Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i underkant av 160 cm høy og veier 60 kg. Ønsker å gå ned til ca 55 kg. Dette har jeg på diverse måter forsøkt (alt fra lavkarbo til lavkalori) på i mange år nå.

Nå for tiden spiser jeg ca slik:

Frokost: 3 til 5 knekkebrød med smør, gulost og skinke, litt paprika, en gulrot, 3 omega3 kapsler og ca 1 ss Cocosa (kokosfett)

Lunch: 2 kokte egg, en håndfull nøtter, kanskje litt grønnsaker

Middag: Vanlig middag (lasagne, biff&pommes frites, kjøtt&poteter, salat, osv osv, veldig variert), som regel én stor porsjon

Kvelds: Omrent som frokost, bare uten omega3 og Cocosa.

Jeg trener styrke tre ganger i uken og går tur hver dag, men allikevel ser jeg NULL forbedring verken med målebånd, i speilet eller på vekta.

Hva gjør jeg galt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er i underkant av 160 cm høy og veier 60 kg. Ønsker å gå ned til ca 55 kg. Dette har jeg på diverse måter forsøkt (alt fra lavkarbo til lavkalori) på i mange år nå.

Frokost: 3 til 5 knekkebrød med smør, gulost og skinke, litt paprika, en gulrot, 3 omega3 kapsler og ca 1 ss Cocosa (kokosfett)

Middag: Vanlig middag (lasagne, biff&pommes frites, kjøtt&poteter, salat, osv osv, veldig variert), som regel én stor porsjon

Jeg trener styrke tre ganger i uken og går tur hver dag, men allikevel ser jeg NULL forbedring verken med målebånd, i speilet eller på vekta.

Hva gjør jeg galt??

Du spiser altfor mye raske karbohydrater (6-10 knekkebrød OG pommes frites/poteter/lasagne i løpet av en dag er altfor mye). Lunchen din var også veldig liten. Du burde spise mye mer grønnsaker/salat (ikke bare litt som tilbehør til middag), spise middager med mer gunstige karbohydrater og kanskje bytte ut kveldsmaten med en smoothie, f.eks?

Endret av Tjoms
Skrevet

Hva gjør jeg galt??

Kutt ut smør, nøtter(det er sunt, JA, men kaloririkt) og Cocosa. Lasagne og pommes frites er ikke gunstig for vektnedgang det heller.

AnonymBruker
Skrevet

Ok...? Jeg skal kutte ut over halvparten av fettinntaket mitt OG kutte ned på mesteparten av karbohydratene? (som forøvrig ikke er spesielt "raske" da det er snakk om grove knekkebrød). Hva sitter jeg da igjen med? Et par egg, litt pålegg, en middag uten tilbehør og noen grønnsaker? Vil jeg ikke da ligge altfor lavt i kaloriinntak??

Jeg har forsøkt lavkarbo tidligere, og kuttet da ut alt av karbohydrater, inkludert "treige", og merket ingen forskjell på vekten.

Jeg har også forsøkt lavkalori som sagt, der jeg kuttet ut nesten alt fett, og endte opp med null energi, elendig humør, lite muskler og ... fremdeles 60 kg.

Så hva er greia? Spiser jeg for mye? Eller spiser jeg for lite?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reduser middagsmengden og bytt ut med grønnsaker det du reduserer. Helst kutt ut smør også, og gjerne ta på feelingen om du kan kutte ut 1-2 knekkebrød.

Skrevet

Ok...? Jeg skal kutte ut over halvparten av fettinntaket mitt OG kutte ned på mesteparten av karbohydratene? (som forøvrig ikke er spesielt "raske" da det er snakk om grove knekkebrød). Hva sitter jeg da igjen med? Et par egg, litt pålegg, en middag uten tilbehør og noen grønnsaker? Vil jeg ikke da ligge altfor lavt i kaloriinntak??

Jeg har forsøkt lavkarbo tidligere, og kuttet da ut alt av karbohydrater, inkludert "treige", og merket ingen forskjell på vekten.

Jeg har også forsøkt lavkalori som sagt, der jeg kuttet ut nesten alt fett, og endte opp med null energi, elendig humør, lite muskler og ... fremdeles 60 kg.

Så hva er greia? Spiser jeg for mye? Eller spiser jeg for lite?

Jeg er ikke enig i at du skal kutte ut en neve nøtter om dagen. Bruk det som et mellommåltid.

Selv om knekkebrødene er grove, så blir det mye i løpet av en dag, med mye karbohydrater til middag i tillegg. Du skal ikke kutte ut karbohydrater, men finne en fin balanse, og velge de med lav GI. Spis også mye mer fisk enn rødt kjøtt, og styr unna halvfabrikat (mye skjult sukker/salt i disse,). La karbohydrat være en liten el av middagen, og grønt være en stor del. Velg villris/brunris fremfor hvit ris.

Du har allerede gode vaner med gode fettkilder (nøtter og omega), men du spiser altfor mye raske karb, og altfor lite grønt. Bytt om på de to siste, lag mat fra bunnen av, og drikk mye vann (og ikke saft, juice, o.l)

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kunne vurdert å gå på en sånn avansert vekt som regner ut fett, muskler, vann etc. InBody, Tanita, hva det nå heter, mange treningssentre har tilbud om det. Kanskje du ikke trenger å gå ned i vekt i det hele tatt, siden du trener kan du ha høy muskelmasse. Man må ikke stirre seg blind på et tall på en vekt.

• Liker 1
Skrevet

Du kunne vurdert å gå på en sånn avansert vekt som regner ut fett, muskler, vann etc. InBody, Tanita, hva det nå heter, mange treningssentre har tilbud om det. Kanskje du ikke trenger å gå ned i vekt i det hele tatt, siden du trener kan du ha høy muskelmasse. Man må ikke stirre seg blind på et tall på en vekt.

Signerer!

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Utfra hva jeg kan se i speilet, og tatt i betraktning at jeg i hele vinter og mesteparten av høsten var totalt stillesittende, er det desverre lite sannsynlig at jeg har stor nok muskelmasse til å "unnskylde" en vekt på 60kg (ja jeg vet hvor feil det der høres ut, og jeg vet jeg ikke er overvektig - bare så det er sagt. :) ). Treningsregimet jeg holder på med nå, med små økter med baseøvelser og frivekter tre ganger i uken og ca 30 minutters gåturer hver dag, har jeg drever med kun et par måneder.

Kanskje det er relevant: målene mine er ihvertfall omtrent slik: Bryst: 90cm, smaleste punkt i midjen: 73cm, bredeste punkt ved hoftene: 107cm.

Skal bytte ut kveldsmaten med noe annet og bli flinkere til å velge langsomme karbs til middag. Skjønt, er tvilsom til at en så ørliten forandring kan ha det helt store utslaget når jeg har forsøkt alt masse ekstreme greier før uten resultat..

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skal gå ned i vekt, bør du kanskje legge om kosten litt? Verken biff, pommes fritten, ost, smør etc er vel kjent for å ha en slankende effekt?

Frokost og kvelds: Velg magrere pålegg, og kutt ut smøret.

Middag: La 2/4 av middagen din bestå av grønnsaker, 1/4 del av potet/ris og 1/4 del av kylling, svin, lasagne eller hva det nå måtte være.

Og hva med å spise mer frukt? Nøtter er heller ikke slankende, men sunt, så det er ikke det værste du kan ha i deg.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, igjen.

Bare så det er sagt, råd som går ut på å kutte ut fett, enten det er mettet eller umettet, faller for døde ører. Jeg valgte å gå vekk fra lavkarbo fordi jeg ikke var interessert nok i matlaging til å klare å holde et slikt kosthold interessant nok i lengden og fordi jeg savnet enkelte matvarer som er gode, lettvinte og relativt sunne (slik som grove knekkebrød og frukt). MEN, noen lavfett/lavkaloritilhenger kommer jeg aldri til å bli. Det strider i mot all sunn fornuft, og også hva jeg har lest av en del nyere forskning, at det å kutte ut alt fett er sunt. Kroppen trenger nok en viss mengde fett, det har jeg i hvertfall selv erfart.

Jeg kutter gjerne ut de raske karbohydratene, men å kutte ut sunn, naturlig mat som nøtter og kokosfett er helt uaktuelt. Ekte smør er jeg heller ikke overbevist om er usunt...

• Liker 3
Skrevet

Kroppen din nekter å gå ned de kiloene fordi du TRENGER de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det eneste du behøver er å kutte ned på mengden middagsmat! jeg spiser omtrent akkurat det samme som deg, og går ned 500 gram per uke. Jeg spiser derimot ikke en stor porsjon til middag, men en normal posjon sånn at jeg ikke blir studd, men bare komfortabelt mett.

I tillegg går jeg tur 1 time 3-4 ganger i uka.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, igjen.

Bare så det er sagt, råd som går ut på å kutte ut fett, enten det er mettet eller umettet, faller for døde ører. Jeg valgte å gå vekk fra lavkarbo fordi jeg ikke var interessert nok i matlaging til å klare å holde et slikt kosthold interessant nok i lengden og fordi jeg savnet enkelte matvarer som er gode, lettvinte og relativt sunne (slik som grove knekkebrød og frukt). MEN, noen lavfett/lavkaloritilhenger kommer jeg aldri til å bli. Det strider i mot all sunn fornuft, og også hva jeg har lest av en del nyere forskning, at det å kutte ut alt fett er sunt. Kroppen trenger nok en viss mengde fett, det har jeg i hvertfall selv erfart.

Jeg kutter gjerne ut de raske karbohydratene, men å kutte ut sunn, naturlig mat som nøtter og kokosfett er helt uaktuelt. Ekte smør er jeg heller ikke overbevist om er usunt...

Kokosfett er da ikke spesielt sunt, lol. Hvis du ikke kutter de verste kaloribombene dine i kostholdet ditt vil du bli værende på dine 60 kg. Takk for meg.

• Liker 2
Skrevet

Veldig forenklet blir du feit av å spise både fett og karbohydrater sammen. Frokosten din hadde vært grei hvis du hadde kuttet ut/ned på enten knekkebrødene ELLER fettet - og det blir ganske mye fett av Cocosa, smør og feit ost.

Spis er rent kjøtt og grønnsaker og bestem deg for om du ønsker å kutte ned på fettet eller på karboene. Dessverre er det sånn at man må ofre noe når man ønsker å gå ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kokosfett er da ikke spesielt sunt, lol. Hvis du ikke kutter de verste kaloribombene dine i kostholdet ditt vil du bli værende på dine 60 kg. Takk for meg.

Kokosfett har hjulpet meg i kampen mot både candida og migrene, så det ligger i eye of the beholder.

Skrevet

TS, jeg tror din største utfordring er middagen. Spis mer fisk, grov ris og mye friske grønnsaker (damp dem istedet for å koke, spis mye frisk salat til lunch i tillegg til eggene). Kroppen din trenger ikke alle karbohydratene rett før du skal legge deg, så bytt ut med en smoothie som foreslått tidligere.

5 knekkebrød til frokost er også ganske mye for 1 måltid, prøv å fordele mengdene utover flere mindre måltider. Eks 3 knekkebrød til frokost, og en gulrot som mellommåltid før lunch.

Gjest Nanne70
Skrevet

For å gå ned i vekt må kaloriinntaket være lavere enn forbruket, så enkelt er det. Jeg tror i likhet med Tjoms over her at du kanskje må justere mengden av mat litt hvis vektnedgang er målet. Det er flott at du spiser variert og ikke er "redd" for fett, men når det er sagt, så er ikke pommes frites og lasagne spesielt sunn mat, da, siden begge disse kombinerer raske karbohydrater (poteter, pasta) med (usunt) fett. Det er en uheldig kombinasjon hvis man prøver å gå ned i vekt. Her kan du regne ut ditt omtrentlige kaloribehov, så finner du enkelt ut om kaloriinntaket ditt er i samsvar med det du bør ligge på for å oppnå vektnedgang.

Skrevet

Du har altså brukt flere år på å forsøke å gå ned fem kilo? Du er jo fullstendig normalvektig, og burde jo flytte det du selv sier er årevis av fokus på vekt over på hva du faktisk gjør; du har normalt sunt kosthold, og trener jevnlig. Du har en frisk og sunn kropp, og burde vurdere om det er riktig at 5 kilo skal ta plass i ytterligere år av ditt liv.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei altså, jeg har jo ikke tenkt kun på dette. Det har vært lange perioder der jeg har flyttet fokus fullstendig vekk fra alt som har med slikt å gjøre, der jeg har gått månedsvis uten å trene og spist svært usunt (vekten har også da forblitt på 60kg). Jeg er på ingen måte fanatisk, skulle bare gjerne vært litt mer "trent" og slankere. Typisk nok melder dette behovet seg hver vår, og jeg drøyer sommerplaggene så lenge jeg kan. Hater overarmene mine spesielt, de er skikkelig brede og slaskete. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...