Gelica Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Jeg trener styrke 2 dager i uken og kondisjon 2 dager. Kondisjonen er gruppetime på treningstudio og styrke er et program satt opp av treningsveileder. Etter kondisjonstimen tøyes det ut, men min treningsveileder har ikke nevnt noe om dette etter en styrkeøktene. Bør jeg tøye ut eller er det bare tull? Har også hørt at dersom man skal tøye ut så skal dette ikke gjøres når man er varm, men ca 20min etter. Stemmer det? What to du?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Hva andre gjør, betyr ikke noe for meg. JEG tøyer ut umiddelbart etter trening, mens jeg enda er varm, og jeg tøyer ut etter alle økter. Jeg føler meg bedre da, og blir ikke fullt så stiv som dersom jeg lar være. Effekten varierer sikkert fra person til person. Noen mener jo også at tøying er tull.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Det var nettopp en artikkel et sted om dette.. om det var via dagbladet tror jeg, men er usikker. Uansett det gjaldt det å tøye ut. At hvis man tøyer ut kan det skade musklelcelle enda mer enn hva de har blitt under trening, så det var faktisk anbefalt å ikke tøye. Jeg tøyer aldri. 1
Tullepia Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Jeg trener styrke 2 dager i uken og kondisjon 2 dager. Kondisjonen er gruppetime på treningstudio og styrke er et program satt opp av treningsveileder. Etter kondisjonstimen tøyes det ut, men min treningsveileder har ikke nevnt noe om dette etter en styrkeøktene. Bør jeg tøye ut eller er det bare tull? Har også hørt at dersom man skal tøye ut så skal dette ikke gjøres når man er varm, men ca 20min etter. Stemmer det? What to du? Man skal tøye ut forsiktig (ikke overdrive slik at det gjør ekstremt vondt). Man tøyer ut for å bli mer fleksibel og myk i kroppen. Det er en myte at uttøyning forebygger stølhet etter trening. Det er mulig det kan ha litt effekt, men hovedhensikten er altså å bli myk og tøyelig i kroppen. Så du kan bare tøye ut med beste samvittighet!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 Her er linken til det jeg skrev om . klikk her
Gina_ Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 Jeg tøyer ut mens jeg enda er varm etter trening, uansett trening. Har nok en del med vaner å gjøre, i min tidligere idrett var det alltid uttøying fordi man skulle bli mer fleksibel og myk.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Man skal tøye ut forsiktig (ikke overdrive slik at det gjør ekstremt vondt). Man tøyer ut for å bli mer fleksibel og myk i kroppen. Det er en myte at uttøyning forebygger stølhet etter trening. Det er mulig det kan ha litt effekt, men hovedhensikten er altså å bli myk og tøyelig i kroppen. Så du kan bare tøye ut med beste samvittighet! Riktig, det hjelper ikke på stølhet, det er en prosess som skjer uavhengig av uttøying. Jeg tøyer ikke, har ikke noe mål om å bli spesiellt tøyelig eller myk:p
Sekretæren Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 Jeg bruker dynamisk tøying som oppvarming, og tøyer sjelden etter trening.
isbiten. Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Jeg tøyer alltid lett etter styrketrening, ikke for å nødvendigvis bli mykere, men for å opprettholde muskellengden. Dette gjelder spesielt brystmusklene slik at man ikke får en framsunket holdning, pluss hamstrings som hos mange kan bli for kort.
Lille Blåklokke Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 Jeg driver med MYE og ganske tung styrke trening 5 dager i uka. Tøyer aldri. Som nevnt over hær, var det akkurat et skriv om at det kan være skadelig å tøye ut. Dette er vistnok fordi at musklene får små revner når de trenes, tøyer du etterpå vil disse revnene kunne bli større, og man kan forlenge restitusjonen av muskelfibrene. Prøvde å finne den artikkelen igjen, men fant den ikke.
SmallTalk Skrevet 1. april 2011 #12 Skrevet 1. april 2011 Man skal tøye ut forsiktig (ikke overdrive slik at det gjør ekstremt vondt). Man tøyer ut for å bli mer fleksibel og myk i kroppen. Det er en myte at uttøyning forebygger stølhet etter trening. Det er mulig det kan ha litt effekt, men hovedhensikten er altså å bli myk og tøyelig i kroppen. Så du kan bare tøye ut med beste samvittighet! I tillegg så er det jo gjerne sånn at jo mykere og mer fleksibel man er, jo lettere forebygger man musklulære skader ved brå og uheldige bevegelser. En myk muskel får ikke på langt nær så lett en strekk enn f.eks en stram musklel.
Leifr Skrevet 1. april 2011 #13 Skrevet 1. april 2011 Jeg bruker dynamisk tøying som oppvarming, og tøyer sjelden etter trening. Samme. Tror det har blitt ganske uvanlig med statisk tøying for styrkeløftere og andre som løfter litt tungt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå