Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Har fått tegn på beinhinnebetennelse, og må ta det litt rolig. Problemet mitt er at jeg er hjemme hos min mor for tiden, og planen var å trene kondis med løping og langrenn. Men det tror jeg ikke er så bra nå. Jeg har ikke tilgang på sykkel, stepmaskin eller lignende, har mulighet til å svømme 1 gang i uka, men sliter litt med allergi for klor, så er ikke helt ultimat det heller. Så - har noen tips til aktiviteter som får opp pulsen????? Trener allerede styrke med egen vekt to ganger i uka. Pleide altså å løpe 2-3 økter i uka også, men har tatt litt hardt i etter skade gitt.
Tullepia Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Om du ikke har stepmaskin, så finnes det vel trapp? Hvis ikke du kjenner at også dette gir deg smerter, da. Ellers får du prøve å svømme og se hvordan det går med allergien. Kanskje en snill nabo har en sykkel til låns? Hvis ikke kan du nok få tak i en ganske rimelig på auksjon, for eksempel.
Roscoe Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Du burde prøve tabata. Det får ihvertfall pumpa mi til å gå.. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Takk for svar. Har ingen her som ha sykkel til låns, og jeg skal ikke være her så veldig lenge. Roscoe: Kan du forklare nærmere? Hva er det?
Dyreelskern Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Boksing får opp pulsen uten at det er high impact Det fins sikkert noen treningsvideoer som har en del boksing, hvis ikke du har mulighet til å være med på f.eks. cardio kick boxing-timer
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Jeg befinner meg midt uti gokk, er ikke treningssenter her, ei heller fnnes det noe sted med boksesekk
Roscoe Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 Tabata er kort fortalt fire øvelser på 16 minutter. x antall reps. Høy intensitet i 20 sek. Hvil i ti. Bytt øvelse etter fire minutter. Sykt slitsomt, sykt gøy, og det beste er at du strengt tatt ikke behøver noe særlig utstyr. Les denne artikkelen for nærmere info: http://sandvikstraining.com/styrketrening-avslutt-tabata-kom-i-form/ Og se disse videoene; http://www.youtube.com/watch?v=w_htM-A2WEA,
Roscoe Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Den siste videoen der bør kun brukes til inspirasjon. Teknikken er helt på trynet. Men du fatter poenget.
Xtra_lilje Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Finn noen zumba videoer på nett og dans i vei!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Takk for tips ang tabata, det skal prøves! Fikk meld. fra fysio at jeg kan gå tur i motbakke/på grus/i terreng, men at jeg må tøye forsiden av leggen og bruke leggvarmere. Så da kan jeg røre LITT på meg :)
Gjest strykebrett Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Ashtannga Yoga blir man også ganske svett og andpusten av, selv om det kanskje ikke helt er kondistrening. Men mye bedre enn ingenting i alle fall
Leifr Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Tabata er kort fortalt fire øvelser på 16 minutter. x antall reps. Høy intensitet i 20 sek. Hvil i ti. Bytt øvelse etter fire minutter. Sykt slitsomt, sykt gøy, og det beste er at du strengt tatt ikke behøver noe særlig utstyr. Strengt tatt er det en intervallprotokoll, oppkalt etter hovedforfatteren av en forskningsstudie fra Japan. 20 sekunder maks ytelse, 10 sekunders pause, gjenta. Poenget er at det skal være MAKSIMAL ytelse i arbeidsintervallene, man skal ikke holde igjen NOE og slett ikke tenke på at man har så og så mange intervaller igjen. Originalstudien brukte spinning-sykler, og viste at fire minutter var nok til å redusere elite-atleter til jamrende vrak. Jeg har selv prøvd protokollen med sprinting ("løp som om du har en tiger i hælene") og kan skrive under på at det fungerer. Det er ikke kjedelig av omtrent samme grunn som det ikke er kjedelig å få juling; og man trenger bare yte i noen få minutter, men så bruker man den neste halvtimen på å svette og hive etter pusten og ønske man var død. Anvendelse av protokollen med et uvalg av andre øvelser er et senere påfunn (men sikkert ikke et dårlig påfunn). Man trenger en eller annen slags intervall-timer for å gjøre det riktig (og gjør man det riktig skal man knapt være i stand til å telle intervallene selv heller). Endret 29. mars 2011 av Leifr 2
Inx Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Ta en ryggsekk, fyll med murstein e.l. gå tur, raskt og langt!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Noen som vet om det finnes sånne intervalltimere man kan laste ed til MacBook eller Android?
Leifr Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Er noen greier her som kanskje kan brukes på en eller annen måte: http://www.beach-fitness.com/tabata/ (også ymse mp3-filer med lydhenvisninger hvis du scroller litt nedover)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 kan ikke se at zumba og hoppetau er noe særlig godt om man har beinhinnebetennelse, da det er hopping i begge disse, mye hopping!! Dersom man ikke skal gå, løpe eller annet slikt, vil jeg ikke tro hopping er særlig bedre. boksing MÅ man ikke ha verken utstyr, senter eller sekk for, skyggeboksing er god trening, og du kan få opp pulsen og hastigheten i treningen uten at du må hoppe eller bevege føttene veldig aktivt. Søk på youtube, se om du finner noe på skyggeboksing. En øvelse vi bruker på slutten, for å ta ut resten, men som får pulsen min godt opp ihvertfall, er "pyramide", det vil si at vi skyggebokser 30 sett, ned på gulvet og tar 8 push ups, opp og tar 20 sett, ned og tar 6 push ups, opp og tar 10 sett, ned og tar 4 push ups, opp og ta 5 sett, ned og tar 2 push ups. Fort, uten hvile og uten pause, dette krever ikke mye fotarbeid, men du tar deg ut ganske mye. men kan være vanskelig om man ikke har noe kjennskap til skyggeboksing, og det føles merkelig å skyggebokse, man føler seg gjerne litt dum, men det er også helt normalt for flere av oss ta vare på beina dine, og må du hvile, så må du hvile! Beinhinnebetennelse er ikke å tulle med.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 kan ikke se at zumba og hoppetau er noe særlig godt om man har beinhinnebetennelse, da det er hopping i begge disse, mye hopping!! Dersom man ikke skal gå, løpe eller annet slikt, vil jeg ikke tro hopping er særlig bedre. boksing MÅ man ikke ha verken utstyr, senter eller sekk for, skyggeboksing er god trening, og du kan få opp pulsen og hastigheten i treningen uten at du må hoppe eller bevege føttene veldig aktivt. Søk på youtube, se om du finner noe på skyggeboksing. En øvelse vi bruker på slutten, for å ta ut resten, men som får pulsen min godt opp ihvertfall, er "pyramide", det vil si at vi skyggebokser 30 sett, ned på gulvet og tar 8 push ups, opp og tar 20 sett, ned og tar 6 push ups, opp og tar 10 sett, ned og tar 4 push ups, opp og ta 5 sett, ned og tar 2 push ups. Fort, uten hvile og uten pause, dette krever ikke mye fotarbeid, men du tar deg ut ganske mye. men kan være vanskelig om man ikke har noe kjennskap til skyggeboksing, og det føles merkelig å skyggebokse, man føler seg gjerne litt dum, men det er også helt normalt for flere av oss ta vare på beina dine, og må du hvile, så må du hvile! Beinhinnebetennelse er ikke å tulle med. Jeg har danset zumba i dag, og tok da ikke de øvelsene der man måtte bruke beina veldig mye, så jeg ser absolutt poenget ditt. Hoppetau er nok ikke aktuelt. Takk for tips ang. boksing, det er jo helt sant at man kan skyggebokse, det har jeg ikke tenkt på! Jeg fant ikke noe særlig på youtube, kanskje jeg ikke søkte riktig?
Tabris Skrevet 29. mars 2011 #20 Skrevet 29. mars 2011 Hva med svømming? Det er jo en av de treningsformene som har minst belastningsskader. Forutsatt at det finnes svømmebassen ute i gokk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå