Gå til innhold

Hveteintolerant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som er hveteintolerante her, og som kan svare meg på et par spørsmål?

Bare for å ha sagt det, så er jeg ikke ute etter å få en diagnose via KG, men syns det er så mye svada når man søker etter ting på nettet, og har bare vært surr med legen min.

Jeg tror etter mye om og men med meg selv ganske sikkert at jeg reagerer på hvete. Før var jeg ekstremt mye sliten, utslitt, utmattet og ble syk sånn ca hele tiden. Orka ingenting og gikk rundt med en sånn konstant murring i magen, var veldig varm, feberfølelse uten feber på en måte. Gikk til legen, og han jeg var hos satt meg raskt på tanken om at det kunne være noe med magen, og jeg tok blodprøve for cøliaki. Den slo imidlertid ikke ut og jeg har ikke orka å fortsette utredningen pga styr med legekontoret. Urelevant.

Men uansett, når eg ble satt på tanken om at det kunne være noe i den gata (og jeg tidligere har merka at jeg ikke har tålt brød og kaker), så begynte jeg for meg selv å kutte ut all hvete fra kosten. Å for en bedring! Nå har jeg levd mer eller mindre hvetefritt i et halvt år, og jeg føler meg våken, har energi, overskudd til å gjennomføre en vanlig dag, har fått stabilt humør, normal kroppstemperaturregulering, mindre pms osv!! Helt utrolig og jeg syns d er nærliggende å sette det i sammenheng med at jeg har slutta med hvete. Er det jeg skrev om utslitthet et symptom på at man reagerer??

Og når jeg i ny og ned går på en sprekk merker jeg reaksjon med en gang. Ikke fullt så mye i form av utmattelsen da det kanskje skal litt mer over lengre tid for at jeg blir sånn, men jeg blir akutt veldig oppblåst i magen. Får en følelse av at jeg må på do konstant uten å få til noe, hverken luft eller avføring. Plutselig kan det imidlertid komme noe svada løst, eller bittebittelitt, samt noe slimlignende, og jeg kan av og til få svake krampeaktige smerter/ubeahg iforbindelse med slimet. Er det symptomer?

Også når det gjelder alkohol, jeg har alltid reagert helt vanvittig på øl - ikke nødvendigvis bare i magen, men også ved at jeg blir kjempefull av veldig lite øl, blir deprimert, får black out av få øl osv. Når jeg drikker sprit derimot kan jeg drikke normalmengde og ikke føle at noen har lagt et stort tungt lokk over hode mitt og være sengeliggende i tre dager etterpå:P

Uansett, hvordan kan man teste seg for slikt, virker ikke som at leger er så interessert når det ikke slår ut på allergitest. Og er det sånn at man må innta hvete for at det skal slå ut på tester? Orker jo ikke begynne å spise masse av det igjen :P

Lurer dessuten på om jeg reagere rpå gjær også, siden jeg spise glutenfrie rundstykker for å teste, men de var det gjær i, og jeg ble kjempetrøtt med en gang. Merker også at hvis jeg spiser f.eks pizzabunn uten gjær at jeg reagerer annerledes enn om jeg spiser hveten kombinasjon med gjær. Har det noe for seg eller??

Men jeg er mest interessert i symptomer, om noen som har det selv kan si hvordan de reagerer. Føler at det liksom er så mange som liksom ikke skal spise hvete og ditt og ditt og datt og at det er litt "moderne" og jeg føler på en måte for å finne ut om jeg faktisk reagerer ordentlig, lettere å få aksept da.

Skrevet

Vet ikke om jeg er hveteintolerant, men kjenner meg veldig igjen i symptomene!

Har også opplevd det du sier om øl, og merker en kjempeforskjell hvis jeg holder meg til Corona, som er brygget på mais. Kan drikke mange corona uten å bli full og dårlig, og blir heller ikke kjempedårlig dagen derpå, som jeg blir med vanlig øl.

Har tatt blodprøve på cøliaki, den var negativ.

Blodprøve på laktoseintoleranse var også negativ, mens laktosebelastningen var positiv, noe som vil si at jeg har laktoseintoleranse.

Etter at jeg kuttet ut laktose fra kosten synes jeg mange av symptomene ble bedre, og etter et halvt år virket det som at jeg også tålte hvete bedre. Mener å huske at jeg leste et sted at laktoseintoleranse kan gi nedsatt evne til å bearbeide gluten i tarmen, noe som kanskje kan forklare at det nå virker som at jeg tåler hvete bedre?

Anbefaler deg å be legen bestille en laktosebelastning til deg, og kanskje du burde ta en cøliakiprøve fra tarmen? Vanskelig å regulere kostholdet sitt selv over tid, uten en ordentlig diagnose, det var i alle fall min erfaring.

Lykke til!

Skrevet

Vet ikke om jeg er hveteintolerant, men kjenner meg veldig igjen i symptomene!

Har også opplevd det du sier om øl, og merker en kjempeforskjell hvis jeg holder meg til Corona, som er brygget på mais. Kan drikke mange corona uten å bli full og dårlig, og blir heller ikke kjempedårlig dagen derpå, som jeg blir med vanlig øl.

Har tatt blodprøve på cøliaki, den var negativ.

Blodprøve på laktoseintoleranse var også negativ, mens laktosebelastningen var positiv, noe som vil si at jeg har laktoseintoleranse.

Etter at jeg kuttet ut laktose fra kosten synes jeg mange av symptomene ble bedre, og etter et halvt år virket det som at jeg også tålte hvete bedre. Mener å huske at jeg leste et sted at laktoseintoleranse kan gi nedsatt evne til å bearbeide gluten i tarmen, noe som kanskje kan forklare at det nå virker som at jeg tåler hvete bedre?

Anbefaler deg å be legen bestille en laktosebelastning til deg, og kanskje du burde ta en cøliakiprøve fra tarmen? Vanskelig å regulere kostholdet sitt selv over tid, uten en ordentlig diagnose, det var i alle fall min erfaring.

Lykke til!

Men jeg inntar jo masse lakotse og føler meg knallfrisk,(så lenge jeg utelater hvete/gjær) så er jo litt rart hvis det er det. Men kan vel være mye rart.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke alltid så enkelt å få noe påvist. jeg skjønner godt at du ønsker å få det påvist, men du må konsentrere deg om å holde deg frisk og unnskyld, gi f... i hva de andre tenker. Tro meg, jeg sier dette for ditt eget beste, jeg vet hvor tregt systemet kan være.

jeg tåler selv verken gluten, gjær, melk, sukker og en hel del mer matvarer og har fått bedskjed om eksperter på emnet å holde meg til dietten, selv om det ikke er alt som kan vises på en blodprøve. Det betyr ikke at jeg, du eller dem mangen andre som sliter med det tåler det noe mer fordet! jeg kjenner me veldig igjen i det du skriver, jeg var alvorlig syk i 5- 6 år før jeg kuttet ut matvarer og ble drastisk bedre. jeg var nærmest lenket til toalettet, hver eneste dag og tok til slutt opp så og si ingen næring for magen min var helt ødelagt.

Det er mulig at du har diagnosen irritabel tarm (som jeg bla. har). Visst du er usikker på hva slags matvarer du tåler, kan du gå på steinalderdietten i noen uker, eller mindre drastisk: ta vekk mange av de klassiske matvarene en kan reagere på som hvete, melk, gjør etc, og siden innføre en av dem og sjekke reaksjonen. Det er likevel mange faktorer som kan ødelegge (feks visst magen reagerer rett og slett fordi den har en genrell ømfintlighet)og en del arbeid som kreves for å finne dette ut. Jeg personlig er så lei matprat og å forklare hva jeg tåler og hvorfor til slekt og venner, men jeg er opptatt av at folk må forståelse og innse alvoret i saken.

jeg har fått en del stygge blikk, men etterhvert har jeg lært meg at det er dem som er trangsynte og ikke skjønner at jeg kan bli svært syk av å spise feil mat.

Trening er alfa og omega for fordøyelsen! Ellers er feks brus og tyggis klassiske produkter som kan skape mageknip. Bare kontakt meg i en privat melding visst du ønsker det, jeg har ganske mye erfaring fra dette temaet, med mange i familien med samme "skjebne":)

Lykke til, det gleder meg å høre at du har blitt bedre! :)

Gjest Galithralia
Skrevet

Jeg har cøliaki (kan ikke spise noe med hvete i), men mine blodprøver slo veldig svakt i staren, og jeg måtte til slutt ta en gastropi, da får du en slange ned i magen som ta prøver fra vevet - det gir deg et sikkert svar i hvertfall. Du kan be om å få dette hos din fastlege, eller be om henvisning til spesialister. Spesialistene hjelper deg med å få god oversikt over hvetefri diett etc.

Når det kommer til symptomene, så hadde jeg så og se helt like da jeg spiste "normalt". Jeg kan anta at du ikke tåler hvete, men jeg tror det beste er å få en skikkelig utredning hos spesialist. Men om du har problemer med legen din så bør du kanskje oppsøke et annet legekontor?

Ja du må spise hvete for at det skal slå ut på tester, de kan ikke fastslå at du ikke tåler det hvis du ikke spiser det...desverre så er det slik, til gjengjeld så lider du en liten periode for å så kunne ha det mye bedre etterpå :) Håper du finner ut av det!

Du kan kontakte NCF og spørre om de har råd om andre måter å teste seg på og :)

Gjest Hveteallergi
Skrevet

Hei.

Om du er allergisk mot hvete, så må man kutte alt av avnlig mel. Det er fordi det er hvetemel tilsatt i alt mel. Det eneste du kan spise er glutenfritt mel.

Jeg er allergisk mot hvete (er ikke glutenallergiker), men må få på samme diett som glutenallergikere.

For å få diagnosen må du ta blodprøve hos en allergispesialist. Når man har fått diagnosen kan man søke etter grunnstønad hos nav, slik at man får støtte til å gjennomføre dietten. Det er dyrt å gå på glutenfritt.

Dessverre er det ikke alle som slår ut på blodprøve, men jeg tror at man kan få diagnosen kun ved diettprøving, men da i samarbeid med en allergispesialist.

Om du skal ta andre tester, f.eks sjekk av tarm osv, så må du spise en diett bestående av det du er allergisk for, for at det skal slå ut. Så dessverre må man altså spise de tingene du fra før vet du reagerer på, ganske idiotisk, men det er vel for å sikre seg at folk ikke lyver til seg diagnoser (som kan føre til utbetalinger av helsevesenet eller nav).

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Jeg har cøliaki (kan ikke spise noe med hvete i), men mine blodprøver slo veldig svakt i staren, og jeg måtte til slutt ta en gastropi, da får du en slange ned i magen som ta prøver fra vevet - det gir deg et sikkert svar i hvertfall. Du kan be om å få dette hos din fastlege, eller be om henvisning til spesialister. Spesialistene hjelper deg med å få god oversikt over hvetefri diett etc.

Når det kommer til symptomene, så hadde jeg så og se helt like da jeg spiste "normalt". Jeg kan anta at du ikke tåler hvete, men jeg tror det beste er å få en skikkelig utredning hos spesialist. Men om du har problemer med legen din så bør du kanskje oppsøke et annet legekontor?

Ja du må spise hvete for at det skal slå ut på tester, de kan ikke fastslå at du ikke tåler det hvis du ikke spiser det...desverre så er det slik, til gjengjeld så lider du en liten periode for å så kunne ha det mye bedre etterpå :) Håper du finner ut av det!

Du kan kontakte NCF og spørre om de har råd om andre måter å teste seg på og :)

Så mange fine svar da! :)

Jeg var egentlig til gastroskopi, men har ekstreme problemer med den slags og de klarte ikke å gjennomføre det. Mye også pga at sykehuslegen var ganske enig med meg i at fastlegen fint kunne gjort mer enn å sende meg rett på slike undersøkelser uten å gidde å sjekke noe mer / ta blodprøver først osv. Så derfor var det tilbake tl legen for å ta blodprøver, men d skjedde litt sånn i "hui og hast" og jeg hadde allerede kutta ut litt på egenhånd, og d var hos en vikarierende lege som egenltig ikke gadd å høre på meg :P

Får bare begynne på nytt med prosessen, men føler at en del leger ikke skjønner helt, på en måte? Hun ene legen jeg prata med sa bare "det var rart" når jeg fortalte om symptomene. og det var det. følte liksom ikke helt at jeg hadde en vesentlig plage som kunne være noe da :P

Skrevet

Det er ikke alltid så enkelt å få noe påvist. jeg skjønner godt at du ønsker å få det påvist, men du må konsentrere deg om å holde deg frisk og unnskyld, gi f... i hva de andre tenker. Tro meg, jeg sier dette for ditt eget beste, jeg vet hvor tregt systemet kan være.

jeg tåler selv verken gluten, gjær, melk, sukker og en hel del mer matvarer og har fått bedskjed om eksperter på emnet å holde meg til dietten, selv om det ikke er alt som kan vises på en blodprøve. Det betyr ikke at jeg, du eller dem mangen andre som sliter med det tåler det noe mer fordet! jeg kjenner me veldig igjen i det du skriver, jeg var alvorlig syk i 5- 6 år før jeg kuttet ut matvarer og ble drastisk bedre. jeg var nærmest lenket til toalettet, hver eneste dag og tok til slutt opp så og si ingen næring for magen min var helt ødelagt.

Det er mulig at du har diagnosen irritabel tarm (som jeg bla. har). Visst du er usikker på hva slags matvarer du tåler, kan du gå på steinalderdietten i noen uker, eller mindre drastisk: ta vekk mange av de klassiske matvarene en kan reagere på som hvete, melk, gjør etc, og siden innføre en av dem og sjekke reaksjonen. Det er likevel mange faktorer som kan ødelegge (feks visst magen reagerer rett og slett fordi den har en genrell ømfintlighet)og en del arbeid som kreves for å finne dette ut. Jeg personlig er så lei matprat og å forklare hva jeg tåler og hvorfor til slekt og venner, men jeg er opptatt av at folk må forståelse og innse alvoret i saken.

jeg har fått en del stygge blikk, men etterhvert har jeg lært meg at det er dem som er trangsynte og ikke skjønner at jeg kan bli svært syk av å spise feil mat.

Trening er alfa og omega for fordøyelsen! Ellers er feks brus og tyggis klassiske produkter som kan skape mageknip. Bare kontakt meg i en privat melding visst du ønsker det, jeg har ganske mye erfaring fra dette temaet, med mange i familien med samme "skjebne":)

Lykke til, det gleder meg å høre at du har blitt bedre! :)

Hei!

Det skakke være lett. Det der med irritabel tarm, ja det kan godt være, men jeg reagerer omtrent BARE når jeg spiser noe med hvetemel og / eller gjær. Burde man ikke sånn generelt reagere på flere ting hvis det er irritabel tarm?

Og det som er (for å være litt direkte og ekkel) så fungerer magen helt fint når jeg ikke inntar hvete/gjær, kan godt være litt luftfull, men det tåler jeg da. Men når jeg spiser hvete så blåser magen seg opp masse. Får en stor trang tl å måtte gå på do hele tiden, men det betyr ikke at det nødvendigvis kommer noe, hverken luft eller andre ting. Om det skulle komme noe er det gjerne slim, plutselig litt løst, plutselig hardt, jaa osv. Sånn er det i alt fra noen timer, til en dag. Når det kommer slim så merker jeg at det er litt sånn "krampe-aktig", ikke ekstreme smerter, men murring.

Det som jeg i tillegg merka før, som jeg ikke i like stor grad merker nå hvis jeg bare spiser litt i ny og ne, er den ekstreme slitenheta, trøttheten, umattelsen. Følelsen av at noen hadde lagt et lokk oppå hodet og "vondt" i kroppen, og bare generelt veldig utilpass. AV enkelte varer som bolle og brød kan jeg fortsatt bli akutt KJEMPETRØTT på en sånn rar måte, nesten sløv.

Det er ganske påfallende at dette forsvant som dugg for solen når jeg kutta ut hvete. Nå er jeg omtrent aldri syk lenger (forkjøla og sånn) som jeg før var systematisk hver tredje uke omtrent, har energi, orker å gjøre mer enn å sove etter jobb, osv. I tillegg har jeg fått tilbake fuktighet i huden, har ikke ekstreme humørsvingninger, er generelt i bedre humør og er mye mindre plaget med heshet/tetthet og føler meg ikke like "stiv" i kroppen. Ikke vet jeg om alt dette er symptomer på hveteallergi eller intoleranse, men det er ganske påfallende synes nå jeg. Kan også nevne at jeg føler at jeg får et slags hullrom i magen når jeg spiser hvete. Vanskelig å forklare, men du skjønner kanskje hva meg mener :P Blir ikke mett, får bare sånn "hull" i magen :P

Skrevet

Mange som er "intolerante" for ditten og datten i dag innbiller seg det bare.

Skrevet

Det er akkurat den holdningen der som er så utrolig frustrerende. Ja, mange får for seg ditt og datt om man ikke skal spise sånn og sånn fordi de har hørt at det ikke er bra på diverse kvinnesider på nett, men det er jo ganske annerledes og fakisk bli syk av noe man spiser.

Skrevet

For en utrolig lite empatisk påstand. Hva vet du om sannhetsgraden i andre menneskers problemer? Det blir rett og slett flåsete å komme med slike påstander. Hvis en person opplever symptomer og klarer å knytte de til mattinntak kan man ikke si at dette er innbilt.

Skrevet

Cøliaki kan ikke bare påvises med blodprøve. Du må ha gastroskopi. Noen ganger kan blodprøven være negativ selv om man har cøliaki. Kan du ikke be fastlegen din henvise deg til gastroskopi? Det er fort gjort, er ikke farlig eller ekkelt :)

Og noen ganger har man ingen symptomer i det hele tatt, selv om man har cøliaki :)

Gjest Galithralia
Skrevet

Så mange fine svar da! :)

Jeg var egentlig til gastroskopi, men har ekstreme problemer med den slags og de klarte ikke å gjennomføre det. Mye også pga at sykehuslegen var ganske enig med meg i at fastlegen fint kunne gjort mer enn å sende meg rett på slike undersøkelser uten å gidde å sjekke noe mer / ta blodprøver først osv. Så derfor var det tilbake tl legen for å ta blodprøver, men d skjedde litt sånn i "hui og hast" og jeg hadde allerede kutta ut litt på egenhånd, og d var hos en vikarierende lege som egenltig ikke gadd å høre på meg :P

Får bare begynne på nytt med prosessen, men føler at en del leger ikke skjønner helt, på en måte? Hun ene legen jeg prata med sa bare "det var rart" når jeg fortalte om symptomene. og det var det. følte liksom ikke helt at jeg hadde en vesentlig plage som kunne være noe da :P

Ja det er ikke akkurat behagelig, men fikk du ikke tilbud om bedøvelse? Da skal du i teorien ikke kjenne det når den går ned halsen din. Det eneste jeg hadde vært gjennom var to blodprøver, hvor den ene var negativ mens den andre hadde et svakt utslag på cøliaki. Du kan og høre med NCF, jeg mener det finnes en form for hjemmetester man kan ta på forhånd også gå til lege for å få en videre henvisning til nye prøver :)

Ja en del leger tar ikke problemet på alvor, man kan fint være hveteintolerant uten å være cøliakier - forskjellen er (ut i fra det jeg har forstått) er at hvis man har cøliaki så blir tarmtottene ødelagt når du får i deg hvete, noe som kan være direkte farlig. Pluss det gjør at du ikke får i deg næringen av det du spiser fordi tarmtottene er så ødelagte at de ikke klarer å suge til seg næringen. Hveteintoleranse er ikke farlig, men du blir bare dårlig av det. Men igjen, det er noe jeg ikke har mye kunnskap om - så leger, NCF eller andre er kanskje en greiere kilde til dette :)

• 1 år senere...
Gjest Kamilla
Skrevet

Jeg tror det er veldig mange som sliter uten å vite det også. Jeg var til gastro i dag, og da han leste i journalen kom det frem at jeg hadde hveteintoleranse, noe legen min aldri har informert om. Jeg har slitt med kvalme så lenge jeg kan huske. Det ble også tatt en del vevsprøver som skal sjekke cøliaki osv....

Hvis du ikke har funnet ut om du har intoleranse eller ikke, så gå inn på neurozym.com, der bestiller du sånn kit som du kan sende inn, men du må først få legen til å fylle ut et ark, da... Jeg skal det i morgen for å sjekke om jeg ikke tåler melk. Både min mor og min bror tåler ikke melk, så jeg har hele tiden trodd at symptomene har vært melk, men tydeligvis er det hvertfall hvete. Kan bli spennende å se om det er melk i tillegg.... Syntes det blir veldig vanskelig å måtte kutte ut så viktige ingredienser av kostholdet....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At det går an å si noen slikt! Skulle nesten ønske du fikk oppleve det selv, da fikk nok pipa en ganske annen låt!

Hallo du!! Man blir faktisk syk av mat-intoleranse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...