Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Hohohooo.. Dette var tråden for meg kjenner jeg!

Takk for gode råd! Selv sitter jeg nå med "første" semesteret på selve masteroppgaven, "første" fordi jeg allerede har tatt ett år med prosjektbeskrivelse og tilleggsemner, så jeg er over på selve oppgaveskrivingen nå. Grøss og gru. Har innlevering til veileder på fredag, og mangler fortsatt å få mental struktur på det viktigste..

På grunn av at jeg var sjuk hele forrige uke stjal det ufattelig mye tid og konsentrasjon. Herregud så irriterende!! Fikk heldigvis utvidet frist, men forkjølelsen sitter i, og nå må jeg bare skrive.

Skrive-skrive-skrive! Forhåpentligvis ferdig til jul, har tenkt å bruke sommerferien også, så dette går helst bra.

Lykke til til alle dere som sitter med masteroppgaven!

Redigert, skrivefeil.

Endret av LillePetrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår veileder sa at slike kutt eller sidespor kunne samles til en artikkel for seg selv, hvis man ønsket å få noe publisert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke slette sånt, kan gjerne ha en slags dokument der man samler alt av tanker som ble overs, hvem vet, kanskje det er brukbart for noe senere? :)

Dette har jeg som en regel uansett hvor mye eller lite det er snakk om! Jeg sletter aldri tekst, men klipper den ut og lagrer den andre steder. Plutselig kan en få bruk for noe igjen, og da er det utrolig kjedelig å ha forkastet det fullstendig! :Nikke:

En annen viktig (og opplagt) ting: Lagre ofte, og ikke bare internt! Jeg lagrer både på harddisken og minnepinne i tillegg til at jeg med jevne mellomrom laster opp all teksten jeg har på mine lukkede sider på skolens intranett. Selv om dette virker åpenlyst for de fleste hører en stadig om folk som ødelegger/mister/blir frastjålet pcer med nesten ferdige oppgaver, uten backup. Det er for dumt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skrev så opererte jeg med et "skyggedokument" som hadde samme struktur som oppgaven. Der skrev jeg løse tanker, ideer, assosiasjoner - og dit flyttet jeg all den teksten jeg måtte klippe vekk etterhvert.

Dessuten skjønte jeg ikke at jeg på et tidspunkt måtte slutte å søke opp ny litteratur. Jeg begynte å lese nytt stoff til stadighet, forsøkte å få med alt nytt og endte med å klippe vekk mesteparten av det etterpå. Men har fått brukt det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen fil som heter "Klipp", og der ryker alt jeg klipper ut. Jeg har også en egen mappe for gamle dokumenter hvor jeg legger kopier av alle tekstfilene mine ca en gang i mnd. Ser sammenhengen og tankegangen litt lettere når man har hele fila. :)

Pluss at jeg har lagt meg til vanen å trykke ctrl+s omtrent for annenhver setning (seriøst). Det er vane så til den grad at det blir slitsomt å kladde et dokument jeg ikke har planer om å lagre, fordi jeg trykker så automatisk og derfor hele tiden må lukke den der fordømte boksen som spør om hvor jeg skal lagre fila... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg *veldig* ferdig for i dag. 10 timer på lesesalen - burde holde? Fikk gjort alt på lista mi. :)

Deler et tips til: på slutten av hver dag (så langt det er mulig ihvertfall) skriver jeg ned en liten liste over ting (og DER trykket jeg ctrl+s og fikk spørsmål om hvor jeg ville lagre dette innlegget. Sheeesh! :ler:) jeg skal gjøre neste dag, så konkret som overhode mulig. To kjempefordeler: 1. man lager plan for neste dag mens man fortsatt er "inne i" oppgave og ser klarest hva som bør gjøres. 2. Det er mye lettere å begynne neste dag når oppgavene er klare. Mye vanskeligere hvis man først må sette seg inn i ting og kanskje ikke helt vet hvor man skal starte.

Jeg sparer også bestemte oppgaver til bestemte tider. Liker å avlutte med noe hjernedødt (skrive inn litteratur i bibliografien, formatere overskrifter, søke etter litteratur, fikse på illustrasjoner/skjemaer, denslags), det er også ofte sånt som fint kan gjøres når man er på slutten av en dag og er sliten. Større sånne oppgaver setter jeg av til helgejobbing (det blir det endel av fremover...), det er greit å ikke hive seg rett inn i den tyngste teorien på en lørdags ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, frustrerte tokidoki" (må bare spørre: er nicket ditt etter merkenavnet, eller kaller du deg bare "av og til" på japansk? Det er i tilfellet et helt genialt navn på noen som studerer, veldig beskrivende for de fleste av oss :ler:)

Det ER dritvanskelig til å begynne med. Vi hadde 15 stp prosjektbeskrivelse og så 60 stp oppgave, så vi har vel litt mer tid på å sette oss inn i alt, men det å skulle hoppe inn i et helt nytt område er dritskummelt. For ikke å snakke om at man plutselig skal være så himla selvstendig. Enda skumlere.

Jeg sleit lenge med å komme meg på lesesalen hver dag, men jeg klarer rett og slett ikke å gjøre noe hjemme. Og da får jeg så himla dårlig samvittighet fordi jeg ikke får gjort noe, også ordnet det seg plutselig av seg selv :ler:

Det er det japanske ordet :fnise: Jeg hadde aldri hørt om merket, så jeg googlet det og nå ble det avatar på meg og alt! Jeg regner med at den skal beskrive mine følelser temmelig greit det neste halvåret.

Hva er dette med at alle har et eget prosjektbeskrivelsesfag? Her er det "nei, du får finne ut hva du skal skrive om og finne en veileder, og så ligger det sikkert noe på nett", og det funker dårlig, for som alle andre i denne tråden er jeg opptatt med viktigere ting: å vaske opp, male vinduskarmen og sortere bokhyllene min (farge, forfatter eller sjanger? Vanskelige valg.). Men jeg vil jo bli ferdig, for jeg er så innmari lei av å være student.

Dere som sier man skal skrive, skrive, skrive: Hvordan kommer man igang? Jeg har jo ingenting å skrive for øyeblikket, for jeg kan ingenting og vet ingenting. (Herregud, fem år på universitetet og så kan jeg ingenting!!!) Hvor i oppgaven begynte dere? Bare en liten introduksjon, eller er det best å kjøre metodedelen først som sist?

Eller bør jeg vente med skriving til jeg har en klar disposisjon?

Endret av tokidoki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig (og opplagt) ting: Lagre ofte, og ikke bare internt! Jeg lagrer både på harddisken og minnepinne i tillegg til at jeg med jevne mellomrom laster opp all teksten jeg har på mine lukkede sider på skolens intranett. Selv om dette virker åpenlyst for de fleste hører en stadig om folk som ødelegger/mister/blir frastjålet pcer med nesten ferdige oppgaver, uten backup. Det er for dumt! ;)

:overrasket: Idet jeg publiserte dette innlegget gikk pcen i svart og nekta å skru seg på igjen! Hadde nettopp gjort ferdig dagens innsats og selvfølgelig akkurat idag bare lagra internt.. :klaske: Kom meg heldigvis inn i sikkerhetsmodus og fikk overført alt til minnepinne, og enda mer heldigvis gikk det bra med pcen da jeg fikk gjenoppretta noen greier.. Puh! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette med at alle har et eget prosjektbeskrivelsesfag? Her er det "nei, du får finne ut hva du skal skrive om og finne en veileder, og så ligger det sikkert noe på nett", og det funker dårlig, for som alle andre i denne tråden er jeg opptatt med viktigere ting: å vaske opp, male vinduskarmen og sortere bokhyllene min (farge, forfatter eller sjanger? Vanskelige valg.). Men jeg vil jo bli ferdig, for jeg er så innmari lei av å være student.

Dere som sier man skal skrive, skrive, skrive: Hvordan kommer man igang? Jeg har jo ingenting å skrive for øyeblikket, for jeg kan ingenting og vet ingenting. (Herregud, fem år på universitetet og så kan jeg ingenting!!!) Hvor i oppgaven begynte dere? Bare en liten introduksjon, eller er det best å kjøre metodedelen først som sist?

Eller bør jeg vente med skriving til jeg har en klar disposisjon?

Jeg hadde heller ikke noe eget prosjektbeskrivelsesfag, men vi måtte bestemme tema og skaffe veileder i løpet av høstsemesteret.

Min skriving begynte med innlevering av 3-5 sider til veileder med prosjektbeskrivelse, definering av problemstilling, mål/hensikt med oppgaven, oppgavens relevans (for meg, oppdragsgiver og akademia), skissering av teoretisk rammeverk osv. Det hjalp veldig for å bevisstgjøre meg selv på hva jeg egentlig var ute etter! :jepp: Så gikk jeg videre til metodekapitlet, fordi dette var relevant i forhold til datainnsamling (som for min del ville si intervjuer). Jeg begynte med teorikapitlet før analysen, men har senere funnet ut at det fungerer veldig bra å jobbe med disse delene parallelt.

Hvis jeg skulle ventet med skriving til jeg hadde en klar disposisjon hadde jeg nok aldri kommet i gang. Jeg vet det funker for noen, men jeg er ikke sånn.. ;)

Jeg har hele tida hatt innledning, teori, metode og de forskjellige analysekapitlene i separate dokumenter. Det virker mer overkommelig å fullføre hvert enkelt dokument enn en hel masteroppgave.. Hva gjør man vel ikke for å lure seg selv? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Dropbox til alle her - det er en fillagringsside på nettet som også lager en dokumentmappe på pc'en(e) din(e), og du kan dermed få tak i dokumentene overalt samt at mappen sync'es automatisk når du lagrer. Du kan også få tak i alle versjonene av dokumentet. Kjempesmart, og du trenger ikke være redd for å miste noe! Står litt om det her: http://www.dinside.no/843028/bruk-dropbox-smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dagens slutt så sender jeg det jeg har jobbet med den dagen til meg selv på mail. Svært enkel backup som ikke krever at man har en bestemt maskin eller at man ikke mister minnepinnen (har allerede mistet en selv).

Når det gjelder skriving, så synes jeg selv det er mye enklere om man har en prosjektbeskrivelse og en disposisjon til å begynne med. Om så bare en grov en i starten. Hvis man står fullstendig fast med skriving, så kan man starte med det enkleste - presentere de delene i introduksjonen som bare skal beskrives (F.eks jeg skriver om nyreligiøsitet og tarotkort, og må derfor kort beskrive hva nyreligiøsitet og tarotkort er). Det krever verken dybdykking i teori eller tung analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skriving begynte med innlevering av 3-5 sider til veileder med prosjektbeskrivelse, definering av problemstilling, mål/hensikt med oppgaven, oppgavens relevans (for meg, oppdragsgiver og akademia), skissering av teoretisk rammeverk osv. Det hjalp veldig for å bevisstgjøre meg selv på hva jeg egentlig var ute etter! :jepp: Så gikk jeg videre til metodekapitlet, fordi dette var relevant i forhold til datainnsamling (som for min del ville si intervjuer). Jeg begynte med teorikapitlet før analysen, men har senere funnet ut at det fungerer veldig bra å jobbe med disse delene parallelt.

Hvis jeg skulle ventet med skriving til jeg hadde en klar disposisjon hadde jeg nok aldri kommet i gang. Jeg vet det funker for noen, men jeg er ikke sånn.. ;)

Det høres ut som en god idé! For øyeblikket synes jeg at jeg har veldig mye som flyter rundt i hodet mitt, men det er ingen sammenheng. Å skrive noe sånt ville nok hjelpe på å få mer struktur rundt arbeidet også. Og så skal jeg lage en fremdriftsplan jeg skal sende til den ene veilederen min; han bryr seg nok ikke om akkurat det, men da er det ihvertfall noen som (i teorien) passer på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder skriving, så synes jeg selv det er mye enklere om man har en prosjektbeskrivelse og en disposisjon til å begynne med. Om så bare en grov en i starten. Hvis man står fullstendig fast med skriving, så kan man starte med det enkleste - presentere de delene i introduksjonen som bare skal beskrives (F.eks jeg skriver om nyreligiøsitet og tarotkort, og må derfor kort beskrive hva nyreligiøsitet og tarotkort er). Det krever verken dybdykking i teori eller tung analyse.

Så folket er enige om at prosjektbeskrivelse må til først. Da blir det det! Det forklarer sikkert hvorfor jeg ikke har klart å lage en disposisjon ennå, jeg har jo ingen klar plan for oppgaven...

Kirby: Jeg bruker også Dropbox, synes det er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal levere til våren:

Hvor mange sider skal dere skrive totalt og hvor mange har/mangler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rundt 30 som er så godt som ferdig, trenger bare en siste tweaking, og rundt 20 med kladd til teorikapittel nå. Skal skrive rundt 100 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok! Jeg har kun 35 som er mer eller mindre ferdig, og begynner å få panikk nå for at jeg ikke kommer i mål til våren. Jeg skal skrive mellom 80 og 100 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du blir ferdig! :jepp: For meg er det motiverende å tenke at når jeg er ferdig med denne oppgaven, er jeg ferdig utdannet - det er ikke snakk om at jeg ikke skal bli ferdig og evt. utsette! :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, tokidoki! :ler:

Jeg skal ha rundt 60 sider, max 70, ikke inkludert skjemaer og illustrasjoner og lsikt. Til sammen vil jeg gjette at jeg faktisk har rundt 60, men at minst 30 av de kan slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...