Gå til innhold

Valp...

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Hei alle sammen!:)

Har fått oss en liten valp, og lurer derfor på en del ting...

Når begynte dere på lydighetskurs og miljøtrening?

Når kan jeg kan jeg begynne å trene han til å sitte på kommando og slikt?

Er det noen som har noen supertips å komme med?

Ang. renslighet og etc?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde valp begynte vi med trening (valpekurs) allerede da hun var 9 uker. Jeg fortsatte etter valpekurset med et halvtårs-kurs, og i dag er hunden meget sosial med andre hunder - aldri kranglete, i tillegg til veldressert.

Du kan lære hunden din enkle ting som sitt allerede ved tre mnd. alder.

Renslighetstrening tar litt tid, men vær flink til å rose når den gjør fra seg ute, og ha den ofte ute, alltid etter måltider eller om du ser den drikker, samt etter lek og soving. Følg godt med valpen, for når den gjør sitt fornødne inne, tar du den umiddelbart med ut og lar den "avslutte" der.

Lykke til, kos deg med valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira i.i.

Begynn med engang, du. :) Jo før den lærer, jo bedre.

Valpekurset begynte vi nesten med engang vi hadde fått hunden. Men han var 12 uker da jeg fikk han.

Når du går på kurs, sosialiserer du hunden også med andre hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begynn med en gang. Da får du hjelp og oppmuntring.

Jeg var fast bestemt på å ikke begynne på valpekurs for tidlig. Men hunden var jo spinnvill, så jeg ringte NKK og var nesten på gråten en dag :ler: . Og etter at vi begynte på valpekurs gikk det myyye bedre.

Bare de gode rådene man får er verd hele kontigenten.

Men "sitt" kan du trene forsiktig på hjemme. Vi ble derimot advart mot å lære hunden "Dekk" for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare anbefale hundeboken "På plass" av Jørn Mazarino. Den er lettlest og gir mye nyttig informasjon både til nye hundeeiere og mer erfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så koselig at du har fått deg en valp!

Jeg har selv hun, en nyyydelig Schæfer tispe. Hun er nå 2 år gammel, og har gått i lydighetstrening fra 6 måneders alderen.

Det er heløt greit å begynne med litt hverdagsdressur som sitt, kom og lære den ordet nei. Pass bare på at all innlæring skjer på hundens premisser og ikke press den til ting den ikke er klar for!! Dette er viktig for å bygge under hundens mestringsfølelse. BEgynner du med for mange og vanskelige kommandoer, vil hunden din føle seg frustrert og forvirret.

La alt være en lek, og vent med den organiserte læreingen til hunden din er rundt halvåret.

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...