AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Ja, så jeg har til slutt blitt veldig nyskjerrig på lavkarbo jeg også.. Jeg sliter med at vekta går oppover for tiden, har fått nok, men klarer ikke snu ting. Aaaalt for mye mat (når jeg først begynner med karbohydratene spiser jeg til det er slutt ) på daglig basis har skylden og etter gradvis nå de siste dagene etter forsøk på å kutte ut frukten som er hovedkilden til karbohydrater i kroppen min ser det ut til å ha endret seg litt. I går sprakk det derimot grusomt igjen, jeg spiste ekstremt mye etter inntak av litt frukt som ofte trigger hele greia.. Jeg er klar over at det er en psykisk feil som også har noe å si her, så den jobbes med. Kostholdet på den andre siden prøver jeg å finne ut av, siden ting ikke helt klaffer der og tydeligvis. Dette med å pøse innpå med fett er jeg litt imot, derfor holder jeg tilbake.. Kanskje det er den største synderen her. Så da sitter jeg altså å lurer på om jeg skal prøve meg fult og helt på ketolysekuren en stund, for å snu dagene med overspising og få kontroll igjen. Har jeg først bestemt meg for at ingen frukt skal inn og det MÅ erstattes med mye fett tror jeg ting kan gå fremover igjen. Da bannlyser jeg triggende karbohydrater og istedet for å da ende opp med normalt lite fett og alt for mye proteiner erstatter jeg det med fett. Jeg har ihvertfall troen på at det vil gjøre en stor forskjell ? Jeg har jo prøvd en god den andre strategier som kanskje har fått meg litt lengre, men ikke langt nok. Kanskje er det en liten fettfobi som ødelegger, da må ketolyse være en bra terapi som toppen på kransekaka? Nå er jeg 15 kilo for mye jeg gjerne ville mistet samt få kontroll over livet mitt igjen på, helst før jeg ender opp 30 eller hvorfor ikke 50 kilo overvektig. Spørsmålet mitt er deres erfaringer og meninger om ketolyse? Jeg tenker at fra i dag (fant ikke noe om at jeg burde få en mykere start, med tanke på høyt inntak i går?) vil jeg gå til 15-20 gram karbohydrater daglig noen måneder og se om det hjelper på vekt og sinn før jeg går over til mer paleo/lchf inspirert kosthold. Jeg lever allerede litt lavkarbo (med unntak av disse dagene jeg sprekker og spiser alt jeg kommer over) så det er noe jeg i gurnnen trives med allerede. Meningen er ikke å leve ekstrem lavkarbo resten av livet, men senere innføre litt mer som i form av frukt og litt havregryn og lignende. Er det mulig? I think so Blir veldig glad om noen tar seg tid til å svare, enten positvt eller negativt
Brukernavn Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Du kommer garantert til å få masse negative tilbakemeldinger, så det skal du ikke bekymre deg for Jeg går på ketolyse nå, og kroppen stortrives og jeg er snart på målvekt. Det viktigste før du setter igang et sånt kosthold er å sette deg skikkelig inn i hva dette dreier seg om. Dersom du ikke allerede har gjort det kan du lese på www.ketolyse.no og www.lavkarbo.no I tillegg anbefaler jeg absolutt å dra på biblioteket for å låne "slank med ketolysekuren". Grunnen til at ketolyse har fungert for meg er at jeg ikke greier måtehold. Jeg er som deg: spiser jeg karbohydrater roper kroppen etter mer. Mens når jeg er i ketose har jeg ikke hverken søtsug eller karbsug. I tillegg blir det slanking uten sult, og det synes jeg i grunnen er veldig behagelig. Jeg har forsøkt diverse måter å slanke meg på før, men dette er det eneste som fungerer for meg. 1
Norbertine Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Jeg likte ikke å gå på ketolyse, gikk ned i vekt, men jeg ble gal av alt jeg ikke kunne spise, og sprakk derfor skikkelig tilslutt. Nå går jeg på lchf (low carb high fat) og spiser mindre enn 50 gram karbohydrater per dag, og det fungerer flott for meg. Men nå hadde ikke jeg problemer med overspising heller, så det er jo forskjell på hva som fungerer for forskjellige kropper. Et forsøk verdt er det uansett! Anbefaler disse sidene: http://lenabeatrice.net/ http://tgeisner.wordpress.com/ http://espenrostrup.com/
Supraspinatus Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 Ja, så jeg har til slutt blitt veldig nyskjerrig på lavkarbo jeg også.. Jeg sliter med at vekta går oppover for tiden, har fått nok, men klarer ikke snu ting. Aaaalt for mye mat (når jeg først begynner med karbohydratene spiser jeg til det er slutt ) på daglig basis har skylden og etter gradvis nå de siste dagene etter forsøk på å kutte ut frukten som er hovedkilden til karbohydrater i kroppen min ser det ut til å ha endret seg litt. I går sprakk det derimot grusomt igjen, jeg spiste ekstremt mye etter inntak av litt frukt som ofte trigger hele greia.. Jeg er klar over at det er en psykisk feil som også har noe å si her, så den jobbes med. Kostholdet på den andre siden prøver jeg å finne ut av, siden ting ikke helt klaffer der og tydeligvis. Dette med å pøse innpå med fett er jeg litt imot, derfor holder jeg tilbake.. Kanskje det er den største synderen her. Hvor mye frukt spiser du da? Det finnes betydelig mer næringsrike karbohydratkilder enn frukt. Du skal spise rimelig mye frukt før det utgjør en solid dose av dagsbehovet ditt. Med det sagt så avhenger jo det også av aktivitetsnivå. Ikke for å telle kcal, men ta en uke å notér alt du spiser og drikker. Absolutt ALT. Hvis du klarer det uten å jukse, så er du langt på vei. Da er det lett å se om du i snitt spiser mer enn du trenger, og om frukt er den store synderen. Jeg tror ikke det er nødvendig å gå så drastisk til verks at du kutter alle karbohydrater. Ketolyse-baserte dietter har en tendens til å være vanskelig å følge. Du blir mer sliten og uopplagt, det begynner å lukte rart av deg, og du får vanskeligheter med å prestere i idrett. Det er godt mulig at dette går over etterhvert, jeg har aldri prøvd ketolyse som diett. Bare ufrivillig uten så mye søvn. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #5 Skrevet 7. april 2011 TS HER Takk for svar! Jeg har allerede startet i dag jeg Har lest som en gal på lavkarbo.no og nå går turen ut for å skaffe bok på biblioteket. Jeg kan spise store mengder frukt om jeg får sjansen, da snakker vi ikke om "bare" 5 om dagen. Og det blir i tillegg til en del grønnsaker, jeg har ikke unngått gulrot og de såkalte "høykarbo" varianetene også er det sukkerfri ketchup og andre ingredienser som plusser på en del da. Takket være somebody som har hjulpet meg før har jeg også hatt en dag innimellom med sjekk av hvordan jeg ligger ann. På en dag hvor jeg har klart meg bra i matveien har jeg ligget mellom 120 - 190 gram karbohydrater kanskje, mye fra frukt. Jeg er en karbofan, og som jeg skrev tidligere har alt sklidd totalt ut de siste månedene med dager hvor jeg har spist (ja, dere vil ikke vite) mengder karbohydrater når jeg først har gitt opp. Ofte trigget med den herlige frukten jeg noen ganger ikke klarer å holde igjen på. Så da ting IKKE bedrer seg og ting er så ustabilt, så vil jeg gjerne prøve meg. Uansett har jeg hatt dager med rundt 50-70 gram kh også, og det har gått fint. Problemet er bare for lite fett istedet, og da holder jeg ikke ut i lengden. Tenker at det er bedre med alt eller ingenting for en periode da, eliminere alt som ødelegger for meg, kanskje gå ned noen av disse stygge kiloene og deretter prøve meg på mer karbohydrater i form av de kildene jeg trives med i dag (de naturlige karbohydratene) og ta ting derifra. Frukt vil jeg aldri slutte med, men for en periode er det verdt det Jeg trenger veldig en helomvending....
Supraspinatus Skrevet 7. april 2011 #6 Skrevet 7. april 2011 TS HER Takk for svar! Jeg har allerede startet i dag jeg Har lest som en gal på lavkarbo.no og nå går turen ut for å skaffe bok på biblioteket. Jeg kan spise store mengder frukt om jeg får sjansen, da snakker vi ikke om "bare" 5 om dagen. Og det blir i tillegg til en del grønnsaker, jeg har ikke unngått gulrot og de såkalte "høykarbo" varianetene også er det sukkerfri ketchup og andre ingredienser som plusser på en del da. Takket være somebody som har hjulpet meg før har jeg også hatt en dag innimellom med sjekk av hvordan jeg ligger ann. På en dag hvor jeg har klart meg bra i matveien har jeg ligget mellom 120 - 190 gram karbohydrater kanskje, mye fra frukt. Jeg er en karbofan, og som jeg skrev tidligere har alt sklidd totalt ut de siste månedene med dager hvor jeg har spist (ja, dere vil ikke vite) mengder karbohydrater når jeg først har gitt opp. Ofte trigget med den herlige frukten jeg noen ganger ikke klarer å holde igjen på. Så da ting IKKE bedrer seg og ting er så ustabilt, så vil jeg gjerne prøve meg. Uansett har jeg hatt dager med rundt 50-70 gram kh også, og det har gått fint. Problemet er bare for lite fett istedet, og da holder jeg ikke ut i lengden. Tenker at det er bedre med alt eller ingenting for en periode da, eliminere alt som ødelegger for meg, kanskje gå ned noen av disse stygge kiloene og deretter prøve meg på mer karbohydrater i form av de kildene jeg trives med i dag (de naturlige karbohydratene) og ta ting derifra. Frukt vil jeg aldri slutte med, men for en periode er det verdt det Jeg trenger veldig en helomvending.... Ketchup regnes ikke som frukt eller grønnsak. Det gjør heller ingen andre produkter som selges på tube eller flaske og er raffinert. Grønnsaker (med noen få hederlige unntak) kan du bare se bort i fra i kostholdsregnestykket. Karbohydrater du får i deg bør bestå av frukt, grønnsaker og grove kornprodukter. Å sløyfe disse gjør at du gå glipp av mengder av vitaminer og mineraler. I tillegg bør du spise fisk minst 2 ganger i uken. Hvis du ikke gjør dette bør du passe på at du får i deg de vitaminene og sporstoffene du går glipp av. Husk at fettet du får i deg bør komme fra sunne fettkilder. Det er ikke ufarlig å proppe i seg store mengder mettede, animalske fettsyrer fra feks bacon, fløte, osv. Det kan føre til en rekke hjerte- og karsykdommer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Ketchup regnes ikke som frukt eller grønnsak. Det gjør heller ingen andre produkter som selges på tube eller flaske og er raffinert. Grønnsaker (med noen få hederlige unntak) kan du bare se bort i fra i kostholdsregnestykket. Karbohydrater du får i deg bør bestå av frukt, grønnsaker og grove kornprodukter. Å sløyfe disse gjør at du gå glipp av mengder av vitaminer og mineraler. I tillegg bør du spise fisk minst 2 ganger i uken. Hvis du ikke gjør dette bør du passe på at du får i deg de vitaminene og sporstoffene du går glipp av. Husk at fettet du får i deg bør komme fra sunne fettkilder. Det er ikke ufarlig å proppe i seg store mengder mettede, animalske fettsyrer fra feks bacon, fløte, osv. Det kan føre til en rekke hjerte- og karsykdommer. Klar over det med ketchup da, men det er noe jeg ikke har holdt meg unna, ergo noe som plusser på karbohydratene iløpet av dagen Jeg prøver meg uansett, jeg har vært der for bare litt siden at lavkarbo var helsefarlig og tullete i forskjell til andre kosthold, men prøver man ikke finner man ikke ut.. Kostholdet mitt frem til nå har ikke vært perfekt akkurat heller, det er jo en grunn til at jeg er der jeg er nå. Etterhvert finner jeg vell veien som passer for MEG, siden vi alle er forskjellige Lavkarbo kan være greia, enten litt mer ekstremt eller over 100 gram om dagen.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #8 Skrevet 7. april 2011 Du blir mer sliten og uopplagt Hvor har du det fra egentlig? De flestes (inkludert min) erfaring med ketolyse er vel at man aldri har vært mer opplagt og våken før. Jeg gikk på ketolyse sammen med en venninne, og vi ble begge som to duracellkaniner - opp klokken 7 av oss selv, kunne sitte på lesesalen i flere timer med høy konsentrasjon, og det ble raskt en slutt på ettermiddagsluren! Irriterte nok endel rundt oss - med vår "nye, overpositive energi", ble det sagt
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #9 Skrevet 7. april 2011 "Kroppen min stortrives" Jawohl. Er det fordi du har gått ned i vekt, eller på grunn av lavkarbos innate fortreffelighet? Er det forsket noe på lavkarbokosthold hos nordmenn over lengre perioder, for eksempel et helt liv? Nei.
Gjest made4u Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 det er jo forskjell på hva som fungerer for forskjellige kropper Det er bare tull og en stor myte!! Man kan heller si det er forskjeller hva forskjellige hjerner trives med, da det er en mental greie hva mennesker lykkes med. Sagt slik; Det er dem som lykkes på ekstreme kurer, men det at dem lykkes på f.eks. en banankur (utelukkende bananprodukter) betyr da vel ikke at kroppen deres trives best på utelukkende bananer. Slik er det med kurene også, at selv om man kan oppleve vektnedgang ved et bestemt kosthold (kroppen har da helsemessig gevinst med tanke på overvektsrelaterte følgessykdommer), så betyr ikke det at det er det den som slanker seg er skapt for å spise. Ta hvordan mange sin hjerne fungerer, det er bl.a. for mange lettere å kutte noe helt ut enn å begrense seg. Ergo hvis noen liker Cola, så er det lettere for dem å holde seg helt unna dette enn å redusere inntaket fra en liter om dagen til 1/2 liter om dagen (noe som ville vært en kraftig forbedring over tid bare det med den det gjaldt sitt utgangspunkt). Åpner man for 1/2 liter om dagen er det for mange lettere å drikke mer, enn om man kutter helt ut. Så set er forskjeller på det mentale vi snakker om, ikke forskjeller på kroppene. Og forskjeller i vaner/uvaner m.m., dog er det en mental forskjell like fult.
Lune Skrevet 7. april 2011 #11 Skrevet 7. april 2011 Jeg la om til LCHF for cirka 2 måneder siden og er kjempe fornøyd. Har mer energi, alltid mett, mindre luft i magen, mindre vondt i hodet, har bare gode ting å si om LCHF.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå