Gå til innhold

hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe bolig til oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du egentlig - at det er en menneskerett å kjøpe seg sin egen leilighet i byen?

Bankene gir jo lån basert på din inntekt, og den må du da stå ansvarlig for selv.

En kan ikke klandre alle som har råd til hytter, leiligheter, dyre klær og biler, reiser osv.??!!

Det er som sag tingen menneskerett at alle har rett til en egenkjøpt bolig!

Leiemarkedet er stort, og på Europabasis er det mer vanlig å leie enn å eie.

Syns det er frekt å forlange at alle skal eie det samme.

jeg synes det er frekt å være såpass historieløs og ikke klare å se dette i en større sammenheng, enn at det er misunnelse. Det må være lov til å synes at dagens boligmarked ikke utvikler seg heldig, det er ingen menneskerett, men det er heller ingen rett at det kun er et mindretall som skal ha mulighet til å eie i fremtiden.

ingen har sagt noe om menneskeret, som noen alltid kommer drassende med i denne type diskusjon. Ingen har sagt noe om at "alle skal eie det samme", hva det nå enn betyr. Det som er sagt, er at prisstigningen i dagens marked ikke er sunn. Renten skal jo oppover, den er unormalt lav nå. I tillegg bør det bygges mer, slik at det ikke blir det veldige presset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Emera

jeg synes det er frekt å være såpass historieløs og ikke klare å se dette i en større sammenheng, enn at det er misunnelse. Det må være lov til å synes at dagens boligmarked ikke utvikler seg heldig, det er ingen menneskerett, men det er heller ingen rett at det kun er et mindretall som skal ha mulighet til å eie i fremtiden.

ingen har sagt noe om menneskeret, som noen alltid kommer drassende med i denne type diskusjon. Ingen har sagt noe om at "alle skal eie det samme", hva det nå enn betyr. Det som er sagt, er at prisstigningen i dagens marked ikke er sunn. Renten skal jo oppover, den er unormalt lav nå. I tillegg bør det bygges mer, slik at det ikke blir det veldige presset

Enig i dette, stort sett. Misunnelses- og menneskerettsargumentene brukes over en lav sko her, så det må vi visst bare venne oss til. ;) Det er ingenting galt med å leie, men leiemarkedet er ikke stort, som en bruker sier oppe i tråden. Det er enorm rift om leieboliger her i byen (universitetsby) og prisene stiger i rasende hastighet. Dette presser stadig flere (kvalifiserte som ellers ikke hadde søkt kommunal bolig) over på det kommunale leiemarkedet, og her er ventetidene ekstreme nå.

Det bygges en del boliger, men med dagens byggekostnader er nye boliger voldsomt dyre. Dermed øker presset på brukte boliger, og her stiger også prisene i hurtigtogsfart. I tillegg kommer det nye krav til boligbygging som kan øke prisene med flere hundre tusen, og det gjør ikke situasjonen enklere.

Så skal renten stige... Da blir det nok enda flere grupper som får nei på lånesøknadene sine. Da jeg var på boligjakt for litt siden så jeg flere representanter for disse gruppene. Blant annet aleneforeldre med to barn som leide 40 kvm. store leiligheter med ett soverom. For minst ti tusen kroner i måneden. Der bodde de på nåde, må jeg vel kunne si, mens potensielle boligkjøpere (som meg) kom på visning. Kjøpte jeg, måtte jo de ut. Jeg synes det var vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste single har ikke råd til det nei. Men må de fleste single bo i en 2-roms på Frogner da?

Svært mange single kommer ikke engang inn i boligmarkedet, ikke engang for en 1-roms, da prisene for 1-roms har steget i været på Oslo vest.

Det å eie sin egen leilighet er jo ingen menneskerett! Overskriften på tråden kunne likesågjerne ha vært "hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe reise til Afrika for oss"?

Det er altså ingen rettighet man har, å eie en bolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange single kommer ikke engang inn i boligmarkedet, ikke engang for en 1-roms, da prisene for 1-roms har steget i været på Oslo vest.

Det å eie sin egen leilighet er jo ingen menneskerett! Overskriften på tråden kunne likesågjerne ha vært "hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe reise til Afrika for oss"?

Det er altså ingen rettighet man har, å eie en bolig!

1. Er det å leie et bedre alternativ mener du? Leieprisene i Oslo er skyhøye nå pga. stor etterspørsel. Oslo er en universitetsby, og det alene driver leieprisene opp. I tillegg kommer alle dem som ikke får adgang til eiemarkedet som da driver leieprisene ytterligere opp. Så selv en sjaber ettroms på østkanten er dyr.

2. At det ikke er en menneskerett å eie betyr ikke at man ikke bør bruke alle tilgjengelige politiske midler for å sørge for at prisene holdes nede, f.eks. ved statlig utbygging, boliger for utsatte grupper. Det betyr heller ikke at det er rettferdig at noen får leilighet rett opp i henda og slik gjør det enda vanskeligere for dem uten ressurssterke foreldre å komme inn på markedet FOR MIDLER DE HAR FREMSKAFFET SELV, altså i motsetning til pappaguttene og jentene.

3.Afrikareise og det å eie bolig er overhodet ikke sammenlignbart.

4.Gro deg en hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. At det ikke er en menneskerett å eie betyr ikke at man ikke bør bruke alle tilgjengelige politiske midler for å sørge for at prisene holdes nede, f.eks. ved statlig utbygging, boliger for utsatte grupper. Det betyr heller ikke at det er rettferdig at noen får leilighet rett opp i henda og slik gjør det enda vanskeligere for dem uten ressurssterke foreldre å komme inn på markedet FOR MIDLER DE HAR FREMSKAFFET SELV

NETTOPP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

På 12.2.2011 den 4.03, AnonymBruker skrev:

Ikke korrekt!

I følge Boligprisstatistikken på DinSide fra 4. februar i år ligger Oslo en god del over Stavanger, som igjen ligger en like langt over Bergen. Gjennomsnittprisen er faktisk over 30% høyere i Oslo enn i Bergen. ;)

 

Snittprisen per kvadratmeter t.o.m. januar 2011

Oslo = 34.900 kroner

Stavanger = 31.500 kroner

Bergen = 26.600 kroner

Tromsø = 25.700 kroner

 

20757846.jpg

Dere aner ikke hvor godt dere hadde det!:laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av foreldrene mine hjelper meg, jeg må spinke og spare på egen hånd. Går helt greit det, så lenge man ikke er arbeidssky.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Peaches skrev:

Ingen av foreldrene mine hjelper meg, 

Stakkars. Vil du ha en klem?

Anonymkode: b7d41...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva dere kaster bort pengene deres på, men samtlige i min vennegjeng i Oslo hadde kjøpt sin egen leilighet alene innen de var 30. Dette er for det meste single lærere, og de fikk lån til å kjøpe relativt store leiligheter midt i Oslo. 

Jeg er frilansmusiker, og bestemte meg for å kjøpe en leilighet på Jessheim pga. kort vei til flyplassen. Det tok meg et år å spare 170000,-, pluss at jeg hadde 235000,- på BSU. Jeg fikk lån til å kjøpe leilighet på en frilanserlønn!! Så dere burde virkelig revurdere vanene og forventningene deres, hvis dere ikke klarer å komme dere inn på boligmarkedet.

Anonymkode: ed39c...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva dere kaster bort pengene deres på, men samtlige i min vennegjeng i Oslo hadde kjøpt sin egen leilighet alene innen de var 30. Dette er for det meste single lærere, og de fikk lån til å kjøpe relativt store leiligheter midt i Oslo. 

Jeg er frilansmusiker, og bestemte meg for å kjøpe en leilighet på Jessheim pga. kort vei til flyplassen. Det tok meg et år å spare 170000,-, pluss at jeg hadde 235000,- på BSU. Jeg fikk lån til å kjøpe leilighet på en frilanserlønn!! Så dere burde virkelig revurdere vanene og forventningene deres, hvis dere ikke klarer å komme dere inn på boligmarkedet.

Anonymkode: ed39c...488

Kom på et enda bedre eksempel! Lillebroren til en venninne brukte alt av sparepenger, pluss arven fra to besteforeldre, på å reise rundt i verden. Han kom hjem blakk, og måtte bo hos venner for å kunne overleve i Oslo som student. 

Han begynte med et par tusen, fikk seg en jobb ved siden av studiene, og i løpet av studietiden har han kjøpt og pusset opp en leilighet på Sagene. Som student!

Anonymkode: ed39c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2011 den 9.58, AnonymBruker skrev:

det er mer og mer tydeligere klasseskiller i Norge i dag; særlig blir det tydelig i boligmarkedet, hvor noen får betydelig hjelp hjemmefra for å kjøpe bolig. Dette presser prisene enda mer opp og det blir umulig for de som ikke er bortskjemte med rike foreldre å komme seg inn på boligmarkedet . Jeg synes det er helt forferdelig hvordan det har blitt i dag, når man går i banken for å få lån og de ser dumt på deg hvis du ikke har en mann eller foreldre til å spytte i potten. Så mye for det moderne samfunnet; de forventer jo at du skal forsørges eller at familien skal betale. Skal det være slik at ingen aleneboende skal kunne få lov til å eie sin egen bolig? skrekk og gru, gruer meg til fremtiden jeg

Det er en skjevfordeling i samfunnet, absolutt. Ser mange på min egen alder som ikke har mulighet til å kjøpe i nærmeste fremtid, eller får både EK og kausjonist i foreldre. 

Men, det er mulig, hvis man virkelig går inn for det. Jeg har selv ene enebolig jeg eier alene, men det har kostet meg vannvittig mye. Først mange, mange år i drittleiligheter med lav leie, så jeg kunne spare masse. Sosiallivet mitt var planlagt ned til minste detalje, og jeg måtte ofte velge mellom shopping eller kino. Jeg spiste sjeldent ute, og sparte det jeg kunne. 

Flere av mine venner har derimot spist ute, kino, shopping, kjøpt dyre biler med lån, stadige byturer, Sydenturer her og der, leid flotte, store leiligheter, og har da selvfølgelig ikke noe igjen til å spare. 

Nå derimot, har jeg fått kjøpt meg et lite, gammelt hus, som jeg pusser opp et og et rom i. Det var noen knallharde år, men jeg føler selv at det er verdt det :) jeg har nå fått pusset opp mye (bla kjøkken, bad, stue, et soverom, alt er gjort på penger jeg har spart), og nå de par siste årene, har jeg kunne slappet av, å kan bruke litt mer penger på 'tull og tøys' igjen :) nyere bil har jeg kjøpt også, riktig nok gjeld på den, men en gjeld jeg fint kan betjene :)

Anonymkode: edfaf...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars. Vil du ha en klem?

Anonymkode: b7d41...b00

Jeg vet ikke om du fikk spontan autisme, men poenget mitt var at jeg er stolt over å klare meg selv, og det burde forventes av dagens unge :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme som førstegenerasjonsinnvandrere. Vi er en av dem. Men må si vi var ferdigutdannede, og hadde ikke noe studielån når vi kom til Norge.

Jobbe hardt, og være tålmodig. Mannen kjøpte først en 1 roms leilighet (Oslo øst). Fikk barn, jeg begynte også å jobbe, og vi flyttet til 3 roms leilighet. Kom barn nr 2, vi måtte selge 3 roms, og flytte til 5 roms leil.

Ifm familieøkning igjen, kjøpte vi nylig vår første enebolig. Ingen hjelp fra foreldre. Mine eier 3 leiligheter i hjemlandet, og jeg og min søster kommer til å arve dem. Mannen skal arve sine foreldres leilighet også. Men det var aldri snakk om å hjelpe oss med boligkjøp i Norge. Det går bra, vi klarte oss. Men vi vil gjerne hjelpe barna våre i framtiden om økonomien strekker til.

 

Anonymkode: a960d...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på egenhånd når jeg var 30, mens de fleste av mine venner og kollegaer kjøpte i alderen 22-27 med foreldres hjelp som såklart var litt bittert.

Mine foreldre døde tidlig og jeg hadde ingen andre som kunne kausjonere og å spare opp flere hundre tusen mens man betaler dyr leie er ikke så enkelt.

Synes at bankene bør få mer fleksibilitet til å bedømme selv hvem som kan få lån.

Anonymkode: a6681...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lan du ikke kjøpe fin egen bolig selv? 

Anonymkode: e1df3...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...