AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 For en måned siden var jeg til samtale med en kostholdsekspert. Da hadde jeg gått på lavkarbo-diett i litt over åtte uker. Da jeg fortalte at jeg hadde valgt lavkarbo, ble hun temmelig stram om munnen, og sa at "lavkarbo er noe vi er svært skeptiske til her." Da mistet jeg maska, fordi etter seks år med utallige dietter og forsøk på livsstilsendringer, er lavkarbo det eneste som har fungert; til tross for alle timene med hard trening har jeg heller lagt på meg av lavkalori-dietter, fordi de er umulig å følge. Da jeg ble veid viste det seg at jeg hadde gått ned 4,7 kg og forminsket BMI'en, samt stabilisert insulinet, som før jul i fjor var skyhøyt og en stor helsetrussel for meg. Legen sa at det var best for meg å "spise variert, og "å ha et opplegg der alt er lov." Jeg skal tilbake på klinikken om tre uker, og jeg gruer meg, fordi jeg fulgte de rådene hun gav meg - og mistet helt kontrollen over matinntaket. Og ikke bare det, men jeg ble så tiltaksløs; orket ikke trene... Jeg har hatt spiseforstyrrelser hele livet, noe som gjør at jeg er avhenging av temmelige rigide grenser. Derfor er lavkarbo perfekt for meg. Spiser jeg brød og poteter, uansett mengde, blir jeg aldri mett og får dessuten et søtsug som jeg blir hjelpeløs mot. Nå har jeg omsider greid komme meg tilbake dit jeg var, og fikk det bedre med en gang. Jeg spiser rent kjøtt, som bacon, koteletter og kylling. Jeg har kuttet ut frukten (selv om jeg savner vannmelon, bananer og appelsiner) og spiser isbergsalat, sopp, løk og paprika. Det går også en del ost og egg, rømme og majones. Jeg er temmelig nervøs; jeg skal jo liksom samarbeide med de folkene. "Alt-er-lov" funker ikke for meg. Jeg har kanskje ikke tatt av all verdens, men lavkarbo har hjulpet meg til å få insulinet på normalt nivå, og ikke har jeg mensen igjen, som var borte fra jeg var seksten til jeg var 22, p.g.a overvekt. Hvorfor droppe en god ting?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Eller, hva med å bevege seg litt mer, spise sunt og variert og oppnå akkurat det samme? Disse lavkarbofreakene skal ha deg til å tro at det kan kun er mulig å oppnå slike resulatater på lavkarbo, og at lavkarbo er best, det er det ikke. Uansett hva lavkarbofreakene sier så vet man faktisk ikke langtidskonsekvensene av lavkarbo som en livsstil. Og til dere lavkarboforkjempere, ikke prøv dere på si at mennesker har levd på lavkarbo mange tusen år, før i tiden. Se på levealderen, og dere kan ikke vite at det ikke fantes problemer med hjertelidelser, kolesterol på den tiden, for dere levde ikke da, so shut it.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Eller, hva med å bevege seg litt mer, spise sunt og variert og oppnå akkurat det samme? Disse lavkarbofreakene skal ha deg til å tro at det kan kun er mulig å oppnå slike resulatater på lavkarbo, og at lavkarbo er best, det er det ikke. Uansett hva lavkarbofreakene sier så vet man faktisk ikke langtidskonsekvensene av lavkarbo som en livsstil. Og til dere lavkarboforkjempere, ikke prøv dere på si at mennesker har levd på lavkarbo mange tusen år, før i tiden. Se på levealderen, og dere kan ikke vite at det ikke fantes problemer med hjertelidelser, kolesterol på den tiden, for dere levde ikke da, so shut it. Vedkommende sier jo at det er forsøkt og at det ikke virket. Og jo, man vet definitivt langtidskonsekvensene av lavkarbo, den livsstilen er eldre enn statens ernæringsråd. http://tgeisner.wordpress.com/2011/04/09/hva-er-vi-designet-for-a-spise/ Gjør det som er best for deg og din kropp, gjør det som gjør at du takler hverdagen og trives med deg selv og ditt liv.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Det er forsøkt, men hun nevner årsaken til at det mislykket: "umulig å følge". Jaha. 1
Gjest made4u Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Ikke begi deg hen til en ensformig og lite sosial livsstil, som nær ingen holder ut med på sikt og således lykkes med i lengden. Statistikk viser det tydelig. Dessuten er lavkarbo er en dødende livvstilsfilosofi som nå gjør sine siste krampetrekninger her i landet, var mer in tidligere da det stod på som værst, folk har siden den gang gått bort fra kostholdet og erfart at det ikke var noe magisk likevell - de skjeve fremstillingene er avslørt av de flese foruten et fåtall fanatikerene som sverger til kostholdet og dessverre sprer villedende kostholdsteorier. Jeg ser ingen grunn til at du skal måtte spise helt unormalt og ekstremt sammenlignet med alle dem du har rundt deg og kjenner, det blir i så fall bare et desperat slankestunt jeg IKKE har tro på i lengden. Lytt derfor heller til fagpersonell som ikke har prostituert seg til alternativ tankegang (solgt seg til alternative retninger som lavkarbohydratkosthold er, dem har beveget seg bort fra vitenskap og fagkunnskap og selger heller teorier som er lettsolgte). Stol på fagmiljøet og det dem sier du, dem baserer seg på tungtveiende studier som de store, tunge og seriøse organisasjonene stiller seg bak. Dem som snakker om lavkarbohydratkosthold trenger på ingen måte å dokumentere det dem sier, bare dem kommer med en teori som selger er dem tjent med å ta alt ut av sin sammenheng så det faglig blir helt latterlig å forholde seg til (fagpersoner rister på hodet av slikt og protesterer). Annet kan forresten være noe du lykkes med også, at du ikke har klart det til nå betyr ikke at sunt kosthold ikke har en effekt på kroppen - som mange av dem som har forsøkt seg X-antall ganger på diverse uten å lykkes (og der finner du de fleste) så kan de med riktig hjelp lykkes kjempebra. Er få av dem som lykkes aller best, som lykkes første gang, kanskje lykkes de den 37 gangen dem prøvde da dem fikk hjelp da... I alle fall, du trenger ikke å leve så ekstremt og unormalt at det ikke passer inn i sosiale sammenhenger og at folk tenker sitt når dem ser hvordan du spiser -men er jo opp til deg selv det, om du vil spise fett til den store gullmedaljen (kan gå noe nåneder, kanskje ett år eller to, for et helt liv så kan du glemme det) mens du blir skjelven bare du hører ordet karbohydrater og er den som alltid må takke nei til hva andre som ikke lever så unormalt spiser... Vil du leve et liv med et slikt kosthold som det ikke finnes noen faglige grunner til at du skal måtte ha... ???
Sushi Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Ikke begi deg hen til en ensformig og lite sosial livsstil, som nær ingen holder ut med på sikt og således lykkes med i lengden. Statistikk viser det tydelig. Kan du for en gangs skyld dokumentere det du sier? Vis meg statistikken som sier at ingen holder ut på sikt. Ensformig mat finner man innenfor alle typer livsstiler, det er hva man gjør det til. TS: Fortsett med det kostholdet du trives med og som har gjort helsa di bedre. Hvorfor trenger du kostholdseksperten, når det allerede går så bra? Jeg skjønner godt at du ikke orker de klassiske lavkaloridiettene der du må gå og være sulten.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Jeg har vurdert lavkarbo selv, men etter å ha lest MYE om lavkarbo skrevet av Hexeberg, Dahlquist, en lavkarbogjest hos God morgen norge (husker ikke hva hun heter, men jobber som ernæringsfysiolog), så sier de jo alle sammen at årsaken til at man går ned med lavkarbo er pga kaloriunderskudd. Så hva er da forskjellen på lavkarbo og lavkalori? Begge deler er jo lavkalori Selvfølgelig gjør du det som passer best for deg, men jeg vil anbefale et 'normalt' kosthold, fordi det ellers er vanskelig å gjennomføre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Ånei, du må være sulten. Livet kan ikke være en fest hver time av hver dag.
Sushi Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 Jeg har vurdert lavkarbo selv, men etter å ha lest MYE om lavkarbo skrevet av Hexeberg, Dahlquist, en lavkarbogjest hos God morgen norge (husker ikke hva hun heter, men jobber som ernæringsfysiolog), så sier de jo alle sammen at årsaken til at man går ned med lavkarbo er pga kaloriunderskudd. Så hva er da forskjellen på lavkarbo og lavkalori? Begge deler er jo lavkalori Forskjellen er for mange at de kan spise seg mette på lavkarbo. 1
Norbertine Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Jeg anbefaler deg å lese litt på disse bloggene: http://tgeisner.wordpress.com/ (lege) http://espenrostrup.com/ (lege) http://lenabeatrice.net/ I tillegg synes jeg du skal stole på deg selv. Det kostholdet som får deg til å føle deg bra fungerer sannsynligvis bedre for deg enn det en ekspert mener er best. Det finnes eksperter i begge leire, (og det finnes en haug bedrevitere som ikke har satt seg inn saken i begge leire,) men du kjenner din egen kropp. 2
Glynis Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 Men trenger du kutte ut alt da? Blir du faktisk tiltaksløs, treningsmotvillig og søtsugen av appelsin? Hvis du svarer ja så er det noe psykisk galt, og hvis du svarer nei så spis appelsin.
Norbertine Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Men trenger du kutte ut alt da? Blir du faktisk tiltaksløs, treningsmotvillig og søtsugen av appelsin? Hvis du svarer ja så er det noe psykisk galt, og hvis du svarer nei så spis appelsin. Konsekvensen av å spise en appelsin
Glynis Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Men hun lever vel på lavkarbo? Mitt forslag var en halvkarbo, og da burde det ikke være samme appelsinreaksjon. Jeg har aldri hørt om det utenfor lavkarbobloggene.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Man trenger heller ikke være sulten på lavkalori hvis man velger de gode mettende matvarene, så argumentet om å være sulten som en ulv utligner hverandre og er ikke gyldig i denne diskusjonen.
Norbertine Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Men hun lever vel på lavkarbo? Mitt forslag var en halvkarbo, og da burde det ikke være samme appelsinreaksjon. Jeg har aldri hørt om det utenfor lavkarbobloggene. Man har da samme reaksjon i kroppen på en appelsin om man lever lavkarbo eller ikke. Det er jo nettopp poenget hennes, da hun prøvde å slanke seg før hun gikk på lavkarbo fikk hun disse reaksjonene hele tiden, og nå unngår hun dem ved å spise lavkarbo. Da hun skeiet ut med en appelsin fikk det konsekvenser for henne. Alle får ikke slike reaksjoner av å spise en appelsin, jeg kan f.eks godt leve lavkarbo med litt høyere inntak enn de helt ekstreme (f.eks 50 gram per dag, i stedet for 10-15), men noen får bedre kontroll på blodsukkerstigninger ved å unngå f.eks frukt fullstendig.
Norbertine Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 Man trenger heller ikke være sulten på lavkalori hvis man velger de gode mettende matvarene, så argumentet om å være sulten som en ulv utligner hverandre og er ikke gyldig i denne diskusjonen. Hehe, det er jo på en måte også poenget med å spise lavkarbo, man kan spise lavkalori uten å være sulten, fordi man spiser gode, mettende matvarer.
Sushi Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Hehe, det er jo på en måte også poenget med å spise lavkarbo, man kan spise lavkalori uten å være sulten, fordi man spiser gode, mettende matvarer. Nettopp det jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 Er det så viktig hva man kaller måten man spiser på, da? Jeg spiser ganske likt det TS gjør, og jeg tenker aldri at jeg lever lavkarbo. Men jeg spiser sunne råvarer, lager maten min fra bunnen og dropper de tomme kaloriene (som da betyr at jeg dropper mye karbohydrater, men altså ikke fordi det skal være lavkarbo). Jeg spiser frokostblanding og brød hvis jeg vil, men spiser lite pasta/ris/poteter, rett og slett fordi jeg ikke blir mett av det uansett. Mye ost og egg, majones og rømme liker jeg ikke. Jeg går jo ned i vekt, men jeg antar at det skyldes at jeg generelt spiser mindre og sunnere (og så har jeg droppet sjokoladen og brusen), ikke primært at jeg har kuttet karbohydratene. At "alt er lov" betyr ikke at man må spise noe av alt, TS. Og du kan sikkert få masse ut av samarbeidet med folk som kan faget, men det handler også om hvordan man kommuniserer. Hva du mener med lavkarbo og hva andre mener med lavkarbo er ikke nødvendigvis det samme, og det kan godt være at kostholdsdama har tenkt noe helt annet enn det du mente. Hva med å droppe fokuset på at det "kun er lavkarbo som fungerer og hvis jeg ikke får gjøre det sånn funker det ikke", for det er bare et navn. Tenk heller på at veldig mange av "diettene" faktisk har mye felles og at du fint kan tilpasse dem slik som du synes det passer for deg, og kanskje til og med få det enda bedre, og at du kan lære masse om mat og kropp og hvordan alt fungerer?
Gjest Tjoms Skrevet 11. april 2011 #19 Skrevet 11. april 2011 Jeg syns det er rart med leger som er skeptiske til lavkarbo, det er da kommet mer og mer frem i søkelyset hvor skadelig raffinerte karbohydrater er. Lavkarbo trenger IKKE ensbetydende med ikke-karbo, det gjelder å velge de langsomme karbohydratene, og velge det sunne fettet.
Tears.of.the.Sun Skrevet 11. april 2011 #20 Skrevet 11. april 2011 Jeg har lest at mange kostholdseksperter mener at det er dumt å kutte ut en hel matgruppe (eller hva det kalles?). Og da er jo lavkarbo litt i strid med det tipset. Men ts, jeg ser situasjonen din. Og jeg syns også at det er litt merkelig at de er skeptiske til lavkarbo hvis du har hatt så stort utbytte av det. Man tenker selvfølgelig at eksperter er eksperter og de skal man høre på for de har rett, men de kan også ha feil i noen tilfeller. Så du bør egentlig bare vurdere ditt eget tilfelle, og kanskje se om denne positive utviklingen på lavkarbo fortsetter - isåfall velge å fortsette eller å bytte "diett". Lykke til videre i alle fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå