AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #21 Skrevet 31. januar 2011 Hva dere enn gjør, ikke si opp personforsikringene. Og ikke flytt dem til noe annet selskap, vilkårmessig er det ingen som dekker bedre enn Gjensidige når det gjelder personforsikring. Bilen...tja, den er verre. Nå er jeg usikker på hva slags rabattavtale dere har med selskapet - er det via YS/NITO/Tekna, feks, eller en totalkunde-avtale? Totalkunderabatten krever tre hovedprodukt, dvs hus, bil, person, så den rabatten vil kunne falle vekk om dere flytter bilen til et annet selskap. Men igjen gir de fleste selskapene bonusopprykk på bil ved skifte minimum et halvt år etter hovedforfall(som da var siste bonusopprykk). Så ved lav bonus lønner det seg absolutt å flytte frem og tilbake hvert halvår til man når 75%. Ansvar er jo en annen mulig vurdering, men dette må dere nesten få en forsikringsrådgiver til å regne på. Men vær oppmerksom på at andre selskaper vil være ivrige på å overta hele forsikringavtalen, og jeg kan ikke understreke tydelig nok hvor gode personforsikringene dere har faktisk er. Har jobbet i flere selskaper, og ville aldri i verden ha valgt noe annet enn Gjensidige på person. Bil kanskje ja, men ikke person. Reiseforsikringen dekker jo ting man blir frastjålet/mister så snart man går ut døra hjemme, så den ville jeg beholdt. Mobiler er dyre, og en 1000-lapp i året for hele familien er billig. Innboen er også svært rimelig. Så ja. Ta en runde på bilen. Men når dere ringer selskaper - gjør dere selv en tjeneste og ikke fortell selgeren der hvor mye dere betaler fra før. Auauau!!! Har du i det heletatt lest de ulike bransjeavtalene (deriblant den som inkluderer godkjenningsordning for forsikringsrådgivere) og ikke minst FAL??? Oppdaterte vilkår og tegningsbestemmelser de siste 10 årene? Skal komme med mine råd til Flickan helt uten å nevne hvilke selskap hun bør gå til eller hvilket jeg jobber i... Men min aller første oppfordring er å ta seg bryet med å ringe mange selskap for å be om en ordentlig gjennomgang. I den grad det er mulig- hold deg unna å oppgi prisen du betaler i dag/får av andre. På den måten blir du ikke lurt av lokkerabatter. Drøy heller til du har fått flere tilbud- ring så tilbake og prut! (Men vær da klar over at du gjerne mister denne konkurranserabatten etter 1-3 år med nedtrapping). BIL: Hva med å øke evt egenandel på delkaskoen? Har dere råd til å betale 8.000 kontra 4000 dersom det skulle skje noe (glass og redning har uansett lavere egenandel). Kan dere redusere årlig kjørelengde? Mange betaler for vesentlig mere kjørelengde enn de faktisk bruker. (Det personen over meg sier om bonushopping er ikke riktig). En vurdering av overgang til ansvarsforsikring er også en mulighet. Reise: Er det lenge til dere har hovedforfall? Når det gjelder helårs reiseforsikring kan denne kun annuleres ved hoverforfall, overgang til annet selskap eller dersom dere inngår i en del av en kollektiv reiseforsikringsordning. Tingene dine er IKKE forsikret hvis du mister de- her må det ligge en kriminell handling bak tapet for at du skal få det dekket. Forholdet må anmeldes og du må i stor grad bevise sannsynligheten for at skadetilfelle har skjedd. Husk: Det aller meste av tingene du har med deg når du reiser innenlands (Norden om jeg ikke husker helt feil) er faktisk forsikret av innboforsikringen din når gjenstanden midlertidig oppholder seg utenfor fast forsikringssted . Innbo: Øk evt egenandelssummenen. Bolig: Øk egenandelssummen. Personforsikringer: IKKE rør. Dersom du skal flytte de eller gjenoppta senere må du igjen betale for helsevurdering/forsikringsetablering... Generell betaling av forsikring: Be om å få delt opp til 12 mnd terminer avtalegiro. 1000kr pr måned kjennes mindre ut enn 12000 en gang i året (og de fleste selskap tilbyr dette uten ekstra gebyrer. Fagforeninger/jobb/medlemskap: Kanskje har dere noen kollektivmuligheter? Endel organisasjoner (alt fra frivillige, idrettslag, boligbyggelag o.li gir mulighet for gode rabatter. Grunnpris? Hva i allverden er det?? (Logger meg ut her- men Flickan- om du trenger mere inngående tips så gi en lyd så sender jeg deg en PM) (Og tilslutt kan jeg bare ikke dy meg overfor den jeg har sitert her: En ting er dekninger (der er Gjensidige gode jeg sier ikke annet) og priser (Gjensidige litt dyrere- fordi man oftest får hva man betaler for) MEN: det betyr faktisk litt i hvilken grad man får hjelp og hvor rask saksgangen går i oppgjøret. Akkurat der har Gjensidige kommet mildt sagt rufsete ut de siste årene. Har hatt flere saker mot seg (en fra meg også faktisk) om direkte trenering av saker....)
kontorstol Skrevet 31. januar 2011 #22 Skrevet 31. januar 2011 Vet ikke om noen andre har skrevet det før, men du skriver det ikke er noe å få gjort med lånet.. Sikker? Er ofte bankene setter ned renta di om du tar kontakt. Jeg sendte kun en mail til min bank og spurte hvordan jeg kunne få bedre rente. Og helt uten videre satt de ned boligrenten min.. Verdt et forsøk.
Frøken Mitzi Skrevet 2. februar 2011 #23 Skrevet 2. februar 2011 Fornuftig av dykk å ikkje røre personforsikringane. Materielle ting kan ein alltids få erstatta (tenker på reiseforsikringa, og evt bil), men det vil vere veldig surt om de har ei forsikring, seier den opp, kjem ut for ei ulukke, og de vil forsikre dykk igjen. Då vil det truleg bli avvist. Lukke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå