Gå til innhold

"Dialekt" på dialekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på ordet "dialekt" på deres dialekt. Er det han- eller hunkjønn? :)

Diskuterer dette ofte med familien min, der alle bruker det som hankjønn, mens jeg sier det som hunkjønn. Vet at mange i klassen min på vgs også brukte det som hunkjønn, og de ble overrasket da de oppdaget at det på nynorsk/bokmål er hankjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Vel, jeg snakker bokmål og sier "en dialekt". :)

Samme her. Ifølge mine ordbøker er "dialekt" hankjønn på både bokmål og nynorsk. De som bruker hunkjønn, sier vel gjerne "skola" og "klassa" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eventyr3

Samme her. Ifølge mine ordbøker er "dialekt" hankjønn på både bokmål og nynorsk. De som bruker hunkjønn, sier vel gjerne "skola" og "klassa" også.

:ler2: lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

jeg sier ei dialekt. sier ikke skola/klassa.

Bare for å ha sagt det så mente jeg ikke dette på en nedlatende måte. Det er ganske mange på KG som skriver dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er noen sammenheng mellom det å si "dialekta" og det å si "skola". Det siste er et nordnorsk fenomen, mens det å ha "dialekt" som hunkjønnsord, forekommer i de fleste landsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier "ei dialekt".

Ei dialekt - dialekta - dialekter - dialektene

Ei klasse - klassa - klasser - klassene

Ein skule - skulen - skular - skulane

Sånn ville eg ha bøygd desse substantiva.

Kva er rart med "klassa" eigentleg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier "en" dialekt og "dialekta". Ganske ulogisk i grunn :P

For øvrig mange som sier "skola" her i Trøndelag, og vi er ikke Nord-Norge. Har heller aldri hørt noen fra Nordland og oppover si "skola" heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "en" dialekt og "dialekta". Ganske ulogisk i grunn :P

For øvrig mange som sier "skola" her i Trøndelag, og vi er ikke Nord-Norge. Har heller aldri hørt noen fra Nordland og oppover si "skola" heller?

kjenner en del folk fra Lofoten som sier skola/klassa. selv er jeg fra et område lenger nord i Nordland, der sier vi ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Snakker en av østlandsdialektene og sier "ei dialekt, dialekta".

forøvrig sier jeg "en skole-skolen (med noe tjukk-l i)", men "ei klasse-klassa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Dialekten er en transe her. En dialekt - dialekta.

Hos meg også. :) Dialekt er definitivt et hankjønnsord for meg, men det er likevel mulig å si dialekta. Det samme gjelder skole - jeg sier som regel skolen, men innimellom blir det skola. "Klassa" har derimot aldri kommet over mine lepper.

Jeg er for øvrig oppvokst på fylkesgrensa (hva med ei grense, er det også rart?) mellom Nordland og Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig er det hunnkjønn for min del. Det er mest vanlig innenfor dialekta mi. Skriftlig blir det hannkjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "dialækta" og skriver "dialekten". Jeg tror jeg ville sagt "ei dialækt", men det er ikke noe jeg sier veldig ofte, så det blir litt hypotetisk.

Endret av Airi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...