Gå til innhold

Kan man tørke ullklær i tørketrommel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det går an å tørke ullklær i tørketrommel eller om klærne blir ødelagt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd, men iom at det er eget ullprogram på vaskemaskinen som innebærer minimalt med sentrifugering, så antar jeg at ulltøy heller ikke tåler tørketrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel på hva du mener med ødelagt. Jeg fikk fin ny genser en gang som egentlig hadde tilhørt den noe større kjæresten min :gjeiper:

For å være litt mer alvorlig, de krymper. Ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Ull tålet temperaturer helt opp til 90 grader. Det ull derimot ikke tåler er å tromles og sentrifugeres. Da toves ulltrådene sammen og krymper veldig.

Så nei, tørketrommel er ikke til ull så sant det ikke står på lappen at det er spesialbehandlet og kan tromles.

Svogeren min vasket en merinoullgenser på 60 grader vanlig vask med full sentrifugering en gang.....

La oss bare si at genseren ble 1/3 av den originale størrelsen - og den kunne stå av seg selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur enkelte tørketromler har ullprogram, men da må du sette inn ein plastikksak og noko greier. Hadde ein sånn ein gang, men brukte aldri det programmet. Generelt: nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min vasket en merinoullgenser på 60 grader vanlig vask med full sentrifugering en gang.....

La oss bare si at genseren ble 1/3 av den originale størrelsen - og den kunne stå av seg selv! :D

Det samme skjer om den blir kjørt på 40 grader... Jeg har nemlig prøvd. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det går an å tørke ullklær i tørketrommel eller om klærne blir ødelagt da?

Tror nok det er stor sannsynlighet for at klærne blir ødlagt da ja, så ville ikke gjort det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små å brukte mye ull-klær, så tørka jeg i trommel. Ikke full-tørk, men til litt-fuktig. Funka fett!

Brukte svak varme, noe sånn ca 45 grader trur jeg, å forlot det ikke!!

Så; JA, det går an :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier å sentrifugere det på 800 omdreininger, så henger eg det opp over natta. Pleier å vere tørt til morgonen da. Tjukke gensere o.l. trenger kanskje litt lenger tid.

Enkelte Bosch tørketromler har ullkurv, men eg har aldri prøvd det til tross for at eg hadde tilgang på det i eit par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dårlig erfaring med det jeg iallefall...

Mannen tok helt av da vi kjøpte trommel, han tromlet ALT!! Fikk plutselig en haug med lammeullsgensre og ullstrømpebukser som kunne ha passet en ettåring, i tillegg var klærne garantert skuddsikre.... :kjefte:

Min kjære har til dags dato vaskeforbud....eneste maskinene han får sette på er sengetøy og handduker....(han har en historie med div ødelagte klær etter at vi flyttet sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker ullundertøy fra Devold, sparkjøp og Ulvang sokker i tørketrommelen. Kjører da et program med litt lavere temperatur. Går helt fint det.

Hadde iallfall ikke tatt en ullgenser i tørketrommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Min kjære har til dags dato vaskeforbud....eneste maskinene han får sette på er sengetøy og handduker....(han har en historie med div ødelagte klær etter at vi flyttet sammen).

Har du noensinne mistenkt mannen din for å gjøre feil med vilje for å slippe å ta klesvasken? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Nei.... og ja.....

Noe ulltøy tåler forsiktig tørketrommelbehandling, typisk merket superwash.

Alt annet forvandles til størrelse bitte-bittelliten, og fremstår i "skuddsikker" tykkelse. :skratte:

Så vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noensinne mistenkt mannen din for å gjøre feil med vilje for å slippe å ta klesvasken? ;)

Har tenkt tanken....men han er helt fjern når det kommer til å sortere klær..... Han klarer å sortere lyse og mørke handduker/sengetøy/undertøy da.... Dog, det er endel miks der og til tider, så jeg har litt merkelige farger på enkelte dynetrekk og handduker...

Men bluser, bukser, barna sitt tøy tar jeg selv! Han sitt og... Før vi flyttet sammen så ble alt vasket på 60g....han ødela endel av skjortene sine på det, da enkelte krympet...

Han ser bare ikke forskjell! Når han legger sammen klær og putter de i skapene så strever han og med å se forskjell på str....har ei jente på 13 og ei på 7... Min morgentrøtte 13 åring klarte en morgen og komme utfra badet med søstera sin tunika på seg...hvordan hun i det store og hele fikk den på aner jeg ikke. Likedan har jeg hatt endel angstopplevelser da jeg har tatt på meg 13åringen sin genser som har blitt lagt i mitt skap....trodde i noen sekund at jeg hadde gått mye opp i vekt...

Og stakkars 7åringen har av og til mistet trusa si i gulvet idet stilongsen gikk av...da faren hadde lagt søstera si truse i hennes skuffe....

Så vi har av og til morsom skattejakt på klær her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...