Gå til innhold

penger og støtte når man er gravid osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er virkelig UPLANLAGT gravid, og er veldig usikker på om jeg skal beholde eller ikke. Har akkurat begynt å søke litt på nettet om støtter osv.

Siden jeg kun er 20 år og student får jeg utrolig lite. Og jeg vet ikke om jeg skal fortsette med studier til høsten, så da vil jeg bare få enganstønad på 35 000? Altså er det mulig å overleve på det? Jeg tenker regninger, husleie, mat, klær osv. Det må jo være umulig å leve på de 35 000 kronene... Jeg er så fortvilt nu. Dette var i hvertfall ikke planen min, men som legen min sa ikke alle graviditeret er planlagt. Er forresten 9+5 i dag, så jeg må bestemme meg ganske fort....

Og om du har tenkt å komme med spydige kommentarer, spar deg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Hvis du er student nå, så må du jo bare fortsette studiene så får du forsørgerstipend fra Lånekassen (permisjonspenger derfra). Sjekk Lånekassen sine sider om sykdom og om graviditet så står det mye nyttig der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer pysepusen :) Ville bare si lykke til. Har du sett på NAV.no? Der er det mye nyttig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg googlet litt hva ting koster. Prisen på husleie kommer helt an på hva du skal ha og hvor i landet du vil bo. Vi leier ut kjeller'n vår (den er ca 45 kvm) til kr 5500 + strøm hver mnd. Og jeg ville ikke anbefalt noen å ha et barn der nede pga det blir trangt. I tillegg må du ha innboforsikring, bil (kanskje?), barneforsikring, forsikre deg selv, utstyr til barnet, klær, bleier, mat osv osv.. Den engangsstønaden blir meget fort borte vil jeg tro.

Jeg ville tenkt meg nøøøøye om. Er det en barnefar inne i bildet? Kan han evt hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Du får jo også barnetrygd (kanskje mer enn vanlig når du er alenemor?), barnebidrag og kanskje du kan søke om bostøtte også. Dette må du sjekke hos NAV som nevnt over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig UPLANLAGT gravid, og er veldig usikker på om jeg skal beholde eller ikke. Har akkurat begynt å søke litt på nettet om støtter osv.

Siden jeg kun er 20 år og student får jeg utrolig lite. Og jeg vet ikke om jeg skal fortsette med studier til høsten, så da vil jeg bare få enganstønad på 35 000? Altså er det mulig å overleve på det? Jeg tenker regninger, husleie, mat, klær osv. Det må jo være umulig å leve på de 35 000 kronene... Jeg er så fortvilt nu. Dette var i hvertfall ikke planen min, men som legen min sa ikke alle graviditeret er planlagt. Er forresten 9+5 i dag, så jeg må bestemme meg ganske fort....

Og om du har tenkt å komme med spydige kommentarer, spar deg for det.

Er hun alene så har hun vel rett på overgangsstønad?

Å den er vel på rundt 12.500kr per måned.

Å det vil du eventuelt få frem til barnet er tre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var deg ville jeg googlet litt hva ting koster. Prisen på husleie kommer helt an på hva du skal ha og hvor i landet du vil bo. Vi leier ut kjeller'n vår (den er ca 45 kvm) til kr 5500 + strøm hver mnd. Og jeg ville ikke anbefalt noen å ha et barn der nede pga det blir trangt. I tillegg må du ha innboforsikring, bil (kanskje?), barneforsikring, forsikre deg selv, utstyr til barnet, klær, bleier, mat osv osv.. Den engangsstønaden blir meget fort borte vil jeg tro.

Jeg ville tenkt meg nøøøøye om. Er det en barnefar inne i bildet? Kan han evt hjelpe til?

Jeg bor med samboeren (Vi har vært sammen i 4 år) i mamma sin kjellerleilighet, koster 5500 i mnd + strøm. Så betaler jeg enda 3000 for billånet i mnd + diverse andre regninger som telefon, internett, TV osv. Forsikringen min er det fortsatt pappa som betaler, vi har sånn familieforsikring eller noe. Men ja, jeg tror og vet at engangsstønaden blir veldig fort borte.

Barnefar er heldigvis (!!!!) med i bildet, ellers hadde jeg ikke vurdert å beholde engang. Han er også student, så er egentlig ikke så masse penger å hente der heller. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Da får begge forsørgerstipend fra Lånekassen. Ta kontakt med NAV og Lånekassen for å se hva dere har krav på. Om dere velger å beholde, og inntekten deres er under et visst beløp har dere også rett på gratis barnehage eller i hvert fall reduksjon i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo også barnetrygd (kanskje mer enn vanlig når du er alenemor?), barnebidrag og kanskje du kan søke om bostøtte også. Dette må du sjekke hos NAV som nevnt over her :)

Hun får dobbel barnetrygd visst hun er alene med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg og ta en tur på ditt lokale NAV-kontor og forhøre deg der. De bør ihvertfall vite det:-)

Tenk nøye gjennom valget du tar, dette vil følge deg resten av livet uansett. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på forsørgerstipend hvis du har rett på støtte fra lånekassen (noe jeg regner med du har). Dette er høyere enn vanlig stipend/lån og er kun stipend. Se på lanekassen.no for mer info.

Du får også 970,- i barnetrygd per måned+35 000,- i engangsstønad hvis du ikke har jobbet noe. Hvis du derimot har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødsel har du rett på foreldrepenger i tillegg, som er på 80% eller 100% av lønna di (det kan du selv velge, avhengig av hvor mange uker du/dere ønsker støtte, 46 eller 56 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får begge forsørgerstipend fra Lånekassen. Ta kontakt med NAV og Lånekassen for å se hva dere har krav på. Om dere velger å beholde, og inntekten deres er under et visst beløp har dere også rett på gratis barnehage eller i hvert fall reduksjon i prisen.

Står det noe sted at hun er sammen med barnefaren?

Er ikke frekt ment,bare lurte på om jeg hadde oversett det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Står det noe sted at hun er sammen med barnefaren?

Er ikke frekt ment,bare lurte på om jeg hadde oversett det :)

Jeg vet ikke om det er TS, men les innlegget over mitt - var det jeg svarte på da jeg gikk ut fra at det var TS :) Har også svart tidligere som om hun er alene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...