Gå til innhold

Bilkjøring etter ankelbrudd


Perelandra

Anbefalte innlegg

Jeg brakk ankelen i venstre fot for to måneder siden og har derfor ikke kunnet kjøre bil på lenge. De første 6 ukene måtte jeg ikke trø på foten, og kunne heller ikke kjøre bil. De to siste ukene har jeg gradvis begynt å belaste foten, og i følge legen kan jeg også kjøre.

I går hadde jeg min første prøvetur etter bruddet. Det var litt vondt og beinet føles stivt, men jeg greide å gjennomføre en kjøretur på ca. tur/retur fem km. Det verste var å rygge inn på en parkeringsplass og holde inne clutch-pedalen lenge nok

Ankelen er fortsatt hoven og stiv. I tillegg trenger jeg å trene opp musklene på nytt. For å trene meg opp vil jeg prøve å kjøre litt daglig. Hadde jeg brukket høyreankelen hadde jeg ikke hatt sjanse til å kunne kjøre enda, men med venstre klarer jeg foreløpig korte turer.

Er det andre som har erfaring med bilkjøring etter ankelbrudd?

Når kunne dere kjøre bil igjen problemfritt og uten smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brakk ankelen i fjor, og opererte inn plate og skruer.

Etter siste kontroll på sykehuset mener jeg jeg kunne kjøre bil. I begynnelsen var det litt rart og stivt. Måtte liksom løfte hele beinet på kløtsjen, istedet for å svinge foten frem og tilbake mellom hvile og kløtsjing.

Men etter en stund ble jeg vant til det, og en stund etter det igjen ble foten i seg selv bedre. Så det skal nok gå så bra, skal du se. :klemmer:

Nå 1,5 år etter, er det helt vanlig å kjøre, selv om ankelleddet fortsatt er litt stivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk ankelen i venstre fot for to måneder siden og har derfor ikke kunnet kjøre bil på lenge. De første 6 ukene måtte jeg ikke trø på foten, og kunne heller ikke kjøre bil. De to siste ukene har jeg gradvis begynt å belaste foten, og i følge legen kan jeg også kjøre.

I går hadde jeg min første prøvetur etter bruddet. Det var litt vondt og beinet føles stivt, men jeg greide å gjennomføre en kjøretur på ca. tur/retur fem km. Det verste var å rygge inn på en parkeringsplass og holde inne clutch-pedalen lenge nok

Ankelen er fortsatt hoven og stiv. I tillegg trenger jeg å trene opp musklene på nytt. For å trene meg opp vil jeg prøve å kjøre litt daglig. Hadde jeg brukket høyreankelen hadde jeg ikke hatt sjanse til å kunne kjøre enda, men med venstre klarer jeg foreløpig korte turer.

Er det andre som har erfaring med bilkjøring etter ankelbrudd?

Når kunne dere kjøre bil igjen problemfritt og uten smerter?

Hei.

Jeg regner med at du må gå til behandlinger etter ett sånn brudd?

Da kommer foten din seg fort,men ikke kjør før du er trygg.

Skjer det noe tror jeg det blir din skyld om foten ikke fungerer 100 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Petroline og Katt1!

Jeg hadde flere kjøreturer i forrige uke og det gikk ganske greit så lenge jeg kjørte forsiktig. For å slippe vanskelige situasjoner unngikk jeg rushtida og veier med mye trafikk. Skrekken ville være å havne i ei skikkelig kø hvor jeg måtte holde inn clutchen store deler av tida.

Dessverre har det blitt fryktelig glatt her nå, så jeg har ikke tatt turt å kjøre siden sist fredag. Vil ikke ta noen sjanser, det kan jo gå ut over andre også! Jeg hadde håpet på å kunne trene meg på kjøring i tida framover, men så lenge glatta varer tør jeg ikke.

Jeg kjenner godt igjen den det du skriver Petroline om å måtte løfte hele beinet når jeg skal bruke pedalen. Leddet er fortsatt ganske stivt så jeg klarer ikke bøye det opp og ned på vanlig måte. Jeg kan ikke bevege clutch-pedalen bare ved å sette hælen i gulvet.

Har skruer inni beinet som skal fjernes om noen uker. Håper at jeg vil bli mindre stiv når de er borte og at det da vil bli lettere å kjøre. Jeg har time med fastlegen min om ei uke, og skal snakke med henne om hun vil anbefale meg trening hos fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett kjenne etter selv hva som er ok.

Ikke samme type brudd, men jeg fikk ikke trå på foten på 8 uker. Dette var høyrefoten som hadde med gass og brems å gjøre. Gradvis så ble det bedre og jeg følte meg tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skruer inni beinet som skal fjernes om noen uker. Håper at jeg vil bli mindre stiv når de er borte og at det da vil bli lettere å kjøre. Jeg har time med fastlegen min om ei uke, og skal snakke med henne om hun vil anbefale meg trening hos fysioterapeut.

Det går seg til etter hvert som du får opp bevegelse, følelse og styrke i beinet igjen. :) Når beinet har vært immobilt i 6 uker er det mye som stivner, og da tar det tid å få alt sammen "opp å gå" igjen. Når du ikke er vant til å utføre noen som helst belastning på beinet på en stund, så er faktisk noe så enkelt som å trykke inn clutchen slitsomt og vondt, men det går raskt oppover igjen.

Angående det jeg har sitert, så vil jeg faktisk anbefale at du virkelig insisterer på at det er nødvendig for deg. Det er en prosess å trene opp et bein igjen, og det må gjøres på riktig måte for å unngå overbelastninger og belastningsskader. I tillegg til at du sannsynligvis vil trenge hjelp til å få knadd opp muskler, sener og bindevev. Dette blir nemlig ganske svekket og stivt etter noen uker i gips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg brakk ankelen i venstre fot for to måneder siden og har derfor ikke kunnet kjøre bil på lenge. De første 6 ukene måtte jeg ikke trø på foten, og kunne heller ikke kjøre bil. De to siste ukene har jeg gradvis begynt å belaste foten, og i følge legen kan jeg også kjøre.

I går hadde jeg min første prøvetur etter bruddet. Det var litt vondt og beinet føles stivt, men jeg greide å gjennomføre en kjøretur på ca. tur/retur fem km. Det verste var å rygge inn på en parkeringsplass og holde inne clutch-pedalen lenge nok

Ankelen er fortsatt hoven og stiv. I tillegg trenger jeg å trene opp musklene på nytt. For å trene meg opp vil jeg prøve å kjøre litt daglig. Hadde jeg brukket høyreankelen hadde jeg ikke hatt sjanse til å kunne kjøre enda, men med venstre klarer jeg foreløpig korte turer.

Er det andre som har erfaring med bilkjøring etter ankelbrudd?

Når kunne dere kjøre bil igjen problemfritt og uten smerter?

Surfet etter noe lignende og fant denne. Etter 7 uker med gips, brukket ankel, fikk jeg av gips i går.Oi, så skuffet jeg ble...trodde det bare var å ta på seg vintersko og ut og gå jeg...men der tok jeg feil. Inni gipsen disse ukene, bortsett fra de to første dagene, har jeg ikke hatt vondt i det hele tatt. Nå når jeg skal trå på foten er det grusomme smerter, jeg har brudd på innsiden, men kulen på utsiden, hele ankelen rundt og vristen er veldig hoven og rød, leggen smerter og muskler er borte.Ikke snakk om å få på vanlig sko der. Hadde time hos fysioterapeut i dag og fikk mange gode råd, det var bare å belaste og gå med krykkene og sette mer og mer tyngde på foten...men innimellom skulle jeg ligge på sofa, med benet opp og over sofarygg. Dette ser ut til at det kan ta sin tid.Møter og avtaler jeg har, får jeg utsette lengst mulig, og ellers ta taxi...det blir for komplisert å lirke seg til buss med krykker og sekk. Tenkte egen bil kanskje var greiere, men her ser jeg det er ikke så enkelt det heller. Uff, dette går ikke så raskt som jeg hadde trodd..jeg får følge med i denne tråden og se om det kommer noe oppløftende. Smertestillende er jeg motstander av, men nå overveier jeg å ta en Pinex Forte, for å tvinge meg til å gå på foten...er det lurt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfet etter noe lignende og fant denne. Etter 7 uker med gips, brukket ankel, fikk jeg av gips i går.Oi, så skuffet jeg ble...trodde det bare var å ta på seg vintersko og ut og gå jeg...men der tok jeg feil. Inni gipsen disse ukene, bortsett fra de to første dagene, har jeg ikke hatt vondt i det hele tatt. Nå når jeg skal trå på foten er det grusomme smerter, jeg har brudd på innsiden, men kulen på utsiden, hele ankelen rundt og vristen er veldig hoven og rød, leggen smerter og muskler er borte.Ikke snakk om å få på vanlig sko der. Hadde time hos fysioterapeut i dag og fikk mange gode råd, det var bare å belaste og gå med krykkene og sette mer og mer tyngde på foten...men innimellom skulle jeg ligge på sofa, med benet opp og over sofarygg. Dette ser ut til at det kan ta sin tid.Møter og avtaler jeg har, får jeg utsette lengst mulig, og ellers ta taxi...det blir for komplisert å lirke seg til buss med krykker og sekk. Tenkte egen bil kanskje var greiere, men her ser jeg det er ikke så enkelt det heller. Uff, dette går ikke så raskt som jeg hadde trodd..jeg får følge med i denne tråden og se om det kommer noe oppløftende. Smertestillende er jeg motstander av, men nå overveier jeg å ta en Pinex Forte, for å tvinge meg til å gå på foten...er det lurt tro?

Nei.

Etter 7 uker med beinet i gips har alt av sener, bindevev og muskler blitt svekket og stivnet helt. Dette tar tid før blir bra igjen. Dette er en prosess som må gå stegvis, og det eneste du risikerer ved å dope deg på smertestillende og å tvinge deg til å gå på foten er overbelastninger og en enda lenger restitueringsperiode.

Gjør som fysioterapauten sier, det er de som kan dette. Du kjenner hvor din smertegrense går, og når det begynner å gjøre vondt så er det en grunn til det. Litt ubehag er ikke farlig, men dersom du må dope deg på smertestillende for å gjennomføre noe, så er det tegn på at foten din ikke er klar for den typen belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvordan det skjedde da dere brakk ankelen (høres ikke som noe jeg ønsker å oppleve)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Etter 7 uker med beinet i gips har alt av sener, bindevev og muskler blitt svekket og stivnet helt. Dette tar tid før blir bra igjen. Dette er en prosess som må gå stegvis, og det eneste du risikerer ved å dope deg på smertestillende og å tvinge deg til å gå på foten er overbelastninger og en enda lenger restitueringsperiode.

Gjør som fysioterapauten sier, det er de som kan dette. Du kjenner hvor din smertegrense går, og når det begynner å gjøre vondt så er det en grunn til det. Litt ubehag er ikke farlig, men dersom du må dope deg på smertestillende for å gjennomføre noe, så er det tegn på at foten din ikke er klar for den typen belastninger.

Både leger og fysioterapeut mente det var lurt å ta en smertestillende for å utholde smertene og gjennomføre øvingene. Nå har jeg vært uten gips i 11 dager, hevelsen har gått ned ganske mye, og det er ikke fullt så vondt. Jeg har syklet noen ganger på trim-sykkel, det går greit, men ut har jeg ikke vært, annet enn med taxi til fysioterapeut. Den beste måten å trene på, sier han er å gå, gå, vanlig; ikke så lenge, og hvile innimellom. Jeg kan da vel ikke vente til jeg blir smertefri med å øve på gåing?

Hvordan jeg gjorde det, var det en som spurte...jeg små-jogget nedover en kjørevei som var helt bar, tok så en rask sving inn på fortau som ikke var bart, der gled jeg på en is-svull, og fikk venstre fot vridd under meg og satt på den. Prøvde meg 50 meter videre, trodde det var noe som gikk over, men måtte bare snu og nærmest hinke og krype halvannen kilometer hjem, før jeg fikk hjelp til Legevakten. I tillegg til brudd, var det vel mye leddbånd som var strukket og vridd også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...