Gå til innhold

hvor lange ski skal jeg kjøpe?


ladiva

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å kjøpe meg langrennski og lurer på om hvor lange ski jeg skal ha.. jeg er 1,60.

er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var med kjæresten på skikjøp og han fikk råd om å kjøpe ski som var 190 - og han er 175 - hvilket skulle bety at de skal være 25 til 30 cm lengre enn deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med kjæresten på skikjøp og han fikk råd om å kjøpe ski som var 190 - og han er 175 - hvilket skulle bety at de skal være 25 til 30 cm lengre enn deg :)

190 - 175 = 15....

Så hvordan kommer du fram til at skiene da skal være 25-30 cm lenger enn personen?

Jeg anbefaler deg IKKE å kjøpe ski som er 25-30cm lenger enn deg!! Mine ski er bare 10cm lenger enn meg, men det er fordi jeg liker å gå på korte ski. 15cm er nok mer vanlig. Det går på spennet i skien også, så jeg anbefaler deg å prøvestå på et brett i butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

190 - 175 = 15....

Så hvordan kommer du fram til at skiene da skal være 25-30 cm lenger enn personen?

Jeg anbefaler deg IKKE å kjøpe ski som er 25-30cm lenger enn deg!! Mine ski er bare 10cm lenger enn meg, men det er fordi jeg liker å gå på korte ski. 15cm er nok mer vanlig. Det går på spennet i skien også, så jeg anbefaler deg å prøvestå på et brett i butikken.

:ler:

Det var et anfall av dyskalkuli - sorry. Du har selvsagt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Det kommer an på. Men "normalen" er en ski som er mellom 10 og 30 cm lenger enn deg selv.

En tung person bør ha lenger ski enn en lett person for å få spenn nok i skien.

Skal du ha smørefrie ski kan de vere 5 cm kortere enn om du skal ha smøreski.

Anbefaler å ikke kjøpe for billig ski, ihvertfall ikke om du ikke er en lettvekter. Jo dyrere skiene er jo mer spenn er det stort sett i dem fordi de har en kraftigere kjerne.

Velger du en for kort ski i forhold til vekten din, vil du trykke midten av skien flat når du går. Dette partiet er det som gir feste, og skal kun vere nedi når du presser skien nedover mot bakken når du går oppoverbakker (Når kun ene foten er nedi om gangen) Er skien for myk vil jo festefeltet bremse deg i nedoverbakkene :)

Spør sportsbutikken din om de har en maskin som måler spensten på skien. Da stiller du deg oppå skien og de sjekker om den er for myk for deg ;)

(En fjellski er en god løsning for de som er veldig tunge, de er mue stivere enn vanlige turski :) )

Stavene skal vere til ca oppunder armene, evt litt høyere om du skal mye ut i løssnø og ikke går i preparerte løyper.

Skal du ha skøyteski skal skiene forresten ikke vere lenger enn deg i det hele tatt, men ca høyden din, evt litt under. (Og da skal stavene også vere litt høyere enn i klassisk, og en bør ha skøytesko/combisko)

Håper dette ble lett forståelig og ikke for tunglest ;)

Lykke til! :)

Endret av Ruccola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest riotgrrrl

Det kommer an på. Men "normalen" er en ski som er mellom 10 og 30 cm lenger enn deg selv.

En tung person bør ha lenger ski enn en lett person for å få spenn nok i skien.

Skal du ha smørefrie ski kan de vere 5 cm kortere enn om du skal ha smøreski.

Anbefaler å ikke kjøpe for billig ski, ihvertfall ikke om du ikke er en lettvekter. Jo dyrere skiene er jo mer spenn er det stort sett i dem fordi de har en kraftigere kjerne.

Velger du en for kort ski i forhold til vekten din, vil du trykke midten av skien flat når du går. Dette partiet er det som gir feste, og skal kun vere nedi når du presser skien nedover mot bakken når du går oppoverbakker (Når kun ene foten er nedi om gangen) Er skien for myk vil jo festefeltet bremse deg i nedoverbakkene :)

Spør sportsbutikken din om de har en maskin som måler spensten på skien. Da stiller du deg oppå skien og de sjekker om den er for myk for deg ;)

(En fjellski er en god løsning for de som er veldig tunge, de er mue stivere enn vanlige turski :) )

Stavene skal vere til ca oppunder armene, evt litt høyere om du skal mye ut i løssnø og ikke går i preparerte løyper.

Skal du ha skøyteski skal skiene forresten ikke vere lenger enn deg i det hele tatt, men ca høyden din, evt litt under. (Og da skal stavene også vere litt høyere enn i klassisk, og en bør ha skøytesko/combisko)

Håper dette ble lett forståelig og ikke for tunglest ;)

Lykke til! :)

Dette var et godt informativt innlegg :) Jeg skulle si nesten det samme selv, men du kom meg i forkjøpet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gammelt triks jeg bruker er å ta armene i været, så skal skien rekke opp til håndleddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Gammelt triks jeg bruker er å ta armene i været, så skal skien rekke opp til håndleddet.

...og det er akkurat som du skriver.... gammelt! ;)

Vekt har MYE å si når en skal kjøpe ski, som jeg har skrevet i innlegget ovenfor.

En lett person på 1.70 kan ha mye kortere ski enn en tung person på 1.70.

Så spørs det også veldig på stivheten i skien. En dyr ski har som regel en fastere kjerne enn en billig ski.

Få butikken til å teste spennet på skien din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...