Gå til innhold

Har virkelig gåing noen slankende effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper det på vektreduksjon å gå en times tid 4 gng/uken?

Man blir jo ikke svett eller sliten av en times gåing...så en blir vel ikke strammere akkurat?!

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALL fysisk aktivitet har effekt!

• Liker 2
Skrevet

Å gå er veldig bra for helsa. Setter du opp tempoet, og i tillegg går i ulendt terreng, så blir du så absolutt svett. Gåing alene er ikke nok i forhold til muskeltrening, med mindre du går i mye bratte bakker og bruker staver. Men gåing er absolutt veldig bra, jeg elsker å komme meg ut i marka, da får jeg frisk luft i tillegg som kroppen setter pris på. Kombiner det med styrketrening, så er du på god vei.

Skrevet

Skal man gå ned i vekt så må man forbrenne mer enn det man spiser. Om du går mye og spiser like mye så er du jo like langt. Å gå et par ganger i uka kan forbrenne fett. Anbefaler å gå før frokost, da gir det forbrenningen et ekstra kick. Men husk da å spise frokost like etter gåturen. Hvor mye man forbrenner av en gåtur avhenger hvor mye man veier i utgangspunktet. Jo tyngre man er, jo lettere forbrenner man. Hvis du går fort så blir man jo ganske varm. Det gjør jeg. :)

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du kan ikke forvente å få sommerform om du rusler en time på flatt underlag. Gå fort i bakker, ulendt terreng etc., og kanskje veksle mellom gåing og lett jogg - det kan gi effekt dersom du synes gåing i seg selv ikke er nok.

Skrevet

Vi bor på toppen av en ås, og en runde rundt her består av mye opp og nedover bakker. Runden tar ca 45 min alt etter hvor mye ekstra jeg legger inn.

Jeg går hurtig, og tråkker til i oppoverbakkene.

Går 6-7 ganger i uken og er så pass svett når jeg kommer hjem at jeg må rett i dusjen, så ser på dette som en god trim økt.

Har kombinert dette med lavkarbo i ca to mnd nå og har gått ned 5 kg og gått inn mange cm.

Gjest Blondie65
Skrevet

For å redusere vekten må du redusere mengden kalorier kroppen tar inn og forbruker.

Endring av mengden kalorier kroppen tar inn gjøres ved å endre mengden kalorier man spiser.

Endring av kalorimengden kroppen forbruker kan gjøres ved trening. Styrketrening utført riktig vil øke muskelmassen og dermed hjelpe kroppen med øket forbrenning. All aktivitet man utfører som man ikke har gjort tidligere vil også øke kroppens forbrenning.

Det er nevnt at fysisk aktivitet er godt for helsen. Det er vel så viktig som å redusere vekten!

Skal du ha fres i forbrenningen gjennom trening er det nok litt mer enn å gå i vanlig tempo som må til - som du nevner etterlyser du svette. Kan du ta på deg treningstøy og gå intervalltrening der du går i oppoverbakke så fort du klarer (eller skaff en pulsklokke) sånn at du får øket både puls og blir svett så vil du øke kondisjonen din svært fort (tiden du kan bruke uten følelsen av å dø i motbakken) noe som er godt for sirkulasjonen i kroppen. 10 minutter oppover/"høy" puls og 20 minutter middels intensitet. Prøv dette og se om du får bedre effekt enn 60 minutter rolig rusletur uten svette.

Gjest kreps73
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg ved å gå ca en mil hver dag. Må gå fort og bli svett. Jeg gikk i ca 6 km/t, målte ved at noen sykla ved siden av med speedometer.

Og selvfølgelig hjelper det å legge om kostholdet.

Skrevet

Du kan ikke forvente å få sommerform om du rusler en time på flatt underlag. Gå fort i bakker, ulendt terreng etc., og kanskje veksle mellom gåing og lett jogg - det kan gi effekt dersom du synes gåing i seg selv ikke er nok.

Har ingen bakker i nærheten, dit er det langt, har bare rett asfalt.

Kan jo veksle mellom jogging og gåing...for bare det ene er litt kjedelig.

Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg ved å gå ca en mil hver dag. Må gå fort og bli svett. Jeg gikk i ca 6 km/t, målte ved at noen sykla ved siden av med speedometer.

Og selvfølgelig hjelper det å legge om kostholdet.

Kostholdet er bra...laks, avocado, nøtter, knekkebrød, fullkorn, kyllingfiletpålegg, broccoli, tomater, asparges, epler, rosiner, havregrøt, kyllingfilet(kyllingkjøttdeig, fullkornspasta, havregryn, Biola, ikke sauser men heller Kikkoman og mager-kesam eller naturell yoghurt osv.

Svakheter er for lite vann og for mye kaffe latte (lett melk).

Skrevet

For å redusere vekten må du redusere mengden kalorier kroppen tar inn og forbruker.

Endring av mengden kalorier kroppen tar inn gjøres ved å endre mengden kalorier man spiser.

Endring av kalorimengden kroppen forbruker kan gjøres ved trening. Styrketrening utført riktig vil øke muskelmassen og dermed hjelpe kroppen med øket forbrenning. All aktivitet man utfører som man ikke har gjort tidligere vil også øke kroppens forbrenning.

Det er nevnt at fysisk aktivitet er godt for helsen. Det er vel så viktig som å redusere vekten!

Skal du ha fres i forbrenningen gjennom trening er det nok litt mer enn å gå i vanlig tempo som må til - som du nevner etterlyser du svette. Kan du ta på deg treningstøy og gå intervalltrening der du går i oppoverbakke så fort du klarer (eller skaff en pulsklokke) sånn at du får øket både puls og blir svett så vil du øke kondisjonen din svært fort (tiden du kan bruke uten følelsen av å dø i motbakken) noe som er godt for sirkulasjonen i kroppen. 10 minutter oppover/"høy" puls og 20 minutter middels intensitet. Prøv dette og se om du får bedre effekt enn 60 minutter rolig rusletur uten svette.

Kan jo selvsagt fortsette den lille styrketreningen jeg har startet...og drive mer intervallaktig (løpe og gå om hverandre). Sliter bare med at jeg er motivert i perioder, men ikke lenge nok til å få resultatene jeg ønsker.

Men må jo prøve.

Skrevet

Ta med deg energivende musikk på øret og øk tempoet. Staver er med på å øke forbrenningen. Er det ikke en del sukker i kaffe latte?

Skrevet

Har kombinert dette med lavkarbo i ca to mnd nå og har gått ned 5 kg og gått inn mange cm.

Du er nå heldig som bor på toppen av en ås og har ulendt terreng i nærheten!

Lavkarbo - vet jo hva det er - men konkret på listen hva spiser man til frokost og lunch?

Litt fullkornspasta til middagen er vel greit?

Fisk, kylling, avocado, nøtter, knekkebrød (ikke brød)...noe mer som er typisk "lavkarbo"?

Skrevet

Ta med deg energivende musikk på øret og øk tempoet. Staver er med på å øke forbrenningen. Er det ikke en del sukker i kaffe latte?

Den musikken tar det tid å finne og laste ned...men ja kanskje det.

Sukker i kaffe latte? Nei...er det ikke bare espresso med lett-melk i da?

Man velger selv om man vil ha i sukker etterpå....jeg drysser bare litt kanel på.

Skrevet

Den musikken tar det tid å finne og laste ned...men ja kanskje det.

Sukker i kaffe latte? Nei...er det ikke bare espresso med lett-melk i da?

Man velger selv om man vil ha i sukker etterpå....jeg drysser bare litt kanel på.

Ah, jammen da er det greit :)

Det er ikke så veldig krevende å laste ned musikk da, det er jo litt "kveldskos" :)

Ellers så kan du jo også investere i en mini-trampoline, vanvittig bra trening.

Gjest Harriet
Skrevet

Det å gå er en veldig undervurdert treningsform. For det første så krever det kun skikkelige sko, så kan du trene når som helst.

Jeg for min del har gått ned flere størrelser i klær først og fremst av å gå. Men da går jeg i raskt tempo oppimot 2 timer hver dag.

Det finnes masse informasjon på nettet om det å gå. Jeg leste masse før jeg begynte gåingen min. Ved å gå vil du merke at du mister cm på cm over hele kroppen. Bena blir flottere, leggene slanke ... og tro det eller ei, men det er faktisk på overkroppen jeg har mistet flest cm. Armer, bryst og midje er betraktelig mindre. Leggene blir flotte og anklene smale og fine.

Ser rett og slett ikke noen minuser ved å gå .. du får lufte deg, tenke og puste i frisk luft.

Her kan du lese litt om emnet.

Her er også tips å hente.

• Liker 2
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg startet med powerwalking da jeg skulle komme i form...etterhvert ble det naturlig å begynne å jogge og etter det har jeg bare økt treningsmengden mer og mer....føler meg topp! Så powerwalk er definitivt en god treningsmetode...men du må gå fort...minimum 6 km/t synes jeg da :jepp:

Skrevet

Jeg gikk ned 14 kilo over to år primært ved å gå mye lange turer. Jeg spiser rikelig, men spiser sund mat og har ikke endret kostholdet for å gå ned i vekt. Jeg har kun øket aktivitetsnivået slik at jeg bruker litt mer enn jeg inntar. Jeg har alltid trent regelmessig, men det å gå tur har kommet i tillegg.

Jeg liker best å gå i lett tereng, men mykt underlag. Unngår asfalt der jeg kan. Går normalt mellom 10 000 og 20 000 skritt når jeg først er i gang. Har nok gått tur i snitt annen hver dag de siste årene.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Jeg går mye, og kjenner at jeg blir sprekere av det. Men man må jo selvfølgelig få opp tempoet litt, man blir ikke så sprek av rolige rusleturer. Går du tur i en time uten å bli svett, går du for sakte. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det å gå er en veldig undervurdert treningsform. For det første så krever det kun skikkelige sko, så kan du trene når som helst.

Jeg for min del har gått ned flere størrelser i klær først og fremst av å gå. Men da går jeg i raskt tempo oppimot 2 timer hver dag.

Det finnes masse informasjon på nettet om det å gå. Jeg leste masse før jeg begynte gåingen min. Ved å gå vil du merke at du mister cm på cm over hele kroppen. Bena blir flottere, leggene slanke ... og tro det eller ei, men det er faktisk på overkroppen jeg har mistet flest cm. Armer, bryst og midje er betraktelig mindre. Leggene blir flotte og anklene smale og fine.

Ser rett og slett ikke noen minuser ved å gå .. du får lufte deg, tenke og puste i frisk luft.

Her kan du lese litt om emnet.

Her er også tips å hente.

Takk for alle tips fra alle.

2 timer pr dag var nå i overkant for mye for meg! Maks 1 time 3 ganger i uken er nok mer realistisk, og da småløping/rask gping da tydeligvis.

Ser ikke noe negativt med gåing i seg selv, får jo klarnet tankene litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...