Gå til innhold

"Billig-crocs" med intens lukt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går kjøpte jeg billig-crocs til hele familien på Plantasjen. De kostet 25,- pr par (nedsatt fra 49,-). Jippi tenkte jeg, nye sko til hele gjengen for rundt 100-lappen.

I butikken var skoene pakket inn i gjennomsiktige plastposer, og da jeg kom hjem og pakket dem ut var det en intens gummiaktig lukt av dem. De luktet like mye i morres, etter et de hadde fått stått og luftet seg. De er "made in China".

Hva er det som gjør at skoene lukter sånn? Tror dere det kan være farlige stoffer i dem? Kan de inneholde slikt stoff som gjør gummien myk og som er forbudt å ha i barneleker?

Vil jo ikke ha farlige sko på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror faktisk jeg ville tatt crocsene med tilbake igjen til butikken og hørt med de (evt. kastet de crocsene ). Kan høres ut som crocsene inneholder såkalte Ftalater-stoffer som tilsettes for å gjøre plasten mykere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg ville tatt crocsene med tilbake igjen til butikken og hørt med de (evt. kastet de crocsene ). Kan høres ut som crocsene inneholder såkalte Ftalater-stoffer som tilsettes for å gjøre plasten mykere!

Lukter ftalater mer, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter ftalater mer, altså?

Nei, det tenkte jeg ikke på! Ftalater er luktfritt, men ofte er det andre stoffer itilegg til flatater som er tilsatt som kan lukte. Lukt kan også skyldes kjemikaler som er tilsatt eller monomerrester ( monomerer er grunnelementet i plast )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...