Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

dagbladets hjemmeside kan me lese at Mona Grudt får kritikk for å snakke dialekt på TV. Har folk verkeleg så dårleg språkforståelse no for tida, at dei ikkje forstår dialektar lengre? Så lenge ein ikkje kjem med sånne lokale uttrykk som ein ikkje brukar andre plassar, ser eg ingen problemer med at folk snakkar dialekt på TV. Kva meiner du?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trøndersk kan være litt vanskelig å skjønne seg på, om en ikke snakker det selv.

• Liker 1
Skrevet

dagbladets hjemmeside kan me lese at Mona Grudt får kritikk for å snakke dialekt på TV. Har folk verkeleg så dårleg språkforståelse no for tida, at dei ikkje forstår dialektar lengre? Så lenge ein ikkje kjem med sånne lokale uttrykk som ein ikkje brukar andre plassar, ser eg ingen problemer med at folk snakkar dialekt på TV. Kva meiner du?

Det er ikke lov å skrive på dialekt her på KG!

Og jeg synes det er helt ok å snakke dialekt. Så lenge man snakker bokmålsdialekt (Oslo og omegn). Slik at folk forstår.

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, folk burde tåle å høre en trønder på tv. Jeg kan ikke huske at hun snakket spesielt bred trønder på Top Model heller, det burde da være mulig å forstå hva hun sier? Tror uansett at det ville hørtes falskt ut hvis hun skulle snakket "bokmål" når det ikke er det som er dialekten hennes.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Himmel og hav. Så klart skal hun snakke sin egen dialekt.

Helt greit å ikke skrive på dialekt. Det er ikke noe skriftspråk. Men skriv gjerne på nynorsk om bokmål blir feil for deg.

Skrevet

Nei, folk burde tåle å høre en trønder på tv. Jeg kan ikke huske at hun snakket spesielt bred trønder på Top Model heller, det burde da være mulig å forstå hva hun sier? Tror uansett at det ville hørtes falskt ut hvis hun skulle snakket "bokmål" når det ikke er det som er dialekten hennes.

Jeg la heller ikke noe særlig merke til dialekt. Men det kan være fordi jeg er trøndersk og vandt til det.

Det hadde hørtes veldig falskt ut ja, og jeg syns ikke det er noe problem, om det ikke blir overstaslig.

Skrevet

Den nordmann som ikke forstår den trøndersken Mona snakker, bør seriøst vurdere å flytte til trøndelag. Lære seg litt utenlandsk :skratte:

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg, synes det er masse dialekt å høre på tv. :klo:

Hvis folk sliter med å forstå dialekt så er det bare enda større grunn til å ha mer av det i media, slik at de lærer. Sånn er det eksempelvis med fremmedspråk.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg la heller ikke noe særlig merke til dialekt. Men det kan være fordi jeg er trøndersk og vandt til det.

Det hadde hørtes veldig falskt ut ja, og jeg syns ikke det er noe problem, om det ikke blir overstaslig.

Du sier noe der, jeg bor ikke så grusomt langt unna området selv, og dialekten min blir ofte forvekslet med trøndersk hvis jeg snakker med noen fra sørlandet. Så jeg tenkte rett og slett ikke over hvordan hun snakket:p

Det er godt mulig at hun var vanskelig å forstå for noen, men det er en desto større grunn til å fortsette å la dialekter slippe til på tv. Vi bor tross alt i samme land, og jeg synes det bare skulle mangle at vi prøver å forstå de mest utbredte dialektene.

Skrevet

Det er ikke lov å skrive på dialekt her på KG!

Og jeg synes det er helt ok å snakke dialekt. Så lenge man snakker bokmålsdialekt (Oslo og omegn). Slik at folk forstår.

Det er ikkje lov å skrive dialekt her nei, og eg har heller aldri skrivi noko om at det skal vere greit. Tema her er å SNAKKE dialekt. Eg er heilt i mot å skrive på dialekt (greit på FB og slikt når ein snakkar med vener, men elles ikkje), men veldig for at folk skal snakke dialekta si.

Det er ikkje noko som heiter "bokmålesdialekt". Bokmåle er eit skriftspråk. "Fin" Oslo-dialekt er det som ligg tettast opptil bokmål, ja, men kvifor er det berre Oslo-folk som skal få snakke dialekt på TV? Forstår du verkeleg ikkje kva folk frå andre steder i landet seier?

Eg snakkar langt i frå trønderdialekt, men har null problem med å forstå Mona Grudt eller andre trønderar.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Herlighet, det er tydelig en del mennesker i dette landet(det merker man på de x-antall meningsløse dialekttrådene her inne om hvilken dialekt som er styggest) som ikke kan akseptere at Norge er et land med ulike dialekter, og det er noe av det dummeste jeg vet om, historieløst og trangsynt.

Endret av frøken_øst
  • Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg, synes det er masse dialekt å høre på tv. :klo:

Hvis folk sliter med å forstå dialekt så er det bare enda større grunn til å ha mer av det i media, slik at de lærer. Sånn er det eksempelvis med fremmedspråk.

Godt poeng.

Skrevet (endret)

Ja, enig, enda større grunn ti å ha dialekter på tv, som en slags eksponeringsterapi, for de som utsettes for trøndersk, i beste sendetid og alt:)

Endret av frøken_øst
Skrevet

Det er ikkje lov å skrive dialekt her nei, og eg har heller aldri skrivi noko om at det skal vere greit.

Hvorfor skriver du på dialekt da når du vet det er forbudt?

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Det er jo enda verre med de som skriver på dialekt.

Skrevet (endret)

:fnise: Hørt om nynorsk?

Kan legge til at jeg faktisk la merke til dialekten og syns hun høres litt uvant og "bonat" ut, for å bruke et trøndersk uttrykk. Selv om jeg altså er fra Trondheim selv. Men hva er i såfall alternativet? Skulle hun snakket fintrøndersk (ala Flettfrid Andresen) eller faket Oslomål/bokmål? Vet ikke hva som er verst, men jeg skjønner faktisk reaksjonene.

Endret av la Flaca
Skrevet

Men i himmelens navn, hvor tett er det lov å være? Hun skriver ikke på dialekt, hun skriver på ett av Norges offisielle skriftspråk. Men du har vel kanskje ikke hørt om nynorsk, du?

• Liker 3
Skrevet

:skratte:

• Liker 1
Skrevet

JA TAKK til eit mangfald av dialekter på TV.

Skulle vore mange, mange fleire som brukte dialekta si. Så lenge den ikkje er heilt uforståeleg, noko som dei fleste dialekter ikkje er, om ein berre legg godviljen litt til. Tykkjer det er supert at vi får høyre nokon snakke noko anna enn fisefint Oslo-mål på TV.

Skrevet

JA TAKK til eit mangfald av dialekter på TV.

Skulle vore mange, mange fleire som brukte dialekta si. Så lenge den ikkje er heilt uforståeleg, noko som dei fleste dialekter ikkje er, om ein berre legg godviljen litt til. Tykkjer det er supert at vi får høyre nokon snakke noko anna enn fisefint Oslo-mål på TV.

Jeg forstår ikke hva De sier :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...