Gå til innhold

Kevlarsjäl i moderlandet


Gjest Kevlarsjäl

Anbefalte innlegg

Nettopp! Her hvor jeg bor er det ganske vanlig å ta et par øl i bakgården før de drar på byen, så det er vel deres form for vors, heldigvis :)

Men regner med det går en del penger framover, ja. Har jo allerede gått masse penger til å kjøpe inn basismatvarer, dopapir, tørkerull, vaskemiddel og sånn, så kommer til å være ganske sparsommelig med penger framover uansett..

--

I dag er det ris og grønnsaker til middag! Dæven! Jeg er ikke voldsomt flink til å lage ris, så jeg har som mål å bli flinkere til å lage det nå som jeg bor aleine.

Har også lagt merke til at kostholdet mitt har vært helt vegansk siden jeg flytta hit, sett bortifra Nutella som jeg spiste de første dagene her nede. Og yoghurt.

Litt funny! Regner egentlig med at jeg kommer til å være veggis i en god periode her nede, sparer mye penger på å ikke spise kjøtt.

Dessuten leser jeg en bok som heter Eating Animals nå, jeg har den liggende på do.

Anbefaler forresten den boka til alle! Eating Animals er skrevet av Jonathan Safran Foer. Det er en veldig saklig og informativ bok om å spise dyr. Det er ikke en bok skrevet direkte mot et vegetariansk publikum og den er heller ikke sånn "du MÅ slutte å spise kjøtt ÆSJ!" som mange veggisbøker er.. Det er en bok om fordelene og ulempene ved å spise kjøtt, samtidig som den tar opp mange temaer rundt dyrespising som vi ikke nødvendigvis tenker på i dagliglivet. Dessuten tar den opp tabutemaer som hvorfor vi ikke spiser hund, når vi allikevel spiser dyr som har spist hund (døde hunder blir malt opp og puttet i maten til for eksempel griser) og ting vi bør gjøre oss opp en mening om (hvorfor spiser vi fisk med god samvittighet, når fisken gjerne har lidd en sakte død, over flere timer/døgn i et nett/med en krok gjennom seg? er det fordi vi ikke klarer å se på fisk som dyr med følelser?)

Den kan kjøpes på Ark, mer info om boka her: http://www.eatinganimals.com/site/book/

Ellers:

Klør noe sykt i øynene! wææ!

Gikk en tur med kulene mine. Det var gøy. :)

Jeg har lest boka, og den anbefales :)

Har vært veggis i mange år, men begynte å spise kjøtt igjen for noen år siden - men kostholdet består ikke av veldig mye kjøtt. Tror det har hatt positiv innvirkning på kjæresten sitt kosthold at jeg har flyttet inn, faktisk, siden han fikk et mer variert kosthold på kjøpet.

Synes boka er bra fordi den bevistgjør uten å fordømme. Det gjør det enklere å gjøre små forandringer på sin egen middagstallerken :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Veldig bra poeng, Airi :) Og jeg tror faktisk at saklige faktaopplysninger, samt "oi, det hadde jeg ikke tenkt på engang"-faktoren, gjør at mange flere konverterer helt eller delvis til vegetarisme på permanent basis. Skremselsproaganda, skrekkvideoer fra dyreoppdrettssentere og sjokkdokumentarer har på langt nær samme effekten! Sjokkdokumentarene får oss til å handle i et par uker (bare se på pelsindustridiskusjonen, hvor alle plutselig var superimot pels, og nå et par uker etterpå, er det ingen som bryr seg lengre) og deretter glemmer vi det. Men det saklige, det beholder vi lengre i minnet, tror jeg..

--

Nå har jeg akkurat snakka med mamma på skype. Det var sjokktrist og veldig koselig. Ble skikkelig overraska, fordi hun faktisk skjønte systemet. Hadde ikke forventa at hun skulle skjønne at hun så meg i ekte tid.. :)

For dere som ikke vet: Huntingtons Chorea er en nervesykdom, som sakte bryter ned motorikk, språk, forståelsesevne, balanse osv. Det siste som brytes ned er hukommelsen. Så mamma er med andre ord veldig syk.

Det var skikkelig fint å vise henne leiligheten og tøyse og tulle. Og så sa hun at hun savna meg masse og at hun håpa at jeg hadde det fint.

Det er rart for meg at sånne hverdagslige ting, som de fleste andre tar for gitt, som å kunne ha en fornutig amtale med sin mor, er ting jeg synes er helt fantastisk. Å ha en syk mor forandrer ganske mye.. Men jeg ble utrolig mye mer rolig av å vite at hun har forstått at jeg har reist, og at hun har forstått at jeg har det bra, og at jeg kommer tilbake.

Åh, jeg er så lettet.

Ellers har jeg funnet ut at mye skjuler seg under overflaten, som marit larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ville bare si at jeg følger med ^^,

Jeg tenkte vi kunne skype i morgen? Jeg begynner seint, så kan stå opp litt tidlig for deg ^^,

Hvis ikke jeg blir leeenge oppe i natt og vi kan skype i kveld ^^,

Jeg liker at du blir veggis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Weeee! De har Millers flaskeøl her :) Happytimes som faen! Kjøpte meg en, bare for å kose meg. Har tatt litt bilder av arkitekturen her, men har med meg feil type fotoutstyr til det.. Så fikk ingen oversiktsbilder, bare detaljbilder.. Men det er jo kos det også.

Har gått litt innover mot sentrum. Syntes det var ganske skummelt, så gikk hjem igjen relativt fort. Men da blir det bare å gå en litt lengre tur i morra.

Har også maila med mentoren min på RMIT, og spurt henne om hun vil vise meg skolen denne uka. Litt kjekt å slippe å gå aleine. :)

Nå er jeg sulten, tørst, svett og sliten.

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sentrum er kjempeenkelt og greit, oversikteleg. Swanston Street og Elizabeth street er greie punkt, dei går parallellt gjennom CBD (Central Business District). Myers er handlesenteret saman med Melbourne Central, begge er på Swanston. Chinatown er også på Swanston. Eine enden av dei gatene er elva og Flinders street der toga går frå, den andre enden er Melbourne University. Enkelt og lite. Så har du dei ulike bydelane som også stort sett er ei eller to gater, som Fitzroy (masse bruktbutikkar, factory outlets, barar og eteplassar), Brunswick (kult og morsomt, eigen festival i februar eller mars), St.Kilda har marked på lørdag eller søndag (litt dyrt, men litt kult), Northcote har bruktbutikkar osv. I heile tatt, du er god om du går det vill her! Og i så fall tar du trikken ein plass du vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Aww, attegløyma :klemmer: Nå følte jeg meg litt mer trygg.

Har lagt merke til at byen er veldig oversiktlig lagt opp, ja! Digger at CBD er lagt opp i rutenett, og egentlig er jo alle gatene veldig oversiktige :)

Er bare at jeg sliter sånn med retningssansen (har alltid gjort det, litt derfor jeg flyttet også, for å bli flinkere til å navigere alene..) så det tar litt tid. Men det er mange fine landemerker her, så sliter skjelden med å finne veien hjem igjen.

Ellers tenker jeg mye på å finne meg en sykkel. Har du noen gode tips til hvor jeg finner billig, kul sykkel? Tenker litt på en slik som dette: cruiser Hadde nemlig en lignende en hjemme i Norge, og de er så deilige å sykle på i byer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane ikkje, eg måtte skaffe meg den billigaste eg fann ;) Så der kan eg ikkje hjelpe. Men det er nokre ganske fancy sykkelbutikkar i enden av Brunswick street i Fitzroy, det er truleg plassen å høyre. Du kan og gå til Borsari (trur det er sånn det skrivest) i Lygon street.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

:rope: JEG HAR SÅ JÆVLIG LYST PÅ SJOKOLADE :rope:

Sitter her og tvinger meg selv til å ikke gå ned på 7-eleven og kjøpe sjokolade. Jeg har vært SÅ flink helt til nå, og nekter å sprekke på en mandag. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

:trene: :trene: :trene: :trene: :trene: :trene:

30 minutters elipsemaskin gjennomført. Gjennomsvett og fornøyd! :)

Oh yeah!

Jeg skravla akkurat med Røde Drage på Skype, noe som var veldig ålreit, og så pusha hun meg til å stikke og trene på treningsstudioet her :pisk: Takk, snuppa, jeg trengte et bittelite spark!

Tanke 1: kondisjonen har sunket betraktelig. lenge siden jeg har vært så svett over så lite, men et sted må man jo plukke opp tråden.

Tanke 2: elipsemaskinene her er mye tyngre enn de på treningsstudiet jeg brukte hjemme i norge. det liker jeg.

Tanke 3: ingen trener klokka 22 bortsett fra meg! perfect! :D

Tanke 4: jeg er skammelig perfekt, som klarer å unngå sjokoladefristelsen, og som attpåtil trener i steden. Det er nesten så jeg blir kvalm av all den positive energien som strømmer fra meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHA! Du har aldri kalt meg "snuppa", dette liker jeg!

Ellers, FLINK!

Pixie, DIGGER smilyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Haha, det skjedde på impuls, OK?

--

Det ene øyeblikket ligger jeg og sover. Det andre øyeblikket kommer room maten min bankende på døra, og mittt førsteinntrykk til henne var "hi, i'm sleeping, give me a minute..." haha.. Føler meg passe dum. Men har hilst på henne, og hun er veldig koselig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

I dag har jeg vært en tur på Vic Market! Åh, så kos det er der :D

Dessuten har jeg møtt kule folk. Jeg møtte tre gutter, de heter Tom, Tom og Tim. Seriøst forstyrrende.

Dessuten har romkameraten min kjøpt et par nye ting til leiligheten, såpe og flere kniver og matlagningsredskaper. Proft!

Hater lyskryssene her, forresten. De bruker en eeevighet på å bli grønne, og jeg tør ikke gå over når det er rød mann, selv om andre gjør det.. :P

Så alle andre går over mens jeg står der i flere minutter og venter på grønt. Lovlydig? Tydeligvis.. :P Hvem skulle tro det.

Ellers har jeg lest ut vampyrboka mi, bare for å finne ut at forfatteren har planer om å skrive enda en. SERIØST, kan du ikke bare skrive en dritlang bok, i stedet for å skrive type.. 10 pocketbøker?

Ikke bare er det irriterende å kjøpe så mange, det er også irriterende fordi hun oppsummerer litt av handlingen i forrige bok hele tida. Så selv om jeg har lest om Jack i ni jævla bøker, må hun fortsatt poengtere i bisetninger at han er blond, homofil, kjekk og feminin.. HALLO. Jeg vet det. Jeg har visst det i ni bøker. Feed me some new information! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Har akkurat hengt med roomien min og hennes venner, vi spiste middag sammen :)

Veldig hyggelige folk, de studerer til å bli ingeniører alle sammen, så de er litt nerdete, men veldig søte.

Kjenner jeg har massivt behov for alenetid for tida, sosialt samvær tærer på den slitne kroppen og det slitne hodet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøøst, det er en gate her som heter Batman street. Hvor fett ekke det?

I LOVE THIS SO MUCH! Når jeg kommer og besøker deg skal jeg ha på alle batmanklærne mine (typ, tskjorte, truse og sokker)og være i batmanstreet!

Har akkurat hengt med roomien min og hennes venner, vi spiste middag sammen :)

Veldig hyggelige folk, de studerer til å bli ingeniører alle sammen, så de er litt nerdete, men veldig søte.

Kjenner jeg har massivt behov for alenetid for tida, sosialt samvær tærer på den slitne kroppen og det slitne hodet :P

Dette liker jeg! Fett med nerder, da ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batmanstreet! <3 <3 <3 Love it! Forklarer alle flaggermusene :P

Så bra at roomien din er koselig ^^ Hva er Vic Market?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...