Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og igrunn er jeg jo ikke stygg,jeg er en glad og pen jente.

Men vekten sier noe annet,den sier 85 kg,jeg burde jo skamme meg med min 166 meter over bakkken,

For jeg er jo overvektig å nå nevner samboer at vi skal dra til syden i sommer,med vennen hans :(

Jeg fikk sjokk,den kroppen her kan ikke vises fram..

Så mitt spørsmål er det mulig å gå ned 10 kg til juli?

Kunne dere gitt meg ideer om hvor mye og hva jeg burde trene på en uke?

Jeg vil bli den beste meg

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Alt er mulig...

Men du sier ikke noe om kostholdet ditt. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med trening fra før, men du bør iallefall kutte ned på junk-food, sukker, godis og brus. Hvordan du videre vil angripe kostholdet, det kommer jo helt ann på hvilken kostholdsfilosofi du eventuelt vil følge, men generelt kutte ned på karbohydratene (iallefall sukker i form av snop) er lurt, og spise mye frukt og grønt.

Bruk vann som tørstedrikk, og begynn med gåturer. Er du i grei form, så kan du kanskje utvide til løping. Vil du trene i gruppe, så finnes det jo zumba, aerobic, spinning og andre ting, så man kan absolutt finne noe for enhver smak.

Du sier kroppen din ikke kan vises frem, men du er helt sikkert en flott jente uansett. Synes du skal se gjennom dine mosjons- og kostholdsvaner, og vurdere en varig livsstilsendring dersom du ser behov for det - og ikke bare et rotterace for å få "bikinikropp".

(Jeg håper forøvrig du er 166 cm., og ikke 166 meter høy :fnise: )

Endret av Ms. Raggsokk
Gjest anygirl
Skrevet

Men vekten sier noe annet,den sier 85 kg,jeg burde jo skamme meg med min 166 meter over bakkken,

For jeg er jo overvektig å nå nevner samboer at vi skal dra til syden i sommer,med vennen hans :(

Du er nok nydelig som du er, både i personlighet og utseende :)

Men kjappeste måten jeg vet om er spis mye sunt, prøv å spise mest frukt å grønt, tren mye.. Eller, hurtigst.. spis lite, tren mye. å småspis frukt. Ikke sunt for kropp og sjel men hurtig..

Stå på :):klemmer:

Gjest zeppelin
Skrevet

Hei :hallo:

Jeg skjønner din frustrasjon.. selvom jeg ikke hadde akkurat de samme tallene på vekten.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta en tur innom vektklubb.no

Jeg har vært medlem der en god stund nå og er kjempe fornøyd!

Der får du, etter å ha ført inn informasjon om deg selv, tildelt så og så mye kalorier per dag. Det innebærer at du må tenke nøye over hva du putter i deg HVER dag og føre dette inn i dagboken. Hver uke fører du inn vekten og målene dine.

Medlemsprisene er

* 3 mnds medlemskap: kr 379,-

* 6 mnds medlemskap: kr 469,-

* 12 mnds medlemskap: kr 599,-

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk ikke prøver dette i stedet for shaker og andre måltidserstattere.

Melder du deg inn der og gjør ditt beste, blir kjent med maten og trening, kan jeg love deg resultater. Jeg har gått ned 8 kilo siden januar. Men har stoppet litt opp nå grunnet latskap. Men vekten er stabil.

Følger du tipsene på vektklubb, får du såå mye igjen. Trene kan du godt gjøre når det passer deg. Ta en liten sparsertur, gå litt på tredemølle, sykle litt.. ta noen gruppetimer.

Her er det ikke noe "nazi- opplegg", hvis du skjønner.

Du får lov til å spise akkurat det DU vil, men da må du bare tenke over om de kaloriene er verdt det. Jeg pleier ofte å "spare" litt kalorier hvis jeg vet at jeg skal ut å spise, ut på fest eller lignenge.

Da gjelder det bare til å spise lettere eller i mindre mengder.

I begynnelsen var jeg litt fortvilet etter jeg hadde spist, da jeg fortsatt var litt sulten. Men det er det som er så fint. For her handler det ikke om å sulte seg tynn, men spise i moderate mengder. Det er jo en grunn til at man leggerpå seg, liksom.

Men dette ble kroppen fort vant til. Spesiellt hvis jeg drakk en kopp deilig te etter måltidene.

Dette ble et veldig langt innlegg. Men jeg anbefaler det virkelig!

Gleder meg til å høre hva du ender opp med!

Spør gjerne om du lurer på noe :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar :) kanskje vektklubben er noe for meg:)

Ett problem er at jeg har ikke sjans til å kutte ut cola,det er det beste jeg vet :o

Men begrensninger går jo,kanskje ett glass om

Dagen?

Gjest zeppelin
Skrevet

Ett problem er at jeg har ikke sjans til å kutte ut cola,det er det beste jeg vet :o

Dagen?

Det tror jeg absolutt du bør prøve:)

Tja.. du kan jo hoppe til cola zero da. Ikke sunnere, men bedre mht kcal og sånn:)

Jeg er veldig glad i pepsi max! Så det drikker jeg egentlig litt for ofte. Men prøver å begrense meg til helgene. For da blir det som en god belønning!

AnonymBruker
Skrevet

Dagen?

Hva vil du mest, drikke cola eller gå ned i vekt? Det er et spørsmål du bør stille deg hver gang du blir fristet til å spise noe som vil motvirke vektnedgang. Disiplin er utrolig viktig for vellykket vektnedgang. Lykke til.

Skrevet

Hvis du er 166 meter høy og veier 85 kg så er du tynn som en strek. :gjeiper:

Fra spøk til alvor: Det er svært lite trolig at det er mulig å gå ned 10 kg i vekt på en sunn og varig måte til juli. Derimot kan du gå ned 4-6 kg på en sunn og varig måte.

Det viktigste er å være i aktivitet hver dag. Bruk trapper i stedenfor heis eller rulletrapp, gå eller sykle til skole/jobb osv. Det er skremmende mange voksne nordmenn som er bortimot totalt inaktive på en vanlig hverdag.

I tillegg bør du begynne å trene utholdenhetsidrett. Da vil jeg anbefale svømming eller sykling fremfor jogging. Du er ganske overvektig og formodentlig ganske utrent, da er ikke jogging gunstig å starte med med tanke på mulige skader i ankler og knær.

Den gode nyheten er at du ikke skal trene så hardt at du kjenner blodsmaken i munnen. Hvis du sykler så bruk så lette gir at du ikke kjenner blodsmaker selv i de tyngste oppoverbakkene. Pass også på at pedalfrekvensen er 70-90 omdreininger per minutt, dvs litt raskere enn én omdreining per sekund, da unngår du belastningsskader på knærne. Jeg har sett en del som tråkker som om de var hjulbeinte; pass på at knærne peker rett frem, ikke ut til sidene. Setet skal stå så høyt at beinet ditt er strakt hvis du setter hælen nedi, men hvis du har tåballene på pedalen skal du kunne bøye beinet litt. I tillegg bør du kjøpe en sykkelflaske og en flaskeholder og drikke litt vann hvert kvarter. Du mister 10% ytrelsesevne for hver prosent kroppsvæske du mister.

Hvilken treningsform du nå velger deg så pass på at øktene ikke blir lengre enn at du restituerer deg greit i løpet av et par dager. Hvis det tar lengre tid så har du trent for hardt. Ved å trene økter som du restituerer deg raskt fra vil du kunne trene oftere og nett få bedre treningseffekt enn om du trener sjelden og lange økter. De første to-tre øktene vil nok uansett bli veldig stiv i beina en god stund etterpå, det er ikke til å unngå når man ikke er vant til å bruke dem. Etter denne innledende fasen skal du kjenne deg fin i beina to dager etter forrige økt. Så kan du gradvis øke lengden.

Når det gjelder mat så håper jeg du vet hva normal sunn mat er. Det er ikke vanskeligere enn at du skal spise litt mindre enn du gjerne kunne ha spist. Når du trener vil også sultfølelsen fungere bedre.

Lykke til!

Gjest made4u
Skrevet

Veldig bra svar av Lance, jeg tenkte med en gang selv at det er lite trolig å gå ned såpass mye på så kort tid med ditt utgangspunkt, hadde stilt seg annerledes om ditt utgangspunkt var at du så 157 kilo på badevekten. Men ditt mål er jo mer enn 10% av egen kroppsvekt, man må se det slik.

Sant, mulig er det jo. Dog knallhardt og ikke på sunneste og beste vis. Dog tror jeg du vil ta deg bedre ut om du tar av 4-6 kilo som Lance anbefaler på en sunn måte, enn dersom du på en usunn måte gjør noe så ekstremt at du klarer 10 kilo. Tror det ville preget deg og samboerforholdet deres også, dersom du skulle hevet deg på noe så ekstremt som det hadde vært. Dessuten måtte du kanskje ha sett et høyere tall enn 10 kilo minus, dersom du skulle tapt hele ti kilo fettvev, man mister jo ofte litt veske også mens man er på diett.

Så se hva du klarer du, er mitt råd. Og ikke minst, tren utholdenhet heller enn styrke som Lance også nevner, da dette forbrenner mer fett dersom det er det som er din målsetning. Kan gjerne supplere med litt styrketrening i tillegg, men ha fokus på utholdenhet som sagt.

Når det er sagt, så forbruker du mer energi på å gå 11 kilometer i ett gitt terreng, enn ved å løpe 10 kilometer samme sted. Så om du spaserer, går raskt eller løper går for det samme - hovedsaken er at du beveger deg og at du beveger deg mye. Således kan du også se rolige spaserturer som utholdenhetstrening, da det jo er det sammenlignet med sofakroken og det å være passiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...