Gå til innhold

Hvorfor er FRIVILLIG prostitusjon dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest norah

Jøss. Her var det ikke mange nyanserte eller gjennomtenkte argumenter.

Og såvidt meg bekjent har ikke staten Norge anledning til å motta skatt fra prostitusjon.

Prostitusjon handler om mye mer enn det enkeltes individs grad av frivillighet i det hele.

Det handler om vårt syn på seksualitet - og gjensidighet i utøvelse av seksualitet.

Prostitusjon gjør at man drar inn et økonomisk aspekt, og gjør om kropp og sex til en salgbar vare i et marked.

Ved å akseptere dette aksepterer man at en sentral del av et menneske kan kjøpes og selges.

Markedsmekanismene bestemmer etterspørselen.(av typer sex og "objekter")

En prostituert og dens kunde kan gjerne legge inn elementer som samtale/ømhet etc., men det er økonomisk betinget. Og dermed er ikke lengre relasjonen gjensidig.

Gratis sex er gjensidig og er derfor helt irrelevant i debatten.

Man kan også stille seg spørsmål om hvordan slike markeder skaper etterspørsel. Når noen kjøper en Ipad, så kaster andre produsenter seg om og lager noe nytt, mer ekstremt.

Dette skjer også her. En prostitert tilbyr en form for sex, etterspørselen for mer ekstreme ting oppstår raskt, og plutselig er man i former som er svært skadende; ungdom/barn og trafficking.

Å tilrettelegge for et sexmarked kan skape et nytt marked som slett ikke handler om en lykkelig prostituert.

Det mange her egentlig peker på er individets rett til makt over egen kropp og seksualitet.(som jeg isolert sett ser poenget i -selge sex om man ønsker) - men på et samfunnsnivå skaper det noen betydelige problemstillinger jeg mener de frivillig prostituerte og sexkjøperne(og ikke minst meningsytrere) må ta et ansvar i når de velger å gjøre dette.

Man kommer ikke unna at de aller fleste prostituerte er kvinner, og unge gutter. Dette gir jo en særdeles skjev maktrelasjon - uavhengig av hva selgeren selv tror om sitt eget valg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Jøss. Her var det ikke mange nyanserte eller gjennomtenkte argumenter.

Og såvidt meg bekjent har ikke staten Norge anledning til å motta skatt fra prostitusjon.

Prostitusjon handler om mye mer enn det enkeltes individs grad av frivillighet i det hele.

Det handler om vårt syn på seksualitet - og gjensidighet i utøvelse av seksualitet.

Prostitusjon gjør at man drar inn et økonomisk aspekt, og gjør om kropp og sex til en salgbar vare i et marked.

Ved å akseptere dette aksepterer man at en sentral del av et menneske kan kjøpes og selges.

Markedsmekanismene bestemmer etterspørselen.(av typer sex og "objekter")

En prostituert og dens kunde kan gjerne legge inn elementer som samtale/ømhet etc., men det er økonomisk betinget. Og dermed er ikke lengre relasjonen gjensidig.

Gratis sex er gjensidig og er derfor helt irrelevant i debatten.

Man kan også stille seg spørsmål om hvordan slike markeder skaper etterspørsel. Når noen kjøper en Ipad, så kaster andre produsenter seg om og lager noe nytt, mer ekstremt.

Dette skjer også her. En prostitert tilbyr en form for sex, etterspørselen for mer ekstreme ting oppstår raskt, og plutselig er man i former som er svært skadende; ungdom/barn og trafficking.

Å tilrettelegge for et sexmarked kan skape et nytt marked som slett ikke handler om en lykkelig prostituert.

Det mange her egentlig peker på er individets rett til makt over egen kropp og seksualitet.(som jeg isolert sett ser poenget i -selge sex om man ønsker) - men på et samfunnsnivå skaper det noen betydelige problemstillinger jeg mener de frivillig prostituerte og sexkjøperne(og ikke minst meningsytrere) må ta et ansvar i når de velger å gjøre dette.

Man kommer ikke unna at de aller fleste prostituerte er kvinner, og unge gutter. Dette gir jo en særdeles skjev maktrelasjon - uavhengig av hva selgeren selv tror om sitt eget valg.

Du er mye mye bedre til å formulere deg enn jeg er.

Bra innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Jeg er ganske sikker på at det ble ulovlig enten ifjor eller i år.

Har søkt og søkt og søkt, men finner ingenting om at salg av sex er ulovlig, med mindre det er en hallik involvert som selger deg videre.

Og norah, prostitusjon er kjent som "verdens eldste yrke". Det er ikke uten grunn. Det er ikke et nytt konsept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Har søkt og søkt og søkt, men finner ingenting om at salg av sex er ulovlig, med mindre det er en hallik involvert som selger deg videre.

Og norah, prostitusjon er kjent som "verdens eldste yrke". Det er ikke uten grunn. Det er ikke et nytt konsept.

Det var da ikke et svar på noen av de problemstillingene jeg reiste?

Vi vet jo alle det. Men hva mener du er grunnen til det da? Sånn utover at det er et faktum?

Det at noe er et faktum legitimerer ingenting.

Diabetes er også et faktum, drap er et faktum, skyene på himmelen er et faktum - det forteller meg ingenting om årsakssammenhengene og mulige problemstillinger knyttet til det.....

Synes dette kan være en interessant debatt, men da må det nesten komme mer enn en setning som begrunnelse...

Endret av norah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flest kvinner driver med prostitusjon og flest kvinner er i mot. Hvorfor det egentlig?

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik med mye annet også, i hovedsak av det som er "typisk jente".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde salg av sex blitt ulovlig så hadde det vært i nyhetene og mest sansynlig så ville det vært debatter i forumer også. Kanskje på tv også.

Jeg har ikke sett noe til det.

Enten så er det noen som lyver for å få frem sin moral eller så har de forvekslet det med kjøp, som er ulovlig. Eller bare misforstått loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk kritiserer stadig vekk både sexselgere og sexkjøpere. Selv har jeg solgt sex i over 1 år FRIVILLIG og har enda til gode å oppleve noe horribelt og unormalt. Det er godt betalt og jeg kan glatt tjene 30 000 uten å måtte skatte av det i måneden :)

Syns du det er noe å skryte av? at du kan tjene 30.000 uten å skatte av det?

Hva sier du til fam.venner om de spør hva du jobber med?

Du får hull i cv en dag,hva sier du da?

Du er ikke redd for å møte kundene dine igjen?

Ikke kjekt når du en dag kommer med barn i nabolaget og møter en av kundene dine.

Får en vite om din fortid, så får mange vite det.

Du får kose deg, så lenge du kan.

Jeg er glad jeg betaler skatt. Jeg har større inntekt enn deg,men jeg vet jeg har bidratt når horene kommer på sykehuset banket eller syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Her var det ikke mange nyanserte eller gjennomtenkte argumenter.

Og såvidt meg bekjent har ikke staten Norge anledning til å motta skatt fra prostitusjon.

Prostitusjon handler om mye mer enn det enkeltes individs grad av frivillighet i det hele.

Det handler om vårt syn på seksualitet - og gjensidighet i utøvelse av seksualitet.

Prostitusjon gjør at man drar inn et økonomisk aspekt, og gjør om kropp og sex til en salgbar vare i et marked.

Ved å akseptere dette aksepterer man at en sentral del av et menneske kan kjøpes og selges.

Markedsmekanismene bestemmer etterspørselen.(av typer sex og "objekter")

En prostituert og dens kunde kan gjerne legge inn elementer som samtale/ømhet etc., men det er økonomisk betinget. Og dermed er ikke lengre relasjonen gjensidig.

Gratis sex er gjensidig og er derfor helt irrelevant i debatten.

Man kan også stille seg spørsmål om hvordan slike markeder skaper etterspørsel. Når noen kjøper en Ipad, så kaster andre produsenter seg om og lager noe nytt, mer ekstremt.

Dette skjer også her. En prostitert tilbyr en form for sex, etterspørselen for mer ekstreme ting oppstår raskt, og plutselig er man i former som er svært skadende; ungdom/barn og trafficking.

Å tilrettelegge for et sexmarked kan skape et nytt marked som slett ikke handler om en lykkelig prostituert.

Det mange her egentlig peker på er individets rett til makt over egen kropp og seksualitet.(som jeg isolert sett ser poenget i -selge sex om man ønsker) - men på et samfunnsnivå skaper det noen betydelige problemstillinger jeg mener de frivillig prostituerte og sexkjøperne(og ikke minst meningsytrere) må ta et ansvar i når de velger å gjøre dette.

Man kommer ikke unna at de aller fleste prostituerte er kvinner, og unge gutter. Dette gir jo en særdeles skjev maktrelasjon - uavhengig av hva selgeren selv tror om sitt eget valg.

For det første så er vel hva man legger i sex forskjellig, du skriver at på grunn av at det betales så mister man gjensidigheten i det hele. Men det er direkte feil, gjensidigheten er at dette er et kjøp og en leveranse av en tjeneste.

Videre så må man anta at ikke alle mennesker har den samme moralen eller sensitiviteten rundt det å gi og motta sex. For mange, kanskje de fleste så blir det å selge sex eller kjøpe den noe som altså "besudler" eller ødelegger. For andre igjen er det vel heller samfunnets syn på slik aktivitet som er ødeleggende.

Videre skriver du at prostitusjon fører til trafficking osv. Og det er helt korrekt, men selv om man gjør både salg og kjøp ulovlig så forsvinner ikke etterspørselen - og da ser vi raskt at kriminelle elementer utnytter forbudet fordi det ikke finnes et lovlig alternativ.

Påstanden min blir altså at man ved å hindre lovlig, frivillig prostitusjon og kjøp av så legger man forholdene til rett for de kriminelle, prisene øker og "markedet" går under jorden.

Som en skrev ovenfor, det er en grunn til at det er verdens eldste yrke og det er ikke slik at man kan forandre sexualdriften hos menn ved lovforbud.

Det rasjonelle ville være å tillate bordeller og sørge for at man har god kontroll med hvem som jobber der, forholdene rundt driften og gjerne ha gode støtteordninger som faktisk gir de prostituerte tilbud om opplæring/jobb dersom de ønsker å forlate yrket.

Det vi har sett med innføringen av kjøpsforbudet er at prostitusjonen ikke engang har forsvunnet fra gatenivået. Ikke heller har man klart å "rehabilitere" flere prostituerte og ikke heller har man like god oversikt over miljøene som man engang hadde. - Men man har klart å stigmatisere horene og horekundene enda mer enn de allerede var, noe som jeg antar at betyr "mission accomplished"

Endret av Inx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet, så lenge det er frivillig.

Det er jo også fullt lovlig å selge sex i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg ser ikke problemet, så lenge det er frivillig.

Det er jo også fullt lovlig å selge sex i Norge.

DET ER IKKE DET LENGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har søkt og søkt og søkt, men finner ingenting om at salg av sex er ulovlig, med mindre det er en hallik involvert som selger deg videre.

Og norah, prostitusjon er kjent som "verdens eldste yrke". Det er ikke uten grunn. Det er ikke et nytt konsept.

Jeg husker jo at det sto avisoppslag om det. Det var iallefall forslag om at det skulle bli en lov mot det.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange av dere hardnakket forsvarer dette sjuke yrket som har undertrykket kvinner i alle år.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg husker jo at det sto avisoppslag om det. Det var iallefall forslag om at det skulle bli en lov mot det.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange av dere hardnakket forsvarer dette sjuke yrket som har undertrykket kvinner i alle år.

http://www.injuria.no/faglig/artikkel748.html

De av dere som ikke er så flinke å lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Jeg husker jo at det sto avisoppslag om det. Det var iallefall forslag om at det skulle bli en lov mot det.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange av dere hardnakket forsvarer dette sjuke yrket som har undertrykket kvinner i alle år.

Jeg forsvarer den enkeltes rett til å velge sitt eget yrke og valg i livet. Her er det ikke snakk om tvang, misbruk etc. TS har selv valgt dette yreket og trives med det. Så fordi du ikke liker prostitusjon er det plutselig TS som er undertrykt?

TS har valgt dette selv, til den store forskjellen fra andre kvinner som blir presset inn i dette. Jeg forsvarer individets eget valg. Ikke noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg forsvarer den enkeltes rett til å velge sitt eget yrke og valg i livet. Her er det ikke snakk om tvang, misbruk etc. TS har selv valgt dette yreket og trives med det. Så fordi du ikke liker prostitusjon er det plutselig TS som er undertrykt?

TS har valgt dette selv, til den store forskjellen fra andre kvinner som blir presset inn i dette. Jeg forsvarer individets eget valg. Ikke noe mer.

Men hvor sjuk er du i hodet om drømmeyrket ditt er å selge kroppen din???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: Fra 1. januar 2009 trådte den nye loven som forbyr salg av sex i kraft i Norge.

Det er fremdeles lov å selge sex men ikke lov å kjøpe seksuelle tjenester.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Men hvor sjuk er du i hodet om drømmeyrket ditt er å selge kroppen din???

Det er da vitterlig ikke opp til meg å bestemme det? Heller ikke deg! Det er personen sitt eget valg, hva som er riktig eller feil, eller sykt for meg og deg, er ikke nødvendigvis ensbetydende med hva TS tenker. Man har ulike former for terskler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Quote: Fra 1. januar 2009 trådte den nye loven som forbyr salg av sex i kraft i Norge.

Det er fremdeles lov å selge sex men ikke lov å kjøpe seksuelle tjenester.??

Ja de skrev først at det var forbud med salg, men da må de ha skrevet feil da.

Uansett oppfordrer de da menn til å gjøre kriminelle handlinger da siden de ikke har lov å kjøpe. Hva om han blir tatt da. Da blir han bura inn og hun stikker av med pengene hans og er fri og frank? Skikkelig bra yrke du. Oppforder til dårlig moral og lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er da vitterlig ikke opp til meg å bestemme det? Heller ikke deg! Det er personen sitt eget valg, hva som er riktig eller feil, eller sykt for meg og deg, er ikke nødvendigvis ensbetydende med hva TS tenker. Man har ulike former for terskler.

Jeg har ikke bestemt noe. Dette er et diskusjonsforum og alle sier meningene sine her. Er på trynet at man alltid må skrive jeg mener og jeg synes før man sier noe. Det sier seg jo selv at jeg ikke kommer med fasitsvar. Likevel mener jeg du er forskrudd som kan finne på å forsvare fæle valg. OG JO det er et fælt valg når det oppfordrer menn til å kjøpe sex, noe som faktisk ikke er lov.

Prostituerte ødelegger forresten for andre kvinner også og er med på å framstille kvinner som objekter. Som medsøstre så er de noen skikkelige bitcher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Jeg har ikke bestemt noe. Dette er et diskusjonsforum og alle sier meningene sine her. Er på trynet at man alltid må skrive jeg mener og jeg synes før man sier noe. Det sier seg jo selv at jeg ikke kommer med fasitsvar. Likevel mener jeg du er forskrudd som kan finne på å forsvare fæle valg. OG JO det er et fælt valg når det oppfordrer menn til å kjøpe sex, noe som faktisk ikke er lov.

Prostituerte ødelegger forresten for andre kvinner også og er med på å framstille kvinner som objekter. Som medsøstre så er de noen skikkelige bitcher

Så JEG er fæl fordi jeg nekter å kalle noen andre som tar valg jeg ikke ville ha tatt syke eller skrudde mennesker. Logisk. Jeg prøver å være åpen, jeg har ingenting med den enkeltes valg i livet, og skal klare å respektere den andre uten å faktisk trekke dem ned og kalle dem diverse ting fordi de har tatt valg jeg selv ikke ville ha gjort.

Fæle valg er en del av livet - deal with it. Om du bevisst elsker å dømme andre fordi de tar fæle valg og dermed ser ned på dem, sier det heller mer om deg.

Ja det er kanskje fælt å selge sex, men det er da vitterlig like ille å kjøpe. Du kan seriøst ikke mene at fordi det blir solgt så er menn som kjøper utelukket uskyldige? Fordi kvinnen som selger er en prostituert og dermed mindre verdt?

Kvinner blir uansett fremstilt som objekter i dette samfunnet, har du et problem med det, begynn i enden hvor det faktisk er mer av det, reklame, filmer, samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så JEG er fæl fordi jeg nekter å kalle noen andre som tar valg jeg ikke ville ha tatt syke eller skrudde mennesker. Logisk. Jeg prøver å være åpen, jeg har ingenting med den enkeltes valg i livet, og skal klare å respektere den andre uten å faktisk trekke dem ned og kalle dem diverse ting fordi de har tatt valg jeg selv ikke ville ha gjort.

Fæle valg er en del av livet - deal with it. Om du bevisst elsker å dømme andre fordi de tar fæle valg og dermed ser ned på dem, sier det heller mer om deg.

Ja det er kanskje fælt å selge sex, men det er da vitterlig like ille å kjøpe. Du kan seriøst ikke mene at fordi det blir solgt så er menn som kjøper utelukket uskyldige? Fordi kvinnen som selger er en prostituert og dermed mindre verdt?

Kvinner blir uansett fremstilt som objekter i dette samfunnet, har du et problem med det, begynn i enden hvor det faktisk er mer av det, reklame, filmer, samfunnet.

Man trenger da ikke være så forbaska åpen for alt i verden.

Og det er jo en grunn til at de velger slik, og ofte de som velger slike yrker har et forskrudd forhold til sex ved at de f.eks ble misbrukt som barn

Normale, mentalt friske folk velger ikke sånne yrker. Det NEKTER jeg å tro.

Og hun er ikke mindre verd i utgangspunket, men hun forsøker jo tydeligvis så hardt hun kan å gjøre seg selv mindre verd.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...