Gjest BabyBlue Skrevet 19. februar 2011 #41 Skrevet 19. februar 2011 Jeg er ganske sikker på at det var morens ansikt hun ser når hun onanerer i badekaret. Moren har også blod i munnen da, samtidig som Nina får blod på hendene...Det er vel neppe en tilfeldighet? Jeg er nesten helt sikker på at hun ble misbrukt av moren. Har sett filmen to ganger, og det ble mye klarere andre gangen..Sterk film! Det der tenkte jeg også mye på i starten. F.eks da hun kledde av Nina for å se på ryggen hennes litt i starten og Nina nektet å ta av seg toppen like før Lily dukket opp på døra hennes. Men jeg tror bare at moren var ganske kontrollerende og krevende.
Glorious Skrevet 20. februar 2011 #42 Skrevet 20. februar 2011 Flere som har tenkt over at Nina aldri snakker om/kommuniserer med moren når det er andre til stedet. Flere ganger ringer moren henne i filmen når andre er til stedet men hun skrur av lyden. Og flere som så skyggen hennes i sluttsoloen, hun var menneske, skyggen var svane. Flott film, merker nye ting hver gang jeg ser den.
Fantomina Skrevet 20. februar 2011 #43 Skrevet 20. februar 2011 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Aria. Skrevet 23. februar 2011 #44 Skrevet 23. februar 2011 **SPOILER** Jeg digget den Driver fremdeles å prøver å fordøye den, og grubler over innholdet. Slik jeg forstod det, ble hun tilslutt den svarte svanen. Jeg tror egentlig hele filmen er en slags versjon av svanesjøen i seg selv, og alle speilene som hele tiden er med i filmen er en måte å vise dette på. Nina utviklet en psykose i løpet av filmen, ble fullstendig nuts vil jeg si, men jeg tror på en måte det var uunngåelig. For det første har hun aldri fått noen mulighet til å bli voksen, og vandrer rundt som en liten jente, bare se på rommet hennes. Takket være moren, de har et sykelig forhold. Hun virker ekstremt kontrollerende, et komplisert forhold, men det virker som hun prøver å hjelpe sin syke datter på slutten, selv om hun gjør det på en merkelig måte. Har ikke bestemt meg helt for teorien om hun blir seksuelt misbrukt av sin mor, tror filmen er laget slik med vilje, slik at man blir sittende å lure, hun sier jo "are you ready for me" Det er tydelig at det er noe *der* Tja, nei har egentlig ikke bestemt meg helt enda. Skal ihvertfall helt sikkert kjøpe dvd'en og se den igjen. Og gruble videre Men hva tror dere? Hva handlet filmen egentlig om? Perfeksjonisme? Misbruk? Resultatet av å ha kontrollerende foreldre? Og hvor gamle tror dere Lily og Nina skulle være? Jeg tipper tidlig 20-årene. Og ikke minst; **MAJOR SPOILER** tror dere hun døde? At hele Nina døde? Eller bare den hvite svane-delen av henne?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #45 Skrevet 23. februar 2011 Jeg tror hun utviklet en mørkere side av seg selv for at hun ikke klarte å dance black-swan. Hun var perfekt på den uskyldige parten, men hadde et gedigent press på seg for å klare den andre delen. Den delen da som var manipulerende og mer løs, frigjort. hun ble jo slik, hun ble full, tok dop, hadde seg med et mannfolk og ble som black-swan var beskrevet. At hun forstod hvor mye hun måtte frigjøre seg selv for å kunne klare å danse den delen perfekt.. og hun lot det skje, og gikk totalt bananas, for så å bli "normal" igjen etterpå da hun klarte det perfekt. Jeg trodde ikke hun døde, men det tror min svigermor.. jeg vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #46 Skrevet 25. februar 2011 Jeg likte den også veldig godt. Tror ikke hun ble misbrukt av sin mor, men at morens ekstreme kontrollbehov over datteren (pga at hun følte hun hadde ofret sin karriere for henne), var sterk medvirkende årsak til datterens psykose®. Likte godt rollen til Lily, spennende og uforutsigbar. Men jeg har ltt vansker med å plassere Beth i det hele. Hva skjedde egentlig på sykehuset, hva er egentlig Beth sin rolle i historien. Det finnes sikkert paralleller i eventyret som balletten bygger på, men jeg kjenner ikke det godt nok.
Sarafina Skrevet 26. februar 2011 #47 Skrevet 26. februar 2011 **SPOILER** Og hvor gamle tror dere Lily og Nina skulle være? Jeg tipper tidlig 20-årene. Og ikke minst; **MAJOR SPOILER** tror dere hun døde? At hele Nina døde? Eller bare den hvite svane-delen av henne? Jeg tror også de var i tidlig / midten av 20-årene. Jeg tror at Nina døde til slutt, men jeg er ikke sikker. Natalie Portman er jo helt fantastisk, etter å ha sett denne filmen er jeg bare nødt til å sjekke ut resten av filmkarrieren hennes Hun vinner garantert Oscar! By the way: noen som vet hvordan jeg kan få sett Oscar-sendingene? såvidt jeg kan se, går den ikke på noen av de norske tv-kanalene..?
Sarafina Skrevet 26. februar 2011 #49 Skrevet 26. februar 2011 Jeg tror de sender Oscar på nrk ? Det har du helt rett i! så det nå synd det ikke går i reprise da, siden det sendes på natta..
sophiaM Skrevet 26. februar 2011 #50 Skrevet 26. februar 2011 Det kan jo hende de legger det ut på nett-TV etterpå? For grunnen til at de sender på natta er fordi det selvfølgelig er direkte Men det kommer nok ut på nett dagen etter eller noe
Mermaid Blues Skrevet 18. mars 2011 #51 Skrevet 18. mars 2011 Jeg likte filmen veldig godt At handlingen var forutsigbar ble for meg helt uvesentlig - det var ikke der fokuset lå. Det å billedliggjøre psykiske lidelser på den måten er spennende, dog unektelig fryktelig smertefullt å se på, og jeg synes både regissør og Portman gjorde dette på en fin måte. En annen ting jeg virkelig likte med filmen er at den ikke ga oss så mange pustepauser, filmen var intens fra start til slutt. Så til spoilinga, tror det er gjort såpass mye i tråden her allerede at jeg håper jeg ikke ødelegger for noen som ikke vil vite noe nå Jeg var inne på tanken om seksuelt misbruk (moren), men kanskje enda mer trolig psykisk misbruk. Scenen med kaken, invasjon av privatliv, tvangsklipping av neglene, at moren ringte teateret, osv. Og hvordan rommet hennes så ut - skulle tro en 12 år gammel jente bodde der. For meg var scenen hvor Nina kastet bamsene kanskje en av de sterkeste i hele filmen. Når det gjelder Beth...en slags svanesjø i svanesjøen? Jeg fikk umiddelbart følelsen av at hun forsøkte å begå selvmord; prinsen (Leroy) valgte feil jente (Nina) ved å avskjedige Beth som var "prinsessen" hans. På slutten kaller han Nina det samme, som på et vis kanskje ville forseglet skjebnen hennes i kompaniet. Brenne henne ut til hun er for gammel og deretter offentlig ydmyke henne og kaste henne på dynga. Inntrykket ble ytterligere forsterket av at vi hørte pustelyden (den som kom hver gang Nina ble "black swan") første gang da Nina stjal leppestiften fra garderoben hennes. Jeg tenkte at scenen med neglefilen kan ha vært en hallusinasjon iom at Nina føler at hun tok livet av Beth ved å "stjele" stjernestatusen hennes. Og at Beth fikk Ninas ansikt under denne seansen gjorde det enda mer tydelig, for min del. God film, altså Gleder meg til å se den igjen, når jeg har fordøyd den litt mer. Hadde vært spennende å kjøre en frame-by-frame på klubbscenen, jeg synes jeg oppfattet mye rart inni der som ikke var lett å se så veldig tydelig første gang.
Gjest Hard Ride Skrevet 18. mars 2011 #52 Skrevet 18. mars 2011 jeg likte den, til tross for at det skal mye til for at jeg skal finne ballett spennende. Heldigvis handlet det om mye mer enn ballett.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #53 Skrevet 18. mars 2011 jeg likte den, til tross for at det skal mye til for at jeg skal finne ballett spennende. Heldigvis handlet det om mye mer enn ballett. Enig. Jeg var selv ganske kjølig til filmen da jeg var på vei til kinoen den dagen. Filmen er også ganske intens og hvis man mister et lite øyeblikk av hva som skjer eller blir sagt kan man miste en stor del. Den fremstår som jentete i traileren, men er jo absolutt ikke det. Flere menn jeg vet om synes den var veldig bra. De fleste ble nok positivt overrasket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå