Gå til innhold

Du som har et sunt kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som føler at dere har et sunt kosthold, kan dere skrive ned hva dere spiser i løpet av en dag? Tenker ikke på nøyaktige mengder osv, men hvilke matvarer :) (Dette er ikke ment som en slanketråd!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En helt vanlig dag kan bestå av: Vann, knekkebrød, mager skinkeost, kokt egg, yoghurt, nøtter, gulrot, eple, laks, frosne grønnsaker, ris/fullkornpasta, hjemmelaget brød, brelett, trønderfår.

AnonymBruker
Skrevet

Tja - jeg har ikke et VELDIG sunt kosthold, men:

ofte havreknekkebrød eller grovt brød (for tiden stort sett hjemmebakt) til frokost. Hvor mye avhenger av hvor tidlig på morgenen det er (matlysten varierer). Ofte gulost, leverpostei eller salami på, med tomat, paprika e.l. Et glass appelsinjuice eller eplejuice, kjøper gjerne ferskpresset.

Lunsj - noen brødskiver, av samme grove type, samme type pålegg. Har stort sett med frukt og/eller grønt. Noen dager salat med bønner, egg e.l i stedet for brød. Vaffel i kantina sånn ca en gang i uka, noen ganger oftere.

Middag - prøver å bruke mye grønnsaker (gjerne "vanlige", holdbare ting som gulrøtter, løk, hermetisk tomat etc, i tillegg til broccoli, sukkererter eller mer spesielle ting). Og mye "rene råvarer", fiskefilet, hel rå kylling/rå lår (gjerne fra Stange når det er å få tak i, ellers er jeg så umoralsk at jeg kjøper Prior), koteletter, strimlet kjøtt, grytekjøtt... av og til fiskekaker, røkt pølse. Omeletter med salat. Samboern er mer kjøtthungrig enn meg, så jeg synes vi spiser for lite vegetarisk og fisk.

Er ikke alltid jeg spiser fler måltider enn dette, men pleier vel egentlig å ha med ganske stor matpakke og spre den utover dagen. Og hvis vi spiser middag tidlig, blir det ofte kveldsmat i tillegg - brød, knekkebrød eller middagsrester. Og det hender det blir sjokolade, litt potetgull eller is også.

Drikker vann til de aller fleste måltidene, og ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg spiser ganske sunt, her er et eksempel fra en typisk dag

Frokost: Havregrøt og proteinshake.

Lunsj: Omelett med skinke e.l., sunne pannekaker (uten mel og sukker) eller middagsrester fra dagen før, f. eks. biffstrimler/kylling/laks/torsk/scampi og grønnsaker. Frukt.

Middag: Kjøtt/sjømat og grønnsaker.

Etter trening: div. tilskudd + evt. proteinshake, rester fra middag. Frukt.

Kvelds: Ingenting eller omelett, + evt. proteinshake.

• Liker 1
Skrevet

Med unntak av at jeg ikke spiser frokost så tror jeg at jeg har et rimelig sunt kosthold.

Spiser ofte knekkebrød med makrell i tomat til lunsj. Middagen består av mye grønnsaker, gjerne kikerter og bare litt kjøtt. Spiser fisk minst to ganger i uken. Mellommåltid består av yoghurt, knekkebrød eller noen nøtter. I tillegg spiser jeg minst 2, ofte 3, frukter om dagen.

Jeg lever ikke etter lavkarboprinsipp, men merker at kroppen min trives bedre uten for mye hvitt mel, brød og poteter og velger det ofte bort av den grunn.

Skrevet

- Grovt brød (spiser ikke mye brød, men kan virkelig ikke fordra loff og annet lyst brød). Pålegget kan være leverpostei med rødbeter, egg, kyllingpålegg.

- Spiser frukt eller grønnsaker mellom måltidene. Er heldigvis veldig glad i kålrot og gulrøtter. Har også alltid ananasbiter på boks liggende om jeg skulle bli veldig søtsugen.

- Til middag går det mye i kylling. Spiser mye salat, lite poteter, pasta og ris, men når det brukes er det fullkorn det går i. Jeg er også veldig heldig som ikke er veldig fan av saus, så det bruker jeg veldig sjeldent.

- Har jeg lyst på noe søtt til frokost/kvelds spiser jeg gjerne mager vaniljekesam eller cottage cheese med lett bringebærsyltetøy.

AnonymBruker
Skrevet

er det umoralsk å kjøpe prior-produkter?

Skrevet

Jeg føler jeg spiser sunt, uten at jeg kan så fryktelig mye om kosthold, ikke følger jeg noen dietter heller.

På en vanlig hverdag spiser jeg ofte 3-4 småmåltider og middag. Mellommåltidene er som regel noe av dette:

* Havregrøt med hjemmelaget eplemos (kun epler) og banabiter i, og kanel på toppen. Ikke sukker eller salt.

* Et par rugknekkebrød med go' og mager leverpostei, eventuelt agurk eller tomat på toppen, pluss et kokt egg.

* Tunfisksalat.

* 4-korn og corn flakes med havremelk, og med litt tinte jordbær oppi

* Hjemmelaget smoothie

Middag er ofte ovnsbakt laks med grønnsaker og en potet til, eller grønnsakssuppe med kyllingpølser i.

Så klart varierer det litt hva jeg spiser, men måltidene over er vel det jeg som regel putter i meg. Tror kanskje jeg spiser litt mye korn, men vet ikke helt hva jeg skal bytte det ut med.

Skrevet (endret)

Havregryn med linfrø, solsikkefrø og usøtet soyamelk.

En frukt.

Stor porsjon salat med varierende innhold, men mye grønt/tomat/brokkoli.

3 knekkebrød med peanøttsmør (den med høyest innhold peanøtter!)

Mye grønnsaker og gjerne bønner/kikerter/linser/fullkornspasta/brun ris.

Frukt, rosiner, druer, bær el.l til snacks.

Endret av HerbGirl
Skrevet

Slik kan min hverdag se ut:

Frokost: havregrøt med kanel eller banan og en smoothie ved siden av, eller knekkebrød med makrell i tomat

Mellommåltid: oppskårete eplebåter og gulrot

Lunsj: Middagsrester, knekkebrød, brødskiver, salat eller omelett.

Mellommåltid: Nøtter og appelsin

Middag: Wok, kylling med ris, fisk med poteter osv.

Kvelds: frukt av noe slag.

Gjest *Maja*
Skrevet

Her går det mye i Ryvita knekkebrød med kokt skinke, ananas og druer, mye kylling og karbonadedeilg med ris som tilbehør...Bruker mye solsikkeolje og kokosmelk, samt chili og rødløk i mat. Drikker hovedsaklig vann og ingefærte, men tar noen glass med Fun Light om dagen...

AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg spisker sundt og variert. Her er litt av det jeg putter i meg..

Frokost: fruk med nøtter, cottage cheese og yoghurt naturell

Lunch: kjøtt/fisk, suppe, salat etc (vi har en helt fantastisk kantine!)

Middag: kjøtt/fisk/linser, grønnsaker (gulrøtter, squash, salat, tomat, brokkoli etc), Poter, ris, pasta eller coscos, men ikke så mye av dette. Saus eller noe hører også med, f.eks rømme.

Div.mellomåltid: frokostblanding (Havrefras)med melk, nøtter, frukt, kulturmelk, gulrøtter, knekkebrød med ost. Kombinasjonen kulturmelk, nøtter og eple er en favoritt som kveldsmat. På jobb blir det mer frukt og nøtter.

Og så blir det litt godteri og kaker innimellom, men det stort sett bare i helgne. Synes det er viktig å kose seg litt også:) Men for all del, jeg koser meg med hverdangsmaten også ;)

Skrevet

Ja. Kjøp heller kylling fra Stange eller Holte gård. Kyllingen har hatt et bedre liv, og smaken er bedre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smak: Neppe bedre, hvordan skal den bedømmes?

Pris: Dyrere. Hvorfor skal vi bry oss om kyllingers ve og vel såfremt vi får billig mat?

Skrevet

En vanlig dag for meg:

Frokost: havregrøt, müsli med youghurt eller grove knekkebrød med pålegg.

Lunsj: müsli med yoghurt eller grove knekkebrød med pålegg.

Middag: stort sett mye grønnsaker (i form av salat, mos, ovnsbaking, puré, suppe, wok eller lignende) sammen med svin, fisk (gjerne torsk eller laks) eller kylling, fullkornspasta, linser eller grovt brød. Spiser aldri halvfabrikata, for jeg vil vite hva jeg spiser og hva det inneholder.

Til kvelds spiser jeg en neve nøtter eller drikker et glass smoothie.

For min del handler ikke kostholdet mitt om slanking, men om å vite hva jeg putter i meg og hva det vil gjøre med kroppen min. Jeg orker ikke følge en av de mange diettene og unner meg å kose meg en gang i blant :)

Heldigvis er det sånn at dess sunnere jeg spiser, dess mindre behov får jeg for usunn mat :)

Skrevet

Frokost: 2 skiver med forskjellig pålegg, 1 glass juice

Lunsj: 2 skiver med forskjellig pålegg, 1 tekopp

Mellommåltid: 1 banan eller yoghurt

Middag: F.eks. wok, pasta, spaghetti m/kjøttsaus. Alltid grønnsaker!

Evt. kveldsmat: brødskive eller yoghurt

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kcal får dere som spiser så sunt i dere?

Når jeg spiser sunt får jeg altfor lite kcal i meg:s Ligger rett over 1000 bare, og i tillegg trener jeg en del.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kcal får dere som spiser så sunt i dere?

Når jeg spiser sunt får jeg altfor lite kcal i meg:s Ligger rett over 1000 bare, og i tillegg trener jeg en del.

Ikke la dette bli en kaloritråd, for da blir den stengt :)

Du kan pøse på med nøtter f.eks for å øke kcal-inntaket?

Skrevet

Jeg mener jeg spiser ganske sunt, her er et eksempel fra en typisk dag

Frokost: Havregrøt og proteinshake.

Lunsj: Omelett med skinke e.l., sunne pannekaker (uten mel og sukker) eller middagsrester fra dagen før, f. eks. biffstrimler/kylling/laks/torsk/scampi og grønnsaker. Frukt.

Middag: Kjøtt/sjømat og grønnsaker.

Etter trening: div. tilskudd + evt. proteinshake, rester fra middag. Frukt.

Kvelds: Ingenting eller omelett, + evt. proteinshake.

Hvordan lager du pannekaker uten mel og sukker?

Jeg husker treningsvennina mi laget noe pannekaker som var veldig sunne, men husker ikke hva hun hadde i de... Hørtes veldig gode ut.

Skrevet

Jeg styrer unna Prior pga at jeg ikke vil støtte en bedrift som etter min mening bedriver rent dyreplageri. Riktignok har de økologiske egg fra "frittgåend" (dvs noen ferre pr kvadratmeter) høner, men de har også "burhønsegg" og fjerkrekjøtt som kommer fra dyr i lidelse, ofte med skader eller ute av stand til å gå pga unormal vekst pga hormontilførsel. Økologisk vil forøvrig i stort sett si at disse dyrene spiser økologisk fór (og i enkelte tilfeller at de har en litt bedre levestandard enn andre "ikkeøkologiske" dyr i lantbruket), men utfallet er til slutt det samme, og det er døden, etter at de ikke er "brukendes" noe mer. Etter min mening har ingen høns eller deres egg stemplet Prior hatt et minste fnugg av en verdig tilværelse, og jeg ønsker ikke å spise opp deres lidelse. Jeg vet at det råder enorm uvisshet blant forbrukere ang disse dyrs tilværelse, og jeg ugleser derfor ingen!!

Fugler i et kommersiellt landbruk lider selvfølgelig, og Prior er kanskje en av verstingene i Norge. Her er en link fra dyrevernalliansen til de som er interessert http://www.dyrevern.no/index_search_html?searchString%3Autf8%3Austring=kylling

Som sagt, jeg ugleser ingen, dette er jo kun slik jeg synes er riktig å leve, og jeg støtter ikke dyreplageri i noen form :-)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...