Gå til innhold

Kølabånn


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg er i slaget med mer eller mindre fjollete spørsmål i dag :fnise: . (Det skulle kanskje heller vært plassert på snikk-snakk). Har dere hørt om Kølabånn, hvor det ligger og hva det egentlige navnet er?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kolbotn er vel stedet man tenker på, ja, men det er mange kølabånner rundt omkring. For en kølabånn er det samme som kølmile, fremstillingssted for trekull (trekøl). Her kan du lese litt om prosessen, dersom du har lyst til å finne ut litt mer om det fjollete stedsnavnet: http://www.sandefjord.folkebibl.no/sandefjord/tema/kulturminner/kulturminnerhost1990b.html

Jeg har for øvrig vært med på å bygge opp og brenne kølmile. Interessant å se historien i praksis. Og mye hardt arbeid i myrland, med myggkolonier rundt oss. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at man mener Kolbotn, og jeg vet hvor det er. Men jeg har aldri hørt ordet bli benyttet i dagligtale, bare på tull, eller fordi man tror at de som bor der bruker det. Og det gjør de jo ikke (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vet at man mener Kolbotn, og jeg vet hvor det er. Men jeg har aldri hørt ordet bli benyttet i dagligtale, bare på tull, eller fordi man tror at de som bor der bruker det. Og det gjør de jo ikke (?).

Jeg kjente en dame en gang som sa Kølabånn, men jeg fikk aldri klarhet i om hun mente det alvorlig eller ei. Hun var litt kort i hodet for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg er i slaget med mer eller mindre fjollete spørsmål i dag :fnise: . (Det skulle kanskje heller vært plassert på snikk-snakk). Har dere hørt om Kølabånn, hvor det ligger og hva det egentlige navnet er?

Auh jess :cool: Men mer under navnet Kølabøttn. Eller Kolboten om du vil. Like med Tårnåsen og Sofiemyr. Inneholder 1 stykk eks statsminister... Er i bunn og grunn et høl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Kolbotn. Jeg sier Kølabonn på tull av og til når jeg snakker med andre Køliser (folk fra Kolbotn), men alltid Kolbotn når jeg snakker om stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Auh jess :cool: Men mer under navnet Kølabøttn. Eller Kolboten om du vil. Like med Tårnåsen og Sofiemyr. Inneholder 1 stykk eks statsminister... Er i bunn og grunn et høl.

Ja. du brutale mann, du kan få sagt det :skratte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Næmen brutalis da, har du fått inntrykk av jeg er så striks og "frøkenaktig"? :sjenert:

Det er, for å være ærlig, et punkt som minner meg veeeeldig om min mor... Så svaret er ja! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kølabånn er et gammelt folkelig navn på Kolbotn (og en del andre kullmiller). Det var en eller annen forfatter som foreslo å endre navnet til Kolbotn, og så ble det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er, for å være ærlig, et punkt som minner meg veeeeldig om min mor... Så svaret er ja! :sukk:

Du må ikke projisere din mors egenskaper på meg, da blir jeg lei meg :grine: . Jeg er snill og fleksibel, har andre sider også som jeg ikke skal si noe om her ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kølabånn er et gammelt folkelig navn på Kolbotn (og en del andre kullmiller). Det var en eller annen forfatter som foreslo å endre navnet til Kolbotn, og så ble det sånn.

Man lærer noe hver dag gitt. Min oldemor var Kolbotn-jente, som meg, men hun kalte det for Kuldebunnen på grunn av at kulde "fanges" i topografien og det er generelt lavere temperaturer der "gamle" Kolbotn lå enn i de omkringliggende stedene som Sofiemyr, Tårnåsen eller Ingieråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer noe hver dag gitt. Min oldemor var Kolbotn-jente, som meg, men hun kalte det for Kuldebunnen på grunn av at kulde "fanges" i topografien og det er generelt lavere temperaturer der "gamle" Kolbotn lå enn i de omkringliggende stedene som Sofiemyr, Tårnåsen eller Ingieråsen.

Ja, det var jo det Kolbotn het offisielt - eller nærmere bestemt, i følge noe jeg fant på nettet: 1526 Kullebotnen, 1647: Kollebotn, 1664: Kollebond, 1667 Kålebånden, 1669: Kålebonden, 1708: Kollebunden, 1750 Kullebonden, 1919 Kullebunden. Etter at jeg skrev det i går ble jeg litt i stuss - det er noe jeg har hørt på radioen eller lignende, men det viser seg at det ikke er noe tegn til kullbrenning der, så det kan nok bety noe helt annet som du sier.

Det er veldig morsomt med stedsnavn som endrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...