AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #1 Del Skrevet 19. april 2011 Hva skrive man? En riktig god påske, eller ei riktig god påske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. april 2011 #2 Del Skrevet 19. april 2011 Hva skrive man? En riktig god påske, eller ei riktig god påske? Det er valgfritt. "Påske" kan skrives som både hunkjønn og hankjønn. Selv ville jeg si "en riktig god påske", men det er fordi det er unaturlig for meg å si "ei påske". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 20. april 2011 #3 Del Skrevet 20. april 2011 Jeg sier ei. Når man kan si begge deler, så kommer det vel itt an på dialekten. Jeg som er fra Bodø sier "du får ha ei god påske!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. april 2011 #4 Del Skrevet 23. april 2011 Ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 23. april 2011 #5 Del Skrevet 23. april 2011 Det er valgfritt, men jeg ville sagt ha en god påske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #6 Del Skrevet 23. april 2011 Tror faktisk ikke man kan sette ei/en/et forran ordet påske. Isåfall blir det bestemt av ordet som enten står bak eller forran :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 23. april 2011 #7 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg sier bare "Du får ha god påske", utelater artikkelen og slipper å ta stilling til det :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. april 2011 #8 Del Skrevet 23. april 2011 Tror faktisk ikke man kan sette ei/en/et forran ordet påske. Isåfall blir det bestemt av ordet som enten står bak eller forran :-) Dette forstod jeg ikke. Kunne du gi et eksempel på hva du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanè Skrevet 23. april 2011 #9 Del Skrevet 23. april 2011 En påske, påsken .. Ei påske, påska .. En påskeuke, påskeuken .. Ei påskeuke, påskeuka .. Hmm .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #10 Del Skrevet 23. april 2011 En påske, påsken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 29. april 2011 #11 Del Skrevet 29. april 2011 Det finnes bare intetkjønn og felleskjønn. Derfor "en påske". Jeg liker å leve i min sneversynte lille språkverden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå