Gå til innhold

Pjusks lille familie


Pjusk

Anbefalte innlegg

Jeg revnet grad to, men hadde lite smerter. Var øm og vond nedentil et par dager da, så satt minst mulig. Å gå på do gikk bra både den ene og andre veien. Sved litt når jeg tisset, men siden jeg uansett hadde en sprutflaske med lunket vann med medisinsk grønnsåpe i som jeg sprutet på underlivet med når jeg gikk på do, så kjente jeg ikke det. Var for å unngå infeksjon i sting at jeg gjorde det, men det hjalp altså også for å hindre at det svidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et lurt tips, Teriyaki! Kom du på det selv, eller fikk du tips fra sykehuset?

Pjusk, kjedelig at han sparker sånn i ribbeina. Håper han roer seg snart, så du iallfall får sove ordentlig! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et lurt tips, Teriyaki! Kom du på det selv, eller fikk du tips fra sykehuset?

Pjusk, kjedelig at han sparker sånn i ribbeina. Håper han roer seg snart, så du iallfall får sove ordentlig! :klem:

Nei det er noe jeg har "plukket opp" etter å ha lest meg full på graviditet og spedbarn i flere år. :gjeiper: Men for å være sikker, så rådførte jeg meg med jordmor, og hun sa at grønnsåpe var veldig bra i forhold til å hindre infeksjon i stingene. :) Også er det så klart en bonus at man slipper at det svir sånn når man tisser.

Har hørt noen kjøper vanlig ren grønnsåpe på butikken, men jeg følte meg mer trygg med å kjøpe den medisinske grønnsåpen på apoteket. Koster bare 59 kr for en flaske, og for å si det sånn, så kan man føde mange barn før flasken blir tom. Så skjønner ikke hvorfor noen kjøper på butikken, men det er nå så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart! Det skal jeg skrive opp på listen min. som deg synes jeg grønnsåpe fra butikken høres litt skummelt ut. Frister ikke å bruke samme sak på gulvene som på underlivet :fnise: Men det er jo helt ulogisk - er vel akkurat samme innholdet om man kjøper på rimi eller apoteket :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen dette med lite søvn.. I det siste har jeg våknet noenlunde hver time for å gå på do, og sliter med å sovne igjen etterpå fordi lillegutt er superaktiv i magen. Det er jo forsåvidt koselig at han er aktiv, men jeg trenger søvnen min! Det er slitsomt i lengden, så jeg håper du får noen gode netter snart, Pjusk!

Blir litt stresset av å lese at du og flere andre tolker sterke kynnere, menslignende smerter og murringer til at fødselen nærmer seg. Jeg har nemlig hatt dette i flere uker allerede! Men for alt jeg vet kan det jo være at kroppen bare trenger mange uker på å forberede seg, men synes det høres litt rart ut. Enkelte mener at jeg kommer til å føde for tidlig pga disse kynnerne og sånn. Men jeg vet ikke jeg, er det normalt da?

Ja, det er slitsomt. Er jo godt å vite at lillegutt er frisk og aktiv, men ikke akkurat når man prøver å sove :ler:

Jeg tror dette med kynnere, murringer osv er veldig individuelt. Som jordmoren på omvisningen sa, så er det noen som kjenner mye kynnere lenge før fødselen, også er det noen som nesten ikke har kynnere i det heletatt før riene plutselig starter. Jeg har ikke hatt veldig mye merkbare kynnere eller murringer tidligere, men i det siste har jeg hatt en del murringer og menslignende smerter og antar det er kroppen som forbereder seg. Tror ikke det trenger å bety at du kommer til å føde tidlig fordi om du har en del kynnere allerede. Tror det er veldig individuelt, men om det er noe du lurer veldig på kan du jo høre med jordmoren eller legen din, så vet nok de bedre enn meg :jepp:

Helt ærlig.. Ja, det gjorde veldig vondt etterpå. Det tok nesten 2 dager før jeg klarte å sitte igjen, og i en 6-7 uker gjorde det veldig vondt å tisse, fordi det sved sånn! Så ut som en skøyteløper hver gang jeg var på do :fnise: Men.. Det verste av alt var de første gangene med nr.2 etter fødselen!

Er ikke meningen å skremme deg, men det var helt ærlig sånn det var for meg. Bare husk at alt går over igjen :) Nå føles endelig alt som normalt igjen :) Selv om det ikke ser likt ut..

Jeg er glad jeg innstilte meg på at jeg kom til å revne. For jeg skjønte jo at det var svært vanlig. Da ble det liksom ikke noe stort sjokk når jeg fikk vite at jeg hadde blitt klippet.

Jeg tror du skal prøve å tenke minst mulig på det, for det er umulig for deg å vite hvordan din fødsel og barseltid vil bli.

Og jeg signerer Teriyaki; Om du føler at du kunne sovet lenger, SOV LENGER! :fnise:

Fødselen er jo en ting, men tiden etterpå er jo viktig også. Så jeg er vel mer redd for å ha fryktelig vondt etterpå, og at barseltiden blir litt ødelagt på grunn av det. Siden omtrent alle sier at de ikke merker når de revner/blir klippet er jeg litt mer avlappet til den delen under fødselen.

Ja, jeg antar det er greit å forberede seg på å revne, så slipper man å bli så overrasket hvis det skjer.

Det er sant, man vet ikke hvordan fødselen blir så er egentlig lite vits i å tenke så mye og bekymre seg så mye over alt mulig. Tenk hvis jeg er så heldig å ikke revne eller bli klippet, så er all denne bekymringen helt bortkastet :jepp:

I dag sov jeg til litt over 12. Det var deilig! Lillegutt har vært rolig hele natten og morgenen, ble nesten litt bekymret for at noe var galt når jeg ikke fikk noen spark i ribbeina :ler:

Det høres litt slitsomt ut med en såpass aktiv liten fotballspiller! Kanskje du kan prøve å sove samtidig som ham? :)

God helg!

Ja, det er litt slitsomt til tider. Men jeg vet jo i det minste at han har det bra når han er såpass aktiv da :) Er litt vanskelig å sove samtidig som han, for jeg tror han våkner hver gang jeg legger meg ned. Føles i allefall ut som om han merker det når jeg har tenkt å sove :fnise:

God helg til deg også, Lily! :)

Jeg revnet grad to, men hadde lite smerter. Var øm og vond nedentil et par dager da, så satt minst mulig. Å gå på do gikk bra både den ene og andre veien. Sved litt når jeg tisset, men siden jeg uansett hadde en sprutflaske med lunket vann med medisinsk grønnsåpe i som jeg sprutet på underlivet med når jeg gikk på do, så kjente jeg ikke det. Var for å unngå infeksjon i sting at jeg gjorde det, men det hjalp altså også for å hindre at det svidde.

Sprutflaske med lunket vann med medisinsk grønnsåpe hørtes lurt ut! Tror jeg må invistere i det :jepp: Så bra du hadde lite smerter. Litt ømhet og smerter må man vel regne med, er bare redd for å ha så vondt at det ødelegger barseltiden :sjenert:

Det var et lurt tips, Teriyaki! Kom du på det selv, eller fikk du tips fra sykehuset?

Pjusk, kjedelig at han sparker sånn i ribbeina. Håper han roer seg snart, så du iallfall får sove ordentlig! :klem:

I dag har han ikke sparket meg i ribbeina i det heletatt. Blir nesten litt bekymret for at det er noe galt når han er så rolig, men han gir livstegn fra seg rett som det er, så alt er nok helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en måned sitter jeg garantert med lillegutten på utsiden. Her jeg skal føde settes man i gang senest 11 dager på overtid, så jeg settes i gang senest den 13. Februar :) det er helt utrolig å tenke på. 19 dager til termin og 30 dager til senest igangsettelse. Tiden flyyr virkelig avgårde, godt vi har alt det viktigste på plass nå. Nå om dagene venter jeg stort sett bare på svar fra nav ang. om jeg får foreldrepenger eller engangsstønad. Var nok litt sent ute med å sende søknaden, så må vel vente en stund til på svar. Må nok bare smøre meg med tålmodighet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips om grønnsåpe er godt! Jeg hadde en flakse med Krystall grønnsåpe stående (vanlig husholdnings), så jeg helte litt i en imsdalflaske og blandet resten med vann, hver gang jeg stod i dusjen. Sprutet på, ventet litt, og skylte av. Tror det hjalp godt. For ikke å snakke om at det dreper litt lukten av renselen! Mmmm... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendt også nettopp inn NAV-papirene, meen i følge en jeg snakket med hos NAV ville vi uansett rekke første utbetalingsdato etter termin, så regner med at det går greit :)

Håper du snart får svar, så du kan få ro i sjela om at alt er i boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om grønnsåpe er godt! Jeg hadde en flakse med Krystall grønnsåpe stående (vanlig husholdnings), så jeg helte litt i en imsdalflaske og blandet resten med vann, hver gang jeg stod i dusjen. Sprutet på, ventet litt, og skylte av. Tror det hjalp godt. For ikke å snakke om at det dreper litt lukten av renselen! Mmmm... :fnise:

Vi har en flaske med krystall grønnsåpe stående, så det spørs om ikke den kommer til å bli godt brukt etter hver da :ler:

Vi sendt også nettopp inn NAV-papirene, meen i følge en jeg snakket med hos NAV ville vi uansett rekke første utbetalingsdato etter termin, så regner med at det går greit :)

Håper du snart får svar, så du kan få ro i sjela om at alt er i boks :)

Da satser jeg på at det ordner seg her også :jepp: Er så greit når alt sånt er i boks :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med størrelsene på ammebh-ene forresten? Jeg mener jeg leste et sted at man skal kjøpe ammebh i samme størrelse som vanlige bher, men jeg tenkte at det kunne være greit å kjøpe de litt større slik at det blir plass til ammeinnlegg. Så jeg kjøpte to stk i størrelse 75D (bruker vanligvis 75C), men de ble veldig små :sjenert: De var heldigvis ganske billige da, så det er ikke mange kronene tapt heldigvis.

Edit: Vel, glem det. Kom på at puppene mine har jo vokst en del siden før jeg ble gravid, og jeg tenkte jo på den størrelsen når jeg kjøpte ammebh :sjenert: Burde kanskje tenkt på det når jeg skulle finne riktig størrelse :ler:

Endret av Pjusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at puppene dine kommer vil å vokse betraktelig ca 3 dager etter fødselen! Når melka kommer skikkelig igang. Jeg gikk opp to cupstørrelser den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Bravado Seamless. De kan du vokse og krympe i, som det passer melkeproduksjonen din. Jeg kjøpte to av de, og bruker bare de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig med spiler jeg. Får ikke betennelse av det, så. Har for store pupper til at ammebh klarer å gi noe som helst støtte, så bruker kun det om natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er vanskelig med amme-BH jeg og, men tenkte å kjøpe en før han kommer, i en litt større størrelse, så får jeg heller vente med resten... Men vansklig når man prøver nå, siden omkretsen er jo helt latterlig pga at livmoren står så høyt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett og slett te en undertøysbutikk og gikk hjelp! Reimers heter den her i trondheim. De var veldig flinke og fant en perfekt bh! Trodde jeg måtte opp på d cup men ble på c gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett og slett te en undertøysbutikk og gikk hjelp! Reimers heter den her i trondheim. De var veldig flinke og fant en perfekt bh! Trodde jeg måtte opp på d cup men ble på c gitt...

Også har æ kjøpt amme singlett fra lindex te natta, kjempe god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at puppene dine kommer vil å vokse betraktelig ca 3 dager etter fødselen! Når melka kommer skikkelig igang. Jeg gikk opp to cupstørrelser den dagen.

Jeg anbefaler Bravado Seamless. De kan du vokse og krympe i, som det passer melkeproduksjonen din. Jeg kjøpte to av de, og bruker bare de. :)

Ja, har skjønt at de kommer til å vokse når melka kommer skikkelig i gang. Derfor hadde jeg tenkt å kjøpe 1-2 enkle og billige før fødselen, og heller kjøpe noen skikkelig amme-bher etter fødselen når jeg vet mer hvordan de kommer til å være når melka kommer :jepp:

Hvor kjøpte du de, og hvor mye kostet de? Hørtes veldig snedige ut i allefall :)

Jeg bruker vanlig med spiler jeg. Får ikke betennelse av det, så. Har for store pupper til at ammebh klarer å gi noe som helst støtte, så bruker kun det om natten. :)

Helt vanlige bher? Hvordan fungerer det da? Har skjønt du har fått brystbetennelse nå, men var det på grunn av at du brukte vanlig med spiler, eller var det noe annet som gjorde det? Vil ikke ha brystbetennelse, høres så vondt ut :sjenert:

Synes det er vanskelig med amme-BH jeg og, men tenkte å kjøpe en før han kommer, i en litt større størrelse, så får jeg heller vente med resten... Men vansklig når man prøver nå, siden omkretsen er jo helt latterlig pga at livmoren står så høyt :sjenert:

Tenker akkurat det samme som deg, kjøpe 1-2 stk før fødselen, og heller kjøpe noen skikkelige etter fødselen når jeg vet litt mer hvordan puppene blir når melka kommer osv :jepp:

Jeg gikk rett og slett te en undertøysbutikk og gikk hjelp! Reimers heter den her i trondheim. De var veldig flinke og fant en perfekt bh! Trodde jeg måtte opp på d cup men ble på c gitt...

Også har æ kjøpt amme singlett fra lindex te natta, kjempe god...

Vi har faktisk ikke noen skikkelig undertøysbutikk her jeg bor :sjenert: Undertøyet her kjøpes stort sett på vanlige klesbutikker, men hvis jeg skal til Trondheim i nærmeste fremtid skal jeg definitivt gå innom Reimers og høre med de :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på svangerskapskontroll hos legen igjen. Merker at jeg liker kontrollene hos jordmor best, føler at ting blir mer seriøst der.

Vel, det begynner å nærme seg nå, og lillegutt ligger fremdeles med hodet ned. Han ligger med ryggen på min høyre side, og rumpa opp under brystbeinet mitt. Legen sa ikke noe om hodet var festet eller ikke, og jeg kom selvfølgelig ikke på å spørre heller. Jeg har visstnok gått opp 17 kg, men jeg skylder på sjokoladekaka jeg spiste, og safta jeg drakk før kontrollen :sjenert: I tillegg til at vekta de bruker på legekontoret ikke viser det samme som vekta her hjemme :sjenert: Blodtrykket lå på 120/80, noe som er høyere enn det bruker å være, men fikk ikke noe kommentar på det, så antar det er greit. Blodprosenten lå på 10,2 noe som er litt lavt, men jeg fikk beskjed om at så lenge den lå over 10 skulle vi ikke gjøre noe med det, men dersom den ble lavere enn 10 måtte vi gjøre noe. Ikke noe proteiner i urinen denne gangen, men noe leukocytter. Legen skrev "1" på ødem fordi jeg sa at skoene hadde begynt å bli trange, men hun sjekket ikke noe. Er det ikke normalt at de sjekker før de skriver noe på det? Følte at hun burde sjekket for å være sikker på at det er ødem og at det ikke er mer enn "1" før hun skrev det jeg da, men ikke sikkert det er vanlig det da :sjenert:

Hun som sjekket urinen, vekta og tok HB-prøve på meg ble visstnok overrasket over at jeg var 38 uker på vei, for hun syntes magen min var så liten til at jeg var så langt på vei. Også mente hun (som alle andre) at hun kunne se at det var en gutt, siden magen min var så spiss :ler: Hadde vært morsomt om det faktisk hadd vært ei jente, for enkelte var såå sikre på at det var gutt før vi fikk vite det. Greit nok at folk tror de kan se hva som befinner seg der inne altså, men trenger da vel ikke å være så påståelige som enkelte er :kjefte: Nå lurer jeg på om ikke hormonene slo inn et lite øyeblikk her. Er bare så irriterende med folk som tror de vet alt :ler:

Våknet av en del mensmurringer i natt, og begynte å tenke på at det kanskje nærmer seg. Var ikke sånn at jeg trodde fødselen var i gang altså, men det er jo ikke lenge igjen uansett, så det kan jo skje når som helst sånn i teorien :jepp: Samboeren har veldig lyst til at han skal komme til helga da, men jeg er ikke så optimistisk. Hadde vært gøy det altså, men jeg tror nok han kommer litt over termin. Broren min (mammas førstefødte) kom 1 dag over termin, så hvis jeg tar etter henne slipper jeg å gå så veldig lenge over termin da :fnise:

De har forresten ringt fra NAV, så nå vet jeg at de er i gang med behandlingen av foreldrepengesøknaden :jepp:

Dagen i dag tror jeg at jeg skal bruke til å pakke ferdig fødebagen (på tide kanskje?), siden den har stått halvferdig lenge nå :ler: Så må vi vel få ryddet litt i leiligheta, det begynner å bli litt rotete her nå :sjenert:

Har forresten begynt å vurdere nettstudier i det siste, men er litt usikker på hvordan dette er. Jeg tror nettstudier kan passe meg bra, men vet ikke hvordan eventuelle arbeidsgivere ser på at man har studert på nett i stede for på høgskole/universitet? Noen som vet hvordan det er med nettstudier og om det teller som "godkjent utdanning" mtp. permisjon for far? Altså om far får permisjon dersom jeg tar nettstudier på heltid?

Edit: Glemte å :hoppe: for 38 uker!

Endret av Pjusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister far sine tolv uker hvis mor er student?

Forresten så ble jeg sjekket flere ganger av legen for vann i kroppen, men var ikke noe . Likevell gikk jeg ned 12 kg på to dager, og mistet fort det hovne ansiktet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister far sine tolv uker hvis mor er student?

Forresten så ble jeg sjekket flere ganger av legen for vann i kroppen, men var ikke noe . Likevell gikk jeg ned 12 kg på to dager, og mistet fort det hovne ansiktet, hehe.

Nei, det jeg mente var OM jeg ikke får foreldrepenger og permisjon, bare engangsstønaden. Hvis jeg ikke har krav på permisjon mister far sine 12 uker, men han kan ta ut "fellesukene" dersom jeg går ut i arbeid/utdanning etter de 6 ukene etter fødselen. Hvis jeg for eksempel går hjemme til sommeren så mister han ukene fra de 6 ukene etter fødsel og frem til jeg går ut i arbeid. Nå vet jeg ikke om jeg har krav på foreldrepenger eller ikke enda da, men om jeg ikke har krav på det vurderer jeg å studere, men det er jo bare nettstudier som starter på den tiden.

Oi, 12 kg på to dager og ikke noe vann? :hakeslepp: Det var jammen meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...