Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke TS er uhøflig som legger ut invitasjon eller vil ha en mening om dette. Overhodet ikke.

Syns både invitasjonen og svarmailen var skikkelig arrogant.

Jeg ville aldri dratt. Ikke en gang om det var bestevenninne.

Her i traktene er det mange som setter seg i gjeld for å få drømmebryllupet - noe jeg syns er tåpelig. Men jeg har aldri opplevd et bryllup hvor man betaler for å få lov til å komme.

De færreste her har gaveliste - rett og slett for den mest ønskede gaven er penger, til å betale nettopp alt det som trengs.

Det bryllupet jeg var i nettopp - der tok brudeparet 100 000 i lån - og fikk tilnærmet 40 000 tilbake i pengegaver, og noen andre gaver.

Hadde aldri i verden betalt tilnærmet lik en og en halv måned i husleie bare for at vi skulle dra i bryllup, og kjøpe gave i tillegg.

Det virker rett og slett som om de vil dekke utgiftene ved gjestene.

Skrevet

Nå synes jeg det er litt drøyt å legge ut både invitasjon og svarmail her inne, men nok om det.

Det er et par ting jeg reagerer på i denne saken. Det er ikke at brudeparet ønsker seg et bryllup i utlandet - det står de fritt til å gjøre. Det jeg imidlertid reagerer på er at alt er ordnet på forhånd, uten mulighet for å velge alternative løsninger, og at det ikke er rimeligere om man bor sammen på rom, slik man ofte gjør som par.

Jeg har vært i bryllup i utlandet, og har vel aldri tenkt at det var naturlig at brudeparet skulle dekke reise og opphold for meg. Men jeg har opplevd at brudeparet i sin invitasjon har lagt forholdene til rette for at vi skulle bestille rimeligst mulig reise og hotell, ved å oppgi hvilket selskap som selger billigst flybiletter, de har fått til en avtale med et hotell, osv.

Vi har for eksempel opplevd å delta i et bryllup et sted i Europa (storby som det har vært enkelt å komme seg til), hvor et opplegg med lunsj fredagen før og transport til og fra stedet der middag ble holdt var det vi "fikk". Opphold og reise betalte vi selvsagt selv. De fleste gjestene benyttet sjansen til å la dette bli en langhelg, og kom allerede onsdag/torsdag. Det var absolutt ingen sure miner å spore noen sted med et slikt opplegg. De fleste var glade for å kunne delta i et nydelig bryllup, og benytte sjansen til å utforske en ny by.

Det blir på en måte slik i dette tilfellet også, siden det oppgis pris på reise og opphold, men jeg reagerer som sagt på at det ikke finnes alternative løsninger for de som velger å komme for eksempel samme dag. Det er ingen tvil om at man sitter igjen med en liten følelse av at gjestene iallefall er med på å finansiere leie av slottet - selvom jeg altså synes det hverken er naturlig at brudeparet skal finansiere både transport og opphold for de enkelte gjestene. :)

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Foreldrene mine ble invitert til et bryllup som skulle holdes i Italia eller noe. De takket pent nei, for de hadde 3 unger, jobb og oppussing av kjøkken å stresse med. Det er lov å si nei, også kan dere heller invitere det nygifte paret på kaffe og kake etter bryllupsreisen deres o.l? =)

Skrevet

Vi har for eksempel opplevd å delta i et bryllup et sted i Europa (storby som det har vært enkelt å komme seg til), hvor et opplegg med lunsj fredagen før og transport til og fra stedet der middag ble holdt var det vi "fikk". Opphold og reise betalte vi selvsagt selv. De fleste gjestene benyttet sjansen til å la dette bli en langhelg, og kom allerede onsdag/torsdag. Det var absolutt ingen sure miner å spore noen sted med et slikt opplegg. De fleste var glade for å kunne delta i et nydelig bryllup, og benytte sjansen til å utforske en ny by.

Men nå er ikke dette er spennende storbyferie, det er ute på det svenske landet milevis fra nærmeste by.

• Liker 1
Skrevet

Men nå er ikke dette er spennende storbyferie, det er ute på det svenske landet milevis fra nærmeste by.

Tror du ikke det er en opplevelse og kose seg med ukjente slektninger, familie og venner en sjeldent ser på et øde og kjedelig sted ute i den svenske landsbygda?

Hadde gladelig betalt opp mot 10 000 for noe slikt jeg!

Skrevet

Tror du ikke det er en opplevelse og kose seg med ukjente slektninger, familie og venner en sjeldent ser på et øde og kjedelig sted ute i den svenske landsbygda?

Hadde gladelig betalt opp mot 10 000 for noe slikt jeg!

Mulig noen vil sette pris på det, men det var ikke poenget. Man kan ikke sammenligne det å måtte betale i dyre dommer for en helg i svensk ødemark med å betale for å få en langhelg i en europeisk storby.

Skrevet

Mulig noen vil sette pris på det, men det var ikke poenget. Man kan ikke sammenligne det å måtte betale i dyre dommer for en helg i svensk ødemark med å betale for å få en langhelg i en europeisk storby.

Nei, det var vel nettopp det som var poenget mitt - at det er ulike måter å løse bryllup i utlandet på. Noen er helt ok, andre mindre ok. :)

Skrevet

Nå er det vel heller ikke hvor spennende det er enten der eller der som er tema :P

Skrevet

Hadde jeg fått en slik invitasjon, så hadde jeg rett og slett blitt provosert.

3500 pr. hode er MYE penger, det er f.eks langt høyere enn hele mitt julegavebudsjett i år.

7000,- hvis jeg og dama skulle dratt + at jeg må sette av tre dager. For den prisen hadde jeg heller unnt meg og dama en deilig ferie og selv da er budsjettet sjelden så høyt.

Mitt råd er å ikke dra, si tydelig ifra hvorfor og kjøpe en skikkelig kjiip gave på Nille til 49,90 max!

Skrevet

Hehe, en liten prissammenligning: Jeg og kjæresten bestilte akkurat en trenetters helgetur til Riga, og betalte 1000 for alle fire flybilletter og 950 for et helt fint hotell i de tre nettene, inkludert frokost. Utenom sesong, riktignok, og det inkluderer jo ikke all mat eller reise til og fra flyplassene, men allikevel. 2000 kroner for to mennesker.

Skrevet

Nå er det ikke bare reisen og overnattinga de skal ha betaling for. også bryllupsmaten. Det blir feil. Og jo mailen var direkte sitert, så vi vet nøyaktig hvordan det ble formulert

Ok, eg fekk berre med meg svaret frå brura.

Men sjølve bryllupsmiddagen er sikkert ikkje med i reknestykkjet, det er sikkert berre frukostar og lunsjane. MEn eg gidd ikkje meir, det er jo tydeleg ikkje mogleg å vere positiv til dette bryllaupet. Og nok ein gong utruleg glad for at eg ikkje orga ein fest då eg gifta meg.

Skrevet

Hadde jeg fått en slik invitasjon, så hadde jeg rett og slett blitt provosert.

3500 pr. hode er MYE penger, det er f.eks langt høyere enn hele mitt julegavebudsjett i år.

7000,- hvis jeg og dama skulle dratt + at jeg må sette av tre dager. For den prisen hadde jeg heller unnt meg og dama en deilig ferie og selv da er budsjettet sjelden så høyt.

Mitt råd er å ikke dra, si tydelig ifra hvorfor og kjøpe en skikkelig kjiip gave på Nille til 49,90 max!

Jeg er så inderlig glad jeg ikke har så gjerrige venner som du fremstår her. :ler:

Altså, man inviterer til fest, og det på et slott i Sverige, også begynner folk å sippe fordi det koster penger å sove der og reise dit. Hadde dere forventet hele turen gratis? Og snakker om at man skal kjøpe gave på Nille... Herlighet.

Forresten er det rimelig irrelevant hva man betaler for en helgetur til Riga utenom sesong.

Skrevet

Forresten er det rimelig irrelevant hva man betaler for en helgetur til Riga utenom sesong.

Irrelevant i forhold til hva dette bryllupet vil koste, ja selvfølgelig, men ikke irrelevant for en gjest med lite feriebudsjett og som da kan velge mellom bryllupet og en ferietur for halvparten av prisen av dette bryllupet. Ikke relevant for de faktiske utgiftene brudeparet har, som jeg ikke tviler på er høye, men relevant for hva man kan forvente at gjestene kan prioritere å bruke på dette bryllupet.

• Liker 6
Skrevet

I mine øyne er mangelen på fleksibilitet verre enn prisen (som i og for seg ikke er så ille med tanke på at det dekker to overnattinger, en middag, to frokoster, en lunsj og busstransport tur-retur). Jeg skjønner ikke at brudeparet ikke har tatt høyde for at ikke alle har anledning til å bli med hele helgen, spesielt side avreisetidspunktet er satt til kl. 12, altså må folk ta fri fredagen for å være med på fellestransporten. Det burde brudeparet tenkt på at kunne bli vanskelig for enkelte og de burde lagt opp et mer fleksibelt løp, med mulighet for individuelle løsninger. Jeg har jo også en viss forståelse for at brudeparet ikke har så veldig lyst til å leke "reisebyrå", men når de inviterer lang tid i forveied og ønsker et slottsbryllup med weekendoppleg burde de vel vært forberedt på at de kanskje ville bli nødt til det?

• Liker 3
Skrevet

Nå syntes jeg folk skal droppe spydigheter og spekkulasjoner og heller holde seg til tema

lurer på om mirandaa er bruden jeg ;)

neida...men altså, denne tråden er på hele 11 sider, hvorpå det utfra hva jeg kan se er en enkelt person, av alle de 11 sidene - som ikke synes det er uhøflig.

da er sjangsen stor for at dette regnes for å være relativt uhøflig i henhold til normal folkeskikk, altså de generelle normene. ingen MÅ følge normer, men man må forvente pepper når man trosser dem.

jeg fikk nesten hakeslepp av svarmailen til bruden, og jeg tror selv mirandaa hadde opplevd dette som uhøflig hvis h*n faktisk hadde fått med seg all sarkasmen og spydigheten som lå mellom linjene(og ganske direkte i faktisk).

stakkars gjester, jeg er sjeleglad det ikke er meg :)

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

lurer på om mirandaa er bruden jeg ;)

neida...men altså, denne tråden er på hele 11 sider, hvorpå det utfra hva jeg kan se er en enkelt person, av alle de 11 sidene - som ikke synes det er uhøflig.

da er sjangsen stor for at dette regnes for å være relativt uhøflig i henhold til normal folkeskikk, altså de generelle normene. ingen MÅ følge normer, men man må forvente pepper når man trosser dem.

jeg fikk nesten hakeslepp av svarmailen til bruden, og jeg tror selv mirandaa hadde opplevd dette som uhøflig hvis h*n faktisk hadde fått med seg all sarkasmen og spydigheten som lå mellom linjene(og ganske direkte i faktisk).

stakkars gjester, jeg er sjeleglad det ikke er meg :)

Ja og jeg reagerer iallefall på at bruden..jeg vedder på at det er bruden som sendte den mailen og ikke brudgommen, at hun gav faen i at ts hadde en fødselsdag hun måtte gå i, til svigermoren sin, var det ikke? Bruden forventer at hun skal prioriteres foran gjestenes nærmere familier. Jævlig egoistisk.

Skrevet

Svaret fra bruden var så frekt at jeg nesten tviler på om det er ekte...

Hadde jeg vært denne bruden, som absolutt ville hatt bryllup på et slott i Sverige (og det høres jo flott ut, altså! Men det er bare måten dette ble gjort på her som ikke ble så vellykket), hadde jeg skrevet noe a la følgende:

Vi har forhandlet frem følgende priser for gjestene våre:

Overnatting 1 natt på slottet med påfølgende frokost, kr ... p p

Overnatting 2 netter med frokost/lunsj/middag... kr ... p p

Så ville jeg opplyst om den innleide bussen som folk kunne sitte med på dersom de ikke heller ville kjøre selv.

Bussen ville jeg spandert, og heller opplyst om at brudeparet ønsker seg penger i bryllupsgave. Og brukt pengene til å realisere dette drømmebryllupet mitt.

• Liker 3
Skrevet

vært borti dette mange ganger, mange gifter seg utenlands.

Man må nesten vurdere hvor godt man kjenner pers. og hvor mye du legger i vennskapet i fremtiden.

Hadde dratt tvert.

Skrevet

Syntes brudeparets forventninger er ganske drøye. Vel er det sikkert bra med et drømmebryllup på et slott, men å forvente at alle har tid og råd til å bli med er i overkant arrogant.

Reagerer også på svaret fra brudeparet som er både nedlatende og arrogant. Totalt unødvendig med kommentar om at man ikke kan operere som reisebyrå for alt og alle. Men det indikerer jo at de ikke bryr seg en tøddel om også gjestene har det bra eller ikke.

Mitt endelige svar tilbake ville være noe slikt som:

"Jeg ønsker dere lykke til med bryllupet, og selv om et slottsbryllup høres herlig ut må vi likevel se oss nødt til å takke nei med begrunnelse i kostnadene og manglende fleksibilitet.

Jeg må også si at jeg reagerer på svaret jeg fikk i forhold til mitt spørsmål om eget opplegg, jeg og XXX opplevde det som både nedlatende og arrogant. Vi har kjent hverandre en stund og jeg syntes det var en helt unødvendig måte å svare på og jeg håper det kun var et utslag av stress før bryullupet. Uansett er det en tone og en holdning jeg ikke aksepterer, heller ikke fra venner.

Mvh,

xxxxx

"

• Liker 3
Skrevet

Jeg er så inderlig glad jeg ikke har så gjerrige venner som du fremstår her. :ler:

Altså, man inviterer til fest, og det på et slott i Sverige, også begynner folk å sippe fordi det koster penger å sove der og reise dit. Hadde dere forventet hele turen gratis? Og snakker om at man skal kjøpe gave på Nille... Herlighet.

Gjerrig spørs vel i forhold hvor mye penger man har å rutte med. Vi unner oss en eller to små ferier i året og budsjettet er oftest under 7000,- som det dreier seg om i dette tilfellet.

Å bruke så mye på noen andres bryllup og i tillegg ofre feriedager er uaktuelt, bruden kunne vært en av mine søstre, mor eller andre veldig nære, jeg hadde fortsatt ikke brukt 7000,- + gave på noen andres bryllup.

Referansen til Nille var ment som en provokasjon mot brudeparet som virker helt fjærne og tydeligvis er langt inne i bridezilla land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...