Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ønsker man særbehandling fordi hun nå har blitt en c-kjendis? Eller ønsker man at de ca. 30000 uten papirer på seg selv nå skal få bli?

Om det finnes 30 000 som kom hit som barn, har fått høyere utdanning og vist særskilt vilje til å integrere seg, så ja. La dem få opphold! Mye bedre å gi dem lovlig opphold så de kan begynne å skatte. Litt kynisk kan forvaltningen være, akkurat som i andre land.

Sannheten er dog at det er veldig få i Amelies situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken rolle spiller det? Hun burde i så fall også vite bedre.

Jeg synes det er helt ok å gjøre forskjell på terrorister som Krekar og de som faktisk har kompetanse landet trenger. Jeg synes faktisk oppførsel skal bety noe.

I min verden skal Krekar ut og Amelie bli. Regelrytterne her inne synes tydeligvis det skal være omvendt :\

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er overraskende etter å ha lest gjennom både tråden, lest avisoppslagene og sett litt til denne jenta på TV at det kom som en overraskelse at politiet en dag ville finne henne, og derfor også overrasket over at de mener det å arrestere henne er et overgrep - greit nok, hun visste konsekvensene osv osv osv MEN fra det til å ikke en gang få svar på sin nye søknad om opphold, fra det til å bruke litt sånn "maktopplegg" for å sende henne ut syns jeg er drøyt..

Jeg syns det er drøyt at loven er slik at man kan tolke og være "konge på haugen" når man behandler søknader på en slik måte at folk flest ikke forstår hvorfor noen får bli mens andre må dra. Jeg syns det er feil at kriminelle får sone og slippes fri igjen UTEN at de tas direkte til flyet mens de som vil bidra, vil være lovlydige og vil gjøre ting riktig ikke får lov til det..

Jeg syns innvandring er vanskelig, fordi det er så mange typer innvandring og mange typer innvanvandrere... Jeg syns loven burde skille mellom de som søker asyl, opphold og innvandring basert på grunnlaget for søknaden - noen kommer hit og vil bidra, andre kommer for å få...

Denne jenta har jo vist at hun vil bidra, at hun kan bli en ressurs for oss - hvorfor ikke la henne bli? Hvilken skade gjør det i forhold til de som får bli og faktisk begår lovbrudd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig og har allerede hatt noen fb-krangler om dette. Mennesker som aldri har hørt om mennesket som nå plutselig skal støtte henne. Hun er her ulovlig, hun innrømmer det og skriver en bok om det. Så klart det har konsekvenser, noe annet ville ikke vært rett. Syns det er bra de setter eksempler, Norge burde vært flinkere til dette.

Loven gir rom for tolkning og skjönn, dette er bl.a grunnen til at vi har advokater og dommere. Etter min mening er det eneste eksemplet myndhetene her setter at å spille med åpne kort ikke skal lönne seg, ei heller å tilpasse seg det norske samfunnet.

Eneste som imponerer meg i denne saken er at de bare brukte et par timer på å arrestere henne etter at söknaden var avslått. Det må väre norgesrekord.

Endret av Larsern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må være likhet for loven.

Problemet er vel nettopp at folk ser at det ikke er tilfelle.

F eks gir dette lite troverdighet så lenge myndighetene ikke prioriterer å få mulla Krekar ut av landet før Maria, han er jo til og med erklært "en fare for Rikets sikkerhet" (som kanskje kan diskuteres).

Faren for dødsstraff i hjemlandet bør ikke tillegges vekt i og med det faktum at Krekar reiser dit frivillig i sine "ferier".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel nettopp at folk ser at det ikke er tilfelle.

F eks gir dette lite troverdighet så lenge myndighetene ikke prioriterer å få mulla Krekar ut av landet før Maria, han er jo til og med erklært "en fare for Rikets sikkerhet" (som kanskje kan diskuteres).

Faren for dødsstraff i hjemlandet bør ikke tillegges vekt i og med det faktum at Krekar reiser dit frivillig i sine "ferier".

Jeg tror vel ikke det er stor tvil rundt Krekars status i landet, derimot er det vel stor frykt i enkelte kretser for hva som skjer dersom han sendes ut kanskje, for så lenge han er her har enkelte en viss kontrol med han.... På den måten er det for noen kanskje tryggere å vite hvor han er enn hvor han ikke er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vel ikke det er stor tvil rundt Krekars status i landet, derimot er det vel stor frykt i enkelte kretser for hva som skjer dersom han sendes ut kanskje, for så lenge han er her har enkelte en viss kontrol med han.... På den måten er det for noen kanskje tryggere å vite hvor han er enn hvor han ikke er...?

Hmm, kanskje noen bør tipse Maria Amelie om at hun bør hinte om bomber og terroraksjoner dersom hun blir sendt ut av landet. Da får hun vel egen leilighet og politibeskyttelse før hun vet ordet av det.

Altså, jeg forstår at hun er blitt arrestert og skal sendes ut av landet, men samtidig så forstår jeg det ikke. En oppegående person som vil jobbe og bidra til samfunnet, nei - det vil vi ikke ha. En haug med nolduser som vil snylte på velferdsstaten derimot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013261

Hvorfor er det ikke greit om det er slik at politiet taktisk velger å gjøre dette når media "sover"?

Ja, hun er ressurssterk, ja hun snakker godt for seg, ja hun er lett å like.

Men det må være likhet for loven.

Hun er her ulovlig. Det er ikke sånn at man bør få gå fri bare fordi man har vakt oppsikt og blitt "kjendis". Skal media og de som har fått sympati med henne lage leven nå, så hun får bli? Mens andre bare kan sendes ut..?

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva forventer han? At politiet skal sende et brev hvor det står at de kommer til leiligheten hennes og arresterer henne kl 20.00, 27.januar?

Hehe... Man må nødvendigvis arrestere når dette er uventet og hun ikke forsøker å gjemme seg.

Nei, at de leser gjennom dokumentene de har fått tilsendt fra advokaten hennes, lager en uttalelse der de forklarer hvorfor hun ikke får oppholdstillatelse basert på nevnte opplysninger, og sender den til hennes advokat, sammen med en dato for når hun må ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne se for meg at man begynner i en ende når det gjelder arrester og utsendelser; Ta dem som lager trøbbel, som bedriver kriminalitet, og få dem ut først. Dem som viser vilje til å leve et noenlunde skikkelig liv, som forsøker å finne sin plass i samfunnet, haster det ikke med. Slike som Maria Amelie er ressurser, og yter faktisk noe til dette samfunnet. Og vi har hatt andre eksempler med mennesker som har vært i jobb, har integrert seg i samfunnet de bor i, og der lokalsamfunnet har engasjert seg for å beholde dem, når utsendelsesordren kommer.

Å kvitte seg med dem, er helt klart å begynne i feil ende.

Hele poenget med å begrense adgangen til å bo i dette landet, er at vi ser at innvandrere og flyktninger kan representere et problem for oss. Maria Amelie er ikke av dem.

Det har vært snakket om amnesti for dem uten papirer, for å løse en del av problemene med ulovlige innvandrere. Dette vil man vurdere å tilby småkriminelle og dopbrukere, i den tro at det skal endre på deres kriminelle tilknytning. Jeg tror heller at man burde lete opp de som skikker seg vel, og gi amnestiet til DEM. Kunne kanskje virke motiverende for de andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er kjæreste med en journalist i Klassekampen og postergirl for sosialistavisen Ny Tid. Det hele er en velrettet aksjonskampanje fra venstresiden for å tvinge frem et generelt amnesti til illegale innvandrere.

Om det faktisk bare var norsk statsborgerskap hun ønsket seg, ville hun lett fått det ved å gå stillere i dørene.

Det minner svært om hvordan islamistene i Frankrike på 90-tallet sendte den første hijab-kledde jenta til en offentlig skole.

De stupide lar seg lure og hyler opp om hvor ille det er at det er likhet for loven. De ser ikke at de er brikker i et spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at hun ikke får söke på individuelt grunnlag, men kommer under foreldrenes söknad som ble avslått for mange år siden. Det burde endres. Men nei, jeg er enig i at man ikke kan gjöre unntak for henne.

Det som er synd her er at man ser at den generelle fremmedfrykten i Norge (som man ser nok av her på KG) förer til at politikere snur kappen etter vinden, strammer inn retningslinjene som UDI/UNE fölger, som förer til tragiske enkeltskjebner. Det er hele systemet som er pill råttent. Det vet alle som har vaert i kontakt med UDI.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er kjæreste med en journalist i Klassekampen og postergirl for sosialistavisen Ny Tid. Det hele er en velrettet aksjonskampanje fra venstresiden for å tvinge frem et generelt amnesti til illegale innvandrere.

Om det faktisk bare var norsk statsborgerskap hun ønsket seg, ville hun lett fått det ved å gå stillere i dørene.

Det minner svært om hvordan islamistene i Frankrike på 90-tallet sendte den første hijab-kledde jenta til en offentlig skole.

De stupide lar seg lure og hyler opp om hvor ille det er at det er likhet for loven. De ser ikke at de er brikker i et spill.

Ja, gudskjelov at vi har paranoide folk på höyre-siden i politikken som kan passe på at landet ikke går til helvetet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, gudskjelov at vi har paranoide folk på höyre-siden i politikken som kan passe på at landet ikke går til helvetet...

Jepp. Siden venstresiden ikke har annet å fare med enn å skjellsord og diagnosestilling, så trengs vi. Det vil forhindre at Norge ender opp Storbritannias og Sveriges situasjon der all dissens er kneblet og deler av samfunnene begynner å gå i oppløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de verste kriminelle som alle frykter tar en mastergrad med strålende karakterer?

Men en slik inndeling av hvem som bør få bli i landet eller ikke vil jo by på uendelig mye mer tolkning.

Skal de personene som er heldige nok til å være utrustet med ressurssterke og samfunnsengasjerte foreldre, for ikke å snakke om hjernekapasitet, språkøre og evne til å lære fort, få bli værende, mens dem som ikke er like velsignet (men heller ikke kriminelle utover det å oppholde seg her ulovlig) skal ut? Vil ikke det bli svært urettferdig, med tanke på at denne Maria Amelie sikkert har mye bedre grunnlag for å "ta en mastergrad med strålende karakterer" eller noe annet som imponerer offentligheten enn en person som er vokst opp i en krigsherjet stamme i Afrika uten tilgang på bøker, nyheter etc? Vil det ikke også være en mulighet for at en person som Maria Amelia, som er lys i huden og virker vestlig og dannet, har lettere for å få seg en skikkelig jobb og evt. jobbe seg oppover enn en kullsvart afrikaner som lukter rart?

Hvem skal bestemme hvem som "fortjener" å bli etter å ha gjemt seg for utsendelse? Må ikke da f.eks. individets evner og forutsetninger også tas til etteretning? Det blir et komplisert system etterhvert..

Til dere som mener at kriminelle bør sendes hjem før Maria Amelie: Hvilket signal vil det sende om politiet unngår å arrestere noen som åpent i media erkjenner lovbrudd, uansett hvor hun i all rettferdighet burde befinne seg i utsendingskøen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at kriminelle bør sendes hjem før Maria Amelie: Hvilket signal vil det sende om politiet unngår å arrestere noen som åpent i media erkjenner lovbrudd, uansett hvor hun i all rettferdighet burde befinne seg i utsendingskøen?

For min del vil jeg si at det vil sette politiet i et særdeles dårlig lys og til og med politikerne hvis de nå gir etter for press.

MA burde ha vært smartere og fremdeles gjemt seg- da hadde hun unngått å havnet i denne gjørma. På én måte er jeg enig i at det er bedre med ei som har utdanning og slikt enn en som ikke har noenting og som bare lever på trygt og tapper samfunnet for penger og ikke gidder å lære seg norsk- på den andre siden har hun erkjent lovbrudd og hvis Norge skal ha likhet for loven uansett, bør dette gjelde for henne også. Selv om hun kan fremstå som smart og sympatisk og alt det der.

Mange har brent seg på pene jenter før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan ikke forskjellbehandle folk. Når andre folk som er i Norge ulovlig blir kasta ut må hun også bli det siden hun er her ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg synes det er helt riktig at hun blir sendt ut. Loven er lik for alle, og det er ingen unnskyldning at hun har lært seg norsk, tatt norsk utdannelse osv. som jeg så noen her nevnte. Skal det blir hovedregelen? Du får bli bare du klarer å gjemme deg for politiet frem til du lærer språket? Hun virker som et flott menneske, absolutt, men situasjonen er som den er, og hun må ut akkurat som alle andre ulovlige innvandrere som blir tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå engang et regelverk, som sier hvordan mennesker som ikke får innvilget oppholdstillatelse skal behandles.

Jeg synes det er utrolig leit at Marie Amelie må ut av landet, da hun er en flott og dyktig ung kvinne vi skulle vært stolt og glad for å ha som norsk statsborger.

Følelser og synsing kommer ikke foran lovverket i Norge.

I dette tilfellet er det synd, men slik er det nå engang. :tristbla:

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper alle dere som ønsker henne ut her inne, ikke blir hørt.

Flere andre europeiske land har amnesti lover,som brukes på papirløse innvandrere som er blitt en ressurs i samfunnet, på tross sine vanskelige situasjoner. Det handler om folk som aldri har lagt staten til byrde og jobbet og betalt skatt som alle lovlydige borgere.

Jeg synes det er skammelig at Maria Amelie er arrestert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...