Gå til innhold

Røykeloven gjelder ikke på Color Line


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Utflyttet

Danskebåtene/Kielfergene er jo større enn 40 m2, og de rommene som eventuelt er så små, er nært forbundet med rommenen ellers i båten.

Ansatte som er norske statsborgere har i henhold til norsk Arbeidsmiljølov og Røykelov krav på røykfrie arbeidsforhold.

Color Lines røykepraksis bør derfor prøves i norsk rett/internasjonal rett.

Altså dersom man er norsk (som meg) men jobber i utlandet (som meg) så skal norsk lov følges????

Tror nok at de som arbeider hos Color Line (og andre ferjeselskap med lignende "problemer") vet hvilke regler som gjelder ombord, ellers hadde vel ikke-røykende ansatte gått til sak alle sammen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg truffet deg hadde jeg kastet deg ned på bakken og sluppet en saftig brakfis midt i fleisen på deg. Tåler du ikke det, får du holde deg hjemme. Har man lyst har man lov :fnise:

Du mener fiselukt på linje med passiv røyking gir kreft og kroniske lungesykdommer?

De ansatte ombord på Color Line er ikke beskyttet av en Arbeidsmiljølov. Det er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dersom man er norsk (som meg) men jobber i utlandet (som meg) så skal norsk lov følges????

Tror nok at de som arbeider hos Color Line (og andre ferjeselskap med lignende "problemer") vet hvilke regler som gjelder ombord, ellers hadde vel ikke-røykende ansatte gått til sak alle sammen.....

De ansatte ombord på Color Line har dessverre ingen Arbeidsmiljølov som gir de rett til et røykfritt miljø.

Dersom de ansattes arbeidskontrakt har skriftlig i seg at den ser til norsk lovgivning, så skal norsk Arbeidsmiljølov og Røykelov følges. Dersom det derimot står i arbeidskontraktene til de norske ansatte at "norsk lov ikke gjelder", så omfattes de ikke av norsk Arbeidsmiljølov.

De ansatte i servicenæringen er en svak gruppe, og det er høy turn-over. Det skal nok derfor mye til for at de går til sak mot en arbeidsgiver som de er avhengige av. Det koster en del penger å gå til sak.

Norske myndigheter, politikere, Arbeidstilsynet og rettsapparat burde derimot være de instanser som hjelper de ansattes rettigheter ombord på fartøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røyk oppleves som ubehagelig for mange har jeg null problemer med å forstå, er selv perioderøyker og i de røykefrie periodene synes jeg det lukter helt j....av de rundt meg som røyker, MEN... Dere som er så plaget av dette ( både helsemessig og lukt) hva i all verden gjorde dere før røykeloven?? Satt inne hele tiden, sa opp jobben om noen røykte, gikk aldri ut og spiste, på kafé eller pub eller noe? Jeg tror ikke det .. Jeg støtter røykeloven fullt ut, men synes dette begynner å bli litt vel hysterisk....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av Color Line er norsk: Olav Nils Sunde: http://e24.no/naeringsliv/article3679122.ece

Med en norsk eier, og mange norske ansatte, burde eieren sørge for at de ansatte ikke må jobbe i et helseskadelig arbeidsmiljø.

Det er skammelig at han tillater røyking på sin norskeide fergekjede i 2011, der den rike, vestlige verden går i retning av en røykfri klode.

Jeg har avbestilt mine kurs som arrangere ombord på båten, og oppfordrer alle andre ikke-røykere til det samme: avlyse dere arrangement der: de ansatte fortjener å få jobbe i et helsevennlig arbeidsmiljø, spesielt nå i opplyste 2011.

Som nordmann, bør eieren følge norsk Arbeidsmiljølov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røyk oppleves som ubehagelig for mange har jeg null problemer med å forstå, er selv perioderøyker og i de røykefrie periodene synes jeg det lukter helt j....av de rundt meg som røyker, MEN... Dere som er så plaget av dette ( både helsemessig og lukt) hva i all verden gjorde dere før røykeloven?? Satt inne hele tiden, sa opp jobben om noen røykte, gikk aldri ut og spiste, på kafé eller pub eller noe? Jeg tror ikke det .. Jeg støtter røykeloven fullt ut, men synes dette begynner å bli litt vel hysterisk....

Vi ble kronisk syke. Mange fikk astma, bronkitt, måtte til legen og få pustemedisiner/innhaleringssprayer. Det var mange sykemeldinger og folk som ikke kunne jobbe på steder som tillot røyking. Vi ble sterkt plaget. Vi mistrivdes.

Så kom kunnskapen. og Arbeidsmiljøloven har alltid vært der for arbeidstakere i offentlig og privat sektor. Vi jublet da den medisinske forskningen vant over de kunnskapsløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble kronisk syke. Mange fikk astma, bronkitt, måtte til legen og få pustemedisiner/innhaleringssprayer. Det var mange sykemeldinger og folk som ikke kunne jobbe på steder som tillot røyking. Vi ble sterkt plaget. Vi mistrivdes.

Så kom kunnskapen. og Arbeidsmiljøloven har alltid vært der for arbeidstakere i offentlig og privat sektor. Vi jublet da den medisinske forskningen vant over de kunnskapsløse.

[/quote

Ja og som sagt er jeg gla for den nye røykeloven, selv om jeg røyker selv iblant. Dette nettopp fordi de som var så plaget som du beskriver, men denne debatten dreide seg om colorline og hvordan røykeloven var der... Og når det er lov til å røyke på en pub, men røykfritt på 5 andre så kan man vel velge selv? Og ja, jeg har selv vært der, med en asmatiker også faktisk, men hun opplevde ikke dette som noe problem... Tror mange er ute etter å "ta" røykere for alt det er verdt uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu..Slutt å grin ,så lite tåler du ikke,jeg røyker innne ,men likevel hadde jeg veninna mi med alvorlig astma hjemme hos meg ,bare lufta før hun kom! Har dere ikke fått vilja deres snart?

Syns dere skal få i dere ei maske å trekke over tryne så dere slipper noen lukt i det hele tatt.

Finns det ikke værre ting og bry seg om? :ninja:

Hvor gammel er du? :skratte:

Brødhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røyk oppleves som ubehagelig for mange har jeg null problemer med å forstå, er selv perioderøyker og i de røykefrie periodene synes jeg det lukter helt j....av de rundt meg som røyker, MEN... Dere som er så plaget av dette ( både helsemessig og lukt) hva i all verden gjorde dere før røykeloven?? Satt inne hele tiden, sa opp jobben om noen røykte, gikk aldri ut og spiste, på kafé eller pub eller noe? Jeg tror ikke det .. Jeg støtter røykeloven fullt ut, men synes dette begynner å bli litt vel hysterisk....

Holdt meg hjemme. Unngikk også mesteparten av hjemmefestene i ungdommen pga røyking inne. Hvis jeg gikk på kafé eller lignende så holdt jeg ut ca en halvtime før jeg var dårlig resten av dagen.

Nå holder jeg pusten hver gang jeg går ut/inn av et kjøpesenter eller offentlige bygninger. Går omveier om røykere jeg møter på gaten og står langt unna busskuret i plaskregn uten paraply fordi det sitter en person og røyker der.

Ja, jeg er ekstremt plaget. Men folk vil vanligvis ikke innse det, selv om de spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg hjemme. Unngikk også mesteparten av hjemmefestene i ungdommen pga røyking inne. Hvis jeg gikk på kafé eller lignende så holdt jeg ut ca en halvtime før jeg var dårlig resten av dagen.

Nå holder jeg pusten hver gang jeg går ut/inn av et kjøpesenter eller offentlige bygninger. Går omveier om røykere jeg møter på gaten og står langt unna busskuret i plaskregn uten paraply fordi det sitter en person og røyker der.

Ja, jeg er ekstremt plaget. Men folk vil vanligvis ikke innse det, selv om de spør.

Samme her...går store omveier om folk som ser dumme ut med røyken sin, der de forpester luften rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkedilla:

Du mener det er greit at de ansatte i røykebarene/røykeområdenen på Color Line utsettes for helseskader gjennom passiv røyking over tid?

De ansatte får her ingen beskyttelse. Er det riktig gjennom passiv røyking påføre folk helseskader mens de er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 22.18:

Kan du vise til hvor jeg sa det? Nevnte trådstarter noe om de ansattes arbeidsmiljø? Har jeg oversett noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 22.18:

Kan du vise til hvor jeg sa det? Nevnte trådstarter noe om de ansattes arbeidsmiljø? Har jeg oversett noe her?

I ditt innlegg #47 svarer du jo dette:

...-men denne debatten dreide seg om colorline og hvordan røykeloven var der... Og når det er lov til å røyke på en pub, men røykfritt på 5 andre så kan man vel velge selv? Og ja, jeg har selv vært der, med en asmatiker også faktisk, men hun opplevde ikke dette som noe problem... Tror mange er ute etter å "ta" røykere for alt det er verdt uansett!

Svaret ditt viser jo at du synes det er greit at det finnes områder ombord på Color Line der du mener "man bør kunne få røyke". Du tenker altså kun på passasjerene, og sier: "de som ikke tåler røyk får bare gå et annet sted".

Så jeg spør deg igjen:

Hva tenker du så om de ansatte, som jobber der? Har ikke også de ansatte rett til et røykfritt miljø, som arbeidstaker på sin arbeidsplass? Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på jobb, i en bar, hvor røyking er lov, kan man da si at de ikke viste bedre de som søkte? Kan de klage i ettertid? Er de de som klager, eller "gjester" som alikevel ikke vil sitte i denne baren.

Hvis jeg søker på jobb på en fiskebåt, kan jeg etterpå si at jeg ikke viste at det ville lukte fisk ombord, og at det er ekkelt fiskeblod der, og at jeg ikke trodde jeg ville bli sjøsyk på en stor båt, når jeg blir det på en liten?

Har man litt ansvar selv?

Color Line har røyking noen steder ja, unngå dem så er det ikke noe problem. Grunnen til at de har lov til å ha røykelokaler, er at de ikke seiler under norskt flagg. Det er det vel ingen i Norge som gjør, bortsett fra små fiskebåter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt innlegg #47 svarer du jo dette:

...-men denne debatten dreide seg om colorline og hvordan røykeloven var der... Og når det er lov til å røyke på en pub, men røykfritt på 5 andre så kan man vel velge selv? Og ja, jeg har selv vært der, med en asmatiker også faktisk, men hun opplevde ikke dette som noe problem... Tror mange er ute etter å "ta" røykere for alt det er verdt uansett!

Svaret ditt viser jo at du synes det er greit at det finnes områder ombord på Color Line der du mener "man bør kunne få røyke". Du tenker altså kun på passasjerene, og sier: "de som ikke tåler røyk får bare gå et annet sted".

Så jeg spør deg igjen:

Hva tenker du så om de ansatte, som jobber der? Har ikke også de ansatte rett til et røykfritt miljø, som arbeidstaker på sin arbeidsplass? Hva tenker du om det?

Ja, nettopp det, jeg mener at det er greit med 1 pub som man kan røyke i når 5 andre er røykfrie, FOR reisende, har ikke sagt noe om de ansatte. Så neste gang foreslår jeg at du spør, ikke legg ord i munnen på meg!

Men som svar på spm ditt nå: Jeg vet for lite om hvordan ansettelsesforhold de på colorline har til å kunne svare på dette, evt om de er ansatt på rederiet og kanskje dette er utenlansk og har andre regler. MEN...når røykeloven nå er innført slik den er i Norge, synes jeg at alle arbeidstakere selvfølgelig har rett på dette. Jeg jobber selv på et sted hvor det er totalforbud i arbeidstiden. Jeg røyker derfor ikke i arbeidstiden, ei heller rett før jeg går på jobb. Jeg ville heller aldri tent en røyk i et fullt busskur slik noen her beskriver, tar alltid hensyn ved f.eks utenlandsreiser på steder hvor man kan røyke inne (spør alltid de rundt meg om jeg kan ta meg en røyk etc).

Men om jeg f.eks får en pasient (jobber i helseforetak) som stinker av røyk eller parfyme, mener du da at jeg skal nekte å gjøre min jobb, som jeg selv har valgt ovenfor denne pasienten? Da synes jeg i så fall folk får finne seg en annen jobb...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Røykerne i Norge bør jo bare bestille seg Color Line-turer, så kan de dampe i vei i offentlige rom!

Synd norske myndigheter ikke forfølger at norske ansatte ikke beskyttes av verken Arbeidsmiljøloven eller Røykeloven, der de har krav på og rett til et røykfritt miljø på sin arbeidsplass.

Det handler om å beskytte de ansatte! De ansatte har rett til å jobbe i et arbeidsmiljø som ikke skader deres helse!

Arbeidsmiljøloven gir arbeidstakere i Norge rett til dette - i en rekke andre land er arbeidstakernes rettigheter lovfelt på et arbeidsmiljø som ikke er helseskadelig.

Ansatte ombord på Color Line-båtene bør være unntatt en slik beskyttelse?

Dette med arbeidsmiljøloven og røykeloven kommer vel helt an på hvilket flagg skipene seiler under, som en annen over her nevnte.

I Danmark f.eks. er det lov å røyke i lokaler på 40kvm eller mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på jobb, i en bar, hvor røyking er lov, kan man da si at de ikke viste bedre de som søkte?

Det at de har søkt på jobber ombord på Color Line, betyr ikke at de har søkt jobb begrenset til et par barer...som ansatte ombord, må de regne med å jobbe overalt om de er i servicenæringen.

Selv om de selv har valgt å søke, gir det den norske eieren større grunn til å ikke beskytte sine ansatte mot et helseskadelig arbeidsmiljø, som strider i mot Arbeidsmiljøloven og Røykeloven i Norge - eieren er tross alt norsk. Det er ikke urimelig å forvente at han er kjent med vest-europeiske arbeidsstandarder, spesielt ikke norske.

Er det noen gode grunner til at arbeidsgivere ikke skal verne sine ansatte mot farlige og helseskadelige arbeidsmiljø? Et godt og helsevennlig arbeidsklima er ikke unormalt å forvente, når man søker jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Color Line har røyking noen steder ja, unngå dem så er det ikke noe problem. Grunnen til at de har lov til å ha røykelokaler, er at de ikke seiler under norskt flagg.

Med norsk eier er det ikke urimelig å forvente at rederiet tar hensyn til norsk Arbeidsmiljølov.

Er det noen grunn til at man ikke behøver å ta hensyn til medisinsk forskning bare fordi man ikke seiler under norsk flagg? Eller er det lov å fremme gode helsevnenlige arbeidsmiljø selv om man ikke er bundet av norsk lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...