Gå til innhold

VI SOM SKAL TA PRØVERØR I ÅR 2011


synnylove

Anbefalte innlegg

Altså, har bare et spm. til dere som ikke kan få barn å vil ta prøverør. Hvorfor velger dere ikke å adoptere? Man er faktisk garanti på at man får et barn på første forsøk, og man kan velge om det attpåtil skal være funksjonhemmet eller ikke. ( det siste var en spøk.) No offence altså, jeg lurer bare... :biggrin:

Kan være mange grunner til det. Og mange har vel mange ulike grunner til det og meninger omkring det.

men det er noe eget å skape det selv da ;-) Og se likheten og tenke på at et under har skjedd, og se likheten .

men det er vel mange barn som skulle hatt foreldre der ute.

det tar lenger tid i apotivkø enn i prøverørskø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, har bare et spm. til dere som ikke kan få barn å vil ta prøverør. Hvorfor velger dere ikke å adoptere? Man er faktisk garanti på at man får et barn på første forsøk, og man kan velge om det attpåtil skal være funksjonhemmet eller ikke. ( det siste var en spøk.) No offence altså, jeg lurer bare... :biggrin:

- Fordi jeg er såpass "ego" at jeg vil ha egne barn med min og forhåpentligvis min manns gener

- jeg vil ikke ha barn for å ha et hvilket som helst barn, og jeg tror dessverre ikke at jeg ville sett på et adoptivbarn som mitt eget barn (nå får jeg sikkert noen på nakken, men er ikke ute etter å såre noen, bare for å ha sagt det).

- jeg kan litt for mye om utviklingspsykologi, og det skremmer meg å skulle ta over et barn på flere måneder /år, og ikke vite nøyaktig hva det barnet har vært igjennom på forhånd, og hvilke skader som kan være påført mentalt og hvilken påvirkning dette kan ha gjennom oppveksten. Det er som regel en grunn til at barn blir adoptert bort, og sannsynligheten er stor for at barnet har gjennomgått noe negativt før det endelig kommer til adoptivforeldrene.

- det er dyrt (har ikke undersøkt veldig mye, men mener å ha sett en pris på ca 100 000?) og ventelisten er uhorvelig lang. I tillegg må man igjennom en rekke godkjenninger og store mengder byråkrati.

Ellers så tenker jeg at du bør lage en egen tråd om temaet, og ikke gå inn på prøverørstråder og spore de av (selv om jeg nå er med på det :) ). Vi som velger prøverør har gått igjennom ganske lange tankeprosesser, ihvertfall jeg har gått mange runder og tenkt igjennom alle alternativene. Jeg synes du "fordummer" oss litt ved å stille dette spørsmålet på den måten du gjør.. Du får det til å virke så enkelt, og det er det virkelig ikke. Det er utrolig mange følelser med det å ikke kunne få egne bilogiske barn, og jeg tenker at ditt spm kan være støtende for noen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg også til sprøyter... Er utrolig pysete når det kommer til å påføre meg selv smerte... Merkelig du! Ellers vil jeg nok helst ha bare en minimaya, ellers må vi kjøpe større bil! Men blir det to så gir jeg ikke en bort, for å si det sånn! ;) Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som skjer, men skal inn for blodprøve 2. 3.el 4. syklusdag. Så får vi ta det derfra! Legen er heldigvis en trivelig fyr, og han ble veldig glad da vi endelig bestemte oss for ivf! :knise:

Je ggrudde meg også til sprøyter. fikk et råd i den andre IVF tråden om å tenke 1-2-3 stikk når je gvar på første forsøk. Det funket for meg i starten. Du blir god på å stikke etter noen dager. Ved å tenke 1-2-3 kom jeg vekk fra hinderet som om a tdet er unaturlig å stikke seg selv;)

Gode helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset- skal definitivt prøver det når den tid kommer! Her har ting stoppet opp, regner med at vi stadig rykker framover i køen... Har i alle fall tatt alle prøver og gjort alt de har bedt meg om, så da bøir det nok til slutt! Håper bare vi rekker det før sommerferien! Jaja... Og til de som lurer på dette med adopsjon vs. prøverør: det er ikke der samme å ha barn som ikke er dine egne. Jeg har fosterbarn, og når de er såpass gamle har de allerede relasjoner til andre omsorgspersoner. Det spiller ingen rolle om disse personene var gode omsorgspersoner eller ikke. Det tar tid for dem å knytte seg til dere og motsatt. Jeg vet jo ikke hvordan de er om man får veldig små barn, det er muligens lettere. Våre var 3 og 6 når de kom, og det har ikke vært enkelt. De tenker mye på foreldrene sine, og dette farger hverdagen ganske mye. Jeg sier ikke på noen måte at det er et dårlig alternativ, men det blir noe heøt annet enn å bære fram sitt eget barn. Det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så tenker jeg at du bør lage en egen tråd om temaet, og ikke gå inn på prøverørstråder og spore de av (selv om jeg nå er med på det :) ). Vi som velger prøverør har gått igjennom ganske lange tankeprosesser, ihvertfall jeg har gått mange runder og tenkt igjennom alle alternativene. Jeg synes du "fordummer" oss litt ved å stille dette spørsmålet på den måten du gjør.. Du får det til å virke så enkelt, og det er det virkelig ikke. Det er utrolig mange følelser med det å ikke kunne få egne bilogiske barn, og jeg tenker at ditt spm kan være støtende for noen her inne.

For all del har jeg respekt for de som tar prøverør, jeg lurte bare på hva som er grunnen. Var for all del ikke min hensikt å støte noen, men jeg mener at når man har gjort et valg får man stå for det. Hvis man velger å gå med burka må man jo kunne gi grunner til det. (Ok, vet at akkurat det var en dårlig sammenlikning). Men å diskutere prøverør blir vel litt som å diskutere abort i grunn, man må gå veldig varsomt for å ikke tråkke på noen sine tær siden det er et veldig sårt tema for mange. Vet i grunn ikke hvordan jeg kunne stilt spm. sånn at det blir mindre støtene siden det handler om et såpass sårt tema. Ok, nå skal jeg slutte å spamme denne tråden og heller opprette en ny en om adopsjon vs. prøverør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del har jeg respekt for de som tar prøverør, jeg lurte bare på hva som er grunnen. Var for all del ikke min hensikt å støte noen, men jeg mener at når man har gjort et valg får man stå for det. Hvis man velger å gå med burka må man jo kunne gi grunner til det. (Ok, vet at akkurat det var en dårlig sammenlikning). Men å diskutere prøverør blir vel litt som å diskutere abort i grunn, man må gå veldig varsomt for å ikke tråkke på noen sine tær siden det er et veldig sårt tema for mange. Vet i grunn ikke hvordan jeg kunne stilt spm. sånn at det blir mindre støtene siden det handler om et såpass sårt tema. Ok, nå skal jeg slutte å spamme denne tråden og heller opprette en ny en om adopsjon vs. prøverør.

ale her står vel for "valget" om prøverør, poenget mitt er vel heller at man skal slippe å måtte forkalre for alle hvorfor man ikke er så "idealistisk" at man heller velger adopsjon (for de fleste her så er det det eneste alternativet til å få egne biologiske barn, og derfor strengt tatt ikke noe valg) , men for å være ærlig synes jeg egentlig du kunne droppa å spørre om det i det hele tatt. for som du skriver, det finnes vel ingen god måte å formulere et slikt spørsmål på.

Hvordan står det til med dere andre prøverørsmenneskene her inne da, noen nyheter? Trenger stadig solskinnshistorier for å holde motet og motivasjonen oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vettel

Jeg har begynt med suprecur, nesespray idag! Så endelig igang, men gruer meg fryktelig til sprøyter og egguttak! Mulig mannen som kan sette sprøyter fra før er borte med jobben i en eller to dager -typisk nok akkurat de dagene jeg skal sette sprøyte.

Ja ja, går seg vel til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med suprecur, nesespray idag! Så endelig igang, men gruer meg fryktelig til sprøyter og egguttak! Mulig mannen som kan sette sprøyter fra før er borte med jobben i en eller to dager -typisk nok akkurat de dagene jeg skal sette sprøyte.

Ja ja, går seg vel til!

oi, da er du i gang! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med suprecur, nesespray idag! Så endelig igang, men gruer meg fryktelig til sprøyter og egguttak! Mulig mannen som kan sette sprøyter fra før er borte med jobben i en eller to dager -typisk nok akkurat de dagene jeg skal sette sprøyte.

Ja ja, går seg vel til!

Dette klarer du vettu :jepp:

Endret av lille tussi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg er nå kommet på dag 7 med sprøyter, og hadde første UL i går :Nikke:

Grudde meg veldig til disse sprøytene også, men- det går veeldig bra! Litt øm, men stikkinga er ett mye mindre problem enn jeg trodde :) Har i tillegg en mann som er livredd sånt, så visste det var ingen hjelp å få der i gården, :forvirret: men tok med meg all info og sprøyte greier til ei venninne som er sykepleier,- som gjennomgikk det hele på en rolig og forklarende måte sammen med meg og det viste seg å være lurt.

Tror det går helt fint jeg ;)

Skal på neste UL 1 april og forhåpentligvis uttak rett over helgen! Gruer meg litt til det og ... :roll:

Lykke til!

mvh

Lille Tussi- 1.ste forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at sprøytene ikke var noe problem - for tiden er det de jeg gruer meg mest til!! Går sikkert bra når man først kommer i gang.. har en søster som er lege, så kanskje det er litt veiledning å få derfra! ;) Spennende med uttak så snart - hold oss oppdatert!

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ, i dag kom det er tykt brev fra St.Olavs!! Vi skal ringe dit for å avtale behandlingsstart... spennende og litt skummelt på samme tid. Helt ubevisst tenker jeg i planleggingen av framtiden at det ikke skal fungere, men jeg vet jo at det er betydelig større sjanse for at det virker med IVF enn med naturmetoden... Er nok fortsatt på "gitt opp"-stadiet, og det er jo ikke nødvendigvis noen bakdel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del har jeg respekt for de som tar prøverør, jeg lurte bare på hva som er grunnen. Var for all del ikke min hensikt å støte noen, men jeg mener at når man har gjort et valg får man stå for det. Hvis man velger å gå med burka må man jo kunne gi grunner til det. (Ok, vet at akkurat det var en dårlig sammenlikning). Men å diskutere prøverør blir vel litt som å diskutere abort i grunn, man må gå veldig varsomt for å ikke tråkke på noen sine tær siden det er et veldig sårt tema for mange. Vet i grunn ikke hvordan jeg kunne stilt spm. sånn at det blir mindre støtene siden det handler om et såpass sårt tema. Ok, nå skal jeg slutte å spamme denne tråden og heller opprette en ny en om adopsjon vs. prøverør.

Vi får dessverre ikke adoptere pga sykdom. Samme sykdom som gjør jeg ikke kan bli gravid på egenhånd. Lykkes vi ikke med prøverør, blir det ikke noe barn på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja allerede fra jeg startet denne tråden har det skjedd mye her gitt... noen er begynt på spray og andre på sprøyter... og idag fikk jeg sprøyter og nesespray i posten :-) Er det noen som vet om denne skal oppbevares i kjøleskap? Siden det lå med kjøleelementer når jeg fikk det, stod ingenting om det inni pakken...

Nå er snart begynnelse med hormonmedisner :sjenert: Det kan jo bli spennende å se hvor hormonella jeg blir! hehe... :gjeiper:

mayami: st.olav er også... hørt at de plukker ut de nydeligste eggene og lager nydelige barn, så håper vi begge lykkes der :rodmer: Når ca skal du i gang med spray og stikking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lovende ut! :) Vet ikke nøyaktig når jeg skal starte, men jeg skal ringe inn mens om ca en uke. Så er jeg satt opp på UL den 27.mai og mulig uttak 30.mai! Gikk mye fortere enn jeg hadde fryktet, bare håpe at det virker!! Masse lykke til med spraying og stikking - hormonella må omgivelsene bare tåle! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jenter! :goodbye:

Da kan jeg visst "melde meg inn" her..! Oj.. Fikk brev fra Riksen før helgen, om at vi er innkalt til samtale 2. mai... Hva er det egentlig som skjer på den samtalen? Spennende tid fremover nå, altså! :jepp:

Og lykke til til dere som allerede er igang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jenter! :goodbye:

Da kan jeg visst "melde meg inn" her..! Oj.. Fikk brev fra Riksen før helgen, om at vi er innkalt til samtale 2. mai... Hva er det egentlig som skjer på den samtalen? Spennende tid fremover nå, altså! :jepp:

Og lykke til til dere som allerede er igang! :)

Vi hadde en kort samtale, fikk informasjon om IVF/ ICSI, fikk mulighet til å stille spørsmål og begge fikk en gynekologisk undersøkelse. I vårt tilfelle er mannens mangel på sperm problemet, og ble derfor henvist til TESA (uthenting for å sjekke ståa i pungen ;) ). Vil tro dere kanskje får vite mulig oppstartsdato om dere er ferdig utredet.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en kort samtale, fikk informasjon om IVF/ ICSI, fikk mulighet til å stille spørsmål og begge fikk en gynekologisk undersøkelse. I vårt tilfelle er mannens mangel på sperm problemet, og ble derfor henvist til TESA (uthenting for å sjekke ståa i pungen ;) ). Vil tro dere kanskje får vite mulig oppstartsdato om dere er ferdig utredet.. ?

Ja, jeg har vært til LAP, og alt er i orden (den ene egglederen var litt "krøllete", men ellers alt som det skulle være), og mannen har levert sædprøve, og der var alt normalt. Så vi er virkelig "uforklarlig barnløse"... Spent på alt som skal skje fremover nå altså..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi alle sammen..vet ikke om jeg får lagt ut dette på riktig måte,men dere får være overbærende med meg :)

DA dette er første gang på ett slikt forum...

følte nå at behovet for og snakke med noen likesinnede var til stede:D

kjapt om meg:

jeg er 83mod,har en datter på 7år,og er gift med en ny mann på 3.året..

vi har vært sammen i 5...

har prøvd på nmr 2 siden sep 08....åhhhhhh føler det er en eeeeevighet siden :/

vi har kommet inn på ullevål,og starter og spraye med suprecur på LØRDAG :D weeee..da er vi endelig i gang,men det er med skrekkblandet fryd!!!

gruer med veldig til egguttak..og jeg aner ikke hvorfor????

så det var andre på omtrent samme sted i løypa her...DET syntes jeg var koslig...

forresten så bor vi like ved oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...