AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 jeg har tenkt å få en litt flatere mage og generelt en litt mer flott kropp, for jeg vet magen kan krympe de gangene jeg bestemmer meg for å trene litt. (dog korte og sjeldne perioder..) Jeg legger meg vel somregel mellom 12 og 2 på natta og står opp for skole klokken kvart på 8, sover også en liten lur etter skoletid noen ganger (snakk om et par-tre timer) Burde jeg virkelig endre døgnrytmen, altså: har det veldig mye å si for slanking? åsså lurer jeg litt på det med trening: Jeg kan vel ikke trene magemuskler, biceps osv hver dag, kan jeg ? Har hørt at du ødelegger de musklene du trener hver dag til slutt, men at jogging går fint daglig. Fikk høre det når jeg fortalte at jeg løfter vektene mine flere repitisjoner mange ganger om dagen (hver gang jeg går forbi vektene) er dette farlig, eller er det bare hvis det blir flere dager etter hverandre at det er farlig å holde løftene gående hele dagen ? Vet ikke om det er bedre å ta en singeløkt i løpet av en dag åsså la de ligge resten av dagen å tar en slik singeløkt igjen et par dager senere...
Thorn Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Hvis du trenger å sove i to-tre timer midt på dagen, tenker jeg at du sover for lite om natta. Så da bør du kanskje endre døgnrytmen din, ja. For meg skjedde det faktisk av seg selv når jeg begynte å trene jevnlig! Jeg blir mer og tidligere trøtt, så fra å legge meg omtrent i samme tidsrom som deg, er jeg nå som regel i seng mellom halv elleve og elleve, og våkner frisk og uthvilt mellom syv og halv åtte til og med i helgene. Jeg sover mye bedre også, og har mye mer energi på dagtid! Så kanskje du skal ha fokuset på å komme i gang med treningen først, og se om døgnrytmen ordner seg selv?
Tullepia Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 jeg har tenkt å få en litt flatere mage og generelt en litt mer flott kropp, for jeg vet magen kan krympe de gangene jeg bestemmer meg for å trene litt. (dog korte og sjeldne perioder..) Jeg legger meg vel somregel mellom 12 og 2 på natta og står opp for skole klokken kvart på 8, sover også en liten lur etter skoletid noen ganger (snakk om et par-tre timer) Burde jeg virkelig endre døgnrytmen, altså: har det veldig mye å si for slanking? Siden slanking skal være et resultat av en naturlig og sunn livsstil man tar med seg gjennom livet, bør også søvn bli sett på som viktig. Med gode søvnvaner er du mer uthvilt og føler deg friskere. Det viktigste med søvn er at kroppen får restituert seg (bygget seg opp igjen) etter trening, derfor bør du gå inn for å få sunnere søvnvaner. Du ser ut til å trenge 2-3 timers ekstra søvn, derfor bør du legge deg kl 22, slik at kroppen får god tid til å restituere seg. Tips: Slå av mobilen om kvelden og slå den på igjen om morgenen. Det vil gi deg ro når du skal sove. åsså lurer jeg litt på det med trening: Jeg kan vel ikke trene magemuskler, biceps osv hver dag, kan jeg ? Har hørt at du ødelegger de musklene du trener hver dag til slutt, men at jogging går fint daglig. En generell regel sier at man skal ha en pause på 48 timer mellom styrkeøktene. Noen sier at dette ikke gjelder magemusklene, de kan man fint trene hver dag. Prøv deg frem og se hva kroppen din tåler. Hvis du skal jogge daglig bør du jogge i skog og mark, ikke på asfalt. Asfalt og tredemølle gir belastningsskader i bein og rygg. Du kan variere kondisjonstreningen ved å sykle eller svømme i stedet for å jogge hver dag. Fikk høre det når jeg fortalte at jeg løfter vektene mine flere repitisjoner mange ganger om dagen (hver gang jeg går forbi vektene) er dette farlig, eller er det bare hvis det blir flere dager etter hverandre at det er farlig å holde løftene gående hele dagen ? Vet ikke om det er bedre å ta en singeløkt i løpet av en dag åsså la de ligge resten av dagen å tar en slik singeløkt igjen et par dager senere... Det beste er å legge inn gode rutiner og trene etter et fast program. Dermed er du sikker på at du får trent nok, samtidig som du ikke overbelaster kroppen. Du skal alltid varme opp før du trener. Bruk ti minutter på å jogge, sykle, hoppe tau e.l. og løft lette vekter i de øvelsene du har tenkt å ta. Sørg for at du har riktig teknikk. Få en venn til å hjelpe deg, eller se på en film og studer deg selv i speilet. Legg på så tung belastning som du klarer uten at du må gi opp. Når du blir sterkere legger du på mer belastning. For å bli både sterkere og bygge muskler er det en grei regel å ta 3x12 repetisjoner på alle øvelsene. Ha 1 minutts pause mellom settene. Rett etter trening spiser du frukt, youghurt, müsli eller noe annet som gir næring til musklene. Innen det har gått to timer må du få i deg proteiner (for eksempel gjennom middag, eller ved å spise egg). La kroppen få hvile og bygge seg opp minst et døgn før du trener samme muskelgruppe på ny.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 jeg har tenkt å få en litt flatere mage og generelt en litt mer flott kropp, for jeg vet magen kan krympe de gangene jeg bestemmer meg for å trene litt. (dog korte og sjeldne perioder..) Jeg legger meg vel somregel mellom 12 og 2 på natta og står opp for skole klokken kvart på 8, sover også en liten lur etter skoletid noen ganger (snakk om et par-tre timer) Burde jeg virkelig endre døgnrytmen, altså: har det veldig mye å si for slanking? Hvis du googler "søvn vekt", vil du få opp mange artikler som snakker om forholdet søvn/vekt. Jeg finner denne artikkelen spesielt interessant. Den beskriver et studie om sammenhengen mellom søvn og vektreduksjon, og fant at selv om alle gikk ned like mye i vekt i kg, var reduksjonen i fettfri masse (blant annet muskler) større hos de som ikke fikk tilstrekkelig søvn. De som sov tilstrekkelig hadde større reduksjon i fettmassen. Jeg siterer fra artikkelen: Gruppa som sov mindre opplevde i tillegg mer sult, hadde lavere fettforbrenning og hvileforbrenning etter 14 dager, og høyere ghrelinnivå. Forskerne konkluderte med at søvn spiller en viktig rolle i bevaring av fettfrimasse ved lavt energiinntak, og at økning i ghrelinnivå spiller en viktig rolle ved å gi økt sultfølelse, redusert energiforbruk og økt glukoseproduksjon (redusert fettforbrenning). Så derfor vil jeg si at det er viktig for deg å snu døgnrytmen din hvis du skal redusere fettprosent din. (Stramme opp kroppen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå