Gå til innhold

Hvorfor er Østfold dårligst i landet innen det meste?


Gjest Peter, Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Peter, Oslo

Beklager, men får ikke lov til å poste mer enn 2 vedlegg per innlegg - så her forsetter startinnlegget:

C) Fotball og øl er populært i fylket:

D) Ishockey er visstnok en schlager i dette røde, industrielle fylket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter, Oslo

G) Dialekten er Norgesberømt og blir ofte forvekslet med hjerneskadede:

Så igjen:

Hva har skjedd med Østfold - hvorfor ble dette mystiske fylket som det ble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stolt Østfoldbeboer burde jeg jo ikke bite på agnet og la meg provosere. Så jeg skal svare med et smil :)

Som et svar på det eneste relevante i innleggene dine, så gjør Østfold det ofte svakt på skoleprøvene og havner nederst på statistikken. Du spør hvorfor? Svaret står vel i stor grad i artikkelen du linker til:

- Det generelle utdanningsnivået i Østfold er lavere enn i de fleste fylker i Norge, og det har vist seg at jo lavere utdanningsnivået er på den voksne befolkningen, jo dårligere scorer elevene på skolen, sier Skyvulstad.

Østfold er bygd opp rundt store industribedrifter, og flere av byene har dermed stor andel innbyggere fra den gamle "arbeiderklassen". Det er mer fokus på yrkesrettede fag, og med tradisjonelt sett færre kunnskapsbedrifter er det heller ikke så stor etterspørsel etter medarbeidere med høyere utdanning. Så det er nok sammensatt da i forhold til motivasjon med å strebe etter gode karakterer om man uansett ikke har planer om høyere utdanning etter VGS, og med hvilke ressurser foreldregenerasjonen innehar.

Så over til de herlige punktene dine.

Punkt A og B har med humor å gjøre ser jeg. Om du søker etter komikere fra landet over, så er jeg helt sikker på at du får opp et dusin treff fra de fleste fylker med mer eller mindre vellykkede revyinnslag på varierende nivå. Humor er særs subjektivt, og har vel lite med "dårligst i landet" å gjøre.

Punkt C; fotball og øl er populært i fylket. Jepp, i motsetning til andre fylker i Norge?

Punkt D; Ishockey er en slager. Ikke bare er det en slager, men Østfold har Norges beste lag i hockey. I total motsetning til din overskrift, med andre ord.

Punkt E; en amatørreklamefilm. OK? Dårligst i landet?

Punkt F; og her dro du frem hockey IGJEN, som i punkt D. Kanskje du ikke var så smart du heller - det var visst litt mange punkt å holde styr på for deg. Henviser forøvrig til punkt D.

Punkt G; dialekten er rar. Ja, da må jammen folk fra Østfold være dårligst i landet.

Fortsatt god lørdag til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Fredrikstad er vel i Østfold om jeg ikke tar helt feil nå.

Og Fredrikstad er det nest mest meriterte fotball laget i Norge etter Rosenborg. Med 9 Seriemesterskap og 11 Cupmesterskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thale, Oslo

Til østfoldingen som har svart:

Spørsmålet er jo hvorfor Østfold har samlet opp så mange "foreldre uten utdanning", i forhold til resten av landet (unntatt Finnmark...). Men du har inge teorier om hvorfor det er slik i Østfold?

Må si jeg ikke har vært der, men har alltid bare hørt negative ting om fylket. Har også lest mye om sykehuset der som visstnok er på tabbetoppen, og at folk der er dårligst på service.

På TV og radio har jeg hørt østfolddialekter og har såvidt sett "Raymond", og det høres ganske hjernedødt ut.

Men det var nå bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mossing

Tja Fredrikstad er vel i Østfold om jeg ikke tar helt feil nå.

Og Fredrikstad er det nest mest meriterte fotball laget i Norge etter Rosenborg. Med 9 Seriemesterskap og 11 Cupmesterskap

Hva betyr "meritert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til østfoldingen som har svart:

Spørsmålet er jo hvorfor Østfold har samlet opp så mange "foreldre uten utdanning", i forhold til resten av landet (unntatt Finnmark...). Men du har inge teorier om hvorfor det er slik i Østfold?

Må si jeg ikke har vært der, men har alltid bare hørt negative ting om fylket. Har også lest mye om sykehuset der som visstnok er på tabbetoppen, og at folk der er dårligst på service.

På TV og radio har jeg hørt østfolddialekter og har såvidt sett "Raymond", og det høres ganske hjernedødt ut.

Men det var nå bare min mening.

Hun skriver jo at siden det er mange tradisjonelle industribedrifter i østfold, så er det også mindre etterspørsel etter høyt utdannede folk, ergo er det populært for mange uten høyere utdanning.

At det er mer industribasert næringsliv er heller ikke ensbetyndende med at kunnskapsbedrifter ikke finnes.

Istedet for å trekke frem fordummende generaliseringer om Østfold så foreslår jeg at du heller tar deg en tur slik at du får sett at det ikke er så ille.

Og nei, jeg bor ikke i Østfold, men jeg har venner og bekjente der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mossing

Ikke gjør deg dum

?

"Meritert" står ikke oppført i norske ordlister på nett (prøv selv å google ordet)...

Har aldri hørt ordet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thale, Oslo

Hun skriver jo at siden det er mange tradisjonelle industribedrifter i østfold, så er det også mindre etterspørsel etter høyt utdannede folk, ergo er det populært for mange uten høyere utdanning.

At det er mer industribasert næringsliv er heller ikke ensbetyndende med at kunnskapsbedrifter ikke finnes.

Istedet for å trekke frem fordummende generaliseringer om Østfold så foreslår jeg at du heller tar deg en tur slik at du får sett at det ikke er så ille.

Og nei, jeg bor ikke i Østfold, men jeg har venner og bekjente der

Hm, tolket det dithen at spørsmålet gikk på "hvorfor er det så mye industri og arbeidserklasse i Østfold".

Eksisterer kanskje ikke så mange teorier om det?

Om det er meg du inviterer, så har jeg ingen anledning til å reise til Østfold, da må det nesten være en god grunn!

*At det "ikke er så ille" er jo ikke så innselgende.

Hva slags kunnskapsbedrifter finnes egentlig i fylket - nå ble til og med jeg nysgjerrig. Hadde vært kjekt å få vite mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tolket det dithen at spørsmålet gikk på "hvorfor er det så mye industri og arbeidserklasse i Østfold".

Eksisterer kanskje ikke så mange teorier om det?

I stor grad er det vel beliggenheten ved Glomma som har ført til dette. Fredrikstad kalles jo "plankebyen" grunnet tømmerflåting fra Glomma. I Sarpsborg har man "Sarpefossen" som da ble grunnlag for både sagbruk og Borregaard som er en av de største fabrikkene i Østfold. Det er i hovedsak disse to byene jeg kan mest om, så kan ikke svare for resten av fylket ;) Men det er jo også Sarpsborg og Fredrikstad som er de største byene, og som har vært samlingspunktet i Østfold.

Når det gjelder hvilke kunnskapsbedrifter som finnes i fylket, så er det vanskelig å svare på også for meg :ler: Men hvis vi igjen vender tilbake til Borregaard, så er jo det fortsatt en industribedrift - men med stadig større andel "kunnskap". Mye av den gamle arbeidskraften er jo erstattet med teknologi, og ingeniør og forsker-behovet er jo større da enn tidligere. Samme tror jeg man vil se med Nexxans i Halden og sikkert flere av de gamle, store industribedriftene. At mye av kunnskapen som nå utvikles bygges på den tradisjonelle industrien som finnes her. Av store, rene kunnskapsbedrifter osm er fra Østfold kommer jeg i farten kun på Infotjenester, som har vært mye i media her. I tillegg er det jo selvsagt store avdelinger av Cowi, PWC etc også her.

I Sarpsborg bygges nå Østfold Science Center som både vil sysselsette innen kunnskap - og ikke minst forhåpentligvis inspirere skolebarn fra Østold til å satse mer innen realfagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kom på et punkt til. Det skal nå bygges nytt sentralsykehus for Østfold i Sarpsborg. Det vil erstatte dagens sykehus som ligger i Fredrikstad.

Nybygging av et så stort sykehus vil kreve enorme ressurser, siden det vil være helt ny og moderne teknologi som skal brukes. Et veldig spennende prosjekt for oss som bor her og følge med på, og som forhåpentligvis da vil være attraktivt for de som er høyt utdannet innen helse.

Parallellt med alt det positive som skjer i Østfold, så er det snakk om byer hvor det er lave boligpriser og kort vei til Oslo. Ulempen da er jo at det kan være attraktivt for grupper med mindre ressurser å bosette seg her, og den onde sirkelen kan fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fra Fredrikstad

Østfold har aldri hatt noe eget universitet.

Dialekten er veldig vanskelig å forstå, de snøvler.

De fleste fylker i Norge har ikke universitet. Det er kun syv godkjente universiteter i Norge: www.universitet.no . Det vil si at det er 12 fylker i Norge som ikke har universitet.

Jeg synes ikke at Østfolddialekten er så snøvlende?

Hvorfor synes du det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fordi Østfold er så nær Sverige og bedriver utstrakt harryhandel.

Forklar nærmere :) Synes ikke at dette var tilstrekkelig forklart :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mossing

?

"Meritert" står ikke oppført i norske ordlister på nett (prøv selv å google ordet)...

Har aldri hørt ordet før.

Noen som vet hva meritert betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fylker i Norge har ikke universitet. Det er kun syv godkjente universiteter i Norge: www.universitet.no . Det vil si at det er 12 fylker i Norge som ikke har universitet.

Jeg synes ikke at Østfolddialekten er så snøvlende?

Hvorfor synes du det forresten?

Etter Aris inntreden i kongefamilien prekær'em på slottet:

Fotballfruene i Østfold er stolte av dialekten sin, men vi andre forstår ikke så mye av den!

http://fotballfrue.no/?p=2281

Østfolddialektene er heldigvis på vei ut hos de yngre - når ingen forstår hva du sier, må du endre deg (hint til alle nynorskbrukere):

http://jssnorskblogg.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...