Gå til innhold

Trening som "alle" klarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så frustrert. Jeg har vært utbrent ett års tid nå, og klarer fortsatt ikke å trene. Jeg kan klare å presse meg til å gå en tur eller til og med ta en lett treningsvideo på 20 minutter enkelte dager. Men da tar jeg meg helt ut og det kan ta en dag eller to frustrert på sofaen før jeg tar meg inn igjen. Og oftest blir jeg utslitt av å gå på butikken eller bare å gå ei trapp. Det er så frustrerende å se meg selv i SÅ dårlig form, kiloene kommer krypende og kondisjonen er helt borte. Muskelstyrken likeså. Jeg har så lyst til å løpe en tur, ta en lang tur i skogen, bruke kroppen, begynne på lagsporter, treningsgrupper, treningssentre, komme i form, bli sterk, gå ned i vekt, kjenne hvordan det er å ha bra kondisjon! :sukk: Før hadde jeg en aktiv livsstil med hester som holdt meg i form, og nå føles det som jeg har visna helt.

Er det noen som har noen tips til treningsformer som er heeelt lette, som jeg kanskje tåler å gjøre uten å bli så sliten dagen etter? Jeg blir gal av å ikke gjøre noe! Jeg liker egentlig ikke å svømme, men kanskje det kunne være noe, hva tror dere? Noen som vet om et terapibasseng i oslo (øst)?

Er det noe jeg kan passe på med kostholdet mitt, eller ellers i hverdagen, for å få litt mer energi?

PS: Jeg går til fysioterapeut, psykolog og lege, så jeg bruker ikke KG som legekilde, altså. Jeg bare håpte på å få litt flere råd, for de (fysio, psyk) har ikke så mange forslag å komme med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoga! Jeg har en yoga dvd som jeg fikk fra bladet I form, den er helt super.

Det er ikke en type trening jeg blir sliten av, tvert imot får jeg energi etter en time med lett yoga. Man jobber med pusten og tøyer og strekker kroppen, noe som er behagelig.

Du finner sikkert en yogavideo på youtube.

Jeg synes det føles som lett styrketrening og avspenning. Det finnes sikkert yoga som er skikkelig slitsom også så se etter noe for nybegynnere.

For å samle krefter går jeg tur tidlig på morgenen, det er så delilg i skogen nå som det er vår:)

Og for å føle deg bedre kan du jo se om det er noe i kostholdet ditt som kan endres, lett og sunn mat gjør ihvertfall at jeg føler meg bedre.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg tai chi og/eller qi gong ("qi" uttales "tsji"). Dette er eldgamle kinesiske treningsformer for å bedre flyten i den universelle livsenergien qi. Dette høres selvsagt litt svevende og alternativt ut, men jeg har lært en qi gong-serie, og ved å gjøre den kan jeg bli skikkelig varm og begynne å svette av å gjøre ultralangsomme bevegelser. I tillegg trenger jeg etterhvert mindre søvn og blir ikke søvnig midt på dagen, så jeg har altså empiriske bevis for at noe faktisk skjer.

Det fins mange forskjellige instruktører som i større eller mindre grad er godt kvalifiserte, så hvis du vil ha tips om noe som jeg selv vet fungerer så send meg en privat melding. (Det er imidlertid ikke noen vits i hvis du ikke bor i Oslo eller ikke kan dra til Oslo på helgekurs...)

Her kan du se hvordan det ser ut:

Skrevet

Takk for svar, begge to :) Som jeg skrev til Lance på PM er jeg litt skeptisk til noe som virker såpass alternativt som qi gong, men jeg må vel være åpen for det meste når jeg har så lite valg! :)

Jeg har faktisk en yogavideo, kanskje jeg tar fram den og prøver igjen.

Jeg tar gjerne i mot flere tips, hvis noen kommer på noe.

Gjest Consensio
Skrevet

qi gong er ikke så alternativt lengre. Leger, spesialister m.fl. har fått opp øynene og ser nå at dette virkelig hjelper.

Faktisk så blir det anbefalt :)

(NAV og Fønix og flere har dette nå som en del av deres rehab opplegg i mange byer også)

Selv har jeg en kronisk smertesykdom og qi gong/tai chi har hjulpet meg masse. Jeg blir ikke noe friskere av det, men jeg får mer energi av det som igjen hjelper meg med å holde ut resten av dagen og takler smertene bedre.

Også trener jeg litt på ergometersykkelen min. Da kan jeg se an dagsformen, og sykle i mitt eget tempo. Bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

"jeg blir ikke friskere, men det hjelper".

er det qi gong per se, eller?

Skrevet

qi gong er ikke så alternativt lengre. Leger, spesialister m.fl. har fått opp øynene og ser nå at dette virkelig hjelper.

Faktisk så blir det anbefalt :)

(NAV og Fønix og flere har dette nå som en del av deres rehab opplegg i mange byer også)

Selv har jeg en kronisk smertesykdom og qi gong/tai chi har hjulpet meg masse. Jeg blir ikke noe friskere av det, men jeg får mer energi av det som igjen hjelper meg med å holde ut resten av dagen og takler smertene bedre.

Også trener jeg litt på ergometersykkelen min. Da kan jeg se an dagsformen, og sykle i mitt eget tempo. Bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt :)

Hmm, okei, da kan det hende jeg får det dekka av nav også da :) Jeg er inne i systemet der, så jeg kan jo ta det opp på neste møte. Mer energi hadde definitivt vært til hjelp!!

Har også vurdert ergometersykkel, men jeg syns det er litt dyrt, og er redd for å kjøpe katta i sekken siden jeg ikke vet hva som er viktig med en sykkel. Men som du sier er det bra siden man kan ta det i sitt eget tempo :) Kan ikke dra til treningssenter og sykle der heller, for jeg blir utslitt (fysisk og psykisk) av t-bane- og gåturen til senteret.

Skrevet

Er helt enig i at Yoga og Qigong er fantastisk skånsomme og fine treningsformer, som begge gir veldig ro til kropp og sinn. Da jeg begynte ferden på ut av ME-helvetet, så kjøpte jeg meg en trampoline. Klarte bare å sitte å gynge forsiktig på den til å begynne med, men trampolinen vekker virkelig lymfesystemet, så det er også helt supert. Om du klarer å stå og gynge fremfor å hoppe, så er det likevel god trening, men skånsomt.

Gjest Consensio
Skrevet

"jeg blir ikke friskere, men det hjelper".

er det qi gong per se, eller?

Vet ikke hva du mener med "per se"

Det jeg mener er at jeg ikke blir frisk fra sykdommen, men jeg merker at jeg får mer energi og mer "løsere" i kroppen på en måte. Smertene er der like fullt, bare at jeg klarer å bruke kroppen mer da den ikke stivner så lett.

Skrevet

TS, det er absolutt ting du kan passe på i kostholdet ditt, hva er typisk for hva du spiser og drikker nå?

Gjest Consensio
Skrevet

Hmm, okei, da kan det hende jeg får det dekka av nav også da :) Jeg er inne i systemet der, så jeg kan jo ta det opp på neste møte. Mer energi hadde definitivt vært til hjelp!!

Har også vurdert ergometersykkel, men jeg syns det er litt dyrt, og er redd for å kjøpe katta i sekken siden jeg ikke vet hva som er viktig med en sykkel. Men som du sier er det bra siden man kan ta det i sitt eget tempo :) Kan ikke dra til treningssenter og sykle der heller, for jeg blir utslitt (fysisk og psykisk) av t-bane- og gåturen til senteret.

Vet ikke om du får det dekket av NAV. Sikkert jeg som forklarte meg litt feil, men jeg mente at NAV bruker det i allerede andre tiltakt som for eksempel Fønix, kurs osv hvor de bruker qi gong som en del av det opplegget.

Ikke at de sender folk på Qi Gong trening.

Du trenger uansett ikke bruke penger på det, da mange holder gratis Qi Gong treninger i diverse byer. I tillegg finnes det masse videoer og beskrivelser på nettet.

Angående ergometersykkel, så kjøpte mannen min en på Coop til 600kr. Den er veldig enkel, kanskje ikke den aller beste å sitte på, men den fungerer. Den har til og med et lite display som viser hvor lenge du har syklet, pulsmåler og annet.

Skrevet (endret)

TS, det er absolutt ting du kan passe på i kostholdet ditt, hva er typisk for hva du spiser og drikker nå?

Takk for svar :) En typisk dag er:

1 - 2 kopper kaffe tidlig på dagen (ikke hver dag, går gjennom kaffedrikkingsfaser), alt fra 1 til 4 kopper te utover dagen. Ellers drikker jeg masse vann. Brus drikker jeg toppen en halv liter en gang i uka.

Frokost: Havregrøt, sånn quaker porsjonspakning med kanel, med laktoseredusert melk.

Lunsj: En Skyr og en frukt, eller to skiver speltbrød med ost, eller 2-3 knekkebrød med cottage cheese og bringebærsyltetøy

Middag: Mest kyllingretter, f.eks. kylling med tandoori-saus, grønnsaker og ris til. Men siden jeg har så lite energi er det veldig enkelt å kjøpe fjordland eller toro-ferdigretter. Vet at ferdigretter eller kylling med saus laget med fløte, rømme eller creme fraiche ikke er bra, men det er det jeg orker å lage. Nå skal det sies at jeg er blant dem som bare har kjøkken fordi det kom med leiligheta.

Kvelds: En skive eller to med speltbrød eller müsli med laktoseredusert melk.

Så spiser jeg kanskje en klementin eller en banan som mellommåltid i tillegg. Og på lørdag spiser jeg potetgull!

Consensio: Da skal jeg jammen tenke mer på det med sykkel... Så på xxl at de har en til 999 kr, og den kan sendes for ikke så altfor mye penger. Det kan jeg klare neste gang jeg får penger :)

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Jeg fikk en treningsstrikk av fysioterapeuten min - jeg må være forsiktig og ta ting med ro pga jeg er gravid og sånt.

Kanskje det er noe?

Skrevet

Jeg fikk en treningsstrikk av fysioterapeuten min - jeg må være forsiktig og ta ting med ro pga jeg er gravid og sånt.

Kanskje det er noe?

Takk for tipset! Jeg har strikk og balansepute som jeg bruker til fysioøvelser for knærne mine, men det er sjelden jeg orker å gjøre øvelsene... Men jeg kan jo tenke på det med strikken, om det er øvelser jeg kanskje kan klare uten å bli så skjelven.

Skrevet

Takk for svar :) En typisk dag er:

1 - 2 kopper kaffe tidlig på dagen (ikke hver dag, går gjennom kaffedrikkingsfaser), alt fra 1 til 4 kopper te utover dagen. Ellers drikker jeg masse vann. Brus drikker jeg toppen en halv liter en gang i uka.

Frokost: Havregrøt, sånn quaker porsjonspakning med kanel, med laktoseredusert melk.

Lunsj: En Skyr og en frukt, eller to skiver speltbrød med ost, eller 2-3 knekkebrød med cottage cheese og bringebærsyltetøy

Middag: Mest kyllingretter, f.eks. kylling med tandoori-saus, grønnsaker og ris til. Men siden jeg har så lite energi er det veldig enkelt å kjøpe fjordland eller toro-ferdigretter. Vet at ferdigretter eller kylling med saus laget med fløte, rømme eller creme fraise ikke er bra, men det er det jeg orker å lage. Nå skal det sies at jeg er blant dem som bare har kjøkken fordi det kom med leiligheta.

Kvelds: En skive eller to med speltbrød eller müsli med laktoseredusert melk.

Så spiser jeg kanskje en klementin eller en banan som mellommåltid i tillegg. Og på lørdag spiser jeg potetgull!

Consensio: Da skal jeg jammen tenke mer på det med sykkel... Så på xxl at de har en til 999 kr, og den kan sendes for ikke så altfor mye penger. Det kan jeg klare neste gang jeg får penger :)

Jeg mistenker at quaker havregrøt inneholder en del sukker? Jeg googlet det og var ihvertfall det jeg fikk frem. Sukker vil du ikke spise :)

Tandoorisaus inneholder vel også en del ting som ikke er bra. Hvit ris ikke bra, velg heller naturris/brun ris.

Fjordland og Toro orker jeg ikke en gang å kommentere, haha. Det er fullt av skadelige tilsetningsstoffer og er blottet for vitaminer og mineraler.

Jeg skjønner at du er sliten, og jeg vet alt om det. Har spist meg frisk fra alvorlig grad av ME, og jeg vet hvor greit det er å bare varme opp noe enkelt. You can do it to :)

Skrevet

Får håpe det? Jeg har ihvertfall fått beskjed om å ta det pent og rolig, så får jeg øke når jeg kommer i bedre form :) fikk med et ark med ti-tolv forskjellige øvelser på - så fikk jeg ta litt her og der,ettersom det føltes ok.

Skrevet

Jeg mistenker at quaker havregrøt inneholder en del sukker? Jeg googlet det og var ihvertfall det jeg fikk frem. Sukker vil du ikke spise :)

Tandoorisaus inneholder vel også en del ting som ikke er bra. Hvit ris ikke bra, velg heller naturris/brun ris.

Fjordland og Toro orker jeg ikke en gang å kommentere, haha. Det er fullt av skadelige tilsetningsstoffer og er blottet for vitaminer og mineraler.

Jeg skjønner at du er sliten, og jeg vet alt om det. Har spist meg frisk fra alvorlig grad av ME, og jeg vet hvor greit det er å bare varme opp noe enkelt. You can do it to :)

Takk for innspill :) Jeg får prøve å spise mindre sukker. Men det her er faktisk en stor forbedring, da jeg studerte levde jeg på red bull, cola, drikkeyogurt og takeout. Nå har jeg hvert fall slutta med cola (som jeg var avhengig av, drakk minst en halv liter hver dag) og spiser aldri mcdonaldsmat. Så litt bedre har jeg blitt, i hvert fall. Jeg får prøve å lære meg å lage litt sunnere, lettvinn mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...