Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Jah, så sitter man her da, med en masteroppgave som skal leveres om litt mer enn 2,5 mnd. Jeg merker at jeg har en nærmest kronisk trang til å legge meg i fosterstilling under lesesalspulten min, og tenker at jeg kan umulig være den eneste. Det finnes en eksamenstråd allerede, så hvorfor ikke en for oss masteroppgaveskrivere?

Her er det lov å spørre om råd, syte og klage, juble av glede, gråte en tår, fortelle om hva en holder på med, dele studieteknikker (dumme og morsomme YouTube-videoer som kan være god underholdning i en velfortjent pause er heller ikke dumt å dele), fortelle om merkelige vaner/uvaner du har tillagt deg eller bare si hei. Enten du skal levere nå eller senere.

:velkommen:

*stresser ut av KG for å skrive litt mer på oppgaven*

Endret av Pingting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, endelig et sted å få ut frustrasjonen! Jeg har bare såvidt begynt på min (normen er 30 studiepoeng i mitt fagområde) og jeg kjenner at dette blir et langt halvår. Snakker med veileder og forsøker å orientere meg i teorien og modellene jeg sannsynligvis skal bruke, men det er så mye og det går så treigt og jeg bruker mesteparten av tiden på å føle meg dum. Dessuten er det så vanskelig å komme seg opp og i gang når man ikke har forelesning å gå på, synes jeg.

Frustrert, ja. Og det verste er at det bare er jeg som kan ordne opp i det, og det liker jeg IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være først! :hoppe:

Du skriver jo ikke masteroppgave en gang? :huh:

Du kan være heiagjeng! --> :duskedame:

-----

Her gikk det litt trått. Enten er alle masterstudentene så flinke at de ikke sitter på KG, eller så føler de ikke behovet for å klage eller juble. :ler:

Jeg kan begynne.

Dagens klage: dagen startet bra, men etter lunsj har jeg hatt fryktelig dårlig konsentrasjon. Får gjort litt, men jeg har en liste over ting jeg skal få gjort i dag (forøvrig et veldig godt tips - det er lettere å få gjort noe når man har konkrete oppgaver. Tok meg mange år å skjønne det...). Tror nok jeg kunne vært ferdig med den lista og gått hjem nå hvis hjernen hadde vært på topp, men det blir nok minst et par timer til.

Også har jeg drukket for mye kaffe, sånn at jeg har endel energi som jeg ikke klarer å bruke på noe konstruktivt, blir bare rastløs.

Dagens jubel: jeg har gjort en endring i disposisjonen min som funker veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her, jeg. :goodbye: Jeg skal også levere til våren. Ligger sånn sett ok an, men merker at jeg må konstant kjempe mot prokastineringsspøkelset. Har sendt inn utkast til teorikapitlet til veileder, fått tilbakemelding, forbedret det og nå sendt som paper til masterseminaret vi skal ha på mandag. Så får jeg tilbakemelding fra de andre masterstudentene pluss en ekstra professor.

I mellomtiden må jeg jobbe videre med analysen, lese og kommentere de andres paper og... ja. Ikke få panikk kan også være en lur ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, endelig et sted å få ut frustrasjonen! Jeg har bare såvidt begynt på min (normen er 30 studiepoeng i mitt fagområde) og jeg kjenner at dette blir et langt halvår. Snakker med veileder og forsøker å orientere meg i teorien og modellene jeg sannsynligvis skal bruke, men det er så mye og det går så treigt og jeg bruker mesteparten av tiden på å føle meg dum. Dessuten er det så vanskelig å komme seg opp og i gang når man ikke har forelesning å gå på, synes jeg.

Frustrert, ja. Og det verste er at det bare er jeg som kan ordne opp i det, og det liker jeg IKKE.

Hei, frustrerte tokidoki" (må bare spørre: er nicket ditt etter merkenavnet, eller kaller du deg bare "av og til" på japansk? Det er i tilfellet et helt genialt navn på noen som studerer, veldig beskrivende for de fleste av oss :ler:)

Det ER dritvanskelig til å begynne med. Vi hadde 15 stp prosjektbeskrivelse og så 60 stp oppgave, så vi har vel litt mer tid på å sette oss inn i alt, men det å skulle hoppe inn i et helt nytt område er dritskummelt. For ikke å snakke om at man plutselig skal være så himla selvstendig. Enda skumlere.

Jeg sleit lenge med å komme meg på lesesalen hver dag, men jeg klarer rett og slett ikke å gjøre noe hjemme. Og da får jeg så himla dårlig samvittighet fordi jeg ikke får gjort noe, også ordnet det seg plutselig av seg selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm.. er nok ferdig en liten stund siden, men tenkte jeg kan dele noen tips.. Husker fortsett hvordan det var nemlig, men har nå også fått sitte på andre siden av bordet ;)

- del opp arbeid og sett delmål. Hele oppgaven virker lang og skummel og fristen er jo ikke før om noen måneder. Vel - greit å ha delmål for hver uke.

For de fleste fungerer det ikke å skrive hjemme. Fungerte i hvert fall ikke for meg. Oppvasken og gulvvasken har aldri vært så fristende. Gjør klar skille mellom jobb og hjem, og finn tid å slappe av. Fort gjort i komme i "oppgavetåke" (ikke så annerledes fra ammetåke) - der hele livet handler om oppgave og man slapper aldri av. Men det betyr ofte at produktivitet går ned. Jobb når det må jobbes, slapp av innimellom. Og da skal man IKKE tenke på oppgave og ikke føle seg skyldig at man ikke jobber med oppgaven.

- skriv noe hver dag - sett av en time hver dag der du bare skriver. Jeg har en tendens å lese og lese og lese og man kommer seg helt bort fra at man skulle egentlig skrive også. Skriving hjelper veldig med å få tankene sortert. Så selv om du føler at du ikke har så mye å si - bare skriv ned tankene en time hver dag. De kan være så løse og ustruktuerte som bare det, men skriv de ned. Å få noe ned sriftlig tvinger man til å formulere ting.

Når du skriver - prøv å distansere deg og analysere det du skriver - hva er det viktigste jeg prøver å få fram? Fokuser på essensen og hvordan ting henger sammen.

- fokuser på forskningsspørsmålene. Viktig! Mange kommer seg litt bort i fra disse siden det er jo så mange spennende aspekter man kan dra in. Hold fokus! Juster om nødvendig, men ha forskningsspørsmålene i bakhodet hele tiden - det er kartet ditt.

- bruk veilederen aktivt. Helt i begynnelsen er det veldig lurt å snakke med veileder om arbeidsforholdet. Hva forventer du og hva slags støtte trenger du, vor ofte vil du levere og treffe, hva slags tilbakemeldinger skal du få, hvor nøye, hvor raskt kan du forvente tilbakemeldinger, hva er ditt ansvar, hva er veilederens ansvar, osv. Finn noe som både deg og veileder kan holde seg til. Det er ikke en enkel samtale og det kan føles litt småteit å ta det opp, men den samtalen kan være utrolig viktig. Når ting ikke fungerer er det for sent å starte å diskutere dette. Så om veilederen din ikke er veldig klar over disse tingene selv - ta det opp!

- les andre (gode) masteroppgaver for å få litt mer grep over hva som trengs.

- vær realistisk med hvor lang tid de kan ta å samle data (om du gjør empirisk arbeid). Ting går ofte ikke som planlagt, og det kan skje at du ikke får det du har planlagt. Ikke ta noen ting for gitt (tilgjengelighet av dokumenter og statistikk for eksempel - har sett én brenne seg på dette) - sjekk tidlig hva som trengs for å samle data og planlegg nøye.

Hmm.. tror det var det for nå :)

At man skal jobbe med teori og metode og design er jo selvinnlysende ;)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Tror jeg har de fleste av dem ganske godt inne. Jeg har delmål (dog basert på måneder, ikke uker. Kanskje deldelmål også hadde vært noe). Jeg har samlet inn det meste av empiri - nå er det analysen av dette som blir det tøffeste for meg. Jeg vet hva jeg skal gjøre (har i dag forsøkt å sette opp en disposisjon på analysen for få oversikt over nøyaktig hva det er jeg skal gjøre), men det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Her vil jeg også være med! Jeg skal levere om halvannen måned (hææ?! iiiiiik! :bond: ), så jeg er sånn sett godt i gang.

Noe av det som funker bra for meg er:

- Skrive ned alt som dukker opp av tanker underveis, ikke tenke at "dette er så innlysende at det husker jeg garantert!". Da har jeg dessuten alltid et ark eller to fulle av stikkord med hva jeg skal/må gjøre, sånn at jeg ikke trenger å legge oppgaven helt bort hvis jeg står fast, men heller kan jobbe med noe annet i oppgaven. Dette gjør dessuten at jeg alltid har noe å jobbe med neste dag, istedet for at jeg trenger å bruke tid hver morgen på å finne ut hva jeg skal gjøre.

- Printe tekstutkast ofte for å lese gjennom dem på papir. Jeg får ihvertfall mye mer oversikt over hva jeg har og hvordan det er organisert hvis jeg kan lese det på papir og skrible ned tanker direkte på arket. I tillegg synes jeg det er mye lettere å oppdage skrivefeil og rare formuleringer på ark.

- Variere hvor jeg jobber. Sitter gjerne noen timer på lesesalen og noen timer hjemme eller på kafé (ikke så økonomisk kanskje, men så lenge jeg jobber godt og effektivt der synes jeg det er verd det. Det er jo tross alt bare for en kort periode). Jeg synes det er enklere å motivere meg selv og jobbe effektivt på denne måten. Spesielt kaféturene gjør at jeg får blanda inn litt kos også i jobbinga.

- Ikke la meg stresse av dårlige dager. Dette har blitt enklere etterhvert, for nå ser jeg at jeg faktisk har produsert noe. Kanskje det er enklere for meg som er gravid å se det sånn, men jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for å ta meg fri en formiddag eller ikke jobbe 8-9 timer hver dag.

Dessuten er det ofte motiverende å lese dagboka til Pingting! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det mange gode råd! (koselig å være motivasjonsfaktor, da! :happy:)

Jeg merker at jeg er litt redd for delmål, jeg. Jeg sette meg små mål for hver dag, men er tilbakeholden med de større målene. Tror kanskje det er fordi det vil føles som et større nederlag å ikke rekke dem, enn å ike rekke et dagsmål...?

Jeg burde kanskje ha sånne, for jeg er virkelig i panikkfasen. Situasjonen min er litt komplisert. Vi har 15 stp prosjektbeskrivelse, og så 60 stp masteroppgave.

Jeg valgte etter å ha fullført prosjektbeskrivelsen å ta en ekstra mastergrad i England. Den tar normalt 12 mnd, men pga relevant jobb den sommeren brukte jeg bortimot 18 mnd fra startdato til innlevering. Permisjon fra den norske masteren er det bare mulig å få i ett år, så det ble overlapping og sjonglering av to oppgaver samtidig (heldigvis var den andre oppgaven mye mer praktisk, med mye mindre skriving).

Resultatet: jeg har hatt mye oppbrudd og lite ro til å sette meg ned med oppgaven min. Formelt sett er dette det 4. semesteret jeg skriver på den (vi skal egentlig bruke to, de er rundhåndet med utsettelser her på bruket). Egentlig er jeg jo "bare" på 3. semester, men det stresser meg.

Også har jeg vært gjennom klassikeren med et prosjekt som ikke viste seg å ende opp slik jeg trodde i det hele tatt. Jeg har funnet nye vinklinger på problemstillingene mine som har vært mer relevante, og tilnærminger som har fungert mye bedre. Resultatet har blitt at jeg har måttet kassere veldig mye av det jeg har skrevet (vet det er normalt, men det er IKKE noe gøy).

Forrige uke omstrukturerte jeg nesten hele oppgaven. Resultatet ble noe som fungerer ca. hundretusenmillioner ganger bedre, men det gjør også at mye av det jeg hadde var overflødig. Men det var det allerede fra før av når jeg tenker meg om. Jeg har uansett mye HELT NYTT som må skrives nå.

Jeg ligger definitivt etter. Det er nok en mulighet å få utsatt enda litt mer, men jeg vil ikke. Orker ikke mer, er så veldig klar for arbeidslivet og å ikke ha oppgaven hengende over meg konstant. Veileder virker litt skeptisk til at jeg skal få det til innen 2. mai, men akkurat det prøver jeg å snu til en motivasjonsfaktor (har ikke klart det helt enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo ikke masteroppgave en gang? :huh:

Nei, men kanskje om ca. 5 år!!! Ikke noen diskriminering her!!!

OK, så er jeg heiajente så lenge....;)

:duskedame: :duskedame: :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You can do it, Ping! :duskedame:

Jeg ligger sånn ok an, tror jeg. Muligens noe på etterskudd, men ikke mer enn hva litt dugelig arbeid kan ta igjen. Men jeg kjenner meg igjen i det Bond sier om at jeg aldri helt kan slappe av. Jeg har aldri gjort nok og kan alltid gjøre mer, og ender derfor opp med å gjøre mindre enn jeg burde og ikke slappe av resten av tiden. Konstruktivt så det suser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg skrev hovedoppgaven min - men har vært sensor på masteroppgaver noen år etter det og har sett litt hvor skoen kan trykke her og der.

Bond har skrevet ned de aller, aller viktigste rådene dere kan lytte til mht å skrive/utforme opppgaven. Men har et par tilføyelser som sikkert kan virke som selvfølgeligheter men som allikvel er verdt å ta med.

- les originallitteratur. Jeg har lest mange oppgaver der studenten har tatt snarveier til kunnskap ved å bruke sekundærkilder og der sensen av det originale kan ha blitt borte. Særlig der dere bruker sentrale teoretikere innenfor eget fagområde er dette viktig. I sekundærkildene har det allerede vært foretatt en tolkning - en filtrering.

- innsamlingen av data kan være tidkrevende - og ikke gap så høyt at du får store mengder data som du ikke klarer håndtere etterpå

- og skriv, skriv, skriv!!!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med! :)

Skal levere 18.mai, 60 stp. Veilederen sier jeg ligger godt an til å levere, men også at jeg har MYYYE å gjøre. Ja, det har jeg jommen ;) Det er vel nå morroa begynner, sånn 3 måneder før innlevering.

Insentivet til å bli ferdig: Har søkt på en god del relevante sommerjobber jeg gjerne vil bruke 100% av hjernen på, og da bør jeg være ferdig :nigo: Her funker kun en ting av gangen. All ære til Pingting som har hatt to oppgaver samtidig. Dæven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kjenner meg igjen i det Bond sier om at jeg aldri helt kan slappe av. Jeg har aldri gjort nok og kan alltid gjøre mer, og ender derfor opp med å gjøre mindre enn jeg burde og ikke slappe av resten av tiden. Konstruktivt så det suser etter.

Hoho, det hørtes gruelig kjent ut! :ler:

Dette og forrige semester har jeg kjørt knallhardt på at jobbing gjøres på lesesalen - hjemme har man fri. Det funker, er mye lettere å slappe av hjemme når man vet at dagens dyst er over, og det er færre påminnere.

(det stopper jo ikke klesvasken, telefonregninga, støvsuging, jobbsøknader, og altmuligannetrart fra å være stressmomenter på kvelden da, men det minimerer ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempeflott, Ping! Selv bor jeg ca tre kvarter med bil unna universitetet her, så det er litt tiltak for meg å komme meg avgårde. Det er såååå mye mer fristende å slappe av i sofakroken med kaffekoppen og laptopen, men i de fleste tilfeller er jeg langt fra så effektiv hjemme som jeg er når jeg først kommer meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kjempeflott, Ping! Selv bor jeg ca tre kvarter med bil unna universitetet her, så det er litt tiltak for meg å komme meg avgårde. Det er såååå mye mer fristende å slappe av i sofakroken med kaffekoppen og laptopen, men i de fleste tilfeller er jeg langt fra så effektiv hjemme som jeg er når jeg først kommer meg ut.

:fnise: Aldri har vel rengjøring av møbler, gulv og vinduer vært så "gøy" som da jeg forsøkte å skrive oppgaven hjemme. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd, her slenger jeg meg på! Skal levere 15. mai, men egentlig 1. mai så jeg og veileder får tid til å gå igjennom. Surfer på en bølge av kontroll og oversikt nå, som jeg nyter så lenge den varer :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Aldri har vel rengjøring av møbler, gulv og vinduer vært så "gøy" som da jeg forsøkte å skrive oppgaven hjemme. :fnise:

Fornuftig du var, da! For meg er det spill, youtube-videoer og filmer som frister mer. For ikke å snakke om hvor mange NRK Nett-TV dokumentarer jeg har sett det siste året. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til - ble litt inspirert av det Pingting skrev her nå - ikke forelsk deg i teksten din!

"Kill your darlings" er noe man ofte hører - dvs, ikke nøl å kaste ut tekst som ikke lenger passer inn. Jo mer konsist oppgaven er, jo bedre. Det er ikke viktigst å vise hva du kan om alt - viktigst er å vise hva du kan om den spesifiske problemstillingen med hensyn til de spesifiske teoriene og de metodene.

Og ja, jeg vet det er vondt å kutte ut ting helt. Jeg byttet tema underveis, som betydde at jeg måtte bare kutte vekk sånn cirka 35 sider med tekst.. Men det måtte gå, selv om det føltes som om jeg hadde kastet bort måneder av livet mitt og måtte drepe kjæledyret mitt eller noe.. Ja, man forelsker seg i teksten.

Man må jo ikke slette sånt, kan gjerne ha en slags dokument der man samler alt av tanker som ble overs, hvem vet, kanskje det er brukbart for noe senere? :)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...