Gå til innhold

Hjelp! Jeg har eksamen i Naturfag, emnet BÆREKRAFTIG UTVIKLING!


Gjest anygirl

Anbefalte innlegg

Heisann , jeg skal ha eksamen i morgen i naturfag. Og har fått emnet : Bærekraftig utvikling.

Jeg skjønner ikke en kvekk av dette å tenkte dere der ute kan hjelpe meg ?:)

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner du ikke det nå og ikke har gjort noe tidligere for å skjønne det så er det vel sent.

Les boka di og google. Bærekraftig er nøkkelordet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann , jeg skal ha eksamen i morgen i naturfag. Og har fått emnet : Bærekraftig utvikling.

Jeg skjønner ikke en kvekk av dette å tenkte dere der ute kan hjelpe meg ?:)

på forhånd takk :)

Jeg hadde naturfag-eksamen idag :)

Du må lese kapittel 9 som handler om bærekraftig utvikling(vet ikke om du har samme naturfagbok som meg ...).

Det er viktig at du leser og forstår det du leser. Om du ikke forstår det, så blir det vanskelig... Skal du ha muntlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hahah! Stakkars deg! Hatet det temaet så fordømt mye. Vg1, antar jeg? =)

Det er bare å google og bruke boka. Når du skjønner stoffet og har det som ditt eget med dine ord kan du lett lage en bra presentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde naturfag-eksamen idag :)

Du må lese kapittel 9 som handler om bærekraftig utvikling(vet ikke om du har samme naturfagbok som meg ...).

Det er viktig at du leser og forstår det du leser. Om du ikke forstår det, så blir det vanskelig... Skal du ha muntlig?

Har boken kosmos, ja muntlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahah! Stakkars deg! Hatet det temaet så fordømt mye. Vg1, antar jeg? =)

Det er bare å google og bruke boka. Når du skjønner stoffet og har det som ditt eget med dine ord kan du lett lage en bra presentasjon.

Ja, Vg1.. Går egentli vg2 nå, men strøk i faget ifjor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boken kosmos, ja muntlig :)

Jeg har naturfagboken Nexus. :lur:

Men har du lest kapittelet om bærekraftig utvikling da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekraftig. Hør på ordet, og bruk holdet - da skjønner du hva det handler om, det ligger i uttrykket. Bærekraftig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturfagboken Nexus. :lur:

Men har du lest kapittelet om bærekraftig utvikling da?

Ja, opp til 5 gang sikkert :P

Men fortsatt, jeg aner ikke hva jeg skal lage power point presentasjon av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturfagboken Nexus. :lur:

Men har du lest kapittelet om bærekraftig utvikling da?

Ja, opp til 5 gang sikkert :P

Men fortsatt, jeg aner ikke hva jeg skal lage power point presentasjon av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke den fjerneste anelse til nå, så er det kanskje litt vel sent å skulle lære seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Ja, Vg1.. Går egentli vg2 nå, men strøk i faget ifjor..

Nesten forståelig. Faget er ganske tungt det året :P

Men her er et eksempel:

Føre var prinsippet (som er en del av bærekraftig utvikling) går ut på at vi må reagere før det er for sent!

F.eks global oppvarming - når polene har smeltet og isbjørnene har druknet er det for sent å rette opp i den feilen, derfor må vi bearbeide problemet mens vi kan. "Bedre føre var enn ettersnar"

Og bærekraftig utvikling går kort sagt ut på at vi ikke må la våre handlinger i hverdagen ødelegge for den neste generasjonen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bærekraftig_utvikling

http://no.wikipedia.org/wiki/Føre-var-prinsippet

Sensor tar ikke en elev som kun bruker wikipedia linker så veldig seriøst, så bruk andre kilder i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lært noe om det i timen, evetuelt hatt prøvet i stoffet. Man kommer som regel opp i pensum som man har gjennomgått i timene så vidt jeg vet (kompetansemålene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehey, dette skriver jeg mastergraden min på :)

Det finnes ingen "enkel" måte å fremstille dette på. Den vanligste definisjonen (men ikke den eneste) sier at bærekraftig utvikling er "utvikling som møter dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å møte sine" - noe som egentlig betyr at vi må "spare" slik at de som kommer etter oss kan nyte de samme godene som vi gjør. Dette er slik det fremstilles av Brundtland-kommisjonen fra 1987. I dag vet vi bittelitt mer om miljø og utvikling, men det er fremdeles et vagt begrep som inneholder lite handlekraft.

Du kan lese mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sustainable_development

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, opp til 5 gang sikkert :P

Men fortsatt, jeg aner ikke hva jeg skal lage power point presentasjon av..

Det er mye du kan prate om.

Bærekraftig utvikling (altså, bære-evnen som utviklingen kan tåle før den kollapser, eller flater ut) er en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge for kommende generasjoner, for de må også få dekket sine behov og leve så godt som vi gjør idag.

Du kan prate om trusler mot det biologiske mangfoldet som arter som utryddes, gener som blir ødelagt, økologien som blir ødelagt pga klimaendringer, den tropiske regnskogen som blir borte og knsenkvensene av det

Hva med å prate om konsentrasjonen av miljøgifter i en organisme, der konsentrasjonen øker jo lenger opp i næringskjeden man kommer.

Hva med å prate om polsmelting i arktis, og trusselen mot økosystemene i det området? Og kanskje det vil får konsekvenser for andre økosystem andre steder i verden?

Eller du kan prate om bruken av fossilt brennstoff(olje, gass, kull), som er en trussel mot miljøet og mot menneskers helse.

Også kan du komme inn på føre-var-prinsippet.

Og kanskje prate litt om konvensjoner og protokoller?

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...