Gå til innhold

Blikking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Jeg synes overhodet ikke noe om "frekke blikk" fra utenlandske menn. Jeg tar det overhodet ikke som et kompliment, men mere som om jeg er fritt vilt som de kunne ha gjort hva de ville med om de hadde hatt sjansen, som om de skulle ha hoppet på meg. Mange av de stirrer også helt åpenlyst på meg selv om jeg har med kjæreste. Jeg opplever det som frekt.

Men jeg vil selvsagt aldri anmelde noe slikt eller gjøre noe med det. Bortsett fra å se på de tilbake med forakt da.

Det er bare menn som kan si at dette bare er bagateller, ogf de er nokså dumme om de tror at kvinner tar dette som kompliment.

Men frekke blikk fra norske menn det gjør ikke noe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Det spiller ingen rolle om blikket var positivt ment dersom det oppleves som trakassering av den som ble blikket. En hver må ta ansvar for konsekvensene av sine handlinger, selv om følgene ble annerledes enn intensjonen til blikkeren. Anmeldelse vil neppe føre til straffereaksjon med dagens lovverk, men innkallelse til avhør hos politiet pga mistanke om seksuelt overgrep kan være tilstrekkelig til å gi blikkeren ei lekse. Offentliggjøring av alle anmeldelser ville kunne skjerpe leksa ytterligere.

Ja men da får du som sagt gi et avvisende blikk tilbake eller se en annen vei. Og hva om han ikke så på det som noe du oppfattet som begjer, hva om blikket hans bare tilfeldig møtte ditt og han smilte høflig eller noe? Farlig å anmelde noen grunnet en misoppfattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja men da får du som sagt gi et avvisende blikk tilbake eller se en annen vei. Og hva om han ikke så på det som noe du oppfattet som begjer, hva om blikket hans bare tilfeldig møtte ditt og han smilte høflig eller noe? Farlig å anmelde noen grunnet en misoppfattelse.

Betty, du kan ikke være så tett at du ikke skjønner at fyren bare kødder med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og med dette sier du at vi dermed skal begynne å gå å se i bakken for å ikke fornærme de fremmedkulturelle?

Hvordan får du innlegget mitt til å bety det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvordan får du innlegget mitt til å bety det?

Det hørtes ut som du forsvarte det å reagere på blikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Min norske kjæreste forteller også om utenlanske (muslimske?)jenter som stirrer han i senk på offentlig kommunikasjon. Gjør de det mot sine egne også? Gjør etniske norske jenter det? Synes de som reagerer mest på dette er de som selv utfører det mest. Og de som liksom skal være så tekkelig er de mest frekke og utfordrende. Kansje ikke rart disse jentene/kvinnene blir holdt i tømme av sine menn/familie, eller? De takler ikke vesten kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anonym

Jeg går bachelor i sykepleie, hvor jeg nå er i praksis og skal skrive oppgave/rapport i forhold til helseforebyggende og fremmende arbeid.

Dette arbeidet med mobbing, skjult mobbing og nå da en "ny" form som kalles blikking er veldig viktig.

ikke det at man skal slutte å være seg selv, uttrykke hvem man er og hva man mener. det er en helt annen sak enn å bruke disse midlene for mobbing til å "tråkke" på andre medmennesker.

nå må man og ta høyde for at dete er snakk om ungdomsskole elever, hvor man i dag ser mye høyere statistikk for psykiske problemer blandt unge.

ved for eksempel blikking, har gruppen jeg er på funnet frem fra forskningsartikler, helsesøstre, elever, lærere og foreldre selv at dette er et problem. ikke nødvendigvis det at dette skal bety at alle må gå med solbriller, eller se ned i bakken unngå øyekontakt eller slutte å se på hverandre...

men mer om at man bør bevisstgjøre elever, foreldre, lærere og skole at dette er et stort problem blandt unge og spesielt da ungdomsskole elever. Det at noen ser på deg (så kalt blikking) med et stygt/teit eller ekkelt syn, blir tolket veldig forskjellig. Derfor er det viktig at man vet om at alle tolker og tenkter ting forskjellig. slik at en kan være mer åpen om slik type mobbing. hvis en jente si på 15 år blir nedstirret av alle de andre jentene i klassen da hun holder fremlegg for klassen kan dette oppleves sjikanerende, spesielt hvis denne unge jentens hverdag ellers er preget av lite sosial aktivitet, som at hun har lite venner, sliter på skolen, kanskje ikke har så mange rundt seg som hun kan prate med. blir kanskje ertet fordi hun bruker feil bukse i ny og ne... har rødt hår og kanskje er litt lubben. tenk dere da hvordan dette føles for en jente i 13-15 års alderen å bli nedstirret av sine medelever.

dette fenomenet handler ikke bare om ubevisst blikking osm blir oppfattet feil, men om slik blikking jeghar beskrevet over. derfor er det mer viktig å drive forebyggende arbeid. og slike utsagn og publisitet i media er med på å øke bevisstgjørelse av slike problemer. som igjen setter i gang forskning/studier, blandt skolehelsetjenesten, som igjen kan utvikle et forebyggende program.

med dette sagt, syntes jeg folk burde skjerpe seg litt ift. til hva de legger ut om på internett og hva man uttaler seg om. kanskje hvis man først skal uttale seg om slike alvorlige saker, ta det litt mer seriøst og ikke bare lese en artikkel hvor man kanskje reagerer på en liten kommentar som er blitt sitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg går bachelor i sykepleie, hvor jeg nå er i praksis og skal skrive oppgave/rapport i forhold til helseforebyggende og fremmende arbeid.

Dette arbeidet med mobbing, skjult mobbing og nå da en "ny" form som kalles blikking er veldig viktig.

ikke det at man skal slutte å være seg selv, uttrykke hvem man er og hva man mener. det er en helt annen sak enn å bruke disse midlene for mobbing til å "tråkke" på andre medmennesker.

nå må man og ta høyde for at dete er snakk om ungdomsskole elever, hvor man i dag ser mye høyere statistikk for psykiske problemer blandt unge.

ved for eksempel blikking, har gruppen jeg er på funnet frem fra forskningsartikler, helsesøstre, elever, lærere og foreldre selv at dette er et problem. ikke nødvendigvis det at dette skal bety at alle må gå med solbriller, eller se ned i bakken unngå øyekontakt eller slutte å se på hverandre...

men mer om at man bør bevisstgjøre elever, foreldre, lærere og skole at dette er et stort problem blandt unge og spesielt da ungdomsskole elever. Det at noen ser på deg (så kalt blikking) med et stygt/teit eller ekkelt syn, blir tolket veldig forskjellig. Derfor er det viktig at man vet om at alle tolker og tenkter ting forskjellig. slik at en kan være mer åpen om slik type mobbing. hvis en jente si på 15 år blir nedstirret av alle de andre jentene i klassen da hun holder fremlegg for klassen kan dette oppleves sjikanerende, spesielt hvis denne unge jentens hverdag ellers er preget av lite sosial aktivitet, som at hun har lite venner, sliter på skolen, kanskje ikke har så mange rundt seg som hun kan prate med. blir kanskje ertet fordi hun bruker feil bukse i ny og ne... har rødt hår og kanskje er litt lubben. tenk dere da hvordan dette føles for en jente i 13-15 års alderen å bli nedstirret av sine medelever.

dette fenomenet handler ikke bare om ubevisst blikking osm blir oppfattet feil, men om slik blikking jeghar beskrevet over. derfor er det mer viktig å drive forebyggende arbeid. og slike utsagn og publisitet i media er med på å øke bevisstgjørelse av slike problemer. som igjen setter i gang forskning/studier, blandt skolehelsetjenesten, som igjen kan utvikle et forebyggende program.

med dette sagt, syntes jeg folk burde skjerpe seg litt ift. til hva de legger ut om på internett og hva man uttaler seg om. kanskje hvis man først skal uttale seg om slike alvorlige saker, ta det litt mer seriøst og ikke bare lese en artikkel hvor man kanskje reagerer på en liten kommentar som er blitt sitert.

Det er skremmende når voksne mennesker viser så til de grader mangel på dømmekraft at man ikke bare unnlater å ta et oppgjør med dette uakseptable begrepet men faktisk går så langt over streken at man legger dette begrepet til grunn i arbeid mot mobbing. Vi mennesker må kunne se på hverandre, og det at noen sender andre et blikk mottakeren enten oppfatter som provoserende, utfordrende, for lite underdanig og krypende eller på annen måte feil kan ikke forsvare at voksne skal godta å omdefinere dette til "skjult mobbing". Det får være grenser - denne ukulturen bør vi bekjempe med alle midler. Ordet "blikking" er noe av det latteligste våre nye landsmenn har tilført oss, og det bør avvises tvert. I Norge skal vi ikke gå rundt som kuede dyr som ikke kan møte andres blikk uten frykt.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ved en annen skole anmeldte en jente en medelev til politiet fordi hun hadde blitt tildelt et stygt blikk.

– Hun ble blikka. Og alle vet jo hva det betyr, skal elevens foreldre ha uttalt da de tok opp saken med skolen."

Unnskyld meg, men har det b(l)ikka totalt for dem? Dummeste jeg har hørt på lenge! Politianmeldt, really??? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Unnskyld meg, men har det b(l)ikka totalt for dem? Dummeste jeg har hørt på lenge! Politianmeldt, really??? :overrasket:

Blikking vettø, fandens verk er det det er!

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende når voksne mennesker viser så til de grader mangel på dømmekraft at man ikke bare unnlater å ta et oppgjør med dette uakseptable begrepet men faktisk går så langt over streken at man legger dette begrepet til grunn i arbeid mot mobbing. Vi mennesker må kunne se på hverandre, og det at noen sender andre et blikk mottakeren enten oppfatter som provoserende, utfordrende, for lite underdanig og krypende eller på annen måte feil kan ikke forsvare at voksne skal godta å omdefinere dette til "skjult mobbing". Det får være grenser - denne ukulturen bør vi bekjempe med alle midler. Ordet "blikking" er noe av det latteligste våre nye landsmenn har tilført oss, og det bør avvises tvert. I Norge skal vi ikke gå rundt som kuede dyr som ikke kan møte andres blikk uten frykt.

Dette har lite med våre nye landsmenn å gjøre. Blikking som brukes for å mobbe personer, er nok først og fremst et fenomen blant ungdommer. Problemet må tas opp på skolene gjennom elevorganisasjonene. Lovverket er mindre egnet for å håndtere problemet, da svært mange (de fleste??) av dem som bruker blikking for sosial mobbing, er under den kriminelle lavalder.

Blikking som seksuell trakassering er imidlertid et problem i alle aldre, i særdeleshet

blant gamle griser av menn. Her må det gå an å få etablert et lovverk som i det minste dømmer de skyldige til høye bøter, evt kortere eller lengre fengselsstraffer når de ser på kvinner, evt snur seg etter dem på gata, slik at dette oppleves ubehagelig for den som blir offer for slik trakassering. Seksuelt betonte, uønskede kommentarer bør kunne omfattes av det samme lovverket. Spesielt dersom disse dommene kunngjøres offentlig, vil det kunne komme uvesenet effektivt til livs. Få menn vil like å få sitt navn på trykk med et slikt stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har lite med våre nye landsmenn å gjøre. Blikking som brukes for å mobbe personer, er nok først og fremst et fenomen blant ungdommer. Problemet må tas opp på skolene gjennom elevorganisasjonene. Lovverket er mindre egnet for å håndtere problemet, da svært mange (de fleste??) av dem som bruker blikking for sosial mobbing, er under den kriminelle lavalder.

Blikking som seksuell trakassering er imidlertid et problem i alle aldre, i særdeleshet

blant gamle griser av menn. Her må det gå an å få etablert et lovverk som i det minste dømmer de skyldige til høye bøter, evt kortere eller lengre fengselsstraffer når de ser på kvinner, evt snur seg etter dem på gata, slik at dette oppleves ubehagelig for den som blir offer for slik trakassering. Seksuelt betonte, uønskede kommentarer bør kunne omfattes av det samme lovverket. Spesielt dersom disse dommene kunngjøres offentlig, vil det kunne komme uvesenet effektivt til livs. Få menn vil like å få sitt navn på trykk med et slikt stempel.

Blikking er et helt nytt "problem" som så vidt jeg kan forstå har kommet med våre nye landmenn. Måten du forsøker å legitimere dette angrepet på friheten til å se på hverandre er helt uakseptabel, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var en spøk. Å kalle det å se på andre for "mobbing" vidner om en total mangel på dømmekraft og manglende forståelse for alvoret i reell mobbing. Samtidig vidner det om grunnleggende mangel på respekt for dine medmennesker; hva slags kuet befolkning er det du ønsker å tyrannisere frem hvis det å se på hverandre skal begynne å defineres som overgrep? Ulike tolkninger av blikk skal plutselig defineres som en slags vold? Vi får et vilkårlighetens tyranni og et samfunn langt inn i det totalitære.

Det du kaller "blikking" er rett og slett et psevdofenomen, ordet er latterlig, like latterlig som det nye ordet jeg skal finne opp her og nå: "kropping" - definert som at den som gjennom kroppsholdning viser en litt for stolt og selvstendig natur, en person som ikke underkaster seg ungdomsgjengers tyranni men gjennom kroppsspråk viser at man trives med seg selv og er uredd og sterk vil etter min definisjon "kroppe". Slik kropping kan oppfattes svært provoserende av ungdomsgjenger som krever synlig underkastelse av omgivelsene de tyranniserer (og antagelig også av enkelte blåste voksne som ikke har peil og forsøker å støtte dem i deres tyrannisering ved å definere det å stå imot og ha et kroppsspråk som viser at man ikke underkaster seg som "mobbing"). Kun kuet kroppsspråk er heretter akseptert som snilt og godt i det vidunderlige nye Norge.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blikking er et helt nytt "problem" som så vidt jeg kan forstå har kommet med våre nye landmenn.

Faktisk.

Det er en taktikk som brukes av unge menn av utenlandsk opprinnesle som er ute etter bråk.

De er som oftest i gjenger på 5 eller flere, buss og t-banen er populære steder å drive med sånt på.

Det begynner med at alle stirrer intenst på deg, og om du skulle være så uheldig å kaste et blikk på dem er det gjordt.

Det er ikke lenge siden jeg så en ung jente få skikkelig med juling og bli sparket mens hun lå nede på grunn av blikking.

Jeg har aldri sett etnisk norske gutter drive med sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
On 11/1/2011 at 10:34 AM, Cuckold said:

 

Blikking er et helt nytt «problem» som så vidt jeg kan forstå har kommet med våre nye landmenn. Måten du forsøker å legitimere dette angrepet på friheten til å se på hverandre er helt uakseptabel, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var en spøk. Å kalle det å se på andre for «mobbing» vidner om en total mangel på dømmekraft og manglende forståelse for alvoret i reell mobbing. Samtidig vidner det om grunnleggende mangel på respekt for dine medmennesker; hva slags kuet befolkning er det du ønsker å tyrannisere frem hvis det å se på hverandre skal begynne å defineres som overgrep? Ulike tolkninger av blikk skal plutselig defineres som en slags vold? Vi får et vilkårlighetens tyranni og et samfunn langt inn i det totalitære.

Det du kaller «blikking» er rett og slett et psevdofenomen, ordet er latterlig, like latterlig som det nye ordet jeg skal finne opp her og nå: «kropping» - definert som at den som gjennom kroppsholdning viser en litt for stolt og selvstendig natur, en person som ikke underkaster seg ungdomsgjengers tyranni men gjennom kroppsspråk viser at man trives med seg selv og er uredd og sterk vil etter min definisjon «kroppe». Slik kropping kan oppfattes svært provoserende av ungdomsgjenger som krever synlig underkastelse av omgivelsene de tyranniserer (og antagelig også av enkelte blåste voksne som ikke har peil og forsøker å støtte dem i deres tyrannisering ved å definere det å stå imot og ha et kroppsspråk som viser at man ikke underkaster seg som «mobbing»). Kun kuet kroppsspråk er heretter akseptert som snilt og godt i det vidunderlige nye Norge.

Trekker frem denne tråden etter at det har blitt fokus på voldelige oppgjør på Hersleb skole etter såkalt «blikking»:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/jentene-slass-pa-grunn-av-_blikking_-i-skolegarden-1.14218771

Men så synes mobbeombud Kjestin Owren tiden er moden for å ta et oppgjør med vår gamle norske tradisjon for å kunne se på hverandre uten underkastelse og uten frykt for at blikket skal bli tolket som «vold»:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-_blikking_-er-skjult-mobbing-1.14219726

Er det rart nye generasjoner norske skolebarn tvinges til å leve under åket til «æreskulturen» innvandrere fra arkaiske kulturer har tatt med seg og krever å få leve etter når selv fremtredende autoriteter i det offentlige, som mobbeombud i Oslo Kjerstin Owren legger seg paddeflat i underkastelse under denne nye begrepsbruken og gir de som terroriserer våre barn rett i at et trassig eller litt for lite underdanig blikk kvalifiserer som «mobbing». Snakk om å tråkke ut i det med begge bena. Hvordan skal de som krever at våre barn underkaster seg deres virkelighetsforståelse slutte med det når våre fremste ombudsmenn gir dem medhold?

La meg sitere mitt første innlegg i tråden: Dette er selvsagt ikke akseptabelt. Og spesielt provoserende er det at dette nye terrorregimet forsvares av enkelte voksne, som når Tove Flack ved Senter for Atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger sier at «blikking føyer seg inn i rekken av ulike teknikker som tas i bruk i skjulte former for mobbing». På denne måten bidrar hun til å legitimere «blikking» som begrep, og i stedet for å bekjempe faenskapen viser hun oss at en del voksne må ta sin del av ansvaret for at våre unge vokser opp i et samfunn der det å gi uttrykk for sine meninger eller holdninger blir risikofylt, ja, om det så bare er et blikk som er litt for lite kuet og underdanig, i hvert fall hvis det oppfattes slik av aggressive dominerende grupper.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut de som slår andre på grunn av blikking og sett opp overvåkningskameraer hvor disse pøblene holder til, da skal man se en bedring ja. Skolen er en plass for å lære slik at man kan få se jobb, det er ikke en plass for å bestemme hvem som er tøffest eller kulest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...