Gå til innhold

Hvor mange kjæledyr er det greit å ha?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Og når blir det for mange?

Det er stor forskjell på slørhaler, arapapegøyer og hunder, så "grensen" må nok tilpasses den enkelte dyreart. Hvor mange hunder er passe, og hvor mange er "for mange" tro?

Er det et tilsvarende skille mellom passe og for mange når det gjelder dyrearter?

Hvor mener dere grensen går?

Sjøl har jeg hatt katt, men aldri mer enn en om gangen. Det var nok for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange må jo veies opp mot mange ting. Hvor mange i familen er det som er villige til å bidra med den JOBBEN det medfører å ha dyr? Hvor stor plass har man inne? Hvor stor plass ute? Hvor glad er man i dyrepels? Og hvor god økonomi har man? Det koster jo uten tvil mer med to enn en...

Jeg har en Schäfer, og det holder for meg og min familie. At noen har to og tre hunder eller katter ser jeg ikke på som spesielt, men mer enn det... vel!

Skrevet

En innekatt som er alene store deler av døgnet synes jeg i alle fall er én katt for lite. Den hadde hatt det bedre med selskap av en til.

Uansett blir antallet dyr for mange når dyrene blir forsømt, om det er 1 eller 100 av dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Viktige betraktninger det første avsnittet ditt Lille My.

Jeg burde i grunnen hatt det med i startinnlegget... :D

Skrevet

Så mange en klarer å gi et godt liv... mer enn det er for mange!!

Gjest lekebøll
Skrevet

Nettopp, Quinden.

Så lenge du har tid, økonomi og kunnskap til alle sammen, er det greit.

Og det betyr ikke at du rekker å se dem før du stikker ut døra om morgenen.

Skrevet

Jeg har tre voksne katter, og det er mange nok i den situasjonen jeg er i nå. Jeg vil ha tid til å prate med hver enkelt av dem, ha hver av dem på fanget og gi dem det de trenger hver dag :D

Tidligere har jeg bodd på et småbruk og har hatt mange flere dyr, men da har min arbeids- og livssituasjon vært annerledes enn nå, og jeg har hatt tid til å gi dyra det stellet de har behov for.

Svaret på spørsmålet må være; så mange man har kapasitet til å gi riktig stell og oppmerksomhet.

Skrevet

Det finnes ikke noe tall for det, siden det er utrolig individuelt og avhengig av hvilke type dyr du har. Når jeg hadde fem marsvin, så var ikke det på langt nær like stor utfordring som to hunder.

Tror jeg får si det slik; Du har riktig antall dyr, dersom du har tid til å gi dem all omsorg og oppmersomhet de trenger, samtidig som du har overskudd til å ta godt vare på deg selv.

Gjest Dyrevenn, men...
Skrevet

2 katter, 1 hund og en elsker holder for meg! :wink:

Skrevet

hmm. naboen min har for mange. det var 14 katter i fjor, og siden da har det kommet flere nye kull med unger. problemet er bl.a at hun ikke sørger for seterilisering/prevensjon, så kattene har seg med sine søsken og slektninger, innavl og incest med andre ord. i stor skala. neppe heldig, noen av dem virker litt rare.

Skrevet
Så mange en klarer å gi et godt liv... mer enn det er for mange!!

Enig!

Jeg har hatt stort sett 2 hunder i lang tid (noen år) nå og synes det er greit. Jeg synes det er mer kos med 2 enn med 1. Min kjære satte grensen på 1, så på 2 og nå håper jeg at det blir en 3. her i hus. Men om ikke gullungen vår kommer tilbake fra Førerhundskolen Veiviseren, så forblir det 2 her i hus, ja.

Skrevet

Jeg har to hunder og det synes jeg er nok.

Har hatt tre, og etter min mening ble det en for mye. Klarte ikke å gi like mye oppmerksomhet til alle tre, så jeg gikk konstant rundt med dårlig samvitighet. Den balansegangen ble for meg for stor. Det var alltid en jeg ikke hadde tid til.

Smilla1

Skrevet
hmm. naboen min har for mange. det var 14 katter i fjor, og siden da har det kommet flere nye kull med unger. problemet er bl.a at hun ikke sørger for seterilisering/prevensjon, så kattene har seg med sine søsken og slektninger, innavl og incest med andre ord. i stor skala. neppe heldig, noen av dem virker litt rare.

Dette er dyremishandling selv om meningen sikkert er god. Har også en nabo som tok vare på masse villkatter, det endte med at det ble innavl, de fikk reveskabb, som førte til oppspist pels, noen var blinde etter måneder med betennelser på øynene, ikke minst irriterte naboene seg på alle kattungene som gikk rundt uten mål og mening. Jeg tok kontakt med dyrebeskyttelsen, de kom på dagen og fjernet alle bortsett fra 2hunner som ble kastrert og levert tilbake, nå fungerer alt kjempefint. Det er bare en ting å gjøre, ta affære, dyrene lider og har det vondt. Lykke til! :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg mener en kan ha så mange som en klarer å ta seg av :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!

Dere som har deltatt i denne tråden legger vekt på at det ikke er antall dyr men omsorgsevnen overfor dyra som avgjør hvor mange dyr som er ok og hvor mange som er for mange. Her er vi helt på linje :D

Jeg stusser imidlertid på en ting: Det er ingen av dere (tror jeg, arrester meg om jeg tar feil) som har nevnt menneskenes plass i dette bildet.

Jeg forutsetter her at alle dyra faktisk har det bra og får omsorg, mosjon og stell:

Om kjæledyra bruker brorparten av huset, mens menneskene som bor der bruker en mindre del. Hva da?

Hvor mye støy fra fugler kan en leve med?

Er det ok å måtte gjøre rent så ofte?

Tenk om omsorgen for kjæledyra tar så mye tid at det går ut over omsorgsevnen overfor menneskene i familien?

Skal omsorg for dyr gå foran et sosialt liv?

Ikke for det... dyr er flotte venner og livskamerater :D

Skrevet

Kommer an på hva du har av tid, plass, og penger, egentlig. Blir dyret sykt, og f. eks smitter de andre, må du også kanskje til veterinæren, og der er det ikke akkurat billig.

Skrevet

Syntes det er viktig å ha god nok tid til dyrene. Selv har jeg tre- to katter og en hund, og mener det holder i massevis.

Passer på å ta meg tid til alle tre hver dag, gi de kos, god mat og sørger for at de har det bra.

Syntes ikke man bør ha masse dyr om man f.eks bor i en knøttliten leilighet midt i en by, heller ikke om man ikke har tid eller råd til å sørge for at de har det så godt som mulig.

Det er ett stort ansvar med dyr.. Å før man anskaffer seg ett, så syntes jeg også at man bør vite at OM man skal reise bort, enten for en helg eller på en lenger ferie at man har noen som kan passe på de, at de har det bra når du er borte.

Selv er jeg vel kanskje litt vel ekstrem når det kommer til dyrene mine. Jeg lar ikke hvem som helst passe de, jeg skriver liste til de som skal passe på de om vi skal bort, og sørger for at de vet hva de skal gjøre og hva de ikke skal gjøre, + at jeg ringer hjem for å høre hvordan det går.... :oops:

Det er barna mine daaa... :P

Dessuten er jeg flink å stelle pels, gi de variert kosthold og passer på regelmessig ormekurer og annet.

De sover hos meg om natta, og får masse kjærlighet... :D

• 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...