Gjest gjest Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Hei! Jeg fikk plutselig vondt under den ene hælen her om dagen og det gjør vondt når jeg går og legger vekt på det benet (er bare under høyre fot). Det er en ganske skarp smerte, men det er ikke noe problem å gå. Tipper at det er en betennelse eller noe. Jeg trener ganske regelmessig men jeg jogger ikke. Treningen består stort sett av sykling og trening med vekter. Jeg gjør en del styrke trening hjemme med spenst hopp, utfall, og lignende. Dagen før smertene kom hadde jeg gått hjem fra jobb (cirka 35 min rask gange), ikke noe mer belastende enn det. Jeg brukte de samme skoene som jeg har brukt i hele vinter. Jeg har tatt voltarol og smurt med smertestillende gele under foten men merker ingen bedring. Jeg har også tatt det helt med ro. Nå har det bare gått 2 dager så gidder ikke å kontakte lege helt enda. Jeg skal gjøre det hvis ikke det blir bedre om en ukes tid. Noen som har hatt noe lignende? Gikk det bort av seg selv?
Personlig12 Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Akillesen? Jeg hadde slik du beskriver for en stund tilbake, jeg klatrer og har spilt fotball i mange år. Trener en del og går mye på spinning. Akillesen var veldig slitt, jeg gikk til fysio og "fikset" det. Ikke hatt ondt etterpå, men hun sa det var godt jeg kom i tide, det var stor fare for at kunne ryke så slitt var den. Og DET er ondt det. Du kan kjenne på den selv, om det er vondt når du knepper på den? Evt kan det være overbelastingt på hælen. Har du gode sko når du trener? Går du mye i høye sko? (glemte å sjekke om du var gutt eller jente da) Jeg ville tatt kontakt med en fysio hadde jeg vært deg slik at det ikke blit verre. God bedring
Gjest ts Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Smerten er rett under ballen av hælen, nærmere midten av foten enn mot akilles. Etter litt research på internett så er symptomene like hælspore og plantarfasciitt, men håper at litt voltarol og hvile er nok til at det blir bedre av seg selv.
Gjest Annaires Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Hælspore var det første jeg tenkte... Helvetes vondt! 1
Gjest ts Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Det er vondt når jeg går, men ikke så vondt at jeg ikke orker å gå. Samboeren min tok en titt under foten (er ikke så lett å se selv) og sa at det så ut som det var en liten hevelse, og at det så ut som en blemme under huden på foten. Kan det kanskje være en slimposebetennelse?? Hva hvis det bare er en vond blemme under huden? Jeg får vel ikke gjort så mye annet en å vente noen dager til og fortsette å ta voltaren og se om det hjelper. Hvis ikke så kontakter jeg lege. Men ja, symptomene til hælspore er ganske lik mine. Jeg er forresten 25 år og ikke overvektig.
ashera Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Enig med maya76. Høres ut som plantar fascitt/hælspore. Lurt å gå til legen raskt. Slikt behandles ofte med litt sterkere betennelsesdempende enn du får fatt i reseptfritt, eller du kan få henvisning til fysioterapi som ofte bruker trykkbølgebehandling eller ultralyd mot denne lidelsen.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Hei og takk for svar Er like vondt i dag, og har tatt voltarol og orudis gel side tirsdag ettermiddag og det er ikke bedre. Så nå har jeg fått legetime allerede i dag
Gjest ts Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Hei, Jeg var hos legen i går og h*n bekreftet at det er plantar fascitt (jippi). Fikk brexidol piller og h*n sa at siden jeg starter med denne kuren så tidlig så skal det løse problemet. MEN, jeg glemte å spørre om jeg burde strekke og tøye foten. Jeg har lest flere plasser at det er effektivt men vil heller ikke irritere og gjøre skaden verre. Jeg skal ta det med ro i helgen og unngå trening og aktiviteter som belaster hælen. Er det noe som har hatt dette og klart å bli kvitt problemet fort? Hva slags behandling har hjulpet?
Gjest Dorey Skrevet 19. mars 2011 #10 Skrevet 19. mars 2011 Du irriterer ikke Plantar fascit ved å strekke/tøye foten, det har positiv effekt, men du skal tøye mye og lenge før du merker noe. Jeg fikk i begynnelsen beskjed om å tøye hver fot 10 sek av gangen 30 ganger (med pause mellom hvert tøy). Dette skulle jeg gjøre før jeg stod opp, slik at jeg ikke hadde belastet foten noe enda. Men dette endte opp med å ta omtrent 20 min hver morgen, og fysioterapeuten bad meg etterhvert slutte da effekten egentlig ikke var stor. Du må kun bruke fornuftige sko (type joggesko med veldig god demping) og helst skaffe deg en spesialtilpasset innleggssåle. Det har i allefall hjulpet meg en del. Jeg har hatt Plantar fascit i 2 år, og det har gått mye opp og ned med hvor vondt jeg har hatt. Nå er det veldig vondt og jeg har fått store problemer med å gå. Har sittet inne hele vinteren, men det er liksom litt værre å ikke kunne gå noe mer enn til bussen nå som våren er her Jeg håper du blir kvitt det fort, og slipper å få det så hardt som meg. God bedring og lykke til!
Gjest ts Skrevet 19. mars 2011 #11 Skrevet 19. mars 2011 Takk for svar Dorey. Jeg må si at jeg blir skremt av å lese om folk som har dette i flere år! Trist å høre at du har hatt det vondt så lenge. Håper at du blir bedre snart. Hadde du vondt en stund før du dro til lege og fikk behandling? Jeg skal fortsette å ta det med ro og håper at brexidol kuren har god effekt Er glad i å trene og gå turer så dette er utrolig kjedelig.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #12 Skrevet 19. mars 2011 Håper du kan bli kvitt det siden det ble oppdaget raskt. Men skulle det -ikke- gå over vil jeg annbefalte spesialsåler beregnet til plantar fascitt. Det er myke såler hvor det er laget et hull i sålen der betennelsen er i tillegg bygger de opp litt midt under foten for å strekke senen slik at betennelsen roer seg. Bor du i nærheten av oslo kan jeg anbefale disse. Meget flinke folk med god servis. http://www.ortopediteknikk.no/category.php?categoryID=177 Jeg har hatt plantar fascitt i ca 3 1/2 år og det ser ikke ut til at det vil gå over. Men det kan komme av at de 2 første årene fikk jeg feil diagnose og feil behandling. Det gjorde at betennelsen værre og spredte seg opp i ankel og leggen. Forferdelige smerter. Siden det var så mye smerter gikk jeg skjevt på fotbladet, noe som også gikk ut over knær, hofter, rygg og nakke. I perioder kan jeg knapt nok bevege meg. Så det er utrolig viktig å få så god som mulig behandling tidlig for å unngå at ting blir verre. Jeg gikk privat til ortopedisenteret siden legen ikke ville henvise meg. Det var både ortoped og sålespesialist på selve undersøkelsen. De fant raskt ut at jeg hadde plantar fascitt og tilpasset såler mens jeg var der :-) De søkte også om å få dekket deler av kostnadene til sålene hos NAV uten at jeg trengte spørre. Slike såler koster normalt 1750,-kr, så det kom veldig godt med å betale bare 400 kr i egenandel i stedenfor. Disse sålene bør en jo bytte ca 1 gang i året, så det kan jo bli ganske dyrt i lengden. Brukte bare 1 uke på å venne meg til sålene og kjente bedring så og si med en gang. Nå er det ca 1/2 år siden jeg fikk de nye sålene. Så lenge jeg bruker sålene hele dagen både inne og ute merker jeg faktisk ingenting til betennelsen under bena. Men merker godt om jeg lar være å bruke såler en time eller to. Men plagene i knær, hofte, rygg og nakke blir jeg nok å slite med enda en god det tid til. Kanskje blir jeg ikke helt bra av det heller. Men tiden for vise. Deilig i allefal å slippe smertene under bena i det minste. Hardt underlag bør en unngå, det kan forværre plagene. Liker du løpe prøv å finn et sted i skogen eller veier som ikke er asfaltert å løpe på. Kulde skal vist ikke være bra sies det, men for min del synes jeg det er veldig godt å kjøle ned litt når betennelsen er ille. Strekkøvelser kan lindre en del. Tøy hele senen under bena. Kan være bra å tøye senen også på baksiden av legg, kne og lår. (det lindrer en del for min del i allefall) Ikke for hardt, men gjerne i 1/2-1 min om gangen. Å rulle med en tennisbal under foten kan også lindre noe. Fek. når du sitter å ser på tv. Ønsker deg lykke til, håper du er snar nok til å slippe de plagene jeg sliter med i dag.
Gjest Dorey Skrevet 19. mars 2011 #13 Skrevet 19. mars 2011 Jeg var nok litt dum og gikk ganske lenge før jeg gikk til legen. Sikkert 3-4 uker tror jeg. Jeg har hatt veldig god effekt av trykkbølgebehandling under føttene, men dette er veldig dyrt (800 kr per behandling) og det blir ikke dekket av noe offentlig :/ Det er kun private fysioterapeuter som tilbyr dette. Men det er helt klart noe jeg anbefaler!
Gjest ts Skrevet 19. mars 2011 #14 Skrevet 19. mars 2011 Jeg bor i Oslo så jeg skal absolutt kontakte denne klinikken hvis ikke jeg er bedre om 4-5 dager med brexidol. Tusen takk for tipset Tror faktisk jeg bestiller en time uansett for å få spesiallagde såler. Etter en del research så virker det som at når man først har fått p. fascitt så kan man fort få det igjen.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #15 Skrevet 19. mars 2011 Jeg var nok litt dum og gikk ganske lenge før jeg gikk til legen. Sikkert 3-4 uker tror jeg. Jeg har hatt veldig god effekt av trykkbølgebehandling under føttene, men dette er veldig dyrt (800 kr per behandling) og det blir ikke dekket av noe offentlig :/ Det er kun private fysioterapeuter som tilbyr dette. Men det er helt klart noe jeg anbefaler! Er ikke trykkbølgebehandling veldig vondt ? Testet vakumbehandling på slimposebetennelse i hoftene. Fungerte ganske greit,, men sinsyk vond behandling :-( Tok 3 behandlinger, men da orket jeg ikker mer siden det var så smertefult. Har blidt frarådet trykkbølgebehandling av kiropraktoren min pga. ryggplager /prolaps. Men har hørt at laser skal fungere bra også. Har en venninde som vurderer prøve det for sine plager, fungerer det bra på henne blir jeg å vurdere prøve det også ;-)
Gjest ts Skrevet 19. mars 2011 #16 Skrevet 19. mars 2011 Har også hørt at trykkbølgebehandling er veldig vondt men det kan hjelpe. Noen blir bedre etter et par behandlinger og andre trenger flere. Har også lest at kortisonsprøyte kan hjelpe. Men det er vel som alt annet, noe kan funke på en men ikke funke på en annen. Håper selvølgelig at jeg slipper å prøve disse behandlingene Hva slags laser er det venninnen din har blitt anbefalt? Hva er det hun trenger behandling for?
Gjest Dorey Skrevet 19. mars 2011 #17 Skrevet 19. mars 2011 Tja, når alternativet er å ha så vondt i bena at man ikke kan stå oppreist er det ikke så ille med trykkbølger. Joda, det ER vondt. Men jeg synes det er helt levelig, dessuten varer det ikke mer enn en 5 min hver gang, og det klarer man faktisk. Jeg biter tenna sammen, fokuserer på å puste og jeg vet at det hjelper. Nå er jeg vant med det og det plager meg lite. Dòg skal det nevnes at fysioen min sier jeg er av de tøffeste pasientene hans
Gjest TS Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Hei! TS her. Tenkte at jeg skulle komme med en liten oppdatering. Når jeg gjorde research på plantar fascitt så fant meg mange tråder om det i diverse forum, men veldig få skrev om de ble bedre og evt hva som hjalp. Brexidol kuren funket på meg! Jeg har ingen smerter i hælen nå. Jeg tok det helt med ro og gikk minimalt. Jeg tok 2x 20 mg med brexidol i 5 dager, og så 1 x 20 mg i to dager til. Jeg jobber på kontor så jeg kunne hvile godt på jobb. Når jeg var hjemme så gikk jeg med joggesko med god støtte, det samme på jobb. Tror mitt beste tips er å sette i gang med en betennelsesdempende kur så fort man kjenner symptomer! Jeg prøvde voltarol i 3 dager uten effekt forresten, så gå til lege og hør hva de anbefaler.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #19 Skrevet 28. mars 2011 Aahhh, dette kunne jeg skrevet en hel bok om! Har slitt med kronisk Plantar Fasciit siden 2007-08, og sliter med det enda. Hjalp verken med spesial tilpassa såler eller fysioterapi. For min del var det jobben som gjorde utslaget, og at jeg skulle være så fordømt tøff og holde ut i jobben min. Men der tok jeg feil. Til slutt klarte jeg ikke å verken gå eller stå på foten, og feil belastet til de grader. Ble så sykmeldt 100% i en stund, så 50% etterhvert. Ortopeden min sier dette er noe dritt å bli kvitt, særlig når det har blitt så ille som det er hos meg. Og det har han jammen rett i. Jeg er usikker på om jeg noen gang blir kvitt det. Vel, noe bedre er det, men strax jeg belaster mer enn jeg burde, blir det værre igjen. Betennelsesdempende funket heller ikke i lengden. Så har du mulighet til å prøve evt trykkbølgebehandling som flere nevner, så kan du gjøre det. Eller andre metoder, og finner du en behandling som virkelig gjør deg frisk, vil jeg vite om det ASAP! Selv har jeg ingen erfaring med noen av disse behandlingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå