AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Har innsett at jeg ikke kan drasse på min store eske med gamle dagbøker og fotoalbum lenger. Bilder av tidligere liv med exer etc (som jeg vet min mann ikke ville satt pris på å finne), dagbøker med div detaljerte følelsesladde utbrudd om forelskelser og annet privat, som jeg ikke unner noen å lese. Kanskje kjøper jeg en fin eske og plukker ut et utvalg bilder for å bevare til senere, slik at jeg har noe i allefall. Men hvor kan slikt kastes/makuleres? Det er snakk om mange tykke fotoalbum (som ikke kan gå rett i papiravfallet, uansett om jeg hadde turt), og et lass med dagbøker, jeg har vært veldig nøye med å dokumentere mitt eget liv i maaange år. Har ikke lyst til at en tilfeldig person som jobber i renholdsverket/på søppelplassen skal bli nysgjerrig og bla i dem, heller. Litt vemodig, men jeg trøster meg med at det jo ga meg noe å skrive tankene ned, der og da.
Capricorn Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Har innsett at jeg ikke kan drasse på min store eske med gamle dagbøker og fotoalbum lenger. Bilder av tidligere liv med exer etc (som jeg vet min mann ikke ville satt pris på å finne), dagbøker med div detaljerte følelsesladde utbrudd om forelskelser og annet privat, som jeg ikke unner noen å lese. Kanskje kjøper jeg en fin eske og plukker ut et utvalg bilder for å bevare til senere, slik at jeg har noe i allefall. Men hvor kan slikt kastes/makuleres? Det er snakk om mange tykke fotoalbum (som ikke kan gå rett i papiravfallet, uansett om jeg hadde turt), og et lass med dagbøker, jeg har vært veldig nøye med å dokumentere mitt eget liv i maaange år. Har ikke lyst til at en tilfeldig person som jobber i renholdsverket/på søppelplassen skal bli nysgjerrig og bla i dem, heller. Litt vemodig, men jeg trøster meg med at det jo ga meg noe å skrive tankene ned, der og da. Herregud, du må ikke kaste gamle minner! Dette kan da være artig å se på når du blir gammel. Dette er også noe barn og barnebarn setter stor pris på den dagen du ikke er mer. Mannen din må finne seg i at du har hatt et liv før. Minnene er tross alt en del av den han giftet seg med 1
Antoinette Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Har innsett at jeg ikke kan drasse på min store eske med gamle dagbøker og fotoalbum lenger. Bilder av tidligere liv med exer etc (som jeg vet min mann ikke ville satt pris på å finne), dagbøker med div detaljerte følelsesladde utbrudd om forelskelser og annet privat, som jeg ikke unner noen å lese. Kanskje kjøper jeg en fin eske og plukker ut et utvalg bilder for å bevare til senere, slik at jeg har noe i allefall. Men hvor kan slikt kastes/makuleres? Det er snakk om mange tykke fotoalbum (som ikke kan gå rett i papiravfallet, uansett om jeg hadde turt), og et lass med dagbøker, jeg har vært veldig nøye med å dokumentere mitt eget liv i maaange år. Har ikke lyst til at en tilfeldig person som jobber i renholdsverket/på søppelplassen skal bli nysgjerrig og bla i dem, heller. Litt vemodig, men jeg trøster meg med at det jo ga meg noe å skrive tankene ned, der og da. Kjenner du noen som jobber et sted hvor de har en makuleringsmaskin. Kunne du kommet innom og lånt den?
crazyforgum Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Kan du ikke bare brenne det du ikke vil ha?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 TS her... Takk for svar så kjapt! Ja, jeg skrev jo bøkene med tanke på å bevare dem, "kanskje et barnebarn vil lese og "lære" av min livserfaring". Nå når jeg selv titter på ting jeg skrev for 15 år siden, er det bare tull og pinlige historier, og alt for mye følelser som er grusomt selvhøytidelige. Pluss litt for intime detaljer ang det seksuelle, tror ikke jeg tenkte på at det kanskje ikke egner seg å overlevere til fremtidige generasjoner. Brenn dem, jo, kanskje. Men hvor? Jeg bor i blokk i byen... Har en liten vedovn, men de bøkene er fulle av alt mulig rart som jeg har limt inn, det er vel ikke så bra med plastikk i ovnen? Og da må jeg demontere fotoalbumene for å få plass, fjerne spiralinnbindingen... Tror jeg må finne en annen løsning.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Pakk dem bort i noen år. Sett dem hos familie/venner til du er helt sikker på at du vil kvitte deg med dem. Eller du kan vise alt sammen til mannen din. Kanskje du blir positivt overrasket over at du viser han tillit til det.
Realisten Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Haha.. Dette er ikke en tråd om hvordan hun kan kvitte seg med minnene. Les mellom linjene, dette er en tråd for å høste støtte og argumenter for å beholde bildene til tross for at mannen er fed up av bildene av hun henslengt i armene til diverse mannfolk fra fortiden. Selv et barn på fire år med et kromosom for mye hadde skjønt at å brenne er det enkleste alternativet. Og ja jeg synes du skal brenne albumene dine. Hadde du likt å finne eske på eske med bilder av mannen din med alle kvinnemenneskene han har hatt seg med?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Haha.. Dette er ikke en tråd om hvordan hun kan kvitte seg med minnene. Les mellom linjene, dette er en tråd for å høste støtte og argumenter for å beholde bildene til tross for at mannen er fed up av bildene av hun henslengt i armene til diverse mannfolk fra fortiden. Selv et barn på fire år med et kromosom for mye hadde skjønt at å brenne er det enkleste alternativet. Og ja jeg synes du skal brenne albumene dine. Hadde du likt å finne eske på eske med bilder av mannen din med alle kvinnemenneskene han har hatt seg med? Hva er galt i det? Jeg vet at mannen min har hatt forhold før meg, men jeg forlanger da ikke at han skal slette alt liv han hadde før meg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Haha.. Dette er ikke en tråd om hvordan hun kan kvitte seg med minnene. Les mellom linjene, dette er en tråd for å høste støtte og argumenter for å beholde bildene til tross for at mannen er fed up av bildene av hun henslengt i armene til diverse mannfolk fra fortiden. Selv et barn på fire år med et kromosom for mye hadde skjønt at å brenne er det enkleste alternativet. Og ja jeg synes du skal brenne albumene dine. Hadde du likt å finne eske på eske med bilder av mannen din med alle kvinnemenneskene han har hatt seg med? TS her. Vel, tråden og spørsmålet er faktisk reelt. Det er jo nettopp det du skriver sist her som gjør at jeg ikke har lyst til å drøye det så mye lenger. Hadde jeg bodd på en gård eller hatt en hage, kunne jeg kanskje lettere ha brent bøkene med plastikk og alt uten problem, sammen med annet skrot. Det er faktisk ikke alle som har lett tilgang på bålplass i det daglige. Kassa ligger her og venter til jeg kommer over et tilgjengelig bål (eller en krematorieovn?), men det har jammen gått noen år.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har også dagbøker og har de i en eske i boden. De har også vært fremme, men har bare bedt samboer la de være i fred, men det står ikke så mye om erotiske detaljer. Skrev om noe når jeg var 18, men strøk over det like etterpåj. Erotiske bilder har jeg makulert, men tankene mine må man gå aktivt inn for å lese og er ikke like tilfeldig som å komme over et bilde.
Realisten Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 TS her. Vel, tråden og spørsmålet er faktisk reelt. Det er jo nettopp det du skriver sist her som gjør at jeg ikke har lyst til å drøye det så mye lenger. Hadde jeg bodd på en gård eller hatt en hage, kunne jeg kanskje lettere ha brent bøkene med plastikk og alt uten problem, sammen med annet skrot. Det er faktisk ikke alle som har lett tilgang på bålplass i det daglige. Kassa ligger her og venter til jeg kommer over et tilgjengelig bål (eller en krematorieovn?), men det har jammen gått noen år. Du skriver jo du har en liten ovn - problemet er allerede løst. Du, smart som du er, legger bare inn ett og ett album. Spiraler og sånt plukker du ut når alt er utbrendt og kjølt ned. Ta noen album om dagen, bruk det som fyring i vinter. Ikke nok med at du gjør deg selv og gubben en tjeneste, dere sparer penger på det også. Stram deg opp og legg fortiden bak deg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du kanskje brenne det på forbrenningsanlegget på Klemetsrud. Jeg jobber med sikkerhetsgraderte dokumenter og vi bruker det når vi skal tilintetgjøre dokumenter. Du kan jo ringe dit og spørre om de mottar ting fra privatpersoner.
Meaty Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Jeg tror jeg hadde kjøpt meg en litt kraftig saks, og klippet i vei. Så er det vel bare å kaste alt i avfallet? Tviler sterkt på at noen gidder å bruke timesvis på å prøve å lime disse bitene sammen igjen. 1
Zzyzx Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 Makuleringsdingser Kanskje det enkleste for nå?
pulverheksa Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 Ikke brenn eller ødelegg bøkene og albumene. De er faktisk interessante for forskere en gang i fremtiden. For deg akkurat nå, er bøkene fulle av pinligehistorier og ting du heller vil dø av enn at noen skal få vite. Om 100 år når vi er borte, er slike dagbøker gull verdt for historikere og kuolturvitere. De sier noe om tiden vi lever i og hvordan "vanlige" folk oppfattet samfunnet. Sett dem i en kasse og skriv en lapp oppi som sier at når du en gang i fremtiden er borte skal kassen doneres til universitetsbiblioteket.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 Jeg brant gamle kjærlighetsbrev og dagbøker for to år siden. Litt trist,for om noen år er det glemt, men sånn er det.
Lizzee Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 Disse albumene... Er det bare bilder av deg med ekser i disse? Ingen bilder av ferier, omgivelser, turer og kanskje også andre folk? Hvis det bare er type kline-bilder med forskjellige gutter så for all del - kast dem. Men om dette er album med litt mer vanlige bilder så ville jeg ha beholdt dem. Jeg kaster ikke et eneste album. Og om sambo hadde kikket i mine gamle album og blitt sjalu fordi det er 25 år gammle bilder av meg sammen med en eks så hadde det ikke vært albumet som var problemet!! (men nå har ikke jeg noen bilder eller ekser jeg er flau over heller da)
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #19 Skrevet 14. januar 2011 Jeg kan forstå at fjortis-dagbøker kan være litt pinlig å lese. Både for en selv og andre når åra har gått. Men album. Du skal ha noen veldig spesielle bilder om det er så at du føler for å brenne albummene dine!!!! Jeg har album fra jeg gikk på ungdomsskolen og frem til i dag (nå er jeg 35). Jeg kaster jo ikke ungdomsalbumene mine med bilder fra klasseturer og klassefester og alle bilder av venninner og gutter jeg var kjæreste med!!! Kaster heller ikke albummene fra ferier og lignende jeg har hatt med ekskjæreste og ekssambo. Det er da ikke noe galt i å ha disse bildene! Vi gjør jo ikke noe galt på noen av bildene. Jeg vil ikke fornekte noe som jeg har skjedd jeg og jeg setter ikke en strek over min faktiske fortid selv om jeg nå er sammen med mannen i mitt liv. Men du ts har kanskje veldig spesielle og pinlige bilder??? En over her sa: Hadde du likt å finne eske på eske med bilder av mannen din med alle kvinnemenneskene han har hatt seg med? Hvis albummene primært er en katalog over de du har hatt deg med så snakker vi ikke akkurat vanlig album da. Og det er da vanlig å ha album med bilder av kjæreste og sånn. Trenger ikke gjøre det til noe snuskete noe.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #20 Skrevet 14. januar 2011 Hadde du likt å finne eske på eske med bilder av mannen din med alle kvinnemenneskene han har hatt seg med? ..er det det man kaller tidligere kjærester? Mennesker man har hatt seg med???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå