Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å reise til Kenya.

Hvis det blir aktuelt kommer det nok til å skje sommern / høsten 2012.

Jeg har en brevvenn i Kenya, og vil da helst kombinere noen dager i Nairobi med noen dager hos hennes familie på landet.

Har noen her vært i Kenya før og vil dele erfaringer?

Skrevet

jeg har ikke vært i Kenya, men vil gjerne ha et postkort om du reiser! :jepp:

Skrevet

jeg har ikke vært i Kenya, men vil gjerne ha et postkort om du reiser! :jepp:

Det skal du få, og om det blir noe av skal du få et fra Tanzania og, det er jo noen meter unna aktuell destinasjon (Ogembo).

Skrevet

Jeg har vært i Kenya, og det var virkelig en flott tur. Vi var en stor gruppe som reiste sammen da, så det blir jo litt annerledes enn når man reiser alene/ er få som reiser sammen, vi hadde jo ikke så mye valgfrihet. Vi hadde noen dager i Nairobi, og var også på safari i Masai Mara, på fuglesafari og på sykkeltur i en nasjonalpark jeg ikke husker navnet på (er noen år siden). Alt sammen var veldig bra. Dagene i Nairobi ble bl.a. brukt til å besøke en teplantasje et stykke utenfor byen, og å besøke en organisasjon i slummen.

Har ikke så mange konkrete erfaringer å komme med nå, da det er noen år siden jeg var der, annet enn å si at det var en flott og positiv opplevelse! :) Du får nok en flott tur, det er mye flott å se rundt omkring i Kenya (og en del elendighet også), og når du faktisk kjenner noen du skal besøke er du jo veldig heldig, så får du unngått det verste turistperspektivet.

• Liker 1
Skrevet

Hei, takk for svar!

Vil du si at Nairobi er et trygt sted å være som turist?

Jeg vil ikke reise med en større gruppe, det er mulig vi blir så få som meg og dattern min (som da vil være 4 - 5 år).

Skrevet

Vil du si at Nairobi er et trygt sted å være som turist?

Det aner jeg rett og slett ikke, det var jo relativt trygt da jeg var der (hvis ikke hadde vi neppe reist, siden dette var via en skole), men det har jo skjedd litt siden den gang. Personlig hadde jeg ikke hatt lyst til å ta med meg en 5-åring dit. Er det noen spesiell grunn til at du vil til akkurat Nairobi (er det kanskje den nærmeste byen)? Selv skulle jeg ønske at vi hadde dratt til Mombasa da vi var i Kenya, men det ble dessverre ikke tid til det. :)

Skrevet

Det aner jeg rett og slett ikke, det var jo relativt trygt da jeg var der (hvis ikke hadde vi neppe reist, siden dette var via en skole), men det har jo skjedd litt siden den gang. Personlig hadde jeg ikke hatt lyst til å ta med meg en 5-åring dit. Er det noen spesiell grunn til at du vil til akkurat Nairobi (er det kanskje den nærmeste byen)? Selv skulle jeg ønske at vi hadde dratt til Mombasa da vi var i Kenya, men det ble dessverre ikke tid til det. :)

Nei, Nairobi er ikke direkte trygt. Skal du være der noen dager anbefaler jeg at du får deg noen kontakter eller at du er med på guidede turer der. Jeg ville ikke ha begynt å gå rundt i byen på egenhånd og spesielt ikke med datter på 5 år.

Skrevet

Hei igjen!

Takk for svar alle sammmen.

Nairobi er ca. fem timers biltur unna der min kontakt bor. Hun bor ganske nære Lake Victoria, altså i sør vest.

Grunnen til at jeg tenker noen dager i Nairobi er for å brekke opp reisinga litt, se hovedstaden og oppleve andre sider ved Kenya når jeg først er der. Det er en annen by som er nærmere sluttdestinasjonen, den heter Kisumu. Dessuten har jeg lyst til å ha litt tid til bare oss på kun våre premisser, uten familien jeg ønsker å besøke.

Skrevet

Nairobi kalles Nairobbery på folkemunne, det er fordi det er fryktelig mye lommetyveri og ran på gaten.

Jeg ville alikevel dratt dit, det er en veldig fin by med store kontraster og mye og se/gjøre. Men jeg personlig ville ikke vandret rundt alene på kvelden i sentrum.

God tur! Hakuna Matata!

Skrevet

Synes det høres litt skummelt ut å reise dit alene med en femåring på slep... jeg ville ALDRI gjort det. Hvis du ikke vil reise som del av en gruppe så hadde jeg garantert skaffet meg kjentfolk som jeg stolte på som kunne drasse på meg hele tiden. Det er ikke akkurat noen charterdestinasjon du skal til som nødvendigvis er snille mot turister du skal til. Jeg skjønner godt at du vil oppleve landet på egenhånd, men sørg for å være trygg!

God tur!

Gjest Sunshine22
Skrevet

Hei Bernadette:)

Jeg var i Kenya i fjor,og det er et land full av kontraster - på godt og vondt! Jeg reiste sammen med 4 andre på privat reise til både Nairobi,Voi, en landsby nær grensen mot Tanzania og kystbyen Mombasa.

Kenya er et kjempefint land, og man opplever ting som setter ting i perspektiv. Da vi var i Nairobi besøkte vi flere organsisasjoner som Kenya Human Right Organization og vi var på besøk hos noen bekjente i FNbygningen. I Voi var vi på safari i Tsavo National Park, noe som var en opplevelse for livet:)

Vi hadde bekjente(lokale) som var med oss i Nairobi, det er ikke uten grunn at den er kjent en av de mest kriminelle byene i Afrika( http://www.travelmarket.no/Nairobi/t-98322/reiseguide.htm) Det er mye kriminalitet der, noe vi fikk kjenne på kroppen...Vi ble forsøkt ranet med pistol/revolver o.l, men heldigvis klarte vi å komme oss unna noen dollar fattigere...Sier ikke at dette vil skje dere, men det er viktig å være oppmerksomme på faren...Hvis man er lyse i huden , vil de ofte tolke det som at man har mye penger og er rik , siden man har reist til landet fra et annet kontinent. Det er absolutt lurt å ha bekjente eller guide med seg når man farter rundt i byen, for det er store sosiale skiller der. Et annet tips ,generelt, er å ikke ha på/med seg smykker,ringer osv av sølv/gull o.l, og ikke ha på deg for fine og dyre klær..Heller ikke vise kamera osv for ofte, for da skjønner de at du er velstående.

Vi var litt uheldige med situasjonen nevnt ovenfor,men det er også mange hyggelige folk i Kenya:) Svært mange vi møtte på vår vei , var veldig imøtekommende og hyggelige:)

Vi overnattet også på landet et døgn(homestay)og det var virkelig ute på savannen.Det spør hvor "langt ute på landet" du skal? For det kan virkelig være en utfordring å være i de områdene som ikke får så mye besøk...Jeg var på et slikt sted, og det er ikke et sted for alle for å si det sånn....

Jeg personlig ville nok ikke ha hatt med en evt datter som er så liten på en slik tur, men det er noe du selv må vurdere. Hvis du velger å reise, er det viktig at du tar alle forhåndsregler! Nairobi er en fin by-med store kontraster, men kan absolutt anbefales hvis man tar forhåndsregler!

Skrevet

Sunshine22, tusen takk for utfyllende svar!

Det er absolutt noe å tenke på..

Hvis jeg reiser helt alene har jeg kun meg selv å tenke på, og det er noe ganske annet! Det siste jeg vil er å utsette dattern min for potensielle trusler, og da er det ikke verdt det.

Jeg har fortsatt mye tid å tenke på!

Så til alle, takk for innspill!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...