Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel?

Snabelsnuppa

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med dette? Var under den misoppfatning at amming virker preventivt, men jordmora jeg går til fikk ordnet opp i det icon_wink.gif

Valget står mellom mini-piller og hormonspiral. Fordeler og ulemper med begge selvsagt, og sannelig om jeg vet hvar det blir til slutt. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei icon_biggrin.gif

Jeg også fikk utdelt resept på minipiller, jeg har henta dem og alt, men jeg har ikke begynt å ta dem.

Og hormonspiral vil jeg ikke ha, har en venninne som har gått masse opp i vekt etter at hun fikk den satt inn i februar.

Så her i gården er det gubben som får ta ansvaret, han bruker kondom og det er greit for meg. Vil ikke utsette kroppen min for kunstige hormoner flere ganger, gikk på P.piller i 6 år og jeg gikk opp 30 kg på disse åra + at jeg mista totalt lysten icon_eek.gif

Syns det går greit som vi har det, lysten er der i hvertfall icon_razz.gif

Og nå er gutten min 9 mnd, og vi gifter oss til høsten, så får vi se om vi prøver på en til etter det, vet ikke helt enda. Har fryktlig lyst på en til icon_biggrin.gif

Klem fra Pludre

vinke.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Pludre den 2002-05-06 14:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men ei venninne av meg begynte på p-piller etter sin fødsel og på grunn av det fikk hun blodpropp.

Det kan faktisk skje når man begynner på dem etter en fødsel. Jeg ville anbefalt kondom eller spiral.

Det er ikke alle som går opp noen kilo ved bruk av spiral. Jeg har to søstre som bruker det og jeg tror ikke de hadde det problemet.

Lykke til i hvert fall i valget.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte inn hormonspiralen og er kjempefornøyd.Har ikke hatt mensen siden før jeg ble gravid (snart 6 år)men ellers har jeg ikke merket noen bivirkninger. Ingen jeg kjenner har hatt bivirkninger av den.

Anbefales på det sterkeste....

Minipillen må jo tas til rett tid hver dag-så den var aldri noe alternativ for meg

Lykke til med vlget12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...ikke lett å velge.

Men jeg vil bare fortelle at jeg selv ble gravid med mini-p(concludag(?))...det er virkelig fort gjort at pillen blir tatt for sent iom kort slingringsmon!!!

Etter fødselen valgte jeg hormonspiralen. Småblødde en stund, men det stabiliserte seg etterhvert. Har ikke hatt noen helst form for problemer med den, jeg slapp menssmerter og trengte bare truseinnlegg når jeg hadde mens.

MEN, nå har jeg tatt den ut fordi jeg vil bli gravid igjen(hadde den i 5år). Så nå gjenstår det å se om hormonene har laga mye kluss med syklusene mine da....tok den ut 1mnd før prøvinga og er nå i min første prøvemåned. Dette blir spennende!!!

Hvis jeg ikke får problemer med å bli gravid så kommer jeg nok til å velge den igjen når den tid kommer.

Lykke til med valget av prevansjon;)

Klem fra Zafir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! icon_smile.gif

Det er jo alltid blandede erfaringer med det meste. Etter å ha lest litt her og der, heller jeg mer og mer over til spiralen. Å være pille-fri frister ganske mye, og blir både menssmerter og blødninger redusert, så er jo det selvsagt av det gode! icon_razz.gif Og får jeg problemer, så er det jo bare å ta den ut - skal jo uansett prøve på å lage søsken til tassen når den tid kommer icon_biggrin.gif

Hører gjerne på flere synspunkter/erfaringer!

Zafir: Lykke til med prøvinga!! Du holder oss vel oppdatert?

[ Dette Innlegg er endret av: Snabelsnuppa den 2002-05-07 12:01 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Snabelsnuppa den 2002-05-07 12:04 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...