosthold og energiforbruk og regning på kalorier og proteinntak og whatnot.

Maskiner er trygge og enkle å begynne med. Greit for å få litt muskelmasse. Som oftest gjør de dog isolerende øvelser, som gjør at du bygger veldig konkrete muskler og mister en del trening av 'støttende' muskler som man får ved frivekter. Risikoen for skader er derimot vesentlig mye mindre (tilnærmet ikke-eksisterende) og det føles lettere å sette i gang med.

Skal dog sies at jeg tildels er enig med per78, om du har tid og er interessert vil det aller beste være å sitte seg ned på forhånd, planlegge virkelig godt, få noen til å lage et program med deg og lære deg øvelsene inn og ut, få deg et kosthold og begynn å spis riktig. Slik vil du kunne få bedre fremgang og dermed også (mest sannsynlig) være mer keen på å fortsette.

Endret av Klatt
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Merkelig dobbelpost-error. Jaja.

Endret av Klatt
AnonymBruker
Skrevet

Folk drar på treningssenter for å bli i form, ikke omvendt. Det er ingenting å skamme seg over og som mann vil du fort bli sterkere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, TS.

Jeg har begrensninger i forhold til helse og skade. Ergo så må jeg ta hensyn til det når jeg trener. Føler meg som en pingle av og til. Det jeg gjør at jeg har musikk på øret og kun fokuserer på meg selv og det jeg gjør. Hver ting er en seier for meg. Alle de andre på treningssenteret vet jo ikke at det ene beinet mitt ikke fungerer godt og har dårlig med muskler. De vet jo ikke de dagene hvor jeg er sliten fra jeg står opp så er det faktisk en seier for meg å bare være på et treningsstudio.

Altså. Kun fokus på deg og ditt og det du skal gjøre. Musikk gjør det lettere å stenge ute resten.

Gjest Silvermist
Skrevet

Å trene seg opp før du drar på treningssenter er like dumt som å vaske huset før hushjelpen kommer!

Nei, svelg stolheten og kom deg på trening.

Jeg kan love deg at muskelgutta synes det er mye mer spennende å se på seg selv i speilet en å kikke på en eller annen tilfeldig fyr som trener ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er mange forskjellige treningssteder med forskjellig klientell. Kjøp deg en prøvetime på littt forskjellige sentre, så ser du lett hvilke som florerer av bolere som holder overoppsyn med alle som er det. Kjæresten min trener på et senter med nesten bare skravledamer i 50-årene, og han storkoser seg :)

Endret av chikako
Skrevet

Ah, svelg stoltheten og kom deg på trening :jepp:

Jeg har gått fra ekstremt undervektig (bare skinn og bein) og lagt på meg masse etter jeg begynte med trening og ser "normal" ut nå. Selv slet jeg noe innmari med å ta det "steget" men en dag bestemte jeg meg for å drite i hva andre tenkte og gikk rett inn på Elixia og vervet meg. Dagen etterpå var jeg på trening, og måtte lenge stålsette meg for å ignorere selvtillitten min, de som så ekstra på meg og tankene om hva andre tenkte. Bare gå inn i din egen verden og gjør det du må, ikke la andre hindre fremgang! Egentlig er det bare i hodet det sitter, de fleste har uansett nok med seg selv ;)

5 måneder har gått og jeg er nå stolt over å trene.. Folk ser hva jeg har klart, og det er morsomt fordi folk smiler til meg istedet for å se skeptisk på meg. I tillegg tør jeg endelig trene uten å gjemme meg bort i store/langermede klær og jeg får så positiv tilbakemelding fra både de som trener der og PT-trenere :) Angrer ikke ett sekund, du vil jo få fremgang og jeg skal love deg at du får respekt av å starte fra langt der nede og jobbe deg oppover :D

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg tror de fleste treningssentre har treningsveiledning, så de lærer deg hvodan du skal bruke de forskjellige maskinene, slik at du unngår skader.

Hvis du virkelig er blank - og vil få resultater fort, kan du jo også vurdere å få en personlig trener. Da lager han/hun et program til deg, og du får oppfølging med PT'n med jevne mellomrom, i forhold itl pakken du kjøper. Tror du får litt kostholdstips i samme slengen :)

Jeg har tenkt til å skaffe meg PT til høsten. Tror jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Folk bryr seg i veldig liten grad.

Jeg begynte på 40kg i knebøy med skarve 67kg fordelt på 180cm. Etter 4 uker veier jeg 74kg og tar 85kg i bøy. Det eneste man trenger er vilje, nok mat, hard nok trening og søvn for å gå opp i vekt på en sunn måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...