Gå til innhold

Stønning og kaving hos spedbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på litt over to uker som stønner og kaver og presser veldig om natten. Hun skriker ikke, men jeg vet at hun plages (ser det i ansiktet hennes selv om hun sover). Det er altså ikke vanlige babylyder, men virkelig stønning og pressing, og beina er bøyd oppover. Hun har avføring flere ganger daglig, og jeg ammer. Noen ganger kommer ikke rapen etter amming, men den kommer en gang i blant. Er det luftplager? Helsesøster mente at så lenge hun ikke skriker, så plages hun ikke. Men jeg kan ikke forstå at dette ikke gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små babyer har ofte mye luftplager i begynnelsen, og det er lite en kan gjøre med. Det finnes vel kanskje noen dråper på apoteket, men jeg har aldri brukt dem, så jeg husker ikke hva de heter eller om det er noe man burde bruke.

Og tro meg, de små lider ikke i stillhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut. Luft i magen er det nok. Jeg pleier å sykle litt med beina til babyen så promper han masse (må gjøre det flere ganger for natta) Og rap er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg kan jo legge til at det også virker som hun har gulp som hun ikke får ordentlig opp når hun ligger. Innimellom høres det ut som harking også. Det river liksom i mammahjerte når man ser og hører på dette her. Hun gulper litt når hun er inntil brystet mitt, men jeg orker ikke å sove sittende natta gjennom.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Så lenge hun ikke gråter går det nok helt fint :) Det er helt normalt at magen må "gå seg litt til". Men det går jo an å sykle litt med beina og kanskje prøve litt mer raping når hun får mat om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine har holdt på sånn, også minsten som snart er 3 uker. Jeg forholder meg ikke til det som smerte - som addict skriver, de små lider ikke i stillhet! Jeg bruker faktisk ørepropper for å få sove selv (er så var på babyens knirkelyder), men hører godt når babyen vil ha mat eller er våt etc. For minstens del ser det ikke ut som om raping har så mye å si heller. Han kan kave og gulpe og presse masse etter en god rap, mens han kan sove søtt uten gulping hvis jeg bare kobler ham fra og lar ham ligge.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så godt å høre at det er flere som har opplevd det samme. Jeg er førstegangsmamma, og synes alle "unormale" ting er skummelt. Men jeg har tenkt mye på det addict skrev, at små barn lider ikke i stillhet. Det var godt å lese.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn ene tvilling "knirket" masse når han sov i starten, det var vist veldig vanlig. De ga ham en ekstra undersøkelse på grunn av knirkingen, men fant ingenting unormalt. Tror det ga seg etter en mnd, ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp en lur med småen, hvor han presset, brekte og knirket så mye at jeg nesten ikke klarte å sovne. Alt gjorde han i halvsøvne med øynene igjen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

De lager mye rare knirkelyder, presselyder, og ikke minst de merkeligste ansiktsuttrykk mens de sover. Skjønner at du blir litt engstelig, for det ble vi og til tider. Vår fikk bare kallenavnet "Knirket" de første månedene...

Nå kan ho både finne på å synge og å prate mens ho sover, så lydene er der fortsatt, de har bare endret seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også godt at du blir bekymret. Nevnte denne tråden for mannen min, som sa at han husket fra nr. 1 hvordan vi nærmest opplevde disse lydene som dødsralling, og stadig sjekket at babyen hadde det bra. Det tok flere uker før vi ble vant til knirkingen. Og som sagt, nå med nr. 3 bruker jeg ørepropper :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også godt at du blir bekymret. Nevnte denne tråden for mannen min, som sa at han husket fra nr. 1 hvordan vi nærmest opplevde disse lydene som dødsralling, og stadig sjekket at babyen hadde det bra. Det tok flere uker før vi ble vant til knirkingen. Og som sagt, nå med nr. 3 bruker jeg ørepropper :ler:.

Hehe, så morsomt. Sånn dere opplevde nr.1, opplever vi nå. Herregud, så redde vi har vært. Tusen takk for at dere deler erfaringer med oss "uvitende". Til natta kan jeg sove bedre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man opplever knirkingen som skremmende, så er det bare å ta en telefon til helsesøster. Det er utrolig greit å prate litt med en fagpersjon om bekymringer, særlig fordi man sendes så fort hjem med nyfødte i dag. Jeg lå jo lenger enn de fleste på sykehus etter fødselen på grunn av at det var tvillinger, og dette med knirking på min ene ble faktisk fanget opp og grundig undersøkt. Jeg tenkte aldri selv på at det var noe skummelt ved det. Dermed synes jeg at man godt kan nevne det på kontroll, eller ringe hvis man blir engstelig.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så morsomt. Sånn dere opplevde nr.1, opplever vi nå. Herregud, så redde vi har vært. Tusen takk for at dere deler erfaringer med oss "uvitende". Til natta kan jeg sove bedre.

:klemmer:

Jeg turte ikke samsove med nr. 1 heller, fordi jeg var så redd for å legge meg på henne. Våknet flere ganger i panikk og begynte å lete etter babyen under dyna, mens hun lå og sov søtt i sin egen seng... Det er overveldende å få et nytt menneske i hus som man skal holde liv i, men etterhvert blir man vant til at de har overlevd natten :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...