Gå til innhold

Gå ned i vekt ved å spise "mindre"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier ca. 75 kg. Ønsker å gå ned rundt 10. Akkurat vekten er ikke så veldig viktig mtp. tall, det som egentlig er viktig for meg er å bli kvitt litt mageflesk og kanskje få en litt slankere profil generelt sett.

Er dette mulig for meg å oppnå ved å spise mindre, og bli mer bevisst på å spise sunnere?

Jeg tenker som så at jeg har hatt en stabil vekt så lenge jeg kan huske, selv om jeg spiser rimelig usunt. Kan f.eks. spise flere poser chips i uken, og middag blir ofte for å kose seg fremfor å bare bli mett. Vil jeg ikke da unngå "jojo-effekten" om jeg legger om kostholdet/minsker det?

Og er det noen som vet om noen sånne online matdagbøker e.l., som er bra? Helst gratis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veier ca. 75 kg. Ønsker å gå ned rundt 10. Akkurat vekten er ikke så veldig viktig mtp. tall, det som egentlig er viktig for meg er å bli kvitt litt mageflesk og kanskje få en litt slankere profil generelt sett.

Er dette mulig for meg å oppnå ved å spise mindre, og bli mer bevisst på å spise sunnere?

Jeg tenker som så at jeg har hatt en stabil vekt så lenge jeg kan huske, selv om jeg spiser rimelig usunt. Kan f.eks. spise flere poser chips i uken, og middag blir ofte for å kose seg fremfor å bare bli mett. Vil jeg ikke da unngå "jojo-effekten" om jeg legger om kostholdet/minsker det?

Og er det noen som vet om noen sånne online matdagbøker e.l., som er bra? Helst gratis.

Hvis du kutter ut alt av snop, brus og alkohol og reserverer det kun til lørdagen (da uten å fråtse) vil du nok se gode resultater.

Hvis du i tillegg spiser normalt sunt med grovt brød, magre pålegg, mye fisk/kylling og masse grønnsaker vil resultatet bli enda bedre.

Hvis du på toppen av det hele klarer å øke aktivitetsnivået ved å for eksempel gå lange, raske turer og kanskje gjøre noen enkle styrkeøvelser hjemme i stua (armhevinger, knebøy, utfall og planken) vil kroppen komme i bedre form.

Skrevet

Det vil helt klart gjøre masse for kroppen å gjøre litt om på et usunt kosthold!!

Å gjør om på maten blir mye fortere masse kalorier enn å ta en treningsøkt eller to ekstra!!

Lykke til :)

Skrevet

Du kan spise litt "snop" i uka så lenge du holder deg til en liten mengde og ikke overskrider det totale kcal-inntaket du bør holde deg på. Jeg har spist litt mørk sjokolade og litt chips i uka og fortsatt gått ned. Det er jo det store bildet som er viktig :)

Gjest made4u
Skrevet

Mennesker som spiser mindre og som kutter ut, dem er mislykkede jojo-slankere uten sjanse for å lykkes på sikt.

Ikke tenke slik!!

Tenk heller i baner at du skal kunne spise like mye eller mer enn nå, målt i mengde mat (ikke kalorier). Bytt heller ut i stedet for å kutte ut, å kutte ut gir bare et ulevlig sug og sult du vil tape for til slutt.

Se hvilken utfordringer du har f.eks., f.eks. chipsspisingen. Kutter du ut chips sitter du igjen med intet annet enn tomhet og lyst på chips til tider, og du vil tape for lysten til slutt med den tomheten og lysten på chips... Om du i stedet for å spise chips krydrer ett eller to kyllinglår og steker dem og spiser det i stedet for, da har du utrettet mye og er alt på vei mot en slankere kropp bare der. Og du har ikke kuttet ut noe for bare å sitte igjen med tomheten, du har byttet ut til noe bedre.

Mange slike bytter utgjør på sikt en veldig stor forskjell. Jeg har sett mange endre sine liv slik, og INTET har bedre statistikk.

Ikke mine tanker dette, men er slik verdens ledende fedmebehandling foregår, har da lært dette her selv og de siste ti årene har jeg fått bekreftet mang en gang at intet har mer for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd hele livet etter 15 års alderen på minsket inntak. Jeg stopper meg hele tiden i å ta for mye av det kaloririke, og erstatter ofte melommåltid med en sjokolade nettopp fordi jeg kjenner meg selv så godt at jeg vil sprekke. Da er det like greit å inkludere det i det daglige. Skal sies at jeg spiser mindre sjokolade nå enn hva jeg har gjort før, for nå er den ikke så "spesiell" lenger. Jeg kan jo spise den hver dag. Kostholdet blir bare sunnere og sunnere.

Har holdt 59-63kg i 5 år uten noen problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...