Gå til innhold

Hva kan man bruke en lærerutdanning til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som allmennlærer i mange år nå, og kjenner jeg er trett av jobben. Ofte ønsker jeg meg roligere dager.

Men hva kan jeg bruke min utdannelse til? Finnes det relevante stillinger jeg kan søke på, som er ute etter min kunnskap?

Jeg vet ikke andre steder å spørre enn her, siden det sikkert ikke er så populært å diskutere dette på pauserommet. :kjefte::fnise:

Skrevet

Skulle tro det kommer an på hvilke fag du har i graden din, det er vel en del studiepoeng du har valgt fritt.

Får jeg spørre hvorfor du ikke trives og hvor lenge du har arbeidet som lærer?

Gjest Spinell
Skrevet

Det kommer an på bakgrunnen din, men i kommuneadministrasjonen jobber det som regel en del lærere (i skoleetaten). Ofte har disse ulik tilleggsutdanning som kan komme nyttig med (spes.ped, økonomi, ledelse...) Kommunale servicesenter har også gjerne en lærer i sin stab.

Som lærer er en jo vant til å kommunisere, så en finner folk med lærerutdanning i ulike informasjonsstillinger, og enkelte journalister, særlig i lokalmedia, er også lærerutdannet.

Skrevet

`Forlagsbransje - Journalistikk - Kommunikasjonsbransjen - Reklame - Informasjonsmedarbeider - Idrettsbevegelsen osv..

Skrevet

Skulle tro det kommer an på hvilke fag du har i graden din, det er vel en del studiepoeng du har valgt fritt.

Får jeg spørre hvorfor du ikke trives og hvor lenge du har arbeidet som lærer?

Jeg har jobbet som lærer i fem år, og kjenner at yrket sliter på meg. Jeg har de siste fire årene hatt en super klasse, men der er en elev med ad/hd som både er aggresiv og utagerende. Alt i alt er det han som sliter meg ut, og siden jeg er den eneste som har litt kontroll på han, må jeg regne med at jeg forblir kontaktlærer i denne klassen til de begynner på ungdomsskolen om 3 år.

(Jeg blir vannvittig sliten bare av å tenke på det, for han tar virkelig all energi fra meg.)

Journalist kunne jeg virkelig tenke meg! Men det er sikkert vanskelig å få 100% stilling ..

Gjest Spinell
Skrevet

Som journalist kan det nok hende du må begynne som freelancer, ja.

Som lærer har du jo en ganske lang sammenhengende periode på sommeren der du ikke er på jobb, så hvis du har ork kan du jo forsøke å bli sommervikar i en avisredaksjon. (Fristene hos de store som Aftenposten, VG og Dagbladet har gått ut, men det finnes jo andre.) Viktig praksis å få med seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...