Gå til innhold

2011


Gjest Mynona83

Anbefalte innlegg

Gjest Mynona83

Hørte diskusjon på radio i går vedr uttalen av 2011, og hva Språkrådet skal anbefale NRK å bruke.

Hva sier du? Tjue-elleve eller totusenogelleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hørte også den debatten! jeg sier totusenogelleve. har nok noe å gjøre med at vi er inne i et nytt årtusen (etter år 2000 altså). jeg sier jo f.eks. tusenogtrettien om året 1031, ikke titrettien. i 2131 vil jeg antageligvis si tjueentrettien (jada, jeg forventer selvsagt å leve da :P).

Endret av madison rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva anbefaler Språkrådet?

mener Språkrådet (eventuelt så var det en språkforsker) sa at totusenogelleve var "rett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Totusenogelleve.

Hva anbefaler Språkrådet?

Mener at Sylfest mener at de fleste i Norge sier totusenogelleve, så det burde bli den offisielle formen, men at han andre (jeg fikk ikke med meg begynnelsen av debatten, så fikk ikke med med hvem han var) mente tjue-elleve var mest brukt. Han sa ihvertfall veldig spydig "i Lomheims kretser bruker de totusenogelleve...". Hørte diskusjonen i taxi, så tror ikke jeg fikk med meg konklusjonen.

Jeg sier totusenogelleve, føles mest naturlig for meg. Jeg sa jo totusenogåtte, så hvorfor skal jeg plutselig bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totusenogelleve

Samme her. De eneste jeg har hørt si tjueelleve er programledere på tv, eller politikere som tydeligvis er instruert til å si det. At de er instruert hører man på at de ofte sier totusenogelleve først, og så retter det til tjueelleve. Har ikke inntrykk av at det er mye brukt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

For meg er det hele enkelt...

Jeg sier ikke "tjue-hundre", jeg sier "to tusen".

"Tjue-ellve" blir for meg en forkortelse for "tjue-hundre og ellve", og det er ikke naturlig for meg å si, selv om alle andre på jobben sier det.

(De andre er instruert fra øverste hold om å si det, men siden jeg ikke har direkte kundekontakt, slipper jeg det heldigvis. ;) )

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...