Rumohra Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Hei! Har satt seg litt svettelukt i dunjakken min som jeg gjerne vil få bort. Den er 70% dun og 30% fjær. Står ganske detaljerte vaskeanvisninger på jakken, den skal ikke vaskes med skyllemiddel eller høyere enn 30 grader i vaskemaskin. Lurer på om dette er nok til å fjerne lukten? Burde jeg blande inn f.eks. eddik ? Har lest at det kan funke, men vil dette ødelegge dunet? Det står også at den skal tørkes direkte etter vask, men menes da tørking i trommel? Har ikke tørketrommel nemlig, står at jakken ikke skal "soak". Betyr det at den må tørkes i trommel da? Kanskje best å sende den på rens? Noen som har erfaringer med dette og svettelukt?
La Papesse Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Hvis du ikke har tørketrommel, dun og fjær vil klumpe seg under vask. Jakken må da ristes ofte når den tørkes for å løsne de. Hadde jeg vært deg, lever den på rensing. Da vil du får best resultat (Er usikke med lukt og 30 grader.. Derfor, rensing
Brukernavn Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Jeg ville heller aldri vasket dunjakken min dersom jeg ikke hadde hatt tørketrommel (Do not soak betyr for øvrig at jakken ikke skal legges i bløt)
Tule Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 hei snublet tilfeldigvis over dete, det er kanskje for sent men det kan kome op igjen, man skal ike rense dun, rensestofet kan ødelege dunet som noen sier det er bare og riste og puffe den op av og til nar man torker den flat hilsen
mirrepirre Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Vasker min med en tennisball, lærte det av mamma, funker kjempefint. Den blir ikke "klumpete" eller "flat" i det hele tatt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå