Gå til innhold

Denne sangen skal spilles i begravelsen min...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest En service fra Bromm

Jeg tror jeg skal en meget spirituell og nærliggende melodi som gir en respektfull avskjed med de som jeg var glad i / elsket.

Da velger jeg :

Tomasi Albinoni (1671-1751) Arr. av Remo Giazotto (i 1910)

Adagio i g-moll for stryker og orgel med David Bell, Orgel

Leon Spierer, Fiolin.

Deutsche Grammaphon 1985, Herbert Von Karajan und Berliner Philharmoniker.

Dette er det sterkeste musikalske dokument som noen kan velge for sin bortgang, mener nå jeg. Håpløsheten over at alt er borte i begynnelsen til gjensynet i slutten er så følsomt "beskrevet" at tårer blir opphøyd til noe annet enn tårer. Uansett hvem som hører dette og uansett livsperiode eller syklus, vil se hva jeg mener.

Dette stykket griper meg og fører meg ned til avgrunnen, for å så løfte opp i håpets og kjærlighetens forsonende kraft. Det er slik jeg vil at mine kjære og venner skal føle når de er ferdig med ritualet, en respekt fra meg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Om noen gidder å høre hva jeg ønsker etter at jeg har parkert tøfflene og dratt mot de evige jaktmarker;

Simple Minds - Don't You Forget About Me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg skal ha "What is love" med Haddaway eller hva det nå han heter i min begravelse.

:ler: Beklager :( ! Bare ser for meg når de setter igang med Haddaway etter minnetalene :ler:

Men for all del, et orginalt valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

"Eg ser" blei spilt i min bestemors begravelse.

Og "Deilig er jorden". Mange har tror at det er en julesang, men hvis man hører på teksten, så har det ingenting med jul å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg synes det var veldig vanskelig å forberede til min mors begravelse -hadde hn funnet frem noen sanger ol selv før hun døde ville jeg heller tatt det som en lettelse. Selv om den døde ikke får delta i det som skjer, vil man jo at det skal være i "dens ånd". Mamma fikk en veldig fin og verdig avskjed, men jeg hadde ikke hatt noe imot de om hun hadde kommet med forslag...

Helt enig. Da Pappa døde brått tidligere i år visste vi svært lite om hva han ønsket, men han hadde nevnt at han ville ha en glad begravelse, ingen triste sanger eller triste taler og slikt. Vi spilte bl.a. Air av Bach. Det ble en nydelig begravelse, verdig en snill Pappa og mann høyt elsket av svært mange.

Hvordan min begravelse skal bli har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg vil begraves, ikke bisettes, det er alt jeg vet så langt. Ellers har jeg ingen ønsker, men skal nok fortelle de nærmeste om det når/hvis jeg kommer på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
"Eg Ser" av Bjørn Eidsvåg ble spillt i en begravelse til en kjenning av meg.... som valgte å vandre bort. Utrolig nydelig tekst!!

Denne ble spilt i en begravelse til en venn av meg... jeg får tårer i øynene når jeg hører den...

Teksten er så beskrivende,..håper den blir spillt i min begravelse også...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at mine nærmeste skal høre "stop crying your heart out" av oasis i min begravelse...

Det er fordi jeg er evig oasisfan, noe hele familien og alle venner vet og fordi jeg synes teksten passer. :wink:

Håper og tror dette vil bli maange år til men har allikevel sagt mitt ønske til mamma og bestevenninna mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest heksa

i min begravelse så skal en begynne med Californication av Red hot chili peppers.Og når jeg blir bært ut av kirke¨n så skal de spille I`ll find may way home av Vangelis. Og hymn av Vangelis skal og spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

"Eg ser" og "Tears in heaven" ble spilt i begravelsen til fetteren min, det er to nydelige sanger, men kanskje litt mye brukt de senere år.

både "Air" av Bach og "Wish you were here" er nydelige sanger.

Har av en eller annen grunn bestemt meg for hvilken sang jeg vil at skal spilles i pappas begravelse, "Brothers in arms". Denne har han og jeg "alltid" hørt på i bilen når vi har kjørt på turer og sånn.

Har en deal med 2 kamerater også, at hvis vi mot formodning tar selvmord skal vi si fra til familien at "My Way" skal spilles i begravelsen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk si at jeg ikke bryr meg om hva de spiller i begravelsen min' date=' for jeg får ikke høre den likevel.[/quote']

Poenget er vel ikke at den døde skal høre den...poenget er at de som sitter der skal få høre musikk som den avdøde satte pris på.

Og ved å lytte til musikk som den avdøde satte pris på, viser de som sitter der den siste respekt: man minnes den avdøde gjennom avdødes musikkvalg. Den døde kan ikke spille selv, men musikken taler for seg.

Vakkert og trist på en gang.

Døden er ikke for pyser. Livet er ikke for pyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

enig med Melissa.

Derfor vil jeg at de spiller "carmen" av Marius Muller i min begravelse, for den spiller jeg ofte nå mens jeg lever også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Nå planlegger jeg ikke min egen begravelse, men sangen med Bjørn Eidsvåg "Eg Ser" er bare utrolig vakker. Har vært i 2 begravelser der den har blitt sunget og den er skikkelig sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt tema dette... Men jeg har faktisk sagt til mine nærmeste at jeg ønsker "Ein fin liten blome" (B. Eidsvåg) og "Det er makt i de foldede hender". Får håpe det er lenge til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange mange begravelser på grunn av at jeg har arbeidet som organist i lang tid. Det som har slått meg er at når det er bryllup da kommer bruden (nesten alltid bruden, sjelden brudgommen) med mange musikkønsker, schlagers som de vil jeg skal spille, evt. med en innleid artist eller en de kjenner som synger.

Men i begravelser har jeg faktiskbare opplevd dette en eller to ganger. Folk flest vil at de vanligste salmene skal synges, og et vanlig preludium og postludium (bl.a. Air av Bach, Adagio av Albinoni som noen har nevnt over, men stort sett overlater de alle disse valgene tiil meg, og jeg velger noe som passer... med årstiden (f.eks. vårsøg setter mange pris på om våren), eller naturen i omgivelsene den avdøde bodde i, eller folketonen "ut mot havet" (IKKE rudberg-svisken mao.) før kisten bæres ut hvis gravplassen er vendt mot havet, eller andre ting som gir diskrete assosiasjoner eller føles riktig der og da)

Iallefall har jeg kommet fram til at jeg ikke kan programmere min egen begravelse, jeg vil ha noe tradisjonelt, enkelt, vakkert og stillferdig. Huff, så trist det er å tenke på slikt! Mest av alt håper jeg at det kommer mange. At jeg har venner og folk som er glade i meg når den tiden kommer. Det er det ikke alle som har, vet jeg av arbeidserfaring...

Dere som vil ha popmusikk, hvordan vil dere at dette skal organiseres? Skal noen ta med en CD-spiller og sette opp høyttalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...